چگونه ویزای استارت آپ کانادا را اخذ کنیم؟

باید این مژده را به شما بدهیم که اگر دارای یک بیزنس موفق و خلاقانه در کشور خود هستید و یا صرفا ایده آن را در سر دارید، کانادا با آغوشی باز از شما استقبال می کند. بر اساس طرح SUV یا همان ویزای استارت آپ کانادا شما می توانید با ارائه یک طرح تجاری خلاقانه و سودآور، اقامت دائم کانادا را برای خود و اعضای خانواده دریافت کنید. یک نکته طلایی در خصوص طرح استارت آپ کانادا آن است که این طرح جزو معدود طرح های مهاجرتی می باشد که مستقیما منجر به اخذ اقامت دائم می شود و حتی در صورت عدم موفقیت بیزنس مربوطه در کانادا، مجوز اقامت این کشور برای کارآفرین مربوطه لغو نخواهد شد. پس اگر با دانستن این حقایق، به دنبال کسب اطلاعات مفید و به روز در خصوص شرایط و مراحل دریافت ویزای استارت آپ در کانادا در سال 2023 هستید، مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما بسیار کمک کننده است و می تواند جوابی برای تمامی سوالات شما باشد. گروه مهاجرتی عالیان ویزا با گردآوری مطالب موجود در این مقاله از معتبرترین وبسایت های رسمی کانادا، سعی بر آن دارد تا بیزینس شما را در کشور کانادا متحول کرده و آینده ای جدید برای شما رقم بزند.

ویزای استارت آپ کانادا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آشنایی با ویزای استارت آپ کانادا
  • مزایای اخذ ویزای استارت آپ در کانادا
  • قدم به قدم تا اخذ ویزای استارت آپ در کانادا
  • شرایط لازم جهت اخذ ویزای استارت آپ کشور کانادا
  • سازمان های مورد تایید استارت آپ کانادا کدامند؟
  • مهم ترین مدارک دریافت ویزای استارت آپ کانادا

آشنایی با ویزای استارت آپ کانادا

اگر شما یک کارآفرین هستید، ممکن است واجد شرایط مهاجرت به کانادا از طریق برنامه ویزای استارت آپ باشید. دولت کانادا به دنبال جذب آن دسته از کارآفرینان با استعدادی است که علاقه مند به راه اندازی مشاغلی هستند که ضمن ایجاد فرصت های شغلی برای ساکنان آن، اقتصاد کانادا را نیز رونق بخشد. در واقع، طرح ویزای استارت آپ کانادا مختص آن دسته از کارآفرینان خارجی موفق و خلاق است که ثابت نمایند ایده تجاری آنها جدید و نوآور است و باعث اشتغالزایی، سودآوری و رونق اقتصاد کانادا می شود. افراد واجد شرایط میبایست ایده خود را به تایید یکی از سازمان های مورد تایید دولت کانادا برسانند. در صورت دریافت تاییدیه و عقد قرارداد با سازمان مورد نظر، اقامت کانادا و مجوز کار در این کشور برای کارآفرین صادر می گردد. در ضمن، کارآفرینان می توانند اعضای خانواده خود را نیز به کانادا برده و برای آنها درخواست مجوز کار نمایند. در نهایت و با رعایت شروط، امکان اخذ شهروندی کانادا نیز برای کارآفرین و خانواده وی وجود خواهد داشت.

ویزای استارت آپ کانادا

مزایای اخذ ویزای استارت آپ در کانادا

بهتر است قبل از هرگونه اقدام جهت اخذ ویزای استارت آپ کانادا، ابتدا با برخی از مهم ترین مزایای آن آشنا شوید و بدانید که این طرح چه چیزهایی برای ارائه به شما دارد و آیا با اهداف مورد نظر شما در کانادا همخوانی دارد یا خیر.

  • امکان اخذ اقامت دائم کانادا برای متقاضی اصلی، همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال وی
  • امکان اخذ پاسپورت کانادا پس از سه سال
  • عدم وجود محدودیت در کسب و کارها در کانادا
  • امکان اخذ اجازه کار برای متقاضی و همراهان او
  • عدم نیاز به دریافت مدرک زبان با نمرات بالا
  • عدم لغو اقامت شما در کانادا، در صورت بروز مشکل در کسب و کار
ویزای استارت آپ کانادا

قدم به قدم تا اخذ ویزای استارت آپ در کانادا

اطلاع از مراحل دریافت ویزا در کانادا می تواند مسیر را برای شما تسهیل نموده و از هر گونه اشتباه که ریسک ریجکتی را برای شما بالا می برد جلوگیری نماید. ما در این قسمت، مراحل دریافت ویزای استارت آپ کانادا را برای شما آورده ایم.

  • در مرحله اول لازم است شما ایده تجاری یا طرح بیزنس خود را آماده کنید و سازمان مناسب را برای حمایت از کسب و کار خود در کانادا پیدا کنید.
  • شما باید پس از انجام مصاحبه و توافق با سازمان حامی در کانادا، نامه حمایت (support letter) را دریافت کنید؛ سازمان حامی همزمان با ارسال نامه حمایت برای شما، گواهینامه تعهد (Commitment Certificates) را نیز برای اداره مهاجرت کانادا ارسال می کند.
  • هزینه درخواست در سازمان حامی شما باید پرداخت شود
  • در مرحله بعد لازم است کلیه مدارک تعیین شده از سوی اداره مهاجرت کانادا را آماده نموده و درخواست ویزا، مجوز اقامت و مجوز کار در کانادا را ارائه کنید.
ویزای استارت آپ کانادا
شرایط لازم جهت اخذ ویزای استارت آپ کشور کانادا

بر اساس جدیدترین آپدیت قوانین استارت آپ کانادا در سال 2023، مهم ترین شرایط لازم جهت اخذ ویزای استارت آپ کانادا به شرح زیر است:

  • متقاضی باید ثابت کند که از کارآفرینان مهاجر مبتکری می باشد که با دریافت گواهی تعهد از یک سازمان تعیین شده در کانادا، به رشد اقتصادی این کشور کمک خواهد کرد.
  • دریافت نامه حمایت از یکی از سازمان های سه گانه مورد تایید دولت کانادا الزامی است.
  • بیزنس مورد نظر متقاضی باید واجد شرایط تشخیص داده شود. این بدان معناست که هنگام دریافت نامه حمایت از سازمان های مورد تایید استارت آپ در کانادا، هر متقاضی باید حداقل 10% از حق رای سهام شرکت خود را دارا باشد (حداکثر 5 نفر می توانند به عنوان مالک شرکت درخواست دهند).
  • متقاضی اصلی و سازمان مورد تایید در کانادا که قصد حمایت از بیزنس مورد نظر را دارد باید به طور مشترک، بیش از 50% از کل حق رای مربوط به سهام شرکت را دارا باشند.
  • متقاضی باید در زمان دریافت اقامت دائم کانادا، تجارت و کسب و کار خود را از داخل کانادا، به طور مستمر و فعال مدیریت کند و شرکت خود را به طور رسمی ثبت کرده باشد.
  • متقاضی باید حداقل در سطح CLB5 (معادل آیلتس جنرال ۵) به زبان انگلیسی یا فرانسوی در مکالمه، خواندن، شنیدن و نوشتن مهارت داشته باشد.
  • متقاضی باید اثبات نماید که بودجه کافی برای حمایت از خود و افراد وابسته را پس از ورود به کانادا دارد. میزان تمکن مالی تعیین شده در سال 2023 برای یک نفر حدود 13,757 دلار کانادا است. به همین ترتیب، یک خانواده 2 نفره باید 17,127 دلار کانادا، یک خانواده سه نفره 21,055 دلار کانادا و یک خانواده چهار نفره 25,564 دلار کانادا در حساب خود داشته باشند.
  • متقاضی و اعضای خانواده باید در سلامت کامل و فاقد سابقه کیفری باشند.

سازمان های مورد تایید استارت آپ کانادا کدامند؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین شرایط دریافت ویزای استارت آپ کانادا، ارائه نامه حمایتی (support letter) از یکی از سازمان های سه گانه مورد تایید دولت کانادا است. در واقع این سازمان ها، به عنوان یک گروه تجاری که برای حمایت و یا سرمایه گذاری در استارت آپ های احتمالی، توسط دولت کانادا تایید شده اند، عمل می کنند. شما باید برای اطلاع از نحوه دریافت پشتیبانی با سازمان تعیین شده تماس بگیرید، سازمان را متقاعد کنید که یک ایده کسب و کار دارید که ارزش حمایت را دارد و در نهایت نامه پشتیبانی از سازمان تعیین شده را دریافت کنید. توجه داشته باشید که فرآیند ارائه ایده تجاری شما برای هر سازمان متفاوت است و هر سازمانی الزامات خاص خود را دارد. به عنوان مثال، ممکن است از شما خواسته شود که مفهوم کسب و کار خود را شخصاً ارائه داده و یا یک طرح تجاری دقیق ارائه کنید. این شرکت ها به شرح زیر می باشند:

  • صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر در کانادا (Venture capital funds)

این سازمان، یکی از گروه های مورد تایید اداره مهاجرت کانادا است که طرح متقاضیانی را که ایده کسب و کار قابل دفاعی دارند بررسی کرده و در صورت قبول طرح، متقاضی می‌ تواند برای اخذ اقامت دائم از طریق ویزای استارت آپ درخواست دهد. اگر طرح شما توسط یکی از سازمان های تایید شده زیر نظر این گروه حمایت شود، حداقل 200 هزار دلار برای ایده شما سرمایه گذاری می کنند.

  • گروه های سرمایه گذاری حامی استارت آپ در کانادا (Angel investor groups)

این سازمان های تجاری که با نام گروه های سرمایه گذاری فرشته شناخته می شوند، از ایده متقاضیانی که قصد ایجاد یک استارت ‌آپ  در کانادا را دارند حمایت می کنند. اگر طرح شما توسط سازمان های تحت صلاحیت این گروه پذیرفته شود، حداقل 75 هزار دلار برای پروژه شما سرمایه گذاری می شود. تعداد گروه های سرمایه گذاران آنجل روز به روز بیشتر می‌ شوند و بنابر اعلام انجمن سرمایه گذاران آنجل (ACA)، آنجل ‌ها معمولا افراد (یا گروهی از افراد) با دارایی خالص و بالا هستند که پول خود را در ازای سود سهام آن بیزنس در شرکت ‌های استارت ‌آپ کانادا سرمایه گذاری می‌ کنند.

  • مراکز پرورش کسب و کارهای انکیوباتور در کانادا (Business incubators)

این سازمان برای مدت کوتاهی شرایط را برای سود آوری یک استارت آپ فراهم می کند تا زمانی که آن کسب و کار به نتیجه برسد. بعد از پذیرفته شدن طرح شما، نیازی به تامین هزینه اولیه نخواهید داشت و فقط باید در برنامه آموزشی آن ها پذیرفته شوید. این مراکز معمولاً توسط دانشگاه‌ها، مراکز دولتی و سازمانی، اداره و تأمین مالی می ‌شوند. بنابراین بسیاری از استارت آپ ‌های تحت حمایت آن ‌ها، زیر مجموعه یک سازمان یا شرکت بزرگ هستند و در حوزه‌ های مرتبط با آن سازمان فعالیت می‌ کنند. این مراکز برای کارآفرینانی که استارت آپ آنها در مرحله‌ ایده‌ است مناسب می باشد زیرا به آنها کمک می‌ کند تا پایه‌ کسب‌ وکار خود را بسازند، تیم خود را تکمیل کنند و اولین مشتری‌ ها را جذب نمایند. مراکز رشد در کانادا همچنین از ایده‌ های کاملاً جدید و علمی که معمولاً توسط مخترعان مطرح می‌ شود، استقبال زیادی می‌ کنند.

لازم به ذکر است که لیست بسیار دقیقی از مراکز تحت حمایت هر یک از سازمان های نام برده شده در کانادا، در وبسایت رسمی اداره مهاجرت کشور کانادا موجود است.

مهم ترین مدارک دریافت ویزای استارت آپ کانادا

جزئیات مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای استارت آپ کانادا ممکن است با توجه به نوع کسب و کار شما متفاوت باشد. لذا توصیه می شود با مراجعه به وبسایت رسمی اداره مهاجرت کانادا، کلیه شرایط و مدارک لازم را دریافت کنید. در حالت کلی، ارائه مدارک زیر برای کلیه متقاضیان الزامی است:

  • کلیه مدارک شناسایی متقاضی اصلی شامل پاسپورت معتبر به همراه سند ازدواج است (در صورت اپلای به همراه همسر) و مدارک شناسایی و هویتی اعضای خانواده.
  • گواهی حمایت (support letter) از جانب یکی از سازمان های سه گانه مورد تایید دولت کانادا
  • ارائه سوابق شغلی مرتبط و داشتن دانش علمی کافی در این زمینه
  • ارائه مدارک تحصیلی افراد، معمولا شامل آخرین مدرک تحصیلی آن ها است که سخت گیری چندان زیادی هم درمورد آن وجود ندارد و نیاز به مدرک بالایی نیست.
  • ارائه مدرک آیلتس جنرال با حداقل نمره ۵
  • ارائه مدارک اثبات تمکن مالی (13,757 دلار کانادا برای یک نفر)
ویزای استارت آپ کانادا
سؤالات متداول
  • پروسه اخذ ویزای استارت آپ کانادا چقدر طول می کشد؟

به طور کلی این پروسه می تواند بین 1 تا 2 سال به طول انجامد.

  • در هر طرح استارت آپ، حداقل چند خانواده می توانند برای اخذ ویزای استارت آپ اقدام کنند؟

حداقل ۵ متقاضی و به تبع آن ها ۵ خانواده می توانند از طریق ویزای استارت آپ، اقامت دائم کانادا را اخذ کنند.

  • متقاضی اصلی و فرعی در اخذ ویزای استارت آپ کانادا به چه اشخاصی گفته می شود؟

متقاضی اصلی شخصی است که به عنوان دارنده ایده تجاری و نوآورانه معرفی می شود و در صورت حذف وی، امکان اخذ اقامت برای سایر افراد آن تیم با مشکل مواجه خواهد شد. متقاضیان فرعی اشخاصی هستند که با انصراف یا عدم تکمیل مدارک از سوی هر یک از آنان در پروسه استارت آپ، هیچگونه مشکلی در خصوص اخذ ویزای استارت آپ سایرین به وجود نمی آید.

  • آیا پس از اخذ اقامت دائم کانادا شخص می بایست حتما بیزینس خود در کانادا را ادامه دهد؟

خیر. اگر مشکلی برای اجرای بیزینس شخص به وجود آید و یا بیزینس دچار زیان شود، تاثیری در اقامت فرد در کانادا نخواهد داشت.

  • آیا فردی که نوع دیگری از ویزای کانادا را دارد می تواند برای دریافت ویزای استارت آپ هم درخواست دهد؟

بله. اما توجه داشته باشید که لازم است شما در زمان درخواست، دارای اقامت معتبر در کانادا باشید، یعنی به عنوان یک دانشجو، نیروی کار و یا بازدید کننده در کانادا سکونت داشته باشید.

سخن پایانی

دولت کانادا در نظر دارد تا از طریق جذب کارآفرینان خلاق که دارای ایده تجاری سودآور هستند، اقتصاد خود را رونق بخشد. آن دسته از کارآفرینانی که دارای یک بیزنس پلن خلاق و جدید هستند می توانند پس از دریافت نامه حمایت از یک سازمان مورد تایید در کانادا و عقد قرارداد با سازمان مربوطه، درخواست ویزای استارت آپ کانادا را دهند. به علاوه، ارائه مدرک زبان و اثبات تمکن مالی، از شروط مهم دریافت ویزای استارت آپ در این کشور است. دارندگان ویزای استارت آپ می توانند اقامت دائم و سپس شهروندی کانادا را برای خود و اعضای خانواده به دست آورند. ما در این مقاله هرآنچه لازم است در خصوص ویزای استارت آپ کشور کانادا بدانید را برای شما شرح دادیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله به موفقیت شما کارآفرین گرامی در کشور کانادا کمک کرده و مسیر مهاجرتی شما را هموار کند. هدف گروه مهاجرتی عالیان ویزا آن است تا از طریق ارائه جدیترین قوانین مهاجرتی به متقاضیان گرامی و همچنین کمک به آنها در انتخاب بهترین راهکار مهاجرتی که متناسب با شرایط آنان باشد، موفقیت آنها در کشور مقصد را تصمین کند. عالیان ویزا، متشکل از کادری مجرب و حرفه ای و همچنین با داشتن هزاران پرونده مهاجرتی موفق، آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی به متقاضیان گرامی می باشد. شما می توانید جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، فرم ارزيابى آنلاین را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه و یا از طريق واتس آپ با ما در ارتباط باشید. تیم ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام و درود این پروسه بین ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان میبرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *