مهمترین نکات اخذ ویزای دانشجویی اسپانیا در سال 2024

اسپانیا هر ساله پذیرای هزاران دانشجو در دانشگاه ها و کالج های معتبر خود بوده و اعتبار آموزشی آن در سطح جهانی مشهور است. کشور اسپانیا، برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی‌ که می‌خواهند آموزش باکیفیت دریافت کنند و در عین حال از رفاه اجتماعی و فرصت های شغلی متعدد بهره برده و از آب و هوای بینظیر و طبیعت بکر لذت ببرند، یک انتخاب عالی خواهد بود. این کشور در زمینه مطالعات بین الملل نیز به سومین کشور محبوب در جهان تبدیل شده است. متقاضیان تحصیل در این کشور، در صورتیکه شهروند خارج اتحادیه اروپا و سوئیس باشند، میبایست پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مناسب خود در اسپانیا، نسبت به اخذ ویزای دانشجویی این کشور اقدام نمایند. ما در این مقاله سعی بر آن داریم تا به بررسی نکاتی بپردازیم که لازم است شما پیش از اقدام برای ویزای دانشجویی اسپانیا بدانید. اگر شما نیز قصد تحصیل در اسپانیا را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور اسپانیا گردآوری شده است.

ویزای دانشجویی اسپانیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای دانشجویی اسپانیا چیست؟
  • انواع ویزای دانشجویی اسپانیا
  • نحوه دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا
  • مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای دانشجویی
  • الزامات مربوط به زبان برای تحصیل در اسپانیا

ویزای دانشجویی اسپانیا چیست؟

دانشجویان خارج اتحادیه اروپا و سوئیس، که متقاضی تحصیل در اسپانیا بوده و دوره تحصیل آنان بیشتر از 3 ماه به طول می انجامد، نیاز به دریافت ویزای تحصیلی این کشور خواهند داشت. ویزای دانشجویی اسپانیا به شما این امکان را می دهد که در این کشور به تحصیل پرداخته یا آموزش ببینید، در برنامه های تبادل دانشجو شرکت کنید و یا به عنوان یک کارآموز بدون حقوق، برای بیش از سه ماه در اسپانیا کار کنید. این ویزای دانشجویی همچنین به شما امکان میدهد در طول دوران تحصیل خود در اسپانیا، حداکثر تا 20 ساعت در هفته کار کنید (کار شما نباید در تحصیل شما اختلال ایجاد کند).

ویزای دانشجویی اسپانیا

انواع ویزای دانشجویی اسپانیا

1. ویزای دانشجویی شنگن (برای تحصیل کمتر از 3 ماه)

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و سوئیس، باید برای شرکت در دوره های تحصیلی کوتاهتر از 90 روز، جهت اخذ ویزای دانشجویی شنگن درخواست دهند. دانشجویان سایر کشورها که برای سفر به اسپانیا به ویزا نیاز ندارند، میتوانند جهت ادامه تحصیل در اسپانیا، بدون درخواست ویزا، اقدام کنند. توجه داشته باشید که شما نمی توانید با ویزای توریستی کوتاه مدت وارد اسپانیا شده و سپس برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. شما باید به کشور خود برگشته و از آنجا درخواست دهید.

2. ویزای دانشجویی کوتاه مدت (3 تا 6 ماهه)

ویزای دانشجویی کوتاه مدت یا ویزای 180 روزه نوع D، به دانشجویان این امکان را می دهد که در دوره های تحصیلی 3 تا 6 ماهه که حداکثر 180 روز طول می کشد، شرکت نمایند. از طریق دریافت ویزای دانشجویی کوتاه مدت، دانشجویان می تواند هر دوره تحصیلی کوتاه مدتی را در اسپانیا بگذرانند اما مجاز به دریافت کارت اقامت و اجازه کار نخواهند بود. ویزای لازم برای گذراندن دوره های زبان اسپانیایی، اکثرا از این نوع میباشد. اگر طول دوره بیش از 180 روز باشد، دانشجو باید برای ویزای دانشجویی بلند مدت اسپانیا اقدام کند.

3. ویزای تحصیلی بلند مدت (بیش از 6 ماه)

ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا به شما این امکان را می دهد که دوره های تحصیلی بیش از شش ماه را در اسپانیا بگذرانید. شما با دریافت این ویزا واجد شرایط ثبت نام در دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد، و همچنین مجاز به اقامت در اسپانیا در طول دوره تحصیلی خود خواهید بود. درخواست برای این نوع ویزا نسبت به نوع ویزاهایی که قبلا ذکر شد نیاز به مدارک بیشتری دارد. شما میبایست مدرکی مبنی بر تمکن مالی لازم جهت تامین هزینه های خود در اسپانیا ارائه داده و بیمه درمانی دریافت کرده باشید. پس از اخذ ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا، دانشجویان بین المللی باید ظرف یک ماه پس از ورود به این کشور، جهت دریافت کارت اقامت دانشجویی اسپانیا اقدام کنند.

نحوه دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا

برای دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا ، ابتدا باید از یکی از دانشگاه های اسپانیا پذیرش بگیرید. ارائه نامه پذیرش، یکی از الزامات اخذ ویزای دانشجویی میباشد. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه، باید با مراجعه به سفارت یا کنسولگری اسپانیا در کشور خود یا نزدیکترین کشور به شما، مدارک و درخواست خود را برای اخذ ویزا ارائه دهید. مدارک مورد نیاز بسته به کنسولگری، شرایط فرد و دوره تحصیلی که متقاضی می خواهد بگذراند، متفاوت میباشد. هزینه دریافت ویزای دانشجویی شنگن در حال حاضر، حدود 60 یورو برای هر نفر است. پیشنهاد میشود بین دو تا سه ماه قبل از سفر به اسپانیا، برای دریافت ویزای خود اقدام کنید تا زمان لازم برای رسیدگی به درخواست شما فراهم شود.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای دانشجویی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای دانشجویی این کشور، بسته به شرایط دانشجو و کشور مبدا، متفاوت خواهد بود.

 معمولاً مجموعه مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا شامل موارد زیر است:

  1. دو فرم درخواست ویزای اسپانیا
  2. پاسپورت معتبر
  3. کارت شناسایی معتبر
  4. دو قطه عکس جدید با فرمت پاسپورت
  5. نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر
  6. گواهی بیمه سلامت
  7. اثبات تمکن مالی کافی برای تامین هزینه ها در اسپانیا که به یکی از روش های زیر میتواند انجام شود:
    • از طریق ارائه صورت حساب بانکی،
    • از طریق ارائه مدارک بورسیه تحصیلی،
    • از طریق ارائه نامه محضری از والدین و یا قیم قانونی (با فرض مسئولیت مالی)
    • از طریق ارائه نامه از دانشگاه و یا مدرسه (با فرض مسئولیت مالی)
  8. ارائه مدارک پرداخت هزینه ها
  9. ارائه مدارک محل سکونت شما در اسپانیا مانند اجاره نامه
  10. گواهی سلامت پزشکی
  11. گواهی عدم سوپیشینه (حداکثر تا سه ماه قبل)
ویزای دانشجویی اسپانیا

الزامات مربوط به زبان برای تحصیل در اسپانیا

بسیاری از دانشگاه های اسپانیا، دوره های تحصیلی را به زبان اسپانیایی ارائه کرده و از دانشجویان میخواهند با شرکت در آزمون معتبری مانند Diploma de Espanol Como Lengua Extranjera، مهارت خود را در زبان اسپانیایی ثابت کنند. آزمون های مورد قبول برای اثبات مهارت زبان اسپانیایی محدود میباشند و آزمونی که ذکر شد، معتبرترین است. خوشبختانه، دوره های تحصیلی بسیاری نیز در دانشگاه های اسپانیا به زبان انگلیسی ارائه میشوند و دانشجویان میتوانند با اثبات مهارت خود در زبان انگلیسی از طریق شرکت در آزمون هایی مانند IELTS، PTE و یا C1 پیشرفته، به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازند.

سؤالات متداول
  • آیا با دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا میتوان در این کشور کار کرد؟

بله. دانشجویان میتوانند در حین تحصیل تا 20 ساعت در هفته کار کنند اما این کار نباید با تحصیل آنان تداخل داشته و یا مدت زمان قرارداد آن بیشتر از تاریخ ویزای دانشجویی باشد.

  • هزینه دریافت ویزای دانشجویی چقدر است؟

هزینه ویزای تحصیلی، بسته به نوع ویزا و کشور مبدا شما متفاوت میباشد اما معمولا در حدود 60 یورو است. در ضمن هزینه ویزای دانشجویی شنگن، در حدود 80 یورو (برای شهروندان کشورهایی به استثنای ایالات متحده یا کانادا) می باشد.

  • دلایل ریجکت شدن درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا چیست؟

درخواست ویزای تحصیلی شما به اسپانیا ممکن است در موارد خاصی رد شود. شما باید مطمئن شوید که تمام مدارک و شرایط مورد نیاز را دارید. برخی از دلایلی که ویزای دانشجویی این کشور ممکن است ریجکت شود، به شرح زیر میباشد:

  • عدم حمایت مالی یا عدم اثبات تمکن مالی لازم
  • ارائه اسناد نادرست یا مفقود شدن اسناد
  • عدم ارائه پاسخ مناسب به افسر کنسولگری در هنگام مصاحبه
  • مقامات اسپانیایی در مورد هدف متقاضیان از مهاجرت به اسپانیا متقاعد نشده باشند
  • آیا برای دریافت ویزای دانشجویی ارائه مدرک زبان اسپانیایی ضروری میباشد؟

خیر. ارائه مدرک زبان اسپانیایی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های اسپانیا و دریافت ویزای این کشور اجباری نمیباشد. دانشجویان میتوانند به زبان انگلیسی در این کشور به تحصیل بپردازند و برای اخذ پذیرش از دانشگاه، مدرک مهارت زبان انگلیسی ارائه دهند. فقط مطمئن شوید دوره ای که انتخاب کرده اید به زبان انگلیسی تدریس میشود.

سخن پایانی

کشور اسپانیا با داشتن برجسته ترین دانشگاه ها با رنکینگ جهانی، در سالهای اخیر به یکی از گزینه های محبوب برای تحصیل در اروپا تبدیل شده است. پایین بودن هزینه های زندگی در اسپانیا در مقایسه با کشورهایی مانند سوئد و نروژ، در کنار داشتن آب و هوایی معتدل، این کشور را برای تحصیل دانشجویان بین المللی ایده آل کرده است. متقاضیان تحصیل در اسپانیا که شهروند خارج اتحادیه اروپا و سوئد میباشند، میتوانند با دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور، تامین هزینه های مالی و برآورده کردن سایر شرایط، نسبت به اخذ ویزای دانشجویی اسپانیا اقدام نموده و از مزایای تحصیل در اسپانیا بهره مند شوند. در واقع، تحصیل در اسپانیا به این دلیل بسیار مورد توجه متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است که اولا کشور اسپانیا به لحاظ آب و هوا، مناظر طبیعی، و سواحل زیبا پر طرفدار است. ثانیا، به موجب تحصیل در کالج های اسپانیا، متقاضی میتواند بدون کنکور در رشته های تاپ مانند پزشکی، حقوق، مهندسی، دندانپزشکی و دارو سازی، با هزینه ای بسیار کم و یا حتی رایگان تحصیل نماید. ما در مقاله به بررسی نکاتی که پیش از اقدام برای ویزای دانشجویی اسپانیا باید بدانید، پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما به تصمیم گیری بهتر شما مخاطب عزیز برای تحصیل در اسپانیا کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور اسپانیا را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *