مهم‌ترین نکات در اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا

اسپانیا، یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای زندگی است و همواره یکی از مقاصد موردعلاقه مهاجران بوده است. اسپانیا دارای شرایط آب‌وهوای مطبوع مدیترانه‌ای، شهرهای تاریخی و آرام، مناظر زیبا و سواحل دل‌انگیز است. همچنین تنوع غذایی و فرهنگ غنی اسپانیا را به مقصدی تبدیل می‌کند که بسیاری از مردم می‌خواهند زندگی رؤیایی خود را در آن بسازند. روش‌های مختلفی برای مهاجرت به اسپانیا وجود دارد، اما اگر بودجه کافی دارید و قصد کار برای حداقل یک سال اول زندگی خود در اسپانیا را ندارید، اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا بهترین گزینه برای شماست. 

با این‌ حال، برای اخذ این ویزا باید شرایط خاصی را رعایت کنید؛ بنابراین، عالیان ویزا در این مقاله توضیحی گام‌به‌گام در مورد مهم‌ترین نکات در اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا را ارائه داده است تا بتوانید بدون نیاز به ورود سرمایه در اسپانیا، اقامت این کشور را به دست آورید. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسپانیا، گردآوری‌شده است. 

اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا
عناوین و موضوعات این مقاله

ویزای تمکن مالی اسپانیا چیست؟

اقامت تمکن مالی اسپانیا، یکی از انواع مختلف ویزاهای اسپانیا است که به شهروندان غیر اتحادیه اروپا که از امکانات اقتصادی کافی برای اقامت بدون نیاز به کار در اسپانیا برخوردار هستند، اعطا می‌شود. این شرایط در مورد بستگان متقاضی این ویزا نیز صادق است و اگر آن‌ها هم توانایی مالی کافی برای زندگی در اسپانیا داشته باشند، می‌توانند همراه با متقاضی اصلی، وارد اسپانیا شوند. اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا به شما این امکان را می‌دهد که پس از ورود به خاک اسپانیا به مدت 1 سال در اسپانیا بمانید. پس از 1 سال، شما می‌توانید این مجوز را هر 2 سال تمدید کنید. پس از 5 سال اقامت در اسپانیا می‌توانید مجوز اقامت دائم این کشور را هم دریافت کنید.

اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا

ویزای تمکن مالی اسپانیا برای چه کسانی مناسب است؟

باوجوداینکه این نوع ویزا اجازه کار به شما نمی‌دهد، بازهم یکی از پر تقاضاترین ویزاها است. این ویزا برای افراد زیر مناسب است:

  • کسانی که می‌خواهند در اسپانیا بازنشسته شوند.
  • اتباع خارجی که بودجه اقتصادی کافی برای تأمین هزینه‌های زندگی خود در کشور بدون نیاز به کار دارند.
  • افرادی که می‌خواهند در طول سال اول زندگی خود در اسپانیا، بدون کار بمانند و با شرایط زندگی در این کشور آشنا شوند، اما پس از یک سال دوست دارند به فعالیت حرفه‌ای و شغلی خود در اسپانیا ادامه دهند. بدین‌صورت که این افراد می‌توانند پس از یک سال، مجوز اقامت تمکن مالی خود را به مجوز اقامت خوداشتغالی و سرمایه‌گذاری تغییر دهند.

ویژگی‌های ویزای تمکن مالی

این نوع ویزا، ماهیت غیرانتفاعی دارد و به شما اجازه انجام هیچ نوع فعالیت اقتصادی یا حرفه‌ای در اسپانیا را نمی‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، شما نمی‌توانید در هیچ شرکتی که در اسپانیا فعالیت می‌کند، کارکنید. بااین‌وجود، برای دریافت این نوع ویزا نیازی به سرمایه‌گذاری در این کشور ندارید. برای اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا ، تنها چیزی که باید نگران آن باشید داشتن تمکن مالی کافی برای حمایت از خود و خانواده‌تان است.

مزایای اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا

مزایای زیر، دلایلی که چرا اقامت در اسپانیا از طریق تمکن مالی، بسیار محبوب است را نشان می‌دهد:

1. امکان همراهی همسر و فرزندان زیر 18 سال با متقاضی ویزا

2. امکان اقامت طولانی‌مدت در اسپانیا

ویزای تمکن مالی اسپانیا به مدت 1 سال صادر می‌شود و شما می‌توانید آن را برای بازه‌های زمانی 2 ساله تمدید کنید. پس از 5 سال اقامت در اسپانیا، امکان ارائه درخواست برای اقامت طولانی‌مدت در این کشور را خواهید داشت.

3. امکان اخذ شهروندی اسپانیا

پس از 5 سال اقامت در اسپانیا، شما مجوز کار در این کشور را خواهید داشت. همچنین پس از 10 سال زندگی در اسپانیا، می‌توانید از این ویزا به‌عنوان یک‌راه آسان‌تر برای دریافت ملیت و شهروندی اسپانیا استفاده کنید.

4. امکان سرمایه‌گذاری در اسپانیا

اگرچه با این نوع ویزا قادر به کار نخواهید بود، اما می‌توانید با روش‌های مختلف در اسپانیا سرمایه‌گذاری کنید و یک منبع درآمد اضافی به دست آورید.

5. امکان تحصیل و انجام کارآموزی با حقوق

 این ویزا مشابه ویزای دانشجویی است که به شما امکان ثبت‌نام در یک مرکز آموزشی، تحصیل و کارآموزی با حقوق در اسپانیا را می‌دهد.

6. عدم نیاز به سرمایه‌گذاری برای اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا

7. امکان سفر به 28 کشور عضو شنگن بدون نیاز به ویزا

شرایط اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا

شرایط اساسی برای دریافت ویزای اسپانیا از طریق تمکن مالی به شرح زیر است:

1- اثبات تمکن مالی کافی

همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم، این مجوز اقامت به شما اجازه کار در اسپانیا را نمی‌دهد. به همین دلیل است که داشتن بودجه یا امکانات اقتصادی کافی یکی از الزامات اصلی برای درخواست این ویزا خواهد بود.

حداقل مبلغ موردنیاز برای اثبات تمکن مالی چقدر است؟

برای پاسخ به این سؤال، ما از IPREM استفاده خواهیم کرد، شاخصی که حداقل مقدار پولی را که یک فرد باید به‌صورت سالانه به دست آورد تا واجد شرایط دریافت یارانه‌های مختلف در کشور باشد را مشخص می‌کند. متقاضیان ویزای تمکن مالی، باید حداقل 400 درصد ارزش IPREM را هرسال در حساب بانکی خود داشته باشند. در حال حاضر، 400٪ ارزش IPREM در ماه برای سال 2022، 2.316،08 یورو است.

داشتن 400٪ از مبلغ به این معنی است که اگر همراه با اعضای خانواده خود برای ویزا درخواست می‌دهید، موجودی حساب بانکی شما باید 27.792،96 یورو یا بیشتر باشد. برای هر یک از اعضای خانواده هم، سالانه 6948.24 یورو اضافی موردنیاز است. این عدد را به‌عنوان حداقل مبلغ موردنیاز در نظر بگیرید. همچنین به خاطر داشته باشید که ارز مورداستفاده باید یورو یا هر ارز بین‌المللی دیگری باشد که می‌تواند به یورو تبدیل شود. این مقدار پول می‌تواند مجموع موجودی چندین حساب بانکی باشد.

اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا

2- بیمه درمانی خصوصی و احراز سلامت کامل

شما باید بیمه درمانی خصوصی داشته باشید که با یک شرکت بیمه مجاز برای فعالیت در اسپانیا تنظیم شده است. این بیمه‌نامه، نشان‌دهنده این است که دولت اسپانیا وظیفه‌ای در قبال هزینه درمان و سلامت شما ندارد. هزینه بیمه‌های خصوصی درجه یک در اسپانیا، ماهانه حدود 70 یورو است؛ اما شرایط بیمه‌نامه به همین‌جا ختم نمی‌شود:

– شما باید با یک شرکت بیمه اسپانیایی که فقط در قلمرو اسپانیا فعالیت می‌کند، قرارداد داشته باشید.

– مدت قرارداد بیمه‌نامه باید حداقل یک سال باشد.

– همچنین متقاضی اقامت تمکن مالی اسپانیا باید گواهی سلامت مبنی بر عدم ابتلا به سل و HIV ارائه کند.

3-  ارائه درخواست ویزا از کشور مبدأ

برای اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا باید از کشور مبدأ خود درخواستتان را ارسال کنید. به همین جهت، گردشگران و دانشجویانی که در خاک اسپانیا هستند، برای درخواست این نوع ویزا، ابتدا باید به کشور مبدأ خود برگردند و سپس درخواست ویزا بدهند.

4- عدم وجود سابقه کیفری

اگر متقاضی ویزای تمکن مالی به سن قانونی رسیده باشد، باید در اسپانیا و کشورهایی که در 5 سال گذشته در آن‌ها اقامت داشته است، برای هیچ‌یک از جرائم پیش بینی شده در قانون اسپانیا، سابقه کیفری نداشته باشد. فقدان سوابق کیفری در اسپانیا، توسط هیئت دولتی یا نمایندگی فرعی مربوطه از طریق گزارش‌های اداره کل پلیس، بررسی می‌شود. همچنین، فقدان سوابق کیفری در کشور مبدأ یا کشورهایی که خارجی در 5 سال گذشته در آن اقامت داشته است، باید از طریق گواهی سابقه کیفری مربوطه ثابت شود.

5- نداشتن ممنوعیت ورود به منطقه شنگن

طبق ماده 58 قانون اتباع بیگانگان پیمان‌نامه شنگن، هرگونه اخراج از این منطقه مستلزم ممنوعیت ورود به آن است. (معمولاً 3 تا 5 سال، اما در موارد استثنایی می‌تواند 10 سال طول بکشد). ازآنجاکه اسپانیا عضو شنگن است، اگر متقاضی اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا ، قبلاً از یکی از کشورهای عضو قلمرو شنگن اخراج شده باشد و ممنوعیت ورود همچنان به قوت خود باقی باشد، نمی‌تواند اقامت تمکن مالی دریافت کند. ممنوعیت‌های ورود در پایگاه داده‌ای به نام SIRENE (درخواست اطلاعات تکمیلی در ورودی‌های ملی) ثبت می‌شود که از طریق آن مقامات کشورهایی که بخشی از قلمرو شنگن هستند، می‌توانند تأیید کنند که آیا ممنوعیت ورود هنوز وجود دارد یا خیر.

مدارک لازم برای درخواست ویزا

  • فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر با حداقل یک سال اعتبار و 2 صفحه خالی
  • 2 قطعه عکس 3*4
  • گواهی سلامت پزشکی که حداکثر برای 90 روز گذشته باشد
  • بیمه‌نامه خصوصی از شرکت بیمه اسپانیایی
  • گواهی عدم سو پیشینه از کشور مبدأ که حداکثر برای 3 ماه گذشته باشد
  • ترجمه اسناد ملکی
  • اثبات درآمد کافی

مدارک موردنیاز برای اثبات تمکن مالی چیست؟

برای اثبات‌ تمکن مالی شما در مدت اقامتتان در اسپانیا مدارک مختلفی قابل‌قبول است. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • صورت‌حساب‌های بانکی 6 ماه گذشته قبل از تاریخ درخواست در کنسولگری اسپانیا
  • منابع مالی که میزان حقوق و درآمد شما از یک شغل خارج از اسپانیا که نیازی به حضور فیزیکی شما ندارد را مشخص می‌کند.
  • گواهی‌های اثبات‌کننده سرمایه‌گذاری
  • اثبات درآمدهای دیگر شما مانند اجاره‌نامه املاک و مستغلاتی که شما با اجاره آن‌ها کسب درآمد می‌کنید.
  • برای افرادی که به‌عنوان افراد تحت تکفل برای ویزا اقدام می‌کنند، گواهی ازدواج یا تولد الزامی است.

فرآیند درخواست ویزای تمکن مالی

درخواست برای اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا کاملاً مشابه روند درخواست سایر ویزاهای بلندمدت اسپانیا است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که با ارائه مدارک کافی، درخواست خود را به‌صورت آنلاین یا حضوری به کنسولگری یا سفارت اسپانیا در کشور مبدأ خود ارسال کنید. هزینه درخواست ویزا را پرداخت کنید. در صورت نیاز به مصاحبه، در مصاحبه شرکت کنید. در طول مصاحبه، داده‌های بیومتریک شما، ازجمله تصویر صورت و اثرانگشت شما ثبت می‌شود. بااین‌حال، این فقط برای افرادی است که در پنج سال گذشته قبل از درخواست ویزا از هیچ‌یک از کشورهای شنگن بازدید نکرده‌اند. پس‌ازاین مراحل باید صبور باشید تا به درخواست شما رسیدگی شود.

اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا

هزینه ویزای تمکن مالی اسپانیا چقدر است؟

مبلغی که باید برای ویزای غیر پرسود برای اقامت اسپانیا بپردازید به ملیت شما بستگی دارد. هزینه‌های فعلی برای ویزای اقامت تمکن مالی اسپانیا به شرح زیر است:

  • شهروندان ایالات‌متحده باید مبلغ 123 یورو را پرداخت کنند.
  • شهروندان کانادا برای ویزای غیر پرسود اسپانیا به 507 یورو نیاز دارند.
  • برای پردازش این ویزا مبلغ 80 یورو از اتباع سایر کشورهای جهان موردنیاز است.

لطفاً به یاد داشته باشید که اگر درخواست شما رد شود یا تصمیم به پس گرفتن آن در حین رسیدگی داشته باشید، هزینه‌های ویزای اسپانیا قابل‌استرداد نیست.

مدت‌ زمان پردازش ویزا

طبق ماده 48.4 مقررات خارجی، هیئت دولت یا کنسولگری‌های اسپانیا، باید حداکثر ظرف مدت 1 ماه از دریافت درخواست ویزا، درباره آن تصمیم‌گیری کنند. اگر 1 ماه بگذرد و پاسخی اعلام نشود، درخواست ویزای شما به دلیل سکوت اداری، رد می‌شود. هنگامی‌که با درخواست ویزای شما موافقت شود، متقاضی باید ویزا را شخصاً ظرف مدت حداکثر یک ماه از کنسولگری یا سفارت دریافت کند. اگر متقاضی در این مدت ویزا را دریافت نکند، ویزای اعطاشده باطل و بایگانی می‌شود.

اعتبار ویزای تمکن مالی

این ویزا، سه ماه و 15 روز اعتبار دارد. ویزا شما یک شماره NIE دارد. این شماره، یک شماره شناسایی برای تمامی خارجیانی است که قصد سفر به اسپانیا را دارند. شماره NIE برای هر خارجی منحصربه‌فرد است و هرگز تغییر نمی‌کند. در این مدت، باید برای اجازه اقامت تمکن مالی خود به اسپانیا سفر کنید. پس از ورود به اسپانیا، یک ماه فرصت دارید تا برای اخذ کارت شناسایی خارجی خود (TIE) در اداره اتباع خارجی در منطقه‌ای که در آن ساکن شده‌اید، درخواست دهید.

تمدید اقامت تمکن مالی اسپانیا

مدت اعتبار مجوز اقامت تمکن مالی اسپانیا یک سال است. پس از یک سال، شما برای تمدید این مجوز دو گزینه دارید:

1. تمدید مجوز اقامت تمکن مالی

اگر همچنان شرایط لازم را داشته باشید، تمدید مجدد مجوز، برایتان امکان‌پذیر خواهد بود. فقط توجه داشته باشید که در این صورت باید تمکن مالی خود را برای 2 سال آینده اثبات کنید زیرا مدت‌زمان تمدید مجوز 2 ساله خواهد بود. همچنین برای تمدید مجوز اقامت خود، باید حداقل 6 ماه در هرسال در اسپانیا حضور داشته باشید.

2. تغییر مجوز تمکن مالی به ویزای خوداشتغالی و سرمایه‌گذاری اسپانیا

همان‌طور که گفتیم، شما می‌توانید پس از یک سال اقامت با ویزای تمکن مالی، مجوز اقامت تمکن مالی خود را به مجوز اقامت سرمایه‌گذاری و خوداشتغالی تغییر دهید.

اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا

تغییر ویزای تمکن مالی اسپانیا به مجوز کار

این روش، بهترین جایگزین برای آن دسته از افرادی است که پس‌انداز کافی برای اقامت یک‌ساله در اسپانیا را دارند؛ اما پس‌ازآن مایل‌اند برای کسب درآمد در اسپانیا مشغول به کار شوند. در این صورت، شما می‌توانید با ثبت شرکت یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در اسپانیا، ویزای خوداشتغالی دریافت کنید. برای این کار باید یک طرح تجاری سودآور ارائه کنید.

مالیات ویزای تمکن مالی

با مجوز اقامت تمکن مالی اسپانیا، شما موظف به پرداخت هیچ‌گونه مالیاتی در این کشور نخواهید بود. درصورتی‌که پس از یک سال، مجوز اقامت تمکن مالی خود را به ویزای خوداشتغالی و سرمایه‌گذاری تغییر  دهید باید مالیات‌های مربوط به این نوع مجوز را پرداخت کنید.

سؤالات متداول

  • اگر برای ویزای تمکن مالی اقدام کنم، باید برای مدت معینی در اسپانیا زندگی کنم؟

بله، این اقامت مستلزم اقامت حداقل 183 روز در سال در کشور است.

  • اگر 3 سال متوالی با ویزای دانشجویی در اسپانیا بوده‌ام، می‌توانم برای ویزای تمکن مالی از داخل این کشور درخواست بدهم؟

خیر. درخواست این نوع ویزا باید از کشور مبدأ شما ارسال شود.

  • آیا می‌توانم با ویزای تمکن مالی در اسپانیا کار کنم؟

این ویزا، یک مجوز ورود بدون اجازه کار است، بنابراین اجازه کار ندارید و فقط با پس‌انداز یا درآمد غیرفعال مانند سود سهام، حقوق بازنشستگی یا اجاره املاک خود باید زندگی کنید.

  • اگر نمی‌خواهم بیش از 183 روز در اسپانیا بمانم، کدام ویزا برای جلوگیری از پرداخت مالیات در اسپانیا توصیه می‌شود؟

اگر نمی‌خواهید بیش از 183 روز در اسپانیا بمانید و می‌خواهید از پرداخت مالیات اجتناب کنید اما اقامت اسپانیا را دریافت کنید، ما ویزای طلایی اسپانیا را توصیه می‌کنیم.

  • حداقل مبلغ موردنیاز برای اثبات تمکن مالی در اسپانیا چقدر است؟

متقاضی اصلی، باید ماهانه 2300 یورو و برای همسر و هر یک از فرزندان خود، جداگانه 600 یورو در حساب بانکی خود داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به مهم‌ترین نکات در اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا پرداختیم. مجوز اقامت تمکن مالی اسپانیا راهی برای ورود به اسپانیا باهدف اقامت بدون حق کار در این کشور است که برای بازنشستگان، افراد ثروتمند و همچنین افرادی که درآمد غیرفعال دارند مناسب است. این ویزا یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اخذ اقامت و شهروندی اسپانیا است. 

اگر قصد مهاجرت به اسپانیا را دارید، عالیان ویزا توصیه می‌کند، ابتدا برای این ویزا درخواست دهید و پس از یک سال اقامت در این کشور، نوع مجوز اقامت خود را به ویزای خوداشتغالی و سرمایه‌گذاری تغییر دهید. بدین‌صورت پس از 5 سال اقامت دائم در این کشور، شما واجد شرایط درخواست شهروندی اسپانیا خواهید بود. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهم‌ترین نکات در اخذ ویزای تمکن مالی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. با اقامت تمکن امکان خرید ملک داریم ؟ با هر مبلغی زیر 500 هزار یورو البته

  2. درود بر شما خیر برای وقت مشاوره حضوری با شماره 02188570160 هماهنگی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *