همه چیز در مورد ویزای کار در اسپانیا

اسپانیا با آب‌وهوای معتدل، مردم خونگرم و طبیعت زیبا کشوری ایده آل برای زندگی است. سال‌هاست که این کشور در مقایسه میان کشورهای جهان، برای تعادل بین کار و زندگی، امتیاز بالایی کسب می‌کند. هزینه زندگی در اسپانیا، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است و میزان درآمد دریافتی شاغلان این کشور، به‌خوبی هزینه‌های زندگی را تأمین می‌کند. به همین جهت، سالانه افراد زیادی برای دریافت موقعیت شغلی در اسپانیا درخواست می‌دهند. شهروندان اتحادیه اروپا، بدون نیاز به ویزای کار در اسپانیا ، مجاز به کار هستند؛ اما اگر ساکن کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستید، برای زندگی و کار قانونی در این کشور، به ویزای کاری اسپانیا، مهارت بالا، رزومه قوی مرتبط با حوزه کاری خود  و آشنایی کامل با زبان اسپانیایی، نیاز دارید. همچنین باید بدانید که جستجو برای شغل و دریافت یک پیشنهاد شغلی از خارج از اسپانیا، دشواری‌های خودش را دارد. 

ویزای کار در اسپانیا

البته، درصورتی‌که واجد شرایط دریافت ویزای کار در اسپانیا باشید، امکان اخذ اقامت دائم این کشور، پس از 5 سال زندگی و پرداخت مالیات و همچنین امکان اخذ تابعیت اسپانیا پس از 10 سال را خواهید داشت. این مقاله، همه چیز در مورد مهاجرت کاری به اسپانیا را در اختیارتان قرار می‌دهد. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسپانیا، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعات این مقاله

چه کسانی به ویزای کاری اسپانیا نیاز دارند؟

اگر می‌خواهید در اسپانیا زندگی و کار کنید، باید بر اساس قوانین اداره مهاجرت و اداره کار اسپانیا، عمل کنید. بر اساس قوانین، افرادی که از کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، به ویزای کار در اسپانیا نیاز دارند و قبل از اینکه بتوانند برای آن درخواست دهند، باید یک قرارداد کاری با یک کارفرمای اسپانیایی، تنظیم کنند. به عبارتی، بدون داشتن یک پیشنهاد کاری، امکان دریافت ویزای کاری اسپانیا را نخواهید داشت. برای دریافت یک موقعیت شغلی مناسب از اسپانیا، علاوه بر داشتن تخصص و مهارت بالا در زمینه شغلی موردنظر خود، باید آشنایی کاملی با زبان اسپانیایی داشته باشید. 

بااین‌حال، در برخی از رشته‌های فنی مهندسی مانند IT، الکترونیک و برق، تسلط بر زبان انگلیسی، کافی خواهد بود. برخی از افراد شامل قوانین معافیت مجوز کار می‌شوند و نیازی به دریافت مجوز کار ندارند. البته اگر ساکن غیر اتحادیه اروپا باشند، همچنان باید برای ورود به این کشور، ویزای موردنیاز دریافت نمایند.

ویزای کار در اسپانیا

چه کسانی از اخذ مجوز کار در اسپانیا، معاف هستند؟

این معافیت، شامل اساتید دانشگاه، تکنسین‌ها و دانشمندان می‌شود. همچنین کسانی که برای توسعه برنامه‌های علمی یا فرهنگی به اسپانیا می‌روند، مانند روزنامه‌نگاران خارجی، هنرمندانی که برای اجراهای خاص به اسپانیا می‌آیند و مقامات اتحادیه‌های کارگری، از اخذ مجوز کار، معاف هستند. همچنین اگر به عضوی از خانواده خود که مقیم اسپانیا است و مجوز کار اسپانیایی دارد، ممکن است نیازی به ویزای کار در اسپانیا نداشته باشید.

نرخ بیکاری در اسپانیا

یکی از شاخص‌های بسیار مهم برای پیش‌بینی شرایط زندگی و کار در کشورها، نرخ بیکاری است. در اسپانیا نرخ بیکاری، نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا پایین نیست؛ اما در چند سال اخیر، آمار بیکاری در این کشور به طرز چشمگیری، کاهش‌یافته است و نسبت به کشورهای صنعتی ازجمله، آلمان، سوئد و هلند، وضعیت بسیار بهتری دارد. واقعیت این است که اسپانیا همچنان با نرخ 13.33 درصدی، در سه‌ماهه آخر سال 2021 یکی از کشورهایی است که بالاترین نرخ بیکاری را در اتحادیه اروپا داشته است. 

این ارقام، نشان‌دهنده این است که یافتن شغل در اسپانیا، به‌ویژه برای افراد غیر اتحادیه اروپا، حتی باوجود داشتن مهارت بالا و تسلط بر زبان اسپانیایی، بسیار دشوار خواهد بود. به همین جهت، اگر هدف شما زندگی و کار در اسپانیا است، توصیه می‌کنیم، از طریق ویزای خوداشتغالی، تمکن مالی و گلدن ویزا اقدام کنید. بااین‌حال، اگر هنوز هم متقاضی دریافت ویزای کاری اسپانیا هستید، ادامه مقاله را بخوانید تا همه چیز در مورد ویزای کار این کشور را بدانید.

انواع ویزای کاری اسپانیا

ویزای کاری اسپانیا بسته به نوع کار و مدت‌زمان اشتغال به کار، انواع متفاوتی دارد. 

رایج‌ترین انواع ویزای کار عبارت‌اند از:

  • ویزای کار به‌عنوان کارمند
  • ویزای کار فصلی
  • ویزای Au Pair
  • ویزای خوداشتغالی
  • ویزای کار افراد متخصص (کارت آبی اتحادیه اروپا)
ویزای کار در اسپانیا

1. ویزای کار به‌عنوان کارمند

قبل از اینکه بتوانید ویزای کار را دریافت کنید، ابتدا باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای اسپانیایی داشته باشید. سپس کارفرمای شما باید برای شما اجازه کار درخواست کند تا بتوانید به‌صورت قانونی در اسپانیا کار کنید. تا زمانی که موقعیت شغلی شما، مشابه موقعیت شغلی باشد که برای آن مجوز کار دریافت کرده‌اید، امکان تغییر شغل خود را خواهید داشت.

دولت اسپانیا فقط زمانی این نوع ویزای کار را اعطا می‌کند که در موقعیت شغلی شما، با کمبود نیروی متخصص در کشور خود و اتحادیه اروپا، درگیر باشد. به همین جهت، برای دریافت این نوع ویزا بهتر است رزومه قوی و آشنایی کامل با زبان اسپانیایی داشته باشید. برای اخذ این نوع ویزای کار، کارفرمای شما باید از طرف شما درخواستی برای مجوز کار به دفتر استانی وزارت کار اسپانیا، ارسال کند. هم‌زمان با پردازش این درخواست، دولت اسپانیا یک کپی از درخواست را با مهر دفتری که مسئول مجوز شما و شماره پرونده شما است، برای شما ارسال می‌کند تا به‌عنوان بخشی از مدارک موردنیاز ویزا، آن را ارسال کنید. 

رسیدگی به درخواست مجوز کار اسپانیا، ممکن است تا 8 ماه طول بکشد. زمانی که اداره کار اسپانیا، مجوز کار شما را تأیید کرد، سفارت، ویزای کار و مجوز اقامت شما را صادر می‌کند. ویزای کار در اسپانیا، به مدت 1 سال معتبر است و به مدت 5 سال، قابل تمدید است. پس از 5 سال زندگی و پرداخت مالیات، می‌توانید برای اقامت دائم اسپانیا اقدام کنید. نکته مهم این است که شما نمی‌توانید زمانی که در اسپانیا هستید برای ویزای کار درخواست دهید. هنگام درخواست برای مجوز کار در اسپانیا، حتماً از کنسولگری یا سفارت کشور خود درخواست خود را ارسال کنید.

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، باید ترجمه های قانونی این اسناد (به زبان انگلیسی یا اسپانیایی) را ارسال کنید.

2. ویزای کار برای کارگران فصلی

فرآیند اخذ ویزای کار برای کارگران فصلی، مشابه فرآیند بالا است. کارفرمایان باید از طرف کارگر درخواست مجوز کار را به وزارت کار ارسال کنند. علاوه بر این، وقتی به‌عنوان یک کارگر فصلی برای اخذ ویزای کار اقدام می‌کنید، باید مدارکی دال بر اینکه محل اقامت مناسبی دارید، با زبان اسپانیایی کاملاً آشنا هستید، هزینه‌های سفر شما توسط کارفرمایتان پرداخت می‌شود و پس از پایان کار، به کشور خود باز خواهید گشت، ارائه دهید. این نوع مجوزها، حداکثر برای 9 ماه در سال معتبر هستند و مدت‌زمان اعتبار آن با اتمام مدت قرارداد کار، پایان خواهد یافت.

3. ویزای Au Pairs در اسپانیا

au pair، فردی از یک کشور خارجی است که برای یک خانواده میزبان اسپانیایی کار و همراه با آن‌ها زندگی می‌کند. به‌طورمعمول، au pair ها سهمی از مسئولیت خانواده در مراقبت از کودکان و همچنین برخی از کارهای خانه را بر عهده می‌گیرند و در مقابل، هزینه دریافت می‌کنند. این نوع ویزا، برای جوانانی مناسب است که رزومه قوی کاری ندارند اما می‌خواهند در اسپانیا، درس بخوانند، با فرهنگ و زبان اسپانیایی و انگلیسی آشنا شوند و پس از پایان تحصیلات خود، به کشورهای دیگر ازجمله آمریکا مهاجرت کنند. 

مدت اعتبار این نوع ویزای کار در اسپانیا، 1 سال است. حداقل درآمد این افراد در اسپانیا، 55 تا 60 یورو در هفته است. بااین‌حال، اگر اسپانیا، صرفاً مقصد تحصیلی شما است و هدف نهایی مهاجرت شما نیست، بهتر است از طریق ویزای تحصیلی اسپانیا، اقدام کنید. طبق گفته وزارت امور خارجه اسپانیا، متقاضی ویزای au pair باید بین 17 تا 30 سال سن داشته باشد و شرایط زیر را رعایت کند:

  • حداکثر 5 ساعت در روز باید در کارهای خانه، همکاری کند.
  • همراه با خانواده اسپانیایی میزبان زندگی کند و مدرک اقامت خود را نشان دهد.
  • مدارکی دال بر قصد بازگشت به کشور مبدأ خود پس از مدت اعتبار قرارداد خود، نشان دهد.
  • بیمه درمانی معتبر در اسپانیا داشته باشد.
  • توافق‌نامه بین متقاضی و خانواده میزبان را که جزئیات کار و حقوق متقاضی را مشخص می‌کند، ارائه دهند.

4. ویزای خوداشتغالی

اگر شانس بالایی برای یافتن شغل در اسپانیا ندارید، می‌توانید به‌عنوان یک فریلنسر در اسپانیا زندگی و کار کنید. بدین منظور، باید برای اخذ ویزای خوداشتغالی اسپانیا اقدام کنید. اعتبار این ویزای کاری، در ابتدا یک‌ساله است اما درصورتی‌که بتوانید مدارکی دال بر توانایی پرداخت هزینه‌های خود ارائه کنید، می‌توانید برای 2 دوره 2 ساله، آن را تمدید کنید. برای اخذ ویزای کار در اسپانیا به‌عنوان خود اشتغال باید بالاتر از 18 سال داشته باشید و مدارک زیر را ارائه کنید:

  • مدارکی دال بر توانایی مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی
  • اثبات مهارت و تجربه مرتبط با کار خود
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری

5. ویزای افراد متخصص (کارت آبی اتحادیه اروپا)

کارت آبی اتحادیه اروپا، پاسخ اروپا، به گرین کارت آمریکا است. بلوکارت اروپا یک مجوز کار و زندگی برای اتباع غیر اتحادیه اروپا است. این کارت، فرصت کاری بی‌نظیر و مسیری برای اقامت دائم و شهروندی اتحادیه اروپا فراهم می‌کند. این ویزای کار و اقامت، به افراد بسیار ماهر غیر اتحادیه اروپا اجازه زندگی و کار در همه کشورهای اروپایی، به‌استثنای دانمارک، ایرلند و بریتانیا را می‌دهد.

اگر مدرک تحصیلات عالی دارید که حداقل 3 سال طول کشیده است یا حداقل 5 سال تجربه حرفه‌ای در زمینه کاری خود دارید و با زبان اسپانیایی کاملاً آشنا هستید، واجد شرایط دریافت این نوع ویزای کار هستید. بااین‌حال همچنان مانند سایر ویزاهای کاری اسپانیا باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای اسپانیایی داشته باشید. دستمزد این پیشنهاد شغلی، باید حداقل 1.5 برابر یا 1.2 برابر متوسط دستمزد در اسپانیا باشد. حداقل حقوق سالانه فعلی برای متقاضیان کارت آبی اتحادیه اروپا در اسپانیا، 33908 یورو است.

ویزای کار در اسپانیا

درخواست ویزای کار در اسپانیا برای افراد متخصص

مانند سایر روش‌ها، کارفرما درخواست مجوز را از طرف شما به همراه مدارک مربوط به شغل، شواهدی مبنی بر اینکه هیچ شهروند اتحادیه اروپا نمی‌تواند این موقعیت شغلی را پر کند، اطلاعاتی در مورد مدارک تحصیلی، پاسپورت، شناسنامه و بیمه درمانی شما در اسپانیا، به مقامات اسپانیایی ارسال می‌کند.

هنگامی‌که مقامات اسپانیایی کارت آبی اتحادیه اروپا شما را تأیید کردند، باید از سفارت اسپانیا در کشور خود برای ویزا درخواست دهید. شما به پاسپورت، گواهی پزشکی، گواهی عدم سابقه کیفری و یک کپی از قرارداد کار خود نیاز دارید. پس از دریافت ویزا، 3 ماه فرصت دارید تا وارد اسپانیا شوید. کارت آبی به مدت 1 سال اعتبار دارد و تا زمانی که هنوز شرایط را داشته باشید قابل تمدید است.

ویزای کار در اسپانیا برای اعضای خانواده

متقاضیان ویزای کاری در اغلب موارد درباره ویزای همراه اسپانیا، سؤالاتی را مطرح می‌کنند. وقتی با یک ویزای کاری وارد اسپانیا می‌شوید، معمولاً پس از یک سال می‌توانید برای ویزای همراه درخواست ارسال کنید. بااین‌حال اگر شما یک تبعه اتحادیه اروپا نیستید، اما خویشاوندان شما مقیم اسپانیا یا شهروند اتحادیه اروپا هستند، می‌توانید بدون نیاز به یک سال صبر، با ویزای الحاق به خانواده، به اسپانیا بیایید و بدون نیاز به مجوز کار، مشغول به کار شوید. همچنین اعضای خانواده کسانی که دارای کارت آبی اتحادیه اروپا هستند، می‌توانند بدون نیاز به یک سال انتظار برای اجازه اقامت موقت اسپانیا، درخواست دهند و بدون مجوز کار، در اسپانیا کار کنند.

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای کار در اسپانیا

معمولاً برای دریافت ویزای کاری اسپانیا، نیازمند ارائه مدارک زیر خواهید بود:

کپی پاسپورت شماگواهی عدم سو پیشینه
گواهی سلامت پزشکیسه قطعه عکس مناسب پاسپورت
شماره تأمین اجتماعی کارفرمای شماپیشنهاد کار با شرایط کار
شرح کامل شغل و فعالیت شرکتاثبات دارایی‌های مالی کارفرمای شما (در صورت نیاز)
 فرم درخواست ویزای مجوز کار اسپانیا مربوطه

اقدامات لازم پس از دریافت ویزای کار

ویزای کاری اسپانیا در ابتدا به مدت 90 روز معتبر خواهد بود و شما در طول این مدت باید وارد خاک اسپانیا شوید. پس از ورود به اسپانیا، باید به پلیس محلی مراجعه کنید و یک شماره شناسایی خارجی (NIE) و کارت مجوز اقامت طولانی‌مدت (TIE) دریافت کنید. همچنین، همه افراد شاغل در اسپانیا باید در صندوق تأمین اجتماعی عمومی این کشور، ثبت‌نام کنند. اگر کارمند هستید، کارفرمای شما این کار را برای شما انجام خواهد داد. اگر خود اشتغال هستید، مسئولیت این اقدام، با شماست.

شرایط اخذ اقامت اسپانیا با ویزای کار

ویزای کاری این کشور معمولاً یک سال اعتبار دارد و بسته به نوع ویزای شما، قابل تمدید است. اگر قصد اخذ مجوز اقامت دائم اسپانیا را دارید باید به مدت 5 سال در این کشور زندگی کنید و مالیات بپردازید. پس از 10 سال زندگی در اسپانیا واجد شرایط اخذ تابعیت و شهروندی این کشور خواهید بود. درصورتی‌که با ویزای استارتاپ یا گلدن ویزا، وارد این کشور شوید، برخلاف شرایط ویزای کاری این کشور، شما و خانواده‌تان به‌محض ورود، واجد شرایط درخواست اقامت دائم اسپانیا خواهید بود.

شرایط اخذ اقامت اسپانیا بدون نیاز به کار

به‌عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا، برای کار در اسپانیا به ویزای کار و مجوز اقامت نیاز دارید. بااین‌حال، با این ویزا نمی‌توانید به مدت 1 سال، همسر و فرزندان زیر 18 سالتان را با خود به اسپانیا بیاورید. همچنین ریسک عدم تمدید ویزای کاری شما همواره وجود خواهد داشت. به همین جهت توصیه می‌کنیم درصورتی‌که واجد شرایط ویزای کاری نیستید و قصد اخذ اقامت اسپانیا را دارید برای اخذ ویزای طلایی اسپانیا از طریق خرید ملک در این کشور یا ویزای خوداشتغالی و ویزای تمکن مالی، اقدام نمایید.

سؤالات متداول

  • چه مدت می‌توانم با ویزای کاری، در اسپانیا بمانم؟

مدت اعتبار ویزای شما مشخص می‌کند که چه مدت می‌توانید در این کشور، بمانید. معمولاً اعتبار ویزای کار در اسپانیا یک سال است و قابلیت تمدید دارد. بااین‌حال، ویزای کارگران فصلی حداکثر 9 ماه اعتبار دارد.

  • مدت‌زمان پردازش ویزای کار اسپانیا چقدر است؟

پردازش ویزا، معمولاً 8 ماه زمان می‌برد.

  • آیا می‌توانم اعضای خانواده‌ام را از طریق ویزای کاری، با خود به اسپانیا بیاورم؟

تنها بعد از 1 سال کار و زندگی در اینجا می‌توانید اعضای خانواده خود را به اسپانیا بیاورید. البته، اعضای خانواده دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا برای پیوستن به اعضای خانواده خود نیازی به 1 سال صبر ندارند.

  • برای کار در اسپانیا، ارائه مدرک زبان الزامی است؟

خیر. بااین‌حال برای دریافت یک موقعیت شغلی و کار در این کشور باید تسلط کاملی بر زبان اسپانیایی داشته باشید. البته اگر در حوزه‌های فنی مهندسی مانند IT، الکترونیک و برق فعالیت می‌کنید، احتمالاً آشنایی با زبان انگلیسی برای شما کافی خواهد بود.

  • آیا امکان اخذ اقامت اسپانیا بدون نیاز به کار در این کشور وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید بسته به شرایط خود از طریق اخذ ویزای خود حمایتی یا تمکن مالی، ویزای طلایی اسپانیا و ویزای بازنشستگی اسپانیا، برای اخذ مجوز اقامت این کشور اقدام کنید.

سخن پایانی

ویزای کار در اسپانیا ، به ساکنان غیر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا در اسپانیا زندگی کنند و مشغول به کار شوند. بااین‌حال، شرط اساسی دریافت این ویزا، داشتن یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای اسپانیایی، آشنایی کامل با زبان اسپانیایی و داشتن تجربه و مهارت بالا است. به همین جهت، ویزای کاری اسپانیا، برای افراد متخصص و آشنا به زبان این کشور و یا دانشجویانی که صرفاً قصد آشنایی با زبان انگلیسی و اسپانیایی دارند و مقصد مهاجرتی آن‌ها کشورهایی همچون آمریکا است، مناسب است.

این ویزا یک سال اعتبار دارد و تا 5 سال قابل تمدید است. بعد از 5 سال زندگی در این کشور، شما واجد شرایط اخذ مجوز اقامت دائم اسپانیا خواهید بود و پس از 10 سال، می‌توانید تابعیت این کشور را دریافت کنید. بااین‌حال، مسیر اخذ اقامت از طریق ویزای کاری به‌ویژه برای ایرانیان، طولانی و دشوار به نظر می‌رسد. به همین جهت درصورتی‌که تمکن مالی دارید، توصیه می‌کنیم از طریق ویزای خوداشتغالی، ویزای تمکن مالی و یا ویزای طلایی اسپانیا که به شما امکان همراهی با خانواده و اخذ اقامت دائم این کشور را می‌دهد، اقدام کنید. 

عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اسپانیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *