شرایط اخذ ویزای جستجوی کار در آلمان

کمبود کارگران ماهر در بسیاری از بخش‌ها و حرفه‌ها در آلمان، به‌ویژه در بخش‌های مهندسی، تولید و فناوری اطلاعات، و همچنین متخصصان بهداشت، دولت فدرال را به تلاش برای یافتن راه‌حل‌های دیگر برای پر کردن شکاف‌های نیروی کار واداشته است که یکی از مهمترین آنها اعطای ویزای جستجوی کار میباشد. ویزای جستجوی کار آلمان یک ویزای اقامت طولانی مدت است که در آگوست 2012 به تصویب رسید. ایده اصلی آن، این است که کارشناسان واجد شرایط بیشتری را از خارج از آلمان جذب کنند تا برای شرکت در مصاحبه ها و یافتن شغل به آلمان بیایند. با این حال، جویندگان کار مجاز به کار در آلمان تحت این نوع ویزا نیستند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط اخذ ویزای جستجوی کار در آلمان بپردازیم. اگر شما نیز به دنبال یافتن فرصتهای شغلی در آلمان و دنبال کردن رویای خود در اروپا هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

ویزای جستجوی کار در آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای جستجوی کار در آلمان چیست؟
  • شرایط اخذ ویزای جستجوی کار
  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای جستجوی کار در آلمان
  • اقدامات لازم پس از دریافت ویزای جستجوی کار

متقاضیان کار در آلمان که نتوانسته اند در خارج از این کشور، پیشنهاد شغلی مناسب از یک کارفرما در آلمان دریافت نمایند قادر خواهند بود با اخذ ویزای جستجوی کار، یک مجوز اقامت 6 ماهه دریافت کرده و در داخل کشور آلمان به دنبال یافتن فرصت های شغلی مناسب باشند. ویزای جستجوی کار آلمان نوعی ویزای بلند مدت است که به شما این امکان را می دهد که تا شش ماه در آلمان بمانید و به دنبال کار بگردید. با این حال، همه افراد واجد شرایط دریافت این نوع ویزا نیستند و برای اعطای ویزا، باید شرایط خاصی رعایت شود که در ادامه مطلب به شرح آن خواهیم پرداخت. اینکه آیا به ویزای جستجوی کار نیاز دارید یا خیر، بستگی به تابعیت و ملیت شما دارد. شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس می توانند بدون نیاز به دریافت ویزا، وارد آلمان شوند تا به دنبال کار باشند. کشورهایی که شهروندان آنها نیز از اخذ ویزای جستجوی کار آلمان معاف هستند عبارتند از: استرالیا، نیوزلند، کره جنوبی، اسرائیل، ژاپن، کانادا و ایالات متحده آمریکا. 

ویزای جستجوی کار در آلمان

افرادی که از این کشورها می آیند نیازی به دریافت ویزای جستجوی کار ندارند، اما پس از ورود به آلمان باید برای مجوز اقامت ثبت نام کنند. شهروندان سایر کشورهای جهان باید با اخذ ویزای جستجوی کار، مجوز ورود به آلمان و اقامت در این کشور را دریافت کنند. برای درخواست این ویزا باید به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود مراجعه شود.

شرایط اخذ ویزای جستجوی کار

  • داشتن حداقل 18 سال سن ضروری است
  • باید حداقل 5 سال سابقه کار داشته باشید
  • شما میبایست مدرکی مبنی بر گذراندن آموزش حرفه ای یا تحصیلات آکادمیک ارائه دهید.
  • مدارک تحصیلی شما در آلمان باید به رسمیت شناخته شده یا معادل مدرک یا دیپلم آلمانی باشد. اگر به دنبال استخدام در مشاغل مرتبط با مراقبت های بهداشتی هستید، مجوز فعالیت حرفه ای الزامی است.
  • شما باید برای اخذ ویزای جستجوی کار در آلمان ، مدرکی دال بر داشتن مهارت های زبان آلمانی مورد نیاز برای شغلی که به دنبال آن هستید ارائه دهید. به طور کلی، حداقل سطح B1 زبان آلمانی مورد نیاز است.
  • شما میبایست تمکن مالی لازم را جهت تامین هزینه‌های زندگی خود در آلمان داشته باشید، زیرا نمی‌توانید در طول این مدت به کار با دریافت دستمزد بپردازید. اثبات توانایی در پوشش هزینه های زندگی می تواند در قالب یک حساب مسدود شده یا یک تعهد ارائه شود.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای جستجوی کار در آلمان

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای جستجوی کار آلمان عبارتند از:

  • دو فرم درخواست پر شده، چاپ شده و امضا شده
  • پاسپورت معتبر
  • سه قطعه عکس با فرمت پاسپورت
  • مدارک اثبات محل اقامت خود در آلمان، مانند اجاره نامه و غیره
  • گواهی اخذ بیمه سلامت
  • مدارک اثبات تمکن مالی، مانند صورت حساب بانکی، تعهدنامه یا اظهارنامه توسط شخصی که هزینه های شما را در آلمان تامین میکند، و یا حساب بانکی مسدود شده
  • رزومه کامل، حاوی سوابق تحصیلی و اشتغال
  • مدارک هویتی مانند کپی شناسنامه، گواهی ازدواج، مدارک هویتی همسر و فرزندان
  • انگیزه نامه امضا شده توسط متقاضی که هدف دقیق، مسیر اقدام برای یافتن شغل و مدت اقامت آنها در آلمان و همچنین برنامه های شغلی بعدی را توضیح بدهد.
  • مدارک اثبات صلاحیت علمی
  • مدارک پرداخت هزینه ویزا
  • مدرک زبان آلمانی که اگر در درخواست شما گنجانده شود، یک امتیاز مثبت خواهد بود

لطفا توجه داشته باشید که سفارت و کنسولگری آلمان، حق درخواست مدارک اضافی را برای خود محفوظ می دارد. پس توصیه میشود اطلاعات دقیق تر را از وبسایت رسمی اداره مهاجرت آلمان دریافت نمایید. کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا نیز آماده ارائه هرگونه مشاوره به متقاضیان گرامی خواهند بود.

اقدامات لازم پس از دریافت ویزای جستجوی کار

کسانی که موفق به اخذ ویزای جستجوی کار در آلمان شوند قادر خواهند بود تا شش ماه در آلمان بمانند و شغلی مرتبط با مهارت و رشته خود پیدا کنند. پس از یافتن شغل، باید آن را به مجوز اقامت کاری تبدیل کنند. پس وقتی متقاضیان، یک پیشنهاد شغلی مناسب در آلمان پیدا کنند، دو راه برای آنان وجود دارد:

  1. دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا

برای اینکه بتوان کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت نمود، باید حداقل 44800 یورو دستمزد ناخالص سالانه دریافت کرد. اگر شما یک متخصص در زمینه ریاضیات، فناوری اطلاعات، علوم زیستی یا مهندسی هستید، دستمزد ناخالص سالانه باید حداقل 34944 یورو باشد. پس از تنها 33 ماه داشتن کارت آبی اتحادیه اروپا، میتوان اجازه اقامت دائم آلمان را دریافت کرد. در صورتی که ثابت کنید توانایی زبان آلمانی خود در سطح B1 است، پس از 21 ماه می توانید اجازه اقامت دائم را دریافت کنید.

  1. دریافت مجوز اقامت کاری

طبق ویزای کار آلمان، در بیشتر موارد، کارفرما مسئول حمایت از کارکنان و دریافت مجوز اقامت برای آنان است. اما اگر به هر دلیلی این امر از سوی کارفرما نادیده گرفته شود، باید خودتان این کار را انجام دهید. با ویزای کار می توانید پس از 5 سال اقامت دائم آلمان را دریافت کنید. با استفاده از این ویزا می توانید خانواده خود را از طریق ویزای الحاق خانواده، همراه خود به آلمان بیاورید. برای انجام این کار، شما و اعضای خانواده باید شرایط لازم برای دریافت این نوع ویزا را داشته باشید که مهمترین آن، اثبات تمکن مالی است.

ویزای جستجوی کار در آلمان
سؤالات متداول
  • هزینه ویزای جستجوی کار در این کشور چقدر است؟

هزینه این ویزا با توجه به اینکه نوعی ویزای بلند مدت محسوب می شود 75 یورو است. هزینه ویزا در هر زمان ممکن است تغییر کند و در صورت رد شدن ویزای جستجوی کار شما در آلمان، پول به شما بازپرداخت نخواهد شد.

  • آیا می توان ویزای جستجوی کار آلمان را تمدید کرد؟

ویزای جستجوی کار در این کشور قابل تمدید نیست. این بدان معناست که اگر در طول مدت اعتبار ویزای خود نتوانستید کار پیدا کنید، باید به کشور خود بازگردید. اگر بتوانید در مدت زمانی که در آلمان برای ویزای جستجوی کار خود می گذرانید کار پیدا کنید، نیازی به بازگشت به خانه و درخواست ویزای کاری یا اجازه اقامت ندارید ومی توانید این کار را در آلمان انجام دهید.

  • آیا می توان با اخذ ویزای جویای کار، در آلمان کار کرد؟

خیر، شما مجاز به استخدام با ویزای جستجوی کار نیستید. پس از یافتن شغل در آلمان، باید برای دریافت اجازه اقامت جهت اشتغال در این کشور درخواست دهید.

  • آیا ریجکت شدن درخواست ویزا، به معنای محرومیت از دریافت ویزا است؟

خیر. در صورت ریجکت شدن ویزا میتوانید درخواست تجدیدنظر ارسال نمایید. معمولا علت ریجکت شدن و مجاز بودن شما جهت اعتراض، در نامه ریجکتی ارائه میشود.

  • چگونه برای دریافت ویزای جستجوی کار در آلمان اقدام کنیم؟

برای درخواست ویزای جستجوی کار در این کشور، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • فرم درخواست ویزای جستجوی کار آلمان را تکمیل کنید.
  • وقت ویزا در سفارت بگیرید.
  • مدارک مورد نیاز برای ویزای جستجوی کار را جمع آوری کنید.
  • در مصاحبه در سفارت/کنسولگری آلمان شرکت کنید.
  • هزینه های ویزای جستجوی کار را بپردازید.

سخن پایانی

متقاضیان کار در آلمان که قادر نباشند بیرون از این کشور، فرصتهای شغلی مناسب در آلمان را بیابند و پیشنها شغلی دریافت کنند، قادر خواعند بود با اخذ ویزای جستجوی کار تا 6 ماه در آلمان اقامت داشته و شخصا به دنبال کار باشند. در صورت یافتن کار و دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرما در آلمان، امکان تبدیل ویزا به ویزای کاری و اخذ اقامت کاری آلمان وجود دارد. در غیر این صورت، ویزای جستجوی کار قابل تمدید نبوده و دارندگن آن میبایست پس از 6 ماه به کشور خود بازگردند. ما در این مقاله به بررسی شرایط اخذ ویزای جستجوی کار در آلمان پرداختیم و به سوالات مهم در این خصوص پاسخ دادیم. امیدواریم اطلاعات ما، به موفقیت شما مخاطب عزیز جهت کار در کشور آلمان کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور آلمان را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *