نکات مهم در اخذ ویزای دانشجویی اسلواکی

اسلواکی که جزو کشورهای منطقه شنگن است، با ارائه دوره های تحصیلی در مقاطع مختلف، تنوع رشته های دانشگاهی و همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی، می تواند مقصدی مناسب جهت تحصیل دانشجویان بین المللی باشد. متقاضیان تحصیل در این کشور قادر می باشند با شرکت در دوره های زبان اسلواکی که در کالج ها و دانشگاه های اسلواکی برگزار می شود، مهارت لازم را در این زبان کسب کرده و حتی در دانشگاه های دولتی آن، رایگان تحصیل کنند. از آنجاییکه دانشجویان بین المللی میبایست برای تحصیل در اسلواکی ویزا دریافت کنند، ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی شرایط اخذ ویزای دانشجویی اسلواکی بپردازیم. چنانچه شما نیز این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب نموده اید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور اسلواکی گردآوری شده است.
ویزای دانشجویی اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل در اسلواکی؟
  • شرایط اخذ ویزای دانشجویی کشور اسلواکی
  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی کشور اسلواکی
  • شرایط تحصیل رایگان در اسلواکی
  • برترین دانشگاه های کشور اسلواکی

چرا تحصیل در اسلواکی؟

در این قسمت به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چرا باید اسلواکی را به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور انتخاب کنید؟ کشور اسلواکی دارای دانشگاه های معتبر بوده و حدود 4 دانشگاه در این کشور، در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته اند. این کشور که همواره پذیرای دانشجویان بین المللی بیشماری بوده است، تحصیلات در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی، ارائه می دهد. مدارک اخذ شده از دانشگاه های اسلواکی در سراسر جهان به رسمیت شناخته می شود. فارغ التحصیلان دانشگاه های اسلواکی نیز معمولاً در بازار کار هر کشوری سرآمد هستند. دولت اسلواکی با همکاری وزارت آموزش این کشور، بورسیه های متنوعی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. 

ویزای دانشجویی اسلواکی

در ضمن، کمک هزینه های مالی بسیاری نیز توسط دانشگاه های اسلواکی به دانشجویان واجد شرایط اعطا می شود. ویزای دانشجویی اسلواکی از نوع شنگن بوده و به دانشجویان این امکان را می دهد که بدون ویزا و تا سقف 90 روز، در منطقه شنگن باشند و از سایر کشورهای حوزه شنگن بازدید کنند. هزینه زندگی روزمره در اسلواکی به عنوان یک دانشجوی بین المللی، ارزان تر از سایر کشورهای اروپایی می باشد و دانشجویان می توانند به صورت مقرون به صرفه در این کشور تحصیل نمایند. در نهایت باید بدانید که مزیت اصلی تحصیل در کشور اسلواکی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و عدم نیاز به یادگیری سایر زبان ها می باشد.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کشور اسلواکی

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های اسلواکی میبایست با برآورده کردن شرایط، از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس نسبت به اخذ ویزای دانشجویی اسلواکی اقدام نمایند. معمولا کلیه شرایط لازم جهت اخذ پذیرش، در وبسایت دانشگاه انتخابی متقاضی، موجود است. در حالت کلی، ارائه نمرات و معدل مقاطع قبلی، ارائه مدرک زبان و اثبات تمکن مالی، از شروط اصلی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه است. 

آن دسته از دانشجویان که موفق به اخذ پذیرش شوند، باید با مراجعه به سفارت یا کنسولگری اسلواکی در محل خود و ارائه نامه پذیرش و سایر مدارک، درخواست ویزای دانشجویی نمایند. ویزای دانشجویی در اسلواکی با نام ویزای ملی یا ویزای گروه D شناخته می شود. اعتبار ویزای دانشجویی کشور اسلواکی، 90 روز و در برخی موارد، حداکثر 1 سال می باشد. پس متقاضیانی که طول دوره تحصیلی آنان در اسلواکی بیش از 90 روز باشد، باید مجوز اقامت این کشور را نیز دریافت کنند. در حال حاضر، هزینه اخذ ویزای اسلواکی، 60 یورو است.

اثبات تمکن مالی، دریافت بیمه درمانی در اسلواکی و ارائه مدرک زبان، از مهمترین الزامات اخذ ویزای دانشجویی این کشور است. متقاضیان باید از طریق ارائه صورتحساب های بانکی، اثبات نمایند که قادر به تامین هزینه های خود در اسلواکی خواهند بود. دریافت یک بیمه معتبر در اسلواکی که هزینه های دارو و درمان دانشجو را تا سقف 30.000 یورو پوشش دهد، الزامی است. و در نهایت، ارائه مدرک زبان آیلتس و یا معادل آن، با حداقل نمره 6.5 ضروری خواهد بود و شانس دریافت ویزا را افزایش خواهد داد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی کشور اسلواکی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای دانشجویی اسلواکی می تواند با توجه به شرایط متقاضی و مقطع تحصیلی وی متفاوت باشد. به همین منظور، توصیه می شود جزئیات شرایط را از وبسایت اداره مهاجرت اسلواکی دریافت نمایید. توجه داشته باشید که هر گونه نقص و کمبود در مدارک تعیین شده، می تواند منجر به ریجکتی درخواست ویزا شود. به طور کلی، برخی از مهم ترین مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی که ارائه آن برای همه متقاضیان ضروری است عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر و جدید (با حداقل 2 صفحه خالی) که حداقل تا 3 ماه پس از انقضای ویزا اعتبار داشته باشد
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • عکس پرسنلی با فرمت پاسپورت
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • مدارک دریافت بیمه درمانی در اسلواکی
  • مدارک اثبات محل اقامت در اسلواکی
  • مدارک عدم سوپیشینه
  • انگیزه نامه
  • مدارک پرداخت هزینه ویزا

شرایط تحصیل رایگان در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی برای دانشجویان بین المللی رایگان نمی باشد و دانشجویان میبایست برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور، شهریه پرداخت نمایند. اما روش هایی برای تحصیل رایگان در کشور اسلواکی وجود دارد. معمولا تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور، به زبان اسلواکی، رایگان است. در کشور اسلواکی، دوره هایی به جهت یادگیری زبان اسلواکی برگزار می شود و دانشجویان می توانند با شرکت در این دوره ها و پرداخت هزینه، مهارت زبان خود را افزایش داده و سپس در دانشگاه های دولتی این کشور، به زبان اسلواکی و به صورت رایگان تحصیل نمایند. 

در روشی دیگر، دانشجویان بین المللی می توانند با اخذ بورسیه تحصیلی فول فاند، به صورت رایگان در اسلواکی تحصیل کنند. داشتن نمرات و معدل بالا، نمره زبان عالی، رزوومه قوی، سوابق علمی پژوهشی مانند چاپ مقالات در ژورنال های معتبر، از شروط اصلی اخذ بورسیه تحصیلی است. دانشجویانی که موفق شوند یکی از بورسیه های زیر را دریافت کنند، قادر خواهند بود ویزای دانشجویی اسلواکی یا همان ویزای ملی را دریافت نمایند:

  • بورسیه Erasmus+
  • بورسیه ملی جمهوری اسلواکی (NSP)
  • بورسیه های اعطا شده بر اساس موافقت نامه های بین المللی دوجانبه و برنامه های همکاری
  • برنامه تبادل اروپای مرکزی برای مطالعات دانشگاهی (CEEPUS)
  • بورسیه دولتی جمهوری اسلواکی
برترین دانشگاه های کشور اسلواکی

کشور اسلواکی دارای برخی از برترین دانشگاه های اروپا می باشد و تعدادی از دانشگاه های این کشور در رنکینگ جهانی دارای رتبه های برتر هستند. در ضمن، برخی از دانشگاه های اسلواکی مورد تایید وزارت علوم ایران بوده و دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیلی، به راحتی در ایران مشغول به کار شوند. برخی از برترین دانشگاه های اسلواکی عبارتند از: دانشگاه کمنیوس، دانشگاه فنی کوشیسی، دانشگاه فنی و مهندسی اسلواکی، دانشگاه پرسوسکا، دانشگاه پافل جوزف سافاریک، دانشگاه زیلینسکا، و دانشگاه ترناوسکا. متقاضیان اخذ پذیرش از این دانشگاه های برتر در اسلواکی، می توانند با مراجعه به وبسایت دانشگاه مورد نظر، کلیه شرایط و الزامات مربوط به دریافت پذیرش، شهریه، مهلت درخواست و غیره را مطالعه نموده و سپس درخواست خود را ارسال نمایند.

ویزای دانشجویی اسلواکی
سؤالات متداول
  • دریافت ویزای دانشجویی اسلواکی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان پردازش درخواست ویزای دانشجویی معمولا 60 روز است. البته ممکن است تحت شرایطی خاص، تا 120 روز نیز طول بکشد.

  • آیا دانشجویان در اسلواکی، مجاز به کار در حین تحصیل می باشند؟

بله. دانشجویان می توانند به صورت پاره وقت و تا سقف 20 ساعت در هفته کار کنند.

  • آیا دارندگان ویزای دانشجویی اسلواکی می توانند برای اعضای خانواده نیز ویزا دریافت کنند؟

بله. دانشجویان می توانند با برآورده کردن شروط، برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزای همراه دریافت کنند.

  • آیا امکان تحصیل رایگان در اسلواکی وجود دارد؟

تحت شرایطی بله. چنانچه به زبان اسلواکی در دانشگاه های دولتی این کشور تحصیل نمایید و یا بورسیه فول فاند دریافت کرده باشید، امکان تحصیل رایگان وجود دارد.

  • هزینه تحصیل در اسلواکی چقدر است؟

به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. اما معمولا در مقطع کارشناسی بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در سال و در مقطع کارشناسی ارشد بین ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ یورو در سال خواهد بود.

سخن پایانی

دانشگاه های اسلواکی، دوره های تحصیلی متنوعی را در مقاطع و رشته های مختلف به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند که کاملا به زبان انگلیسی تدریس می شوند. دانشجویان می توانند با تحصیل در اسلواکی، شانس خود را برای موفقیت پس از فارغ التحصیلی و یافتن شغل، به حداکثر برسانند. متقاضیان تحصیل در اسلواکی میبایست با اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر در این کشور، ویزای دانشجویی و مجوز اقامت اسلواکی را دریافت نمایند. ما در این مقاله به بررسی شرایط اخذ ویزای دانشجویی اسلواکی پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *