بررسی بهترین دانشگاه های مجارستان

اگر به دنبال تحصیل مقرون به صرفه در اروپا هستید، فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه های مجارستان را از دست ندهید. در واقع، درست است که به تحصیل در مجارستان و مزایای آن کمتر پرداخته شده است، اما این کشور باید در لیست بهترین و مقرون به صرفه ترین کشورهای اروپا برای مهاجرت ایرانیان قرار گیرد. فراموش نکنید که ارزان بودن تحصیل و زندگی در مجارستان، اصلا به معنای پایین بودن کیفیت آموزش و یا کیفیت زندگی در این کشور نمی باشد. مجارستان، یکی از درخشان ‌ترین کشورهای کوچک اروپایی ازنظر علمی و تحقیقاتی است که تنها با 10 میلیون نفر جمعیت، دانشگاه‌ های برجسته با رتبه ‌بندی بالا در سطح جهانی دارد. 

اکثر دانشگاه های مجارستان، به ‌ویژه در رشته‌ های پزشکی، پیراپزشکی و مهندسی، دارای شهرت زیادی در زمینه تدریس و تحقیقات علمی هستند. به همین منظور، ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، شما را با بهترین دانشگاه های کشور مجارستان آشنا نموده و اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. پس خواندن این مقاله را از دست ندهید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور مجارستان برای شما مخاطب عزیز گردآوری شده است. 

بهترین دانشگاه های مجارستان

عناوین و موضوعات این مقاله

معرفی بهترین دانشگاه های مجارستان

اکثر دانشگاه های مجارستان، به داشتن کیفیت بالای آموزش، هزینه پایین تحصیل و رنکینگ عالی معروف هستند. ما در این قسمت، برخی از بهترین دانشگاه های مجارستان که رتبه مناسبی در جهان دارند را برایتان آورده ایم. شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق در مورد هر یک از این دانشگاه ها، به وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

1- دانشگاه سگد

رتبه 601 در رنکینگ بهترین دانشگاه های جهان، متعلق به دانشگاه سگد در مجارستان است. این دانشگاه، دوره‌ های مختلفی را به زبان‌ های آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و مجارستانی برگزار می ‌کند.

بهترین دانشگاه های مجارستان

به علاوه، دانشگاه سگد در بین 2 درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرارگرفته است و به دلیل اینکه در برنامه بورسیه جهانی اراسموس همکاری می ‌کند، برای دانشجویان بین ‌المللی بسیار ایده آل است.

2- دانشگاه دبرسن

رتبه دانشگاه دبرسن (Debrecen) در رنکینگ جهانی QS در سال 2024، حدود 671 است. وجه تمایز این دانشگاه با سایر مؤسسات آموزشی مجارستان این است که تخصص ‌های پزشکی در این دانشگاه، توسط چندین نهاد ازجمله سازمان بهداشت جهانی، آموزش عالی در نیویورک، مجتمع پزشکی در هند و مجتمع پزشکی در کالیفرنیا به رسمیت شناخته‌ شده است.

3- دانشگاه Eötvös Loránd

دانشگاه ELTE با رتبه 701 در رنکینگ جهانی، یکی دیگر از بهترین دانشگاه های مجارستان است. دانشگاه Eotvos lo-rand به دانشجویان خود امکان می ‌دهد تا به بیش از 70 زبان دنیا در دانشکده علوم انسانی تحصیل کنند. این امر آن را به یکی از بزرگ ‌ترین دانشگاه‌ های جهان از نظر تعداد زبان هایی که تدریس می ‌کند، تبدیل کرده است.

4- دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

مأموریت اصلی دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست (BME)، که رتبه 741 در جهان را دارد، آموزش دانشجویان در رشته‌ های فناوری اطلاعات، مدیریت بازرگانی و اقتصاد است.

5- دانشگاه پچ

دانشگاه Pecs با رتبه 801 در جهان، یکی از ارزان ترین و بهترین دانشگاه های مجارستان است. اکثر دوره های تحصیلی در دانشگاه پکس، به زبان ‌های انگلیسی و آلمانی برگزار می ‌شوند.

6- دانشگاه کوروینوس بوداپست

دانشگاه Corvinus با رتبه 1001 در رنکینگ جهانی، دوره های خود را به زبان‌ های مجارستانی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی برگزار می ‌کند و به‌ شدت درگیر همکاری ‌های بین ‌المللی مانند برنامه بورسیه اراسموس است.

بهترین دانشگاه های مجارستان

دانشگاه های ارزان مجارستان کدامند؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، دانشگاه های مجارستان در عین دریافت هزینه کم، کیفیت بسیار بالایی دارند. در واقع پایین بودن هزینه تحصیل در مجارستان، از پایین بودن هزینه های زندگی در مجارستان نشات می گیرد. ما در این قسمت، شهریه دانشگاه های مجارستان را بررسی نموده و به دنبال آن، ارزان ترین دانشگاه های مجارستان را به شما معرفی می کنیم.

– دانشگاه سگد

دانشگاه SZTE، شهریه ای بسیار ایده آل، یعنی بین 3000 تا 3800 یورو در سال را از دانشجویان بین المللی دریافت می کند. در نتیجه، این دانشگاه علاوه بر آنکه رتبه بالایی در رنکینگ جهانی دارد و در صدر لیست بهترین دانشگاه های مجارستان قرار گرفته است، شهریه بسیار کمی را نیز دریافت می کند. اگر تمایل به تحصیل در این دانشگاه مجارستان را دارید، همین حالا با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

بهترین دانشگاه های مجارستان

– دانشگاه کوروینوس بوداپست

 شهریه دانشگاه Corvinus نیز بسته به مقطع تحصیلی دانشجویان متفاوت است. حداقل شهریه این دانشگاه ر مقطع کارشناسی حدود 5000 یورو و در مقطع کارشناسی ارشد حدود 5800 یورو است. ارائه بورسیه تحصیلی مجارستان توسط این دانشگاه، فرصت تحصیل رایگان را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند.

– دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

این دانشگاه که در رنکینگ دانشگاه های مجارستان نیز رتبه مناسبی را دارد، شهریه مقرون به صرفه ای نیز از دانشجویان بین المللی دریافت می کند. میزان شهریه این دانشگاه بسته به مقطع تحصیلی، از 5000 تا 6400 یورو در سال متفاوت است.

– دانشگاه پچ (Pécs)

شهریه دانشگاه پکس در مقطع کارشناسی از 5000 یورو در سال و در مقطع کارشناسی ارشد از 7500 یورو در سال شروع می شود.  

– دانشگاه Eötvös Loránd

این دانشگاه که در لیست بهترین دانشگاه های مجارستان نیز جای گرفته است، از 7200 یورو در سال در مقطع کارشناسی و از 6000 یورو در سال در مقطع کارشناسی ارشد، شروع می شود.

– دانشگاه سملوایز

همچنین دانشگاه Semmelweis که به‌عنوان قدیمی ‌ترین دانشکده پزشکی در مجارستان شناخته می شود، در مقطع کارشناسی، حداقل شهریه 5100 یورو در سال را دریافت می کند. در ضمن، حداقل شهریه در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه سملویز برابر با 6400 یورو در سال است.

– دانشگاه دبرسن

در نهایت، آخرین دانشگاهی که در لیست ارزان ترین دانشگاه های مجارستان قرار می گیرد، دانشگاه دبرسن است. شهریه این دانشگاه در مقطع کارشناسی حداقل 5600 یورو در سال و در مقطع کارشناسی ارشد، حداقل 5200 یورو در سال است.

آشنایی با بهترین کالج های مجارستان

کشور مجارستان، دارای برخی از بهترین کالج های اروپا است که اکثر اساتید آن، پروفسورهای باتجربه از آمریکا، بریتانیا و کشور مجارستان هستند. اما چرا تحصیل در کالج؟ آن دسته از علاقه مندان به تحصیل در دوره کارشناسی در مجارستان که دیپلم خود را در این کشور دریافت نکرده اند، میبایست ابتدا وارد کالج شوند. متقاضیان می توانند پس از گذراندن دوره کالج، وارد بهترین دانشگاه های مجارستان شوند. از طرفی دیگر، اکثر دوره های زبان در مجارستان و همچنین دوره های پری مدیکال پزشکی، در کالج های این کشور برگزار می شوند. متقاضیان تحصیل بدون مدرک زبان در مجارستان، می توانند پس از گذراندن دوره زبان و قبولی در پایان دوره، وارد دانشگاه مورد علاقه خود در این کشور شوند. به طور معمول، کالج های مجارستان یا از نوع دولتی هستند و یا خصوصی و تحت نظارت کلیسا می باشند.

حال بیایید تا با برخی از بهترین کالج های مجارستان آشنا شویم:

  • کالج بین المللی Avicenna
  • کالج McDaniel
  • کالج بین المللی Budapest
  • کالج دانشگاه Kodolanyi Janos
  • کالج József Eötvös
  • کالج King Sigismund
  • کالج Driss
  • کالج دانشگاه Pécs

آزمون های ورودی دانشگاه های مجارستان

همانطور که می دانید، علاقه مندان به تحصیل در بهترین دانشگاه های مجارستان باید ابتدا نسبت به اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های مجارستان اقدام کنند. پس از دریافت پذیرش نیز باید با مراجعه به سفارت مجارستان در محل اقامت خود، درخواست ویزای تحصیلی مجارستان را ارائه کنند. حال آنچه باید درباره آن تحقیق کنید آن است که آیا شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های مجارستان برای رشته تحصیلی شما الزامی است یا خیر. در برخی از رشته های تحصیلی، قبولی در آزمون ورودی دانشگاه، یکی از شروط اصلی اخذ پذیرش تحصیلی است. معمولا این شرایط، در رشته های شاخه پزشکی وجود دارد و شرکت در آزمون ورودی برای علاقه مندان به تحصیل پزشکی در مجارستان اجباری است.

در حالت کلی، آزمون های ورودی در دانشگاه های مختلف مجارستان، متفاوت است. پس همچنان توصیه می شود به وب سایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در مجارستان مراجعه نموده و اطلاعات دقیق تر را دریافت کنید. معمولا آزمون های ورودی، شامل دو بخش کتبی و مصاحبه شفاهی هستند که علاوه بر دروس تخصصی، مهارت زبان متقاضیان را نیز می سنجند. برخی از پرطرفدارترین دانشگاه های مجارستان که آزمون ورودی برگزار می کنند عبارت اند از: دانشگاه پکس، دانشگاه دبرسن، دانشگاه سگد و دانشگاه پزشکی سمل وایس.

بررسی شهریه دانشگاه های مجارستان

همانطور که از ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم، شهریه دانشگاه های مجارستان برای دانشجویان بین المللی بسیار مقرون به صرفه است. شما می توانید با هزینه ای پایین، در بهترین دانشگاه های مجارستان تحصیل کنید. با این وجود، میزان شهریه که باید پرداخت شود، بر اساس ملیت دانشجو، رشته، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه، متفاوت است. قطعا میزان شهریه دانشگاه های خصوصی مجارستان، بسیار بیشتر از دانشگاه های دولتی این کشور می باشد. اما در حالت کلی، توصیه اکید ما آن است که قبل از هر گونه اقدام، به وب سایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در مجارستان مراجعه نموده و میزان شهریه و سایر الزامات را مطالعه کنید.

ما در بخش ارزان ترین دانشگاه های مجارستان، شهریه تقریبی برخی از بهترین دانشگاه های این کشور را برایتان آوردیم. اما اگر بخواهیم میزان شهریه را به طور کلی برایتان ذکر کنیم، باید بگوییم که برای تحصیل در دانشگاه های دولتی مجارستان، 1200 تا 5000 یورو در سال را انتظار داشته باشید. البته میزان شهریه در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، بین 12000 تا 16000 یورو در سال است. شهریه دانشگاه های خصوصی مجارستان نیز بسته به نوع دانشگاه و رشته، بسیار بالاتر و متفاوت تر است. این میزان شهریه، ممکن است تا 18000 یورو و یا بیشتر در هر سال تحصیلی باشد.

سیستم آموزش عالی و کیفیت تحصیل در دانشگاه های مجارستان

کشور مجارستان همیشه یک مقصد عالی برای ادامه تحصیل در اروپا بوده است. مجارستان بیشتر به دلیل دوره های آموزش ریاضی‌ شناخته ‌شده است و 13 نفر از فارغ ‌التحصیلان دانشگاه‌ های این کشور برنده جایزه نوبل شده ‌اند. آموزش عالی در مجارستان، در سطح بین ‌المللی معروف بوده و در حال رقابت با بهترین دانشگاه های جهان است. کلیه دوره های تحصیلی در مجارستان از طرح اروپایی بولونیا پیروی می‌ کنند و اکثر دوره ها به زبان‌ های آلمانی، انگلیسی و مجارستانی تدریس می ‌شوند. به طور کلی، دانشجویان بین ‌المللی می توانند در اکثر رشته ها تحصیل نموده و از اقامت خود در یک کشور مدرن و امن که دارای فرهنگ غنی است، بهره مند شوند.

همانطور که پیش تر نیز بیان کردیم، بهترین دانشگاه های مجارستان در رنکینگ جهانی دارای رتبه های برتر هستند. در واقع، رتبه ‌بندیTimes Higher Education ، رتبه‌ بندی دانشگاه شانگهای جیائو تونگ (ARWU)  و همچنین رنکینگ QS، دانشگاه های مجارستان را در رتبه های عالی قرار داده اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بهترین دانشگاه های کشور مجارستان، در بین 200 دانشگاه برتر اروپا رتبه بندی شده اند. این امر به خوبی نشان می دهد که چرا تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ های مجارستان به‌ سرعت در حال افزایش است و اخذ پذیرش از بهترین و ارزان‌ ترین دانشگاه ‌های مجارستان رقابتی می باشد.

شرایط کار دانشجویی حین تحصیل در مجارستان

خوشبختانه دانشجویان بین المللی می توانند در حین تحصیل در مجارستان به صورت پاره وقت نیز مشغول به کار باشند. بدین وسیله، دانشجویان نه تنها می توانند بسیاری از هزینه های خود در مجارستان را تامین کنند، بلکه با فرهنگ اروپایی آشنا شده و تسلط بیشتری به زبان مجارستانی پیدا می کنند. اما چه میزان کار دانشجویی مجاز است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که این امر، به ملیت دانشجویان بستگی دارد. در واقع، دانشجویانی که شهروند یک کشور عضو اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا هستند، می ‌توانند بدون هیچ محدودیتی در کنار تحصیلات خود کار کنند. اما دانشجویانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، مجاز می باشند حداکثر 24 ساعت در هفته به ‌صورت پاره‌ وقت کار کنند.

اخذ اقامت کشور مجارستان از طریق تحصیل

به طور کلی، دولت مجارستان فرصت های زیادی را برای اخذ اقامت این کشور، به اتباع خارجی ارائه می دهد. دانشجویان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس می ‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا یا مجوز کار، در مجارستان بمانند. آن‌ها پس از پنج سال اقامت بدون وقفه در این کشور، واجد شرایط اخذ اقامت دائم خواهند بود. اما شهروندان خارج از اتحادیه اروپا که از دانشگاه های مجارستان فارغ التحصیل شوند، حدود 9 ماه فرصت خواهند داشت تا به دنبال یک کار مرتبط با تحصیلات خود در این کشور باشند. این 9 ماه اقامت در مجارستان، از طریق دریافت ویزای study-to-work امکان پذیر است. 

در صورتی که افراد بتوانند در این مدت از یک کارفرما در مجارستان پیشنهاد شغلی دریافت کنند، اقامت تحصیلی آنها به اقامت کاری مجارستان تبدیل می شود. این نوع مجوز اقامت کاری در مجارستان، با اعتبار 3 ساله اعطا می شود و پس از آن تا 5 سال قابل تمدید است. در نهایت، پس از 10 سال اقامت دائم در مجارستان، فرصت درخواست شهروندی و پاسپورت مجارستان نیز وجود دارد.

سؤالات متداول
  • رشته های پرطرفدار در بهترین دانشگاه های مجارستان کدامند؟

در مقطع لیسانس، رشته‌های حقوق، معماری، زیست‌ شناسی، زمین‌ شناسی، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و پرستاری پرطرفدار ترین هستند. در مقطع فوق ‌لیسانس نیز رشته های اقتصاد، علوم کامپیوتر، مهندسی، مدیریت و روابط بین ‌الملل جزو بهترین ها می باشند.

  • چگونه می ‌توانیم شهریه خود را در مجارستان کاهش دهیم؟

تنها راه کاهش هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور، اخذ بورسیه تحصیلی مجارستان است.

  • آیا با تحصیل در مجارستان می توانیم ویزای همراه دریافت کنیم؟

بله. اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال امکان پذیر است.

  • آیا امکان تحصیل بدون مدرک زبان در مجارستان وجود دارد؟

بله. شما می توانید در دوره زبان در مجارستان شرکت نموده و پس از قبولی در آزمون پایان دوره، وارد دانشگاه مورد علاقه خود شوید.

  • آیا تحصیل به زبان انگلیسی در مجارستان ممکن است؟

بله. شما می توانید با ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6، به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازید.

  • آیا تحصیل به زبان مجارستانی در دانشگاه های مجارستان رایگان است؟

در دانشگاه های دولتی بله. اما فراموش نکنید که یادگیری زبان مجارستانی، دشوار و زمانبر است.

سخن پایانی

شما می توانید با هزینه ای معقول و یا حتی اندک، در بهترین دانشگاه های مجارستان به تحصیل بپردازید. تحصیل در مجارستان به زبان های انگلیسی، آلمانی، مجارستانی و حتی فرانسوی و روسی امکان پذیر است و هیچ اجباری برای ارائه مدرک زبان جهت اخذ پذیرش تحصیلی وجود ندارد. همچنین فرصت کار دانشجویی و حتی کار پس از فارغ‌ التحصیلی در مجارستان نیز وجود دارد. به همین جهت، تعداد درخواست‌ها برای اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی مجارستان بسیار بالا است. این امر، اهمیت دریافت مشاوره و راهنمایی از افراد متخصص در امور مهاجرتی را پررنگ تر می کند. ما در این مقاله، بهترین و ارزان ترین دانشگاه های مجارستان را به شما معرفی نموده و اطلاعات مفیدی در خصوص مهاجرت تحصیلی به مجارستان در اختیارتان قرار دادیم. گروه مهاجرتی عالیان ویزا قصد دارد تا شما را با مقاصد مهاجرتی عالی و در عین حال ارزان، آشنا کند.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *