بروزترین قوانین کار دانشجویی در ترکیه

کار دانشجویی، یکی از بهترین روش های تامین مخارج دانشجویان در خارج از کشور می باشد. در برخی از کشورها، مشاغل دانشجویی با درآمد بالا به دانشجویان ارائه می شود اما در برخی از کشورها نظیر ترکیه، به دلایلی از جمه مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور، فرصت های شغلی که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد محدود است و البته قوانین خاصی نیز برای اعطای مجوز کار به دانشجویان در ترکیه در نظر گرفته شده است. در نتیجه، ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط کار دانشجویی در ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز قصد تحصیل در ترکیه را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

کار دانشجویی در ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آیا داشتن کار دانشجویی در ترکیه ممکن است؟
  • شرایط کار دانشجویی در کشور ترکیه
  • شرایط اخذ مجوز کار دانشجویی در کشور ترکیه
  • مشاغل مناسب کار دانشجویی در کشور ترکیه
  • میزان درآمد کار دانشجویی در کشور ترکیه

آیا داشتن کار دانشجویی در ترکیه ممکن است؟

باید بدانید که تا همین اواخر، به هیچ عنوان امکان کار و تحصیل به صورت همزمان در ترکیه برای دانشجویان بین المللی وجود نداشته است. دلیل آن نیز مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه و همچنین اعطای بورسیه های تحصیلی به دانشجویان بین المللی در ترکیه بوده است. اما خوشبختانه اخیراً درهای بیشتری برای دانشجویان بین المللی در ترکیه باز شده است تا بتوانند مجوز کار دریافت کنند و تعداد ساعات کاری که می توانند به صورت قانونی در ترکیه کار کنند به طور رسمی مشخص شده است. بنابراین، دانشجویان بین المللی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه مشغول به تحصیل می باشند، مجاز به کار پاره وقت، حداکثر 30 تا 35 ساعت در هفته هستند. علاوه بر این، دانشجویان مقطع کارشناسی و کسانی که در مقطع کاردانی ثبت نام کرده اند نیز می توانند پس از گذشت اولین سال تحصیل خود در ترکیه، حداکثر 30 ساعت در هفته کار کنند (دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی که بورسیه تحصیلی دریافت نموده باشند، مجوز کار در حین تحصیل در ترکیه را دریافت نخواهند کرد).

کار دانشجویی در ترکیه

شرایط کار دانشجویی در کشور ترکیه

دانشجویانی که برای مقاصد آموزشی وارد ترکیه می شوند باید به جهت کار دانشجویی در ترکیه ، مجوز کار دریافت کنند. این قانون فقط برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری صادق است و دانشجویان کاردانی و کارشناسی حتی در صورت یافتن کار در ترکیه نمی توانند مجوز کار دریافت کنند و لازم است حداقل یک سال از تحصیل آنها در ترکیه گذشته باشد تا واجد شرایط درخواست مجوز کار باشند.

مدت مجوز کار دانشجویان بین المللی در ترکیه، با توجه به نوع و طول مجوز اقامت آنها در ترکیه تعیین می شود. در واقع، به دانشجویانی که مجوز اقامت خود را در ترکیه تمدید نکرده اند، مجوز کار داده نمی شود. از طرفی دیگر، دانشجویانی که به طور غیرقانونی مشغول به کار دانشجویی در کشور ترکیه هستند از تحصیل در این کشور محروم خواهند شد و دانشجویانی که به عنوان کارگر یا کارورز در شرکت های خصوصی ترکیه و بدون مجوز کار یا کارآموزی کار می کنند، می توانند با توقیف گذرنامه از کشور ترکیه اخراج شوند.

شرایط اخذ مجوز کار دانشجویی در کشور ترکیه

کار در ترکیه با ویزای دانشجویی این کشور غیرقانونی است، مگر اینکه توسط دولت ترکیه، مجوز کار برای دانشجو صادر شده باشد. برخلاف سایر کشورها، یافتن شغل پاره وقت به عنوان دانشجوی بین المللی در ترکیه بسیار سخت است. دلیل این امر نیز تمایل کارفرمایان در ترکیه به دانشجویان مسلط به زبان ترکی می باشد. در ضمن، مشاغل دانشجویی موجود در ترکیه نسبت به کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا و سایر کشورهای اروپایی، حقوق بسیار پایینی دارند. اما همچنان برای دانشجویان واجد شرایط، فرصت هایی جهت یافتن شغل و دریافت مجوز کار در ترکیه وجود دارد. برای دریافت مجوز کار دانشجویی در ترکیه ، شرایطی تعیین شده است که در این قسمت به شرح آن خواهیم پرداخت.

  • لازم است که در زمان درخواست مجوز کار دانشجویی، مجوز اقامت دانشجویان در ترکیه همچنان دارای اعتبار باشد و منقضی نشده باشد.
  • متقاضیان باید حداقل 18 سال سن داشته باشد و در یکی از مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری در دانشگاه های ترکیه مشغول به تحصیل باشند
  • دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند در مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه هایی که در آن تحصیل می کنند، بدون محدودیت زمانی، حرفه یا زمینه کاری، مشغول به کار شوند.
  • دانشجویان بین المللی که از طریق برنامه های تبادل دانشجو وارد ترکیه شده اند، برای گذراندن دوره های کارآموزی در موسسات و سازمان های خصوصی یا دولتی ترکیه، نیازی به دریافت مجوز کار ندارند (دانشجویانی که قصد دارند دوره های کارآموزی بدون حقوق و یا با حقوق را در ترکیه بگذرانند باید اجازه اقامت دریافت کنند).
  • افرادی که دارای ویزای دیپلماتیک یا ویزای کار در ترکیه هستند و اعضای خانواده آنها می توانند بدون اخذ مجوز کار در ترکیه و در صورتی که دوره کارآموزی اجباری از طرف دانشگاه محل تحصیل انها در ترکیه تعیین شده است، اقدام به گذراندن دوره های کارآموزی کنند.

مشاغل مناسب کار دانشجویی در کشور ترکیه

دانشجویانی که رزومه ای جامع و کامل از سوابق، تجربیات و مهارت خود در زبان ترکی به کارفرمایان در این کشور ارائه می نمایند، شانس بیشتری برای یافتن کار دانشجویی در ترکیه با دستمزد مناسب خواهند داشت. فراموش نکنید که به دلیل عدم تسلط مردم ترکیه به زبان انگلیسی، مهارت در زبان ترکی معمولا از ملزومات کار در این کشور است. با این حال، شرکت های مختلفی در ترکیه وجود دارد که نیروی کار مسلط به زبان انگلیسی و یا سایر زبان های زنده دنیا را جذب می کنند. در ضمن، چنانچه به دنبال شغلی با درآمد خوب و حرفه ای در ترکیه هستید، باید به دنبال کار در کنسولگری ها، سفارت ها و سازمان های مردم نهاد در این کشور باشید. با این حال، به دلیل رقابت زیاد و درخواست بالای متقاضیان، کار در این بخش ها اندکی دشوار است و نیازمند رزومه ای قوی می باشد.

تدریس زبان انگلیسی و فعالیت در بخش های مرتبط با گردشگری در ترکیه نیز می تواند جزو مشاغل دانشجویی جذاب برای دانشجویان بین المللی باشد. آن دسته از مدرسان زبان انگلیسی که دارای مدارک بین المللی از جمله CELTA، TEFL، TESOL و PGSE هستند، از شانس بسیار بالایی برای یافتن یک کار پردرآمد در ترکیه بهره مند هستند و در اولویت کارفرمایان قرار دارند. فعالیت در مشاغل گردشگری ترکیه نیز مستلزم آشنایی با جاذبه ها، فرهنگ و زبان مردم ترکیه است و متقاضیانی که دوره های تورلیدری را گذرانده باشند راحت تر توسط کارفرمایان جذب می شوند.

میزان درآمد کار دانشجویی در کشور ترکیه

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، کار دانشجویی برای دانشجویان بین المللی در ترکیه محدود است و حتی در صورت یافتن شغل مناسب، درآمد آن بسیار پایین تر از بسیاری دیگر از کشورهای جهان می باشد. برای مثال، دستمزد کار دانشجویی در کشوری مانند آلمان که جزو برترین مقاصد تحصیلی در دنیا می باشد، برابر با 9 یورو در ساعت است. همچنین، دانشجویان بین المللی در کشورهایی مانند فرانسه و سوئد، می توانند با کار دانشجویی به ترتیب 7 یورو و 10 یورو در ساعت دریافت کنند. این در حالیست که دستمزد کار دانشجویی در ترکیه ، برابر با 22 لیر و یا کمتر در هر ساعت است (حدودا 1 یورو). البته باید در نظر داشته باشید که با وجود دستمزدهای پایین، هزینه تحصیل در ترکیه نیز بسیار پایین تر از کشورهای نامبرده می باشد.

کار دانشجویی در ترکیه
سؤالات متداول
  • آیا ترکیه کشوری مناسب برای تحصیل است؟

به شرایط متقاضیان بستگی دارد اما در حالت کلی، به دلیل نرخ بالای بیکاری در ترکیه و قوی نبودن اقتصاد این کشور، توصیه می شود کشورهایی مانند آلمان جهت مهاجرت تحصیلی انتخاب شوند.

  • آیا مترجمی به عنوان یک کار دانشجویی در ترکیه مناسب است؟

بله. دانشجویان مسلط به مترجمی زبان می توانند در مشاغل مربوط با گردشگری در ترکیه درآمد بالایی نیز کسب کنند.

  • کدام شهرهای ترکیه برای یافتن مشاغل دانشجویی مناسب تر هستند؟

قطعا شهرهای بزرگ و مشهور ترکیه مانند استانبول، ازمیر، آنکارا و آنتالیا، موقعیت های شغلی بیشتری دارند.

  • آیا پس از فارغ التحصیلی در ترکیه میتوانیم در این کشور بمانیم؟

شما پس از فارغ التحصیلی یک سال فرصت خواهید داشت تا به دنبال کار باشید. در صورت اخذ جاب آفر در این مدت، امکان دریافت ویزای کار و اقامت ترکیه وجود دارد.

  • آیا برای کار دانشجویی در ترکیه ارائه مدرک زبان لازم است؟

به نوع کار و کارفرما بستگی دارد اما در حالت کلی، تسلط به زبان از ملزومات کار در ترکیه می باشد.

سخن پایانی

خوشبختانه در سالهای اخیر، مجوز کار دانشجویی پاره وقت به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه اعطا شده است. با توجه به ارزان بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه، مشاغل دانشجویی محدود با دستمزد اندک به دانشجویان بین المللی پیشنهاد می شود. در ضمن، بورسیه های متعددی نیز به دانشجویان در ترکیه ارائه می شود که آنان را از اشتغال در حین تحصیل بی نیاز می کند. اما همچنان دانشجویان علاقه مند به کار در حین تحصیل می توانند با ارائه رزومه، سوابق کاری و اثبات تسلط به زبان، شغل مورد نظر خود را که به صورت پاره وقت می باشد، در این کشور بیابند. ما در این مقاله به بررسی قوانین کار دانشجویی در ترکیه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *