نکات طلایی در اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی

اسلواکی از زمان استقلال خود در سال 1993، سرمایه‌گذاری زیادی در آموزش عالی انجام داده است و مبدأ دانشگاه‌های عالی ازجمله دانشگاه Comenius، قدیمی‌ترین دانشگاه کشور، در براتیسلاوا، دانشگاه اقتصاد براتیسلاوا و مدرسه بین‌المللی هنرهای لیبرال براتیسلاوا است. همچنین دارای کالج‌های تخصصی بسیار خوب است. ازجمله دانشگاه کشاورزی اسلواکی در نیترا، دانشگاه کنستانتین فیلسوف، همچنین در نیترا و دانشگاه فنی کوزیته. اسلواکی بخشی از فرآیند بولونیا است. این بدان معنی است که سیستم آموزش عالی آن به سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می‌شود. اسلواکی عضوی از برنامه بورسیه اراسموس است. درنتیجه شما می‌توانید بخشی از مدرک تحصیلی خود یا حتی یک دوره کارآموزی را در خارج از اسلواکی بگذرانید. حتی می‌توانید در حین تحصیل یا کار، بورسیه دریافت کنید. بسیاری از مدارک کارشناسی به زبان اسلواکی تدریس می‌شوند و بسیاری از مدارک تحصیلات تکمیلی به دو زبان انگلیسی و اسلواکی در دسترس هستند. بااین‌حال راه ورود به این کشور و بهره‌مندی از این فرصت‌های ویژه دریافت ویزای تحصیلی اسلواکی و سپس مجوز اقامت این کشور است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

ویزای تحصیلی اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی به ویزای دانشجویی اسلواکی نیاز دارند؟
  • نحوه اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی
  • مدارک موردنیاز جهت دریافت ویزای دانشجویی و دانش‌آموزی اسلواکی
  • نکات لازم بعد از دریافت ویزای تحصیلی اسلواکی

چه کسانی به ویزای دانشجویی اسلواکی نیاز دارند؟

اسلواکی عضو اتحادیه اروپاست و از فرایند آموزشی این معاهده پیروی می‌کند. به همین دلیل دانشجویان اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزای تحصیلی اسلواکی می‌توانند وارد این کشور شوند و تا حداکثر 90 روز بدون ویزا در اسلواکی بمانند. بااین‌حال برای اقامت و تحصیل بیش از 90 روز به ویزای تحصیلی و ثبت اطلاعات خود در شهرداری محل زندگی خود نیاز دارند.

دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا هم برای ورود به اسلواکی به ویزای تحصیلی و مجوز اقامت نیاز دارند. ویزای تحصیل در اسلواکی نوعی از انواع ویزاهای بلندمدتی است که این کشور ارائه می‌دهد و به ویزای نوع D هم شناخته می‌شود.

ویزای تحصیلی اسلواکی

نحوه اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی

برای دریافت ویزای دانشجویی اسلواکی، باید از دانشگاه یا کالجی از اسلواکی نامه پذیرش بگیرید و در آن ثبت‌نام کنید. پس‌ازآن، باید نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری اسلواکی در کشور خود را پیداکرده و یک وقت سفارت اسلواکی رزرو کنید. پس‌ازاین مرحله باید درخواست ویزای دانشجویی اسلواکی را تکمیل کرده و آن را امضا کنید. فراموش نکنید که شایع‌ترین علت رد ویزای تحصیلی اسلواکی، وجود نقص یا ابهام در اطلاعات فرم درخواست ویزا است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتماً از یک مشاور و وکیل مهاجرتی مجرب راهنمایی بگیرید.

بعد از تکمیل فرم باید مدارک موردنیازی که از شما خواسته می‌شود جمع‌آوری و ارائه کنید. برای سریع‌ترین پیش رفتن روند اخذ ویزا بهتر است قبل از حضور در سفارت مدارک لازم را آماده کرده باشید. درنهایت باید شخصاً فرم درخواست را به همراه همه مدارک به سفارت تحویل دهید. معمولاً درخواست ویزای دانشجویی بدون حضور شخص متقاضی ممکن نیست اما می‌توانید با وکیل مهاجرتی هماهنگ کنید تا به‌عنوان نماینده شما بیشتر مراحل ویزا را پیش ببرد. درنهایت باید صبور باشید تا نتیجه ویزا به شما اطلاع داده شود.

مدارک موردنیاز جهت دریافت ویزای دانشجویی و دانش‌آموزی اسلواکی

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که باعث می‌شود افسر ویزا قانع شود تا برای شما ویزای تحصیلی اسلواکی صادر کند، ارائه مدارک کامل و بی‌عیب و نقص است. هرگونه ادعای کذب یا مبهم یا ارائه مدارکی که از شفافیت و صداقت کافی برخوردار نیستند به معنای رد ویزای شما تمام خواهد شد. همچنین درصورتی‌که مدارک شما واقعی و شفاف نباشند، ممکن است مشکلات قانونی هم برای شما به وجود بیاید. معمولاً برای دریافت ویزای تحصیلی و دانشجویی اسلواکی باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • گذرنامه معتبر: پاسپورت شما باید در طول زمان درخواست شما معتبر باشد و باید حداقل شش ماه پس از انقضای ویزای شما اعتبار داشته باشد.
  • عکس‌های اندازه پاسپورت: دو قطعه عکس رنگی و جدید
  • اثبات تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در اسلواکی به‌عنوان‌مثال با ارائه صورتحساب بانکی
  • رسید پرداخت هزینه ویزا که حدود 33 یورو است.
  • گواهی نداشتن سو سابقه کیفری
  • ارائه برنامه دقیق سفر (مدارکی مبنی بر بلیت رفت‌وبرگشت شما)
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر در اسلواکی
  • ارائه رسید پرداخت شهریه سال اول که اثبات می‌کند شما در اسلواکی با هدف تحصیل ثبت‌نام کرده‌اید.
  • داشتن بیمه درمانی معتبر با پوشش حداقل 30 هزار یورو
  • مدارک اقامتی که نشان دهد شما در طول زندگی خود در اسلواکی کجا می‌مانید.
  • مدارکی مانند گواهی ازدواج، گواهی تولد فرزندان، گواهی فوت همسر و مانند آن در صورت لزوم

توجه داشته باشید که اگر مدارکی که ارسال می‌کنید به زبان اسلواکی نیستند، باید آن‌ها را توسط یک مترجم معتبر ترجمه و آن را به‌صورت محضری تأیید کنید.

همچنین افراد زیر سن قانونی که برای دریافت ویزای تحصیلی اسلواکی اقدام می‌کنند باید مدارک اضافی زیر را ارائه کنند:

  • فرم درخواست ویزای اسلواکی که توسط پدر و مادر فرد امضاشده است.
  • حکم دادگاه خانواده در مواردی که فقط یکی از والدین حضانت کامل فرزند را بر عهده دارد.
  • کپی تأییدشده شناسنامه و پاسپورت هر دو والدین
ویزای تحصیلی اسلواکی

همچنین اگر فرد زیر سن قانونی به‌تنهایی یا با شخص دیگری به اسلواکی سفر می‌کند باید مدارک زیر را داشته باشد:

  • اصل و کپی صفحه گذرنامه شخص همراه حاوی اطلاعات دارنده و تاریخ انقضا، عکس اخیر و کپی ویزاهای معتبر قبلی او
  • مجوز محضری از والدین فرد مبنی بر رضایت برای سفر به اسلواکی که توسط والدین و قیم دانش‌آموز امضاشده است

توجه: هنگام درخواست برای دریافت ویزای تحصیلی از کشور اسلواکی والدین یا قیم فرد زیر سن قانونی باید او را در کنسولگری یا سفارت اسلواکی همراهی کنند.

نکات لازم بعد از دریافت ویزای تحصیلی اسلواکی

پس از دریافت ویزای تحصیلی و ورود به خاک اسلواکی باید برای دریافت مجوز اقامت هم اقدام کنید. حتی برای اتباع اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس که برای ورود به اسلواکی به ویزا نیاز ندارند این شرط وجود دارد. این افراد پس از ورود به اسلواکی، ظرف 10 روز کاری باید اقامت خود را در اداره پلیس ثبت کنند.

دانشجویان بین‌المللی که از کشورهای ثالث به اسلواکی می‌آیند باید دارای سند مسافرتی، ویزا و اجازه اقامت معتبر باشند. درخواست ویزا باید به نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری اسلواکی ارسال شود. ویزا برای مدت حداکثر 90 روز داده می‌شود. اقامت بیش از 90 روز نیاز به اجازه اقامت موقت دارد. برای دریافت مجوز موقت، فرم درخواست را پر کنید و شخصاً به نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری اسلواکی خود ارسال کنید. حتی می‌توانید مستقیماً در بخش مربوطه پلیس خارجی در اسلواکی درخواست دهید. همراه با فرم درخواست مجوز، دانشجویان باید نامه پذیرش صادرشده توسط موسسه آموزش عالی در اسلواکی را ارسال کنند. برای اجازه اقامت موقت باید مدارک زیر ارائه شود:

  • فرم درخواست که باید به زبان اسلواکی تکمیل شود.
  • یک پاسپورت معتبر و ۲ قطعه عکس
  • تأییدیه نامه پذیرش از دانشگاه و محل اقامت دانشجو
  • شواهدی مبنی بر تمکن مالی کافی که می‌تواند صورت‌حساب بانکی یا نامه بورسیه تحصیلی باشد.
سؤالات متداول
  • مدت‌زمان پردازش ویزای تحصیلی اسلواکی چقدر است؟

پردازش ویزا بین 15 تا 60 روز طول می‌کشد.

  • مدت اعتبار ویزای دانشجویی اسلواکی چقدر است؟

ویزای دانشجویی اسلواکی به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا برای مدت طولانی و حدود بین 1 تا 4 سال در این کشور بمانند و برنامه آموزشی خود را در این کشور به پایان برسانند.

  • آیا امکان اخذ اقامت دائم اسلواکی با ویزای تحصیلی وجود دارد؟

خیر. اگر می‌خواهید پس از تحصیل در اسلواکی به اقامت و کار خود ادامه دهید، باید برای دریافت ویزای کاری، مجوز کار و اقامت اقدام کنید.

  • آیا می‌توانم با ویزای دانشجویی در اسلواکی کار کنم؟

در حین تحصیل در اسلواکی معمولاً می‌توانید تا 20 ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت کار کنید.

  • آیا خانواده من می‌توانند حین تحصیل در اسلواکی با من به اسلواکی بیایند؟

اعضای خانواده شما در صورت تمایل به پیوستن به شما در اسلواکی می‌توانند برای ویزای خانوادگی درخواست دهند. اگر به آن‌ها ویزا داده شود، می‌توانند برای مدت مشابه شما در اسلواکی بمانند.

  • چگونه می‌توانم پس از فارغ‌التحصیلی در اسلواکی بمانم؟

اگر مایل به ادامه اقامت در اسلواکی پس از اتمام برنامه تحصیلی خود هستید، باید شغلی پیدا کنید. شما باید توسط یک کارفرمای اسلواکی استخدام شوید و در صورت استخدام، می‌توانید به درخواست برای اجازه کار و اقامت ادامه دهید. مجوز کار شما معمولاً برای مدت مشابه قرارداد کاری شما معتبر خواهد بود.

سخن پایانی

اسلواکی عضوی از اتحادیه اروپا است و موقعیت‌های شغلی و کارآموزی متعددی پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور وجود دارد. بااین‌حال قدم اول شما قبل از فکر کردن به کار و اقامت دائم اسلواکی باید اخذ پذیرش از دانشگاه یا کالج‌های این کشور و سپس ویزای تحصیلی اسلواکی باشد. فراموش نکنید که تحصیل در اروپا متقاضیان زیادی دارد به همین دلیل در روند رسیدگی به ویزا ارسال مدارک کامل و دقیق بسیار مهم است. در غیر این صورت ویزای شما به‌راحتی رد خواهد شد. به همین جهت توصیه می‌کنیم مسیر مهاجرت خود را از طریق مشورت با یک وکیل مهاجرتی حرفه‌ای پیش ببرید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *