بررسی بازار کار در اسلواکی

اسلواکی، به عنوان یکی از کشورهای عضو شنگن، از اقتصاد توسعه یافته و بازار کار رو به رشدی برخوردار است. همین عامل سبب شده تا این کشور در سال های اخیر مورد توجه کارجویان بین المللی قرار بگیرد. متقاضیان بین المللی که قصد استخدام در مشاغل کشور اسلواکی را دارند، امکان کسب درآمد مناسب و برخورداری از امکانات رفاهی متنوعی را خواهند داشت. اگر شما هم از علاقه‌مندان کار در کشور اسلواکی هستید، باید پیش از هر اقدامی با بازار کار در اسلواکی و فرهنگ کاری و سازمانی مردمان این کشور آشنا شوید تا بتوانید با در نظر گرفته تمامی جنبه ها، در این کشور استخدام شوید. در ادامه این مقاله قصد داریم جزئیات مربوط به بازار کار کشور اسلواکی و مشاغل پر تقاضا در این کشور را مورد بررسی قرار دهیم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی گردآوری شده است.

کار در اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مروری کوتاه بر بازار کار در اسلواکی
  • نرخ بیکاری در کشور اسلواکی
  • پر تقاضاترین مشاغل در کشور اسلواکی
  • استخدام متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا در اسلواکی

مروری کوتاه بر بازار کار در اسلواکی

بازار کار کشور اسلواکی از سال 2021 تا سال 2022، مانند بسیاری از کشورهای دیگر فراز و نشیب های بسیاری داشته است. با این حال، اقتصاد این کشور، پس از همه گیری بیماری کرونا به سرعت رو به بهبودی است و پیش بینی می شود تعداد مشاغل موجود در آن افزایش پیدا کنند. در سال 2021، اشتغال کلی در اسلواکی به طور میانگین با 1.4 درصد کاهش به 2560600 نفر رسید و در مجموع، تنها 6 بخش از 18 بخش صنایع مورد در این کشور، به رشد دست یافتند که مهم‌ترین آن‌ها صنعت آموزش، اطلاعات و ارتباطات و فعالیت های املاک و مستغلات بودند.

همچنین، صنایعی که در طول همه گیری کرونا بیشترین ضرر را متحمل شدند، مربوط به خدمات اقامتی و پذیرایی بودند که میانگین اشتغال در آن‌ها حدود 17.9 درصد کاهش داشته است و میزان اشتغال در حوزه های هنری، تفریحی و تفریحی نیز شاهد 11.4 درصد کاهش بوده است.

کار در اسلواکی

با این حال، پس از بهبودهای صورت گرفته در سال 2022، مهم ‌ترین و تأثیر گذارترین صنایع در اقتصاد اسلواکی را خودرو سازی، برق و مهندسی تشکیل می دادند و پیش بینی می شود که بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و مراکز خدمات شرکتی نیز نقش مهمی را در آینده اقتصادی این کشور ایفا کنند.

متقاضیانی که برای استخدام در مشاغل مهندسی، فناوری اطلاعات و خودروسازی قصد مهاجرت به اسلواکی را دارند، بهتر است قبل از ارسال درخواست خود، اطلاعات کافی در مورد شرکت ها و مؤسسات معتبر این کشور به دست آروند؛ چرا که در اغلب موارد این سازمان ها به شدت به دنبال نیروی کار متخصص هستند و از همین رو، تسهیلات و امکانات بسیاری را برای این افراد در نظر می‌گیرند. برخی از شناخته شده ترین شرکت ها و مؤسسات داخلی اسلواکی عبارت اند از :

  • VOLKSWAGEN SLOVAKIA, a.s.
  • Kia Slovakia s. r. o.
  • SLOVNAFT, a.s.
  • S. Steel Kosice, s.r.o.
  • Vseobecná zdravotná poistovna, a.s.
  • PCA Slovakia, s.r.o.
  • Slovenské elektrárne, a.s
  • Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny
  • OKTE, a.s.
  • SAMSUNG Electronics Slovakia s.r.o

نرخ بیکاری در کشور اسلواکی

نرخ بیکاری کشور اسلواکی در سال 2021 و دوران همه گیری ویروس کرونا، به 6.8 درصد رسید. بالاترین نرخ بیکاری در بین شهرهای اسلواکی مربوط به Prešov با 11.4 درصد و کمترین نرخ بیکاری مربوط به شهر براتیسلاوا با 2.6 درصد گزارش شده بود. بیشترین نرخ بیکاری در اسلواکی متعلق به افرادی است که تنها از تحصیلات پایه و یا متوسطه برخوردار هستند و بیشترین نیروی کار این کشور نیز متعلق به کارگران خدماتی است.

نرخ بیکاری در اسلواکی، در سال 2022 کاهش چشمگیری داشته و به رقم 5.83 درصد رسیده است. این کاهش، نشان دهنده وضعیت مثبت بازار کار در اسلواکی و وجود تقاضای بالا برای گروه های شغلی مختلف است. پیش بینی می شود که در سال‌های آینده نرخ بیکاری در این کشور کاهش پیدا کند و فرصت های کاری متعددی در صنایع مختلف ایجاد شود. 

پر تقاضاترین مشاغل در اسلواکی

عرضه و تقاضای نیروی کار در کشور اسلواکی به طور قابل توجهی متأثر از وضعیت فعلی اروپا است و بنابراین بازار کار نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است.

بر اساس آمار به دست آمده، پر تقاضاترین مشاغل اسلواکی در سال های گذشته مربوط به مشاغل بخش مدیریت دولتی و تأمین اجتماعی بوده است. موقعیت های شغلی که نیاز به صلاحیت تخصصی دارند، شامل مشاغلی مانند مهندسان، متخصصان فناوری اطلاعات، پرستاران و پزشکان هستند که از تقاضای بالایی برخوردارند و از مشاغل پر تقاضایی که نیازی به مهارت های تخصصی ندارند نیز می توان به کارگران تدارکات، جوشکاری، اپراتور لیفتراک، کارگران تولید، رانندگان اتوبوس و کامیون، پیک‌ها و فروشندگان اشاره کرد.

با این حال، بخش فناوری و اطلاعات کشور اسلواکی مدت ‌هاست که با کمبود نیروی متخصص همراه است و بخش مراقبت ‌های بهداشتی نیز با کمبود پزشک و پرستار دست و پنجه نرم می‌ کند. از همین رو، تقاضا برای نیروی متخصص و ماهر در این دو بخش به شدت بالا است و فرصت های شغلی بسیاری در این بخش ها برای متخصصین بین المللی دسترس خواهد بود. 

استخدام متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا در اسلواکی

شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس، امکان کار بدون مجوز را در کشور اسلواکی دارند و اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا نیز امکان کار در کشور اسلواکی را مبتنی بر رعایت برخی از قوانین و مقررات خاص خواهند داشت.

مهاجرین خارج از اتحادیه اروپا، برای کار در اسلواکی نیاز به ویزای کاری و مجوز کار در این کشور دارند. مجوزهای کار اسلواکی از چندین نوع مختلف برخوردار است که مدت زمان اعتبار آنها از 6 ماه تا 2 سال متغیر می باشد. در اغلب مواقع، کارفرمای شما باید از جانب شما اقدام به دریافت مجوز کند. این درخواست معمولا به مدت 30 به روز به طول می انجامد و در طول این مدت کارفرمای شما باید مدارک مورد نیاز و رویه های اداری را طی کند.

در برخی موارد، این احتمال وجود دارد که پیش از استخدام نیاز به گذراندن دوره های زبان اسلواکی داشته باشید، به خصوص در مشاغل خدماتی نیاز به آشنایی با زبان اسلواکی بسیار پررنگ تر خواهد شد و از همین رو، کارفرما برای شما دوره های آموزشی زبان اسلواکی در نظر می گیرد.

با توجه به نوع شغلی که در آن استخدام می شود، کارفرمایان اسلواکی از شما دانش حرفه ای، تسلط کافی به زبان انگلیسی و اسلواکی، تجربه و سواد دیجیتالی می خواهند. از جمله مهارت های نرم مورد نیاز برای کار در اسلواکی نیز می توان به مواردی مانند مسئولیت پذیری، مهارت های ارتباطی، انعطاف پذیری، استقلال، توانایی یادگیری مطالب جدید، کار گروهی و غیره اشاره کرد.

پس از اخذ جوز کار و ارائه مدارک مورد نیاز، شما می توانید فعالیت خود را در اسلواکی آغاز کنید. مدت اقامت شما با توجه به قرارداد کاری تعیین می شود و در طول مدت زمان قرارداد خود، این امکان را دارید تا همراه با خانواده خود در کشور اسلواکی زندگی کنید.

کار در اسلواکی
سؤالات متداول
  • پر تقاضاترین مشاغل در اسلواکی کدامند؟

برخی از مشاغل پر تقاضا در این کشور عبارت‌اند از:

– امنیت سایبری

– توسعه نرم افزار

– انرژی پایدار

– مراقبت های بهداشتی

  • میانگین حقوق مهندس برق در اسلواکی چقدر است؟

میانگین حقوق مهندس برق در کشور اسلواکی در سال 2023 حدود 1960 یورو خالص در هر ماه تخمین زده می شود.

  • شرایط مورد نیاز برای مهاجرت کاری به اسلواکی چیست؟

اتباع خارجی قبل از ورود به اسلواکی باید درخواست مجوز کار کتبی خود را به مقامات مربوطه ارائه دهند. این درخواست می تواند توسط خودشان، توسط کارفرما، یا توسط شخص حقیقی یا حقوقی که کار در محل آن انجام شود، ارسال شود.

  • مدت زمان اعتبار ویزای کاری اسلواکی چقدر است؟

چندین نوع مجوز کار اسلواکی وجود دارد که مدت زمان مجوز بلند مدت حداکثر 2 سال و کوتاه مدت تا 6 ماه است. مدت زمان صدور مجوز کار در اسلواکی ۹۰ روز به طور می انجامد.

  • میانگین حقوق مهندس نرم افزار در اسلواکی چقدر است؟

متوسط حقوق یک مهندس نرم افزار 2296 یورو بطور ناخالص در ماه در براتیسلاوا پایتخت اسلواکی تخمین زده می شود.

سخن پایانی

قبل از مهاجرت کاری به کشوری دیگر، باید اطلاعات کافی در مورد بازار کار، مشاغل و نیروی کار کشور مورد نظر خود را مورد بررسی قرار دهید و از میزان تقاضای کار در گروه های شغلی مختلف آگاه شوید تا بتوانید برنامه ریزی دقیقی برای آینده کاری خود داشته باشید. مهاجرت کاری می تواند فرآیندی چالش برانگیز باشد، چرا که قوانین و مقررات مربوط به کشورها با یکدیگر متفاوت بوده و صنایع پررونق نیز از کشوری به کشور دیگر فرق می کند. از همین رو، در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کامل در مورد بازار کار در اسلواکی را به متقاضیان و علاقه‌مندان کار و زندگی در این کشور ارائه دهیم. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای کاری اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *