نکات کلیدی در اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا

هر ساله هزاران دانشجوی بین المللی جهت تکمیل تحصیلات خود، به ایتالیا نقل مکان می کنند. دانشجویان این کشور را نه صرفاً به دلیل بورسیه های متعددی که ارائه می دهد، بلکه به دلیل کیفیت سیستم آموزش عالی و شهریه نسبتاً پایین آن انتخاب می کنند. اما مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، به خصوص برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا، همیشه یک روند ساده نیست.  در واقع، در حالی که شهروندان اتحادیه اروپا می توانند آزادانه به کل کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنند، دانشجویان بین المللی باید قبل از ورود به این کشورها، ویزای دانشجویی دریافت نمایند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی نکات کلیدی در اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا بپردازیم. 

پس چنانچه شما نیز رویای تحصیل در ایتالیا را در سر دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ایتالیا گردآوری شده است.

ویزای دانشجویی ایتالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مزایای اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا
  • شرایط اخذ ویزای دانشجویی کشور ایتالیا
  • الزامات زبان جهت اخذ ویزای دانشجویی کشور ایتالیا
  • شرایط اخذ ویزای دانشجویی کشور ایتالیا بدون مدرک زبان
  • دلایل ریجکتی ویزای دانشجویی کشور ایتالیا

مزایای اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا

تحصیل در کشور ایتالیا می تواند تجربه تحصیلی دانشجویان را غنی‌ تر کرده و در آینده شغلی آنان موثر باشد. دانشجویان قادر می باشند با تحصیل در ایتالیا، با جامعه ای از دانشجویان بین المللی و از کشورهای مختلف معاشرت نمایند، مهارت های زبانی خود را افزایش دهند و در برخی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان به تحصیل بپردازند. ویزای دانشجویی ایتالیا از نوع شنگن بوده و به دارندگان آن اجازه سفر آزادانه و بدون ویزا را به کل منطقه شگن (تا سقف 90 روز در هر ۶ ماه) اعطا می کند. به علاوه، دارندگان ویزای دانشجویی این کشور قادر می باشند در حین تحصیل و به صورت پاره وقت به کار مشغول شوند و بسیاری از هزینه های خود را از این طریق پوشش دهند. 

دانشجویانی که ایتالیا را برای تحصیل انتخاب نموده و ویزای دانشجویی این کشور را دریافت کنند، می توانند پس از فارغ التحصیلی در این کشور به دنبال کار باشند و در صورت دریافت پیشنهاد شغلی، ویزای کاری دریافت نموده و اقامت این کشور را به دست آورند. حال چنانچه مشتاق به تحصیل در ایتالیا هستید، برای اطلاع از شرایط آن، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ویزای دانشجویی ایتالیا

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کشور ایتالیا

متقاضیان دریافت ویزای دانشجویی کشور ایتالیا (ویزای نوع D)، میبایست ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس با ارائه نامه پذیرش، درخواست ویزا و مجوز اقامت دهند. ارائه نامه پذیرش از دانشگاه، اصلی ترین شرط در اخذ ویزای دانشجویی است. در ضمن، متقاضیان باید با ارائه مدارک اثبات تمکن مالی مانند صورتحساب های بانکی، نشان دهند که قادر به تامین هزینه های اقامت خود در ایتالیا خواهند بود. در حال حاضر، تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا، حداقل 900 یورو در ماه است. 

دانشجویانی که برای تحصیل در ایتالیا، بورسیه دریافت کرده باشند باید به جای ارائه مدراک تمکن مالی، مدارک دریافت بورسیه را ارائه کنند. به علاوه، دریافت یک بیمه درمانی معتبر که هزینه های دارو و درمان دانشجو را تا 30000 یورو پوشش دهد، الزامی می باشد. سایر مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای دانشجویی این کشور عبارتند از: فرم تکمیل شده درخواست ویزا، پاسپورت معتبر که حداقل تا 6 ماه بعد از انقضای ویزای دانشجویی اعتبار داشته باشد، مدارک عدم سوپیشینه، مدارک اثبات سلامت جسمانی، مدارک اثبات محل اقامت دانشجو در ایتالیا و همچنین پرداخت هزینه ویزا.

الزامات زبان جهت اخذ ویزای دانشجویی کشور ایتالیا

دانشجویان بین المللی که قادر به یادگیری زبان ایتالیایی نباشند، قادر خواهند بود برای تحصیل در دوره هایی که به زبان انگلیسی در این کشور ارائه می شود، در خواست دهند. متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی میبایست یکی از مدارک آیلتس آکادمیک، تافل iBT، PTE آکادمیک و یا Cambridge test را ارائه نمایند. حداقل نمره آیلتس مورد نیاز جهت تحصیل در مقطع فوق لیسانس در ایتالیا، 6.5 می باشد. البته باید بدانید که اکثر دوره های تحصیلی که به زبان انگلیسی در ایتالیا ارائه می شوند، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشند و زبان تحصیل در مقطع کارشناسی، معمولا ایتالیایی است. 

متقاضیان تحصیل به زبان ایتالیایی نیز میبایست مدرک CILS و یا CELI ارائه نمایند. الزامات مربوط به زبان، معمولا با توجه به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی تعیین می گردد. پس توصیه می شود حتما و قبل از هر گونه اقدام، به وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در ایتالیا مراجعه نموده و شرایط مربوط به زبان تحصیل، آزمون ها و نمره زبان مورد قبول را بررسی نمایید. ارائه مدرک زبان، یکی از شروط مهم جهت اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا است و شانس متقاضی را در اخذ ویزا، افزایش می دهد.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کشور ایتالیا بدون مدرک زبان

چنانچه دانشجویان متقاضی تحصیل در ایتالیا، با مانع زبان مواجه شده و قادر به دریافت مدرک زبان نباشند، می توانند با پرداخت هزینه و شرکت در دوره زبان که در کالج ها و دانشگاه های ایتالیا برگزار می شود، ابتدا مهارت زبان خود را افزایش داده و سپس در صورت قبولی در آزمون پایان دوره، وارد دانشگاه شوند. دوره های زبان معمولا هم جهت افزایش مهارت در زبان ایتالیایی و هم زبان انگلیسی، برگزار می شوند. در برخی شرایط دیگر، ممکن است دانشگاه انتخابی دانشجویان در ایتالیا، به جای دریافت مدرک زبان، مصاحبه آنلاین و یا آزمون آنلاین تعیین نموده و میزان مهارت دانشجویان را در زبان مربوطه بررسی کند. 

در چنین شرایطی، دانشگاه مورد نظر با ارسال یک نامه تاییدیه، به دانشجو اطلاع خواهد داد که نتیجه مصاحبه و یا آزمون چه بوده است و دانشجو قادر به ورود به دانشگاه می باشد یا خیر. پس توصیه می شود حتما و قبل از هر گونه اقدام، به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در ایتالیا مراجعه نموده و روش های اثبات مهارت زبان که مورد تایید آن دانشگاه است را بررسی نمایید. 

لازم به ذکر است که دانشجویانی که در مقاطع قبلی، به زبان انگلیسی و یا در یک کشور انگلیسی زبان تحصیل کرده باشند، جهت اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی ایتالیا، نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهند داشت. در هر صورت، توصیه کارشناسان ما در گروه عالیان ویزا به دانشجویان، ارائه مدرک زبان و افزایش شانس ویزا می باشد.

دلایل ریجکتی ویزای دانشجویی کشور ایتالیا

رد درخواست ویزا، یا به اصطلاح ریجکتی ویزا، یکی از رایج ترین مشکلاتی است که هزاران دانشجوی مشتاق را از تحصیل در خارج از کشور باز می دارد. اگرچه میزان موفقیت در اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا تقریبا 98.23 درصد است، اما همچنان باید محتاط و هوشیار بود تا از هر گونه شرایط پیش بینی نشده که منجر به ریجکتی ویزا شود، جلوگیری کرد. از آنجایی که ایتالیا، سیاست های سختگیرانه زیادی در طول مصاحبه ویزای خود دارد، برای دانشجویان ضروری است که احتمالات ریجکتی را بررسی نموده و در نتیجه شانس خود را جهت اخذ ویزا بالا ببرند.  

متقاضیان باید بدانند که در صورتی که دانشجو نتواند افسران ویزا را متقاعد کند که پس از اتمام دوره تحصیلی خود در ایتالیا، قصد بازگشت به کشور خود را دارد، ممکن است درخواست وی ریجکت شود. علاوه بر این، عدم توانایی در اثبات تمکن مالی و یا ارائه مدارکی که پشتوانه مالی دانشجو را به خوبی تضمین نکند، دلیل محکم دیگری بر ریجکتی ویزا می باشد. ارائه هر گونه مدارک ناقص و یا جعلی، عدم سلامت جسمانی، داشتن سوپیشینه، و حتی عدم ارسال درخواست به موقع، همگی از سایر دلایل ریجکتی ویزای دانشجویی می باشند. توجه داشته باشید که ارائه مدارک جعلی و یا دستکاری شده، می تواند پیگرد قانونی نیز به دنبال داشته باشد.

ویزای دانشجویی ایتالیا
سؤالات متداول
  • آیا در صورت ریجکتی ویزای دانشجویی ایتالیا، می توان دوباره درخواست داد؟

معمولا بله. البته به دلایل ریجکت شدن درخواست بستگی دارد، اما معمولا می توان درخواست تجدید نظر داد و دلایلی که منجر به ریجکتی شده است را برطرف نمود.

  • پس از درخواست، چقدر طول می کشد ویزای دانشجویی کشور ایتالیا را دریافت کنیم؟

معمولا پردازش درخواست ها بین 1 تا 3 هفته کاری طول می کشد. اما ممکن است بر اساس شرایط متقاضی، طولانی تر نیز بشود.

  • آیا دارندگان ویزای دانشجویی ایتالیا می توانند اعضای خانواده خود را نیز به ایتالیا ببرند؟

خیر

  • آیا می توان برای تحصیل در ایتالیا بورسیه دریافت نمود؟

بله. دانشجویان برتر که رزومه ای قوی شامل مواردی مثل مقالات چاپ شده، نمره زبان عالی و معدل بالا داشته باشند، می توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند.

  • آیا با اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا می توان اقامت دائم این کشور را دریافت کرد؟

تحت شرایطی بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی، یک پیشنهاد شغلی در ایتالیا دریافت نمایید، امکان تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کاری و اخذ اقامت ایتالیا وجود دارد.

  • آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی به صورت رایگان در ایتالیا وجود دارد؟

بله شما می توانید با اخذ بورسیه های تحصیلی متنوع از جمله بورسیه استانی DSU از مزایای تحصیل با هزینه کم یا رایگان بهره مند شوید.

سخن پایانی

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های ایتالیا می توانند با براورده کردن شروط، از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس نسبت به اخذ ویزای دانشجویی و مجوز اقامت ایتالیا اقدام نمایند. داشتن پاسپورت معتبر، ارائه نامه پذیرش از دانشگاه، اثبات تمکن مالی، دریافت بیمه درمانی در ایتالیا و عدم سوپیشینه، برخی از مهمترین شروط دریافت ویزای دانشجویی این کشور است. ما در این مقاله به بررسی نکات کلیدی در اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا پرداختیم. 

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ایتالیا را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *