بررسی پردرآمدترین شغل ها در ترکیه

متقاضیان مهاجرت به کشور ترکیه نیازمند کسب اطلاعات زیادی در خصوص شرایط زندگی و کار در این کشور هستند. در واقع، اطلاع از شرایط کار و میزان درآمد در ترکیه، یکی از مهم ترین مواردی است که در مهاجرت به این کشور باید به آن توجه نمود زیرا که این امر به متقاضیان این امکان را خواهد داد تا متناسب با مهارت ها و تخصص خود، بهترین و پردرآمدترین شغل را در ترکیه بیابند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی میزان درآمد و همچنین پردرآمدترین شغل ها در ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز به دنبال کار در ترکیه و کسب درآمد بالا هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

پردرآمدترین شغل ها در ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • پردرآمدترین شغل ها در ترکیه
  • میزان درآمد در ترکیه با توجه به سابقه کاری
  • میزان درآمد در ترکیه با توجه به سطح تحصیلات
  • میزان درآمد در ترکیه با توجه به جنسیت
  • میزان افزایش سالیانه حقوق در ترکیه
  • مشاغل محبوب در ترکیه
  • متوسط درآمد در ترکیه

پردرآمدترین شغل ها در ترکیه

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، همانند سایر کشورهای جهان، در کشور ترکیه نیز حیطه تخصصی و همچنین مهارت و تجربه افراد، تاثیر بسزایی در میزان درآمد آنها دارد. علاوه بر این، مشاغل تاپ و پرطرفدار در جهان، در ترکیه نیز دارای درآمدی بالا هستند. ما در جدول زیر، برخی از پردرآمدترین شغل ها در ترکیه را برای شما آورده ایم. این لیست، بر اساس گزارش Salary Explorer تهیه شده است.

پردرآمدترین شغل ها در ترکیه
شغلمتوسط درآمد در ترکیهتحصیلات مورد نیاز
جراح34600 تا 125200 لیردریافت مدرک تخصص در هر یک از شاخه های پزشکی
قاضی32200 تا 97900 لیرمدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته های حقوق و سایر رشته های مرتبط
وکیل27900 تا 90700 لیرحداقل مدرک فوق لیسانس در رشته حقوق
مدیر بانک27320 تا 78500 لیرمدرک لیسانس به بالا در رشته های بانکداری و یا مدیریت
مدیر اجرایی24740 تا 67100 لیرمدرک لیسانس به بالا در رشته های CEO، مدیریت و رشته های مرتبط
دندانپزشک21870 تا 64400 لیرحداقل مدرک لیسانس دندانپزشکی
استاد دانشگاه18990 تا 61700 لیرمدرک تحصیلی PHD
خلبان20330 تا 59100 لیرمدرک لیسانس به بالا در رشته مربوطه
مدیر بازاریابی15240 تا 36300 لیرمدرک لیسانس به بالا در رشته های مرتبط با تجارت، ارتباطات و بازاریابی

میزان درآمد در ترکیه با توجه به سابقه کاری

آیا میزان درآمد و حقوق افراد در ترکیه، در طول زمان و با بالا رفتن سابقه کاری افزایش می یابد؟ لازم است بدانید که سطح تجربه و سوابق کاری، مهمترین عامل در تعیین حقوق و درآمد در ترکیه و یا هر کشوری در جهان است. طبیعتاً هر چه سالهای تجربه بیشتر باشد، دستمزد و درآمد نیز بالاتر می رود. به طور کلی، کارمندانی که بین دو تا پنج سال تجربه کاری دارند، به طور متوسط 32% بیشتر از تازه ‌کاران و جوانان در تمام صنایع و رشته‌ ها درآمد دارند. به همین ترتیب، افراد حرفه ای با تجربه بیش از پنج سال، به طور متوسط 36٪ بیشتر از افراد با تجربه کاری پنج سال یا کمتر درآمد دارند. با رسیدن سوابق کاری به مرز ده سال، میزان حقوق 21% افزایش می یابد و برای افرادی که تجربه کاری آنها از مرز 15 سال گذشته است، میزان حقوق 14% افزایش می یابد. پس برای داشتن پردرآمدترین شغل ها در ترکیه، لازم است افراد از تجربه و سابقه کاری بالایی برخوردار باشند.

میزان درآمد در ترکیه با توجه به سطح تحصیلات

قطعا آموزش عالی، برابر با حقوق بیشتر است، اما یک مدرک دانشگاهی چقدر می تواند به درآمد شما در ترکیه اضافه کند؟ تغییر میزان درآمد بر اساس تحصیلات، از مکانی به مکان دیگر به شدت متفاوت است و به شدت به زمینه شغلی نیز بستگی دارد. نیروی کار دارای مدرک دیپلم در ترکیه، به طور متوسط %17 بیشتر از همتایان خود که فقط به سطح دبیرستان رسیده اند، درآمد دارند. به علاوه، کارمندانی که مدرک لیسانس گرفته اند، 24% بیشتر از کسانی که فقط موفق به دریافت مدرک دیپلم شده اند، درآمد خواهند داشت. از طرفی دیگر، به نیروی کاری که مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت نموده اند، حقوقی در حدود 29% بیشتر از افراد دارای مدرک لیسانس تعلق می گیرد. در نهایت، دارندگان مدرک دکتری به طور متوسط 23% بیشتر از دارندگان مدرک کارشناسی ارشد، در حالی که همان کار را انجام می دهند، درآمد دارند و قادر می باشند در صورت داشتن مهارت بالا، پدرآمدترین شغل ها در ترکیه را داشته باشند.

میزان درآمد در ترکیه با توجه به جنسیت

امروزه همه ما می دانیم که جنسیت نباید بر میزان دستمزد افراد تأثیری داشته باشد، اما در واقعیت چنین نیست. چه افرادی در ترکیه حقوق بیشتری دریافت می کند؟ مردان یا زنان؟ آیا پردرآمدترین شغل ها در ترکیه به آقایان تعلق می گیرد؟ باید بدانید که کارمندان مرد در ترکیه حدود 6% بیشتر از همتایان زن خود در تمام بخش ها درآمد دارند.

پردرآمدترین شغل ها در ترکیه
میزان افزایش سالیانه حقوق در ترکیه

شاید شما بخواهید بدانید که افزایش حقوق سالانه در ترکیه چقدر است؟ هر چند وقت یکبار کارمندان افزایش حقوق دریافت می کنند؟ در جواب این پرسش باید بدانید که کارمندان در ترکیه، هر 18 ماه یکبار افزایش دستمزد خود را به میزان 8 درصد مشاهده خواهند کرد. البته، سابقه کار و نوع صنعتی که افراد در آن مشغول به کار هستند نیز بر میزان افزایش سالیانه حقوق در ترکیه بسیار تاثیرگذار است. در جداول زیر، نرخ افزایش حقوق سالیانه در ترکیه در سال 2022، با توجه به نوع کار و میزان سابقه کاری برای شما آورده شده است.

نرخ افزایش حقوق سالیانه در ترکیه با توجه به نوع صنعت:

نوع صنعتنرخ افزایش درآمد در سال
مشاغل مربوط به بانکداری5%
مشاغل حوزه انرژی1%
مشاغل صنعت فناوری6%
مشاغل حوزه سلامت2%
مشاغل صنعت گردشگری7%
مشاغل صنعت ساخت و ساز3%
مشاغل مربوط به آموزش8%
میزان سابقهنرخ افزایش درآمد در سال
تازه کار3%-5%
سابقه شغلی متوسط6%-9%
سابقه شغلی بالا (سطح ارشد)10%-15%
مشاغل محبوب در ترکیه

پیش از آنکه به معرفی پردرآمدترین شغل ها در ترکیه بپردازیم، لازم است با برخی از محبوب ترین مشاغل در ترکیه که درآمد بالایی نیز دارند آشنا شوید. قطعا در هر یک از این مشاغل، میزان تجربه، تخصص و مهارت افراد می تواند در موفقیت آنها نقش بسزایی داشته و حتی درآمدهای بسیار بالایی را برای آنها رقم بزند. برخی از محبوب ترین این مشاغل در ترکیه عبارت اند از:

  • برنامه نویسی
  • دامپزشکی
  • متخصص تغذیه
  • متخصص ثبت شرکت و راه اندازی بیزنس
  • مدرس زبان های خارجی
  • مهماندار هواپیما و خدمه پرواز
  • پرستار کودک
  • مترجم و ادیتور
  • آرایشگر
  • مربی ورزشی
متوسط درآمد در ترکیه

یک فرد شاغل در ترکیه، به طور معمول حدود 7830 لیر در ماه درآمد دارد. در واقع، دستمزدها در کشور ترکیه از 1980 لیر (کمترین میانگین) تا 35000 لیر (بالاترین میانگین، حداکثر حقوق واقعی بالاتر است) متغیر می باشد. بر اساس آمار به دست آمد در وبسایت Salary explorer، نیمی (50٪) از جمعیت ترکیه، کمتر از 7830 لیر درآمد دارند در حالی که نیمی دیگر، بیش از 7830 لیر درآمد کسب می کنند.  البته باید بدانید که میزان درآمد بین مشاغل مختلف در ترکیه به شدت متفاوت است و عوامل بسیاری در تعیین میزان حقوق و دستمزد افراد تاثیرگذار می باشد. در حالت کلی، داشتن پردرآمدترین مشاغل در ترکیه، نیازمند دانش، مهارت و تخصص و تجربه بالا در حیطه کاری مربوطه است.

سؤالات متداول
  • آیا برای کار در ترکیه باید به زبان ترکی تسلط داشته باشیم؟

بله. داشتن مهارت در زبان ترکی و ارائه مدرک زبان، جزو شروط کار در این کشور است. در برخی شرایط، امکان کار به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

  • برترین مشاغل مورد نیاز در ترکیه کدامند؟

مشاغلی که در ترکیه با کمبود نیرو مواجه هستند عبارت اند از: مشاغل حوزه مهندسی، برنامه نویسی، فناوری اطلاعات، فروش و مدیریت.

  • میزان درآمد در ترکیه به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان درآمد در ترکیه به سطح تحصیلات، سطح تجربه، شرایط کاری و شهر محل کار در ترکیه بستگی دارد.

  • میزان درآمد مشاغل مربوط به گردشگری در ترکیه چگونه است؟

با توجه به آنکه کشور ترکیه یکی از برترین مقاصد توریستی می باشد، متخصصان گردشگری و تورلیدری می توانند پردرآمدترین شغل ها در ترکیه را داشته باشند.

  • آیا یافتن شغل در ترکیه برای مهاجران آسان است؟

با توجه به نرخ نسبتا بالای بیکاری در ترکیه، توصیه می شود سایر کشورها با نرخ پایین بیکاری مانند آلمان، هلند، فنلاند، اتریش و سوئد را انتخاب نمایید.

سخن پایانی

کشور ترکیه در سال های اخیر، به یک مقصد مهاجرتی جذاب علی الخصوص برای ایرانیان تبدیل شده است. نیروی کار ماهر، متخصص و تحصیلکرده می توانند با کار در این کشور، به درآمد بالایی برسند. اما با توجه به نرخ بالای بیکاری در ترکیه، توصیه می شود متقاضیان مهاجرت کاری، کشورهایی مانند آلمان، هلند، اتریش، فنلاند و سوئد را که نرخ بیکاری پایین و فرصت های شغلی فراوان دارند انتخاب نمایند. ما در این مقاله به بررسی میزان درآمد و همچنین پردرآمدترین شغل ها در ترکیه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *