راهنمای کامل مراحل اخذ ویزای دانشجویی آلمان

اگر متقاضی دریافت ویزای دانشجویی آلمان هستید و می خواهید اطلاعات جدید و کافی در این زمینه به دست آورید، دیگری نیازی به جستجوی صفحات بسیار در وب سایت های متعدد نخواهید داشت چرا که ما در این مقاله، به صورت یکجا و کامل، یک راهنمای دقیق در خصوص مراحل و شرایط دریافت ویزای دانشجویی کشور آلمان برای شما مخاطب عزیز آماده کرده ایم. شما می توانید جواب کلیه سوالات خود را در خصوص شرایط تحصیل در آلمان در این مقاله بیابید و با آگاهی کامل، در مسیر مهاجرت تحصیلی به آلمان قدم بردارید. پس این فرصت بی نظیری که به صورت رایگان در اختیارتان قرار گرفته است را از دست ندهید و این مقاله را انتها مطالعه کنید. کلیه اطلاعات ارائه شده در  این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان برای شما مخاطب گرامی گردآوری شده است.

ویزای دانشجویی آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مراحل اخذ ویزای دانشجویی آلمان

مراحل اخذ ویزای دانشجویی آلمان

1. دانشگاه مناسب خود را در آلمان انتخاب کنید

پس از آنکه آلمان را به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور انتخاب کردید، باید نسبت به تعیین رشته و دانشگاه مناسب خود در آلمان اقدام نمایید. سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) دارای پایگاه داده ای متشکل از تقریباً 2000 برنامه و فرصت تحصیلی است که اکثرا به زبان انگلیسی بوده و شما می توانید از آن برای جستجوی دانشگاه و فرصت تحصیلی مناسب بهره ببرید. همچنین می‌توانید هنگام تصمیم‌گیری، آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر آلمان را در رتبه‌بندی جهانی QS بررسی کنید تا دانشگاه های برتر آلمانی را در رشته خود بیابید. برای اخذ مشاوره در خصوص فرآیند انتخاب دانشگاه و اخذ ویزای دانشجویی آلمان میتوانید با کارشناسان گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

ویزای دانشجویی آلمان

2. شرایط پذیرش دانشگاه انتخابی خود را بررسی کنید

قبل از درخواست، بررسی کنید که مدارک فعلی شما توسط دانشگاه انتخابی در آلمان به رسمیت شناخته شود. برای تحصیل در آلمان باید مدرک HZB یا همان مدرک تحصیلی ورودی آموزش عالی آلمان را داشته باشید. برای دانشجویان متقاضی به تحصیل در مقطع لیسانس، معمولا داشتن دیپلم دبیرستان، گواهی پایان دوران مدرسه و یا نتیجه آزمون ورودی دانشگاه کافی میباشد. سامانه DAAD نیز اطلاعات تکمیلی در خصوص شرایط پذیرش دانشگاه ها را ارائه مینماید. برخی از متقاضیان تحصیل در آلمان که ساکن کشورهایی خارج از اروپا میباشند، میبایست پس از گذراندن یک دوره مقدماتی به نام Studienkolleg، در آزمون ورودی Feststellungsprüfung شرکت نمایند. دانش آموزانی که سوابق تحصیلی عالی دارند میتوانند از شرکت در این دوره و آزمون معاف شوند.

لازم به ذکر است که در این مرحله باید شرایط مربوط به زبان را نیز در دانشگاه مورد نظر بررسی نمایید. در دانشگاه های آلمان اکثر دوره ها به زبان آلمانی تدریس می شوند و متقاضیان بین المللی باید مدرکی مبنی بر مهارت در زبان آلمانی ارائه دهند. دو آزمون برای سنجش مهارت زبان آلمانی برگزار میشود که عبارتند از آزمون DSHو آزمون TestDaf. چنانچه دوره شما به زبان انگلیسی تدریس شود، باید مهارت خود را در این زبان با آزمون هایی مانند آیلتس یا تافل ثابت کنید. البته افراد انگلیسی زبان و کسانی که قبلا به زبان انگلیسی تحصیل کرده اند از این قاعده مستثنی میباشند. دانشگاه های آلمان معمولا نمره قبولی مورد تایید خود را در وبسایت دانشگاه قرار میدهند.

3. هزینه های خود را بررسی نمایید

برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان ، باید مدارکی ارائه دهید که نشان دهد شما میتوانید سالانه مبلغی در حدود 8700 یورو (10000 دلار آمریکا) را در حساب خود، برای تامین هزینه های زندگی در آلمان، داشته باشید. البته ممکن است بسته به سبک زندگی شما، این رقم بیشتر باشد (به طور متوسط یک دانشجو در آلمان، ماهیانه 850 یورو نیاز دارد). هزینه های زندگی در آلمان نیز بسته به شهری که زندگی میکنید متفاوت خواهد بود. بر طبق نظرسنجی Mercer، که در خصوص هزینه های زندگی در آلمان انجام شده است، شهر مونیخ، گرانترین شهر آلمان میباشد. اگر نگران هزینه های خود در آلمان هستید، بورسیه هایی برای حمایت از دانشجویانی که دراین کشور در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل میباشند، وجود دارد که میتوانید از آنها بهره ببرید.

ویزای دانشجویی آلمان

4. برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود درخواست دهید

برای اکثر دوره های تحصیلی میتوانید مستقیما با مراجعه به وبسایت دانشگاه، بخش امور بین المللی، درخواست خود را ارسال نمایید. از طرفی دیگر میتوانید از وبسایت پذیرش متمرکز دانشجویان بین المللی به آدرس www.uni-assist.de، که توسط سرویس تبادل علمی آلمان یا همان DAAD اداره میشود، برای ارسال درخواست خود استفاده کنید. البته برخی از دانشگاه ها به این سیستم متصل نمیباشند و باید مستقیما به وبسایت دانشگاه مراجعه شود. شما میتوانید برای بالا بردن شانس پذیرش خود، همزمان برای دوره ها و دانشگاه های متعدد به طور جداگانه درخواست دهید. در بسیاری از دانشگاه های آلمان می توان دو بار در سال برای پذیرش درخواست کرد، یکبار برای شروع تحصیل در ترم زمستان و یکبار برای ترم تابستان. 

به طور کلی، ارسال درخواست برای ثبت نام در ترم زمستان باید تا 15 جولای و درخواست برای ثبت نام در ترم تابستان تا 15 ژانویه انجام شود. با این حال، مهلت های درخواست در بین دانشگاه ها متفاوت است، و همان مؤسسه ممکن است مهلت های متفاوتی را برای هر برنامه تعیین کند. پس حتماً تاریخ های خاص دوره انتخابی خود را به دقت بررسی کنید. توصیه می‌شود حداقل شش هفته قبل از پایان مهلت، درخواست‌ها را ارسال کنید تا در صورت کمبود اطلاعات، زمان کافی برای اصلاح یا اضافه کردن مدارک داشته باشید. تقریباً یک تا دو ماه پس از پایان مهلت، نامه پذیرش و یا رد شدن درخواست شما ارسال میشود. مدارک مورد نیاز جهت درخواست پذیرش از دانشگاه میتواند در هر دانشگاهی متفاوت باشد اما به طور کلی شامل موارد زیر میباشد: 

  • یک کپی تایید شده از دیپلم دبیرستان یا مدارک مربوط به مقاطع قبلی
  • ارائه ریزنمرات به صورت ترجمه شده
  • عکس پاسپورت
  • یک کپی از پاسپورت شما
  • مدرک مهارت زبان
  • رسید پرداخت هزینه درخواست

5. بیمه سلامت خود را دریافت کنید

قبل از اینکه کشور خود را ترک کنید، باید مطمئن شوید که بیمه درمانی لازم در کشور آلمان را دریافت کرده اید تا در طول اقامت شما در آلمان، هزینه های درمانی شما را پوشش دهد. این مرحله باید قبل از درخواست برای ویزای دانشجویی آلمان و پذیرش دانشگاه انجام شود. اگر شما شهروند اتحادیه اروپا نباشید، باید ماهیانه مبلغی بین 80 یورو تا 160 یورو بابت بیمه پرداخت نمایید. این مبلغ برای متقاضیان بالای 30 سال بیشتر است و اگر در هنگام شروع دوره خود بیش از 29 سال داشته باشید، فقط می توانید بیمه خصوصی دریافت کنید.

6. برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنید

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان به کشور مبدا شما بستگی دارد. می‌توانید اطلاعات کلی از کشورهایی که برای آنها ویزای دانشجویی لازم است را در وبسایت اداره فدرال امور خارجه آلمان بیابید. در حالت کلی اگر شما شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستید، برای تحصیل در آلمان به ویزای دانشجویی آلمان نیاز خواهید داشت. شما میتوانید با مراجعه به سفارت و یا کنسولگری آلمان، درخواست ویزا دهید. در این مرحله ممکن است برای اثبات تمکن مالی خود و متقاعد کردن افسر رسیدگی به پرونده، نیاز باشد یک حساب بانکی بلوکه شده در آلمان با مبلغی تایین شده، افتتاح کنید.

7. مکان اقامت خود را در آلمان تعیین کنید

متأسفانه اکثر دانشگاه های آلمان به دانشجویانی که در حال ثبت نام هستند خوابگاه ارائه نمی دهند. اجاره خانه به احتمال زیاد بزرگترین هزینه ماهانه شما خواهد بود و بسته به قسمتی از کشور که در آن زندگی می کنید متفاوت میباشد. در شهرهای بزرگ در غرب آلمان (مانند دوسلدورف، کلن و غیره) و شهرهای کوچکتر دانشجویی مانند هایدلبرگ و فرایبورگ شرایط و هزینه های اجاره خانه متفاوت است و باید انتظار داشته باشید کمی بیشتر از زمانی که در شرق آلمان (یعنی برلین) زندگی می کنید، هزینه و اجاره پرداخت کنید. پس از یافتن مکانی برای زندگی، باید در «دفتر ثبت نام ساکنان» (Einwohnermeldeamt) یا «دفتر شهروندان» (Bürgeramt) ثبت نام کنید.

ویزای دانشجویی آلمان

8. در دانشگاه ثبت نام کنید

قبل از شروع دوره و استفاده از امکانات دانشگاه، باید اول در دانشگاه ثبت نام کنید. حتی، قبل از شروع هر ترم جدید باید مجددا ثبت نام نمایید. هزینه این ثبت نام معمولا بسته به دانشگاه، بین 150یورو تا 250یورو خواهد بود. شما میبایست یک هزینه اضافی بابت حمل و نقل عمومی، به مبلغ 180 یورو نیز پرداخت نمایید که تا 6 ماه هزینه حمل و نقل شما را پوشش میدهد. مدارکی که برای ثبت نام نیاز دارید عبارتند از:

  • پاسپورت شما با ویزا یا اجازه اقامت
  • چند عکس پاسپورت
  • فرم ثبت نام تکمیل شده
  • مدارک صلاحیت ورود به دانشگاه، اعم از اصل گواهی ها یا کپی ها و ترجمه های تایید شده رسمی
  • اطلاعیه پذیرش
  • مدارک دانش کافی به زبان آلمانی یا انگلیسی
  • مدارک بیمه درمانی قانونی در آلمان
  • رسید پرداخت هزینه ترم

پس از ثبت نام، گواهی ثبت نام دریافت خواهید کرد که به عنوان یک شناسه دانشجویی موقت عمل می کند و به شما امکان می دهد برای اجازه اقامت خود درخواست دهید و در کلاس ها ثبت نام کنید.

سؤالات متداول

  • آیا در حین تحصیل در آلمان امکان کار وجود دارد؟

بله. دانشجویان مجاز میباشند در حین تحصیل به صورت پاره وقت (120 روز کاری کامل در سال و یا 240 روز کار نیمه وقت) مشغول به کار شوند.

  • آیا دانشگاه های آلمان مورد تایید وزارت علوم ایران میباشند؟

بله. اکثر دانشگاه های معتبر آلمان مورد تایید وزارت علوم بوده و پس از بازگشت به ایران میتوانید با مدارک خود مشغول به کار شوید.

  • آیا تحصیل در آلمان رایگان است؟

اکثرا بله. از سال 2014، تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان اعلام شده است و دانشجویان تنها هزینه ناچیزی برای مراحل ثبت نام پرداخت میکنند که کمتر از 250 یورو خواهد بود. با این حال در سال 2017، اعلام شد که دانشجویان خارج اتحادیه اروپا برای تحصیل در ایالت بادن-وورتمبرگ باید شهریه پرداخت نمایند.

سخن پایانی

امروزه تحصیل در آلمان به دلیل مزیت های فراوان و فرصت هایی که دولت این کشور در اختیار دانشجویان قرار می دهد، مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در اروپا میباشد. این کشور اروپای غربی با دارا بودن برترین دانشگاه های جهان و سیستم تحصیل رایگان، به سومین مقصد تحصیلی محبوب در جهان تبدیل شده است. دانشجویان متقاضی به تحصیل در این کشور، نیاز به اخذ ویزای دانشجویی آلمان را خواهند داشت. 

در نتیجه ما در این مقاله به بررسی نکات کلیدی در اخذ ویزای تحصیل آلمان پرداختیم و امیدواریم اطلاعات ما به تصمیم گیری بهتر شما برای تحصیل در این کشور کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور آلمان را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. من میتونم زبان المانی رو تو المان بخونم ؟ هزینه چقدر هست ؟
    الان در سطح A1 هستم
    ممنون

  2. سلام و درود اگر زیر سن ۲۲ سال هستید میتوانید از طريق کالجها اقدام نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *