جدیدترین شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان

اگر به فکر کار در اروپا هستید، فرانسه ممکن است مکان مناسبی برای شما باشد. این کشور عضوی از قدرت های G7 و G8 است و جایگاه فرانسه را به عنوان یکی از قوی ترین و موفق ترین اقتصادهای جهان تثبیت می کند. نیروی ماهر و متخصص که مایل به کار در کشور فرانسه هستند، شانس بسیار خوبی برای اشتغال در این کشور و برخورداری از مزایای عالی دارند. جالب است بدانید که متوسط حقوق دریافتی در فرانسه، یکی از بالاترین ها در اتحادیه اروپا است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جدیدترین شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور فرانسه گردآوری شده است.

کار در فرانسه برای ایرانیان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بازار کار در فرانسه برای ایرانیان
  • شرایط کار در کشور فرانسه برای ایرانیان
  • نحوه یافتن کار در فرانسه برای ایرانیان
  • مدارک مورد نیاز جهت کار در فرانسه
  • نحوه دریافت ویزای همراه برای افراد شاغل در فرانسه
  • شرایط کار در فرانسه برای دانشجویان

امروزه بزرگترین مشکل بازار کار فرانسه کمبود شغل نیست، بلکه فقدان مهارت در میان کارگران است. با وجود 200000 موقعیت شغلی خالی مانند اپراتور ماشین آلات، قصابی، نجار و مهندس کامپیوتر، این می تواند خبر خوبی برای کارگران ماهر مهاجر باشد. با وجود همه اینها، نرخ بیکاری فرانسه، بهتر از ده سال گذشته است و 9 درصد کاهش یافته است. نرخ بیکاری در فرانسه در حال حاضر کمی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا و منطقه یورو است. طبق گزارش موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی، نرخ بیکاری فرانسه در حال حاضر 7.1٪ است. 

کار در فرانسه برای ایرانیان

همانند بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، بیکاری در فرانسه در میان گروه سنی زیر 25 سال بیشتر میباشد، اما در سال‌های اخیر رشد قراردادهای کاری انعطاف‌پذیر بسیاری مشاهده شده است. دولت فرانسه اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد برای کنترل نیروی کار در برخی صنایع، سهمیه هایی را برای کارگران مهاجر وضع کند. این امر بر مهاجران خارج از اتحادیه اروپا که معمولاً برای کار در کشور فرانسه به ویزای کار نیاز دارند تأثیر می گذارد. شهروندان اتحادیه اروپا، به استثنای برخی از پست های اداری دولتی، از حقوق کاری مشابهی با شهروندان فرانسوی برخوردارند.

شرایط کار در کشور فرانسه برای ایرانیان

اگر شهروند کشوری خارج از فرانسه هستید، باید مطمئن شوید که تمام شرایط لازم برای کار در فرانسه را دارید. این بدان معناست که شما به اخذ ویزای کار و اجازه اقامت نیاز خواهید داشت. جهت کار در کشور فرانسه میبایست از یک کارفرما در این کشور پیشنهاد شغلی دریافت نمایید. پس از اخذ پیشنهاد شغلی و دریافت نامه کارفرما و یا عقد قرارداد کاری، میبایست نسبت به اخذ ویزای کار اقدام شود. درخواست اخذ مجوز کار در این کشور نیز از سوی کارفرما، به مقامات داده میشود. جهت دریافت ویزا و مجوز کار در کشور فرانسه برای شهروندان خارج اتحادیه اروپا میبایست اطمینان حاصل شود که:

  • افرادی با مهارت و تخصص مشابه در فرانسه وجود نداشته است (باید درخواست نیروی کار به مدت چندماه در فرانسه آگهی شده باشد)
  • مدرک تحصیلی و همچنین مهارت و تخصص افراد مرتبط با شغل درخواستی است
  • میزان حقوق و دستمزد دریافتی در قرارداد کار ذکر شده باشد
  • توافق نامه و قرارداد با کارفرما، جهت اخذ ویزا، ارائه شود

ویزای کار فرانسه به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت قابل صدور میباشد و مسئول رسیدگی به درخواست صدور ویزا، اداره مهاجرت OFII و وزارت کار فرانسه است. مدت اعتبار این ویزا نیز به مدت اعتبار قرارداد کاری، وابسته است و قابل تمدید میباشد. لازم به ذکر است که گزینه دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا، یکی از برترین گزینه ها جهت کار در کشور فرانسه است. افراد متخصص و ماهر میتوانند با اثبات تخصص خود، ارائه مدرک تحصیلی مرتبط، و همچنین داشتن حداقل 5 سال تجربه کاری مرتبط، نسبت به اخذ کارت آبی اقدام نمایند. با دریافت این کارت، امکان کار در بسیاری از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا وجود دارد.

نحوه یافتن کار در فرانسه برای ایرانیان

اگر به این فکر می کنید که چگونه به عنوان یک ایرانی در فرانسه شغل پیدا کنید، اینترنت باید اولین جایی باشد که به سراغ آن میروید. در قسمت زیر، برخی از وب‌سایت‌های مرتبط با جستجوی شغل در فرانسه آورده شده است:

  • Pole-Emploi
  • پورتال تحرک شغلی اروپا (The European Job Mobility Portal)
  • Cadre Emploi
  • مشاغل در پاریس (Jobs in Paris)
  • یورو جابز (Eurojobs)

مدارک مورد نیاز جهت کار در فرانسه

متثاضیان میبایست جهت دریافت ویزا و مجوز کار، مدارک لازم را ارائه دهند. این مدارک بسته به عنوان شغلی و شرایط افراد میتواند متفاوت باشد. در قسمت زیر، برخی از مهمترین این مدارک اورده شده است:

  • دعوتنامه کارفرما
  • فرم تکمیل شده درخواست
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک تحصیلی مرتبط، به همراه ریز نمرات
  • رزومه یا همان CV مرتبط
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی و یا زبان فرانسوی
  • مدارک اثبات تمکن مالی، مانند گردش حساب اخیر
  • در صورت نیاز، شرکت در آزمون تعیین تخصص و مهارت افراد
  • مدارک پرداخت هزینه صدور ویزا و مجوز کار
نحوه دریافت ویزای همراه برای افراد شاغل در فرانسه

بر طبق قوانین فرانسه، افرادی که موفق به اخذ پیشنهاد شغلی و دریافت مجوز کار و ویزای کار فرانسه شوند، میتوانند برای افراد خانواده خود، شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز درخواست ویزای همراه دهند. متقاضی اصلی میبایست تمکن مالی لازم جهت تامین هزینه های زندگی خانواده خود در فرانسه را ثابت کند. معمولا برای درخواست ویزای همراه لازم است متقاضی اصلی حداقل 18 ماه در فرانسه کار کرده باشد و سپس درخواست خود را به اداره مهاجرت فرانسه ارائه دهد. در برخی موارد نیز، دریافت ویزای همزمان، ممکن است. توصیه میشود قبل از اقدام، شرایط جدید کار در فرانسه برای ایرانیان را از وبسایت اداره مهاجرت فرانسه دریافت کرده و یا با کارشناسان مجرب ما در گروه عالیان ویزا، مشاوره تخصصی دریافت نمایید.

کار در فرانسه برای ایرانیان
شرایط کار در فرانسه برای دانشجویان

کلیه دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه های فرانسه میباشند، با رعایت شروط، مجاز به کار در این کشور میباشند. در اکثر موارد، داشتن مهارت کافی در زبان فرانسوی از شروط لازم جهت اخذ فرصت شغلی مناسب میباشد. قانون فرانسه به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد تا حدود 964 ساعت در سال کار کنند (که معادل حدود 60 درصد از سال کار قانونی است). درواقع دانشجویان اجازه کار تمام وقت نداشته و این کار نیمه وقت نباید با تحصیل آنان تداخل داشته باشد. از 1 ژانویه 2021، حداقل دستمزد، مبلغی حدود 10.25 یورو تعیین شده است. این حقوق ناخالص بوده و حدود 20 درصد آن بابت هزینه های تامین اجتماعی کسر میشود. به عبارتی، دانشجویی که در فرانسه حدود 10 ساعت در هفته با حداقل دستمزد کار می کند، تقریباً 82 یورو خالص درآمد خواهد داشت. نکته جالب دیگر درخصوص کار در کشور فرانسه به عنوان دانشجو آن است که شما دیگر نیازی به دریافت اجازه کار یا همان APT، نخواهید داشت.

سؤالات متداول
  • حداقل دستمزد و حقوق در فرانسه چقدر است؟

حداقل دستمزد در فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، 1498.47 یورو (1681 دلار آمریکا) در ماه است. افراد شاغل در فرانسه، تقریبا شانس دریافت یکی از بالاترین میانگین حقوق در اتحادیه اروپا را دارند، اما نرخ بیکاری در فرانسه، بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا باقی مانده است. با این وجود، انتظار می رود فرانسه از هم اکنون تا سال 2030 در برخی از بخش ها رشد شغلی را تجربه کند.

  • پرتقاضاترین مشاغل در فرانسه کدامند؟

صنایعی که در حال حاضر بر بازار کار مسلط هستند عبارتند از بهداشت و مراقبت های اجتماعی، تجارت عمده و خرده فروشی و تولید. انتظار می رود بیشترین مشاغل مورد تقاضا در بخش ساخت و ساز و پس از آن بخش مسکن و غذا و خدمات حرفه ای باشد. در حال حاضر، در حالی که مشاغلی برای کارگران با مهارت بالا مانند محققان و مهندسان وجود دارد، این موقعیت‌های سطح مهارت پایین هستند که سریع‌ترین رشد را تجربه خواهند کرد. مشاغلی که بیشترین تعداد فرصت های شغلی را دارند، نظافتچی و مددکار، همکاران اداری، کارکنان فروش، تکنسین های علوم و مهندسی و معلمان هستند.

  • امکان کار در فرانسه پس از فارغ التحصیلی برای دانشجویان وجود دارد؟

بله. دانشجویان بین المللی میتوانند پس از اتمام دوره تحصیل خود در فرانسه بمانند و به دنبال شغلی مناسب باشند. آنان میتوانند پس از اتمام دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد، برای جستجوی کار در کشور فرانسه، درخواست مجوز اقامت موقت دهند که 12 ماه اعتبار داشته و قابل تمدید نمیباشد. در صورت دریافت یک پیشنهاد شغلی در طول این 12 ماه، میتوانند ویزای کار فرانسه را دریافت کرده و اقامت این کشور را به دست آورند.

سخن پایانی

دستیابی به یک تعادل خوب بین کار و زندگی، یکی از بهترین دلایل برای کار در کشور فرانسه است. متقاضیان کار در کشور فرانسه میتوانند با اثبات مهارت و تخصص خود و دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در فرانسه، نسبت به اخذ مجوز کار و ویزای کار این کشور اقدام نمایند. امکان دریافت ویزای همراه برای افراد خانواده نیز وجود خواهد داشت. ما در این مقاله به بررسی شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما، به تصمیم گیری بهتر شما جهت کار در این کشور کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصیلی به  فرانسه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *