فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه

اگر به دنبال تحصیل ارزان و یا حتی رایگان در یکی از برترین کشورهای اروپا هستید و برایتان مهم است که بتوانید پس از فارغ التحصیلی در کشور مقصد وارد بازار کار شوید، ما به شما تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه را پیشنهاد می دهیم. باید بدانید که شما می توانید با ورود به دانشگاه های فرانسه نه تنها با هزینه ای مناسب، از یک سیستم آموزشی بی نظیر بهره مند شوید، بلکه با توجه به وجود نهادهای کاریابی در دانشگاه های فرانسه، شانس یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی و اخذ اقامت فرانسه از این طریق را نیز به دست آورید. به همین منظور، ما تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله، شما را با فرصت استثنایی تحصیل در کشور فرانسه آشنا کنیم و برخی از دانشگاه های برتر در این کشور را به شما معرفی نماییم. پس اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه می اندیشید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. کلیه مطالب ارائه شده در این مقاله توسط گروه عالیان ویزا و از منابع معتبر و رسمی کشور فرانسه برای شما گردآوری شده است.

بهترین دانشگاه های فرانسه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آشنایی با بهترین دانشگاه های فرانسه
  • چرا تحصیل در دانشگاه های فرانسه گزینه ای مناسب است؟
  • نگاهی بر هزینه تحصیل در فرانسه در سال 2023
  • معرفی انواع بورسیه تحصیلی در فرانسه
  • مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه

آشنایی با بهترین دانشگاه های فرانسه

کشور فرانسه برخی از برترین دانشگاه های اروپا را در خود جای داده است که اکثرا در رنکینگ جهانی QS، رتبه های بسیار بالایی را به خود اختصاص داده اند و به لحاظ کیفیت آموزش، در سطح بالایی قرار دارند. بر اساس گزارش رنکینگ جهانی QS، دانشگاه های کشور فرانسه، به خصوص 5 دانشگاه برتر پاریس، در میان بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفته اند. پس از پاریس، شهرهای لیون و استراسبورگ، برخی از بهترین دانشگاه های فرانسه را دارا می باشند و سالیانه پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی هستند. ما در این قسمت، برخی از بهترین دانشگاه های کشور فرانسه را به شما معرفی می کنیم. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با هریک از دانشگاه های ذکر شده در این بخش، به وبسایت دانشگاه مورد نظر مراجعه نموده و یا با کارشناسان عالیان ویزا در ارتباط باشید.

بهترین دانشگاه های فرانسه
دانشگاه  رتبه دانشگاه در رنکینگ QS در سال 2023
دانشگاه PSL24
دانشگاه پلی تکنیک فرانسه61
دانشگاه سوربن59
دانشگاه CentralSupelec138
دانشگاه ENS لیون184
دانشگاه Sciences Po319
دانشگاه Ecole des ponts ParisTech192

چرا تحصیل در دانشگاه های فرانسه گزینه ای مناسب است؟

سیستم آموزش عالی در فرانسه، یکی از بهترین ها در اروپا است. دانشگاه های مشهور فرانسه، هر ساله رتبه های بالایی را در رنکینگ جهانی کسب می کنند و سیستم آموزشی که ارائه می دهند، به راحتی با سایر کشورها رقابت می کند. تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه برای آن دسته از دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با تجارت دارند، یک انتخاب بسیار خوب است. به علاوه، این کشور قطب آموزش بین ‌المللی در تجارت و مدیریت می باشد و مدارس کسب و کار بسیار زیادی در فرانسه در رنکینگ جهانی دارای رتبه های بالا هستند. به طور کلی، فرانسه دارای 71 دانشگاه دولتی می باشد که توسط دولت ملی تامین می شوند و آموزش عالی را با قیمت بسیار مقرون به صرفه ای به دانشجویان داخلی و بین المللی ارائه می دهند.

 نکته بسیار جالب توجه در خصوص تحصیل در فرانسه برای دانشجویان بین المللی آن است که جهت ادامه تحصیل در این کشور، هیچ محدودیتی به لحاظ انتخاب رشته وجود ندارد. حتی خبر خوب برای متقاضیان تحصیل در رشته های علوم پزشکی از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی آن است که هیچ گونه کنکوری برای ورود به این رشته ها در فرانسه وجود ندارد و حتی دانشجویانی که تمایل به تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی را دارند می توانند با یکسال تحصیل در کالج های این کشور، شانس خود را برای ورود به این رشته ها امتحان کنند. متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی که موفق به اخذ پذیرش در این رشته نشوند می توانند ابتدا در یکی از رشته های علوم پزشکی در مقطع لیسانس تحصیل خود را در دانشگاه های فرانسه آغاز کرده و پس از گذشت یک سال، شانس خود را برای ورود به رشته پزشکی امتحان کنند. این تکنیک و سیستم در نظام آموزشی اروپا کمتر دیده می شود و فرانسه در این روش پیشرو است.

علاوه بر مزایای ذکر شده، وقتی صحبت از مدارک اخذ شده از بهترین دانشگاه های فرانسه می شود، باید بگوییم که دانشگاه های این کشور از فرمت استاندارد در سراسر اتحادیه اروپا استفاده می کنند که شامل مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. معمولا تحصیلات در مقطع کارشناسی به مدت 6 الی 8 ترم (3 الی 4 سال)، در مقطع کارشناسی ارشد به مدت 4 ترم (2 سال) و در مقطع دکتری به مدت 6 ترم (3 سال) به طول می انجامد. همچنین مهم است بدانید که یکی از برجسته ترین خصوصیات دانشگاه های فرانسه آن است که هر دانشگاه، واحدی مستقل و جدا جهت کار آموزی و مشاوره کاریابی برای فارغ التحصیلان خود دارد. بدین معنی که هر دانشجوی در شرف فارغ التحصیلی این امکان را دارد که وارد دوره کارآموزی شود و یا با اخذ مشاوره و راهنمایی دانشگاه، وارد بازار کار شود.

نگاهی بر هزینه تحصیل در فرانسه در سال 2023

نرخ شهریه در بهترین دانشگاه های دولتی فرانسه برای دانشجویانی که به زبان فرانسوی در حال تحصیل می باشند بسیار ارزان و تقریبا رایگان است و برای دانشجویان بین المللی و داخلی نیز معمولا یکسان است. البته لازم است بدانید که میزان دقیق هزینه تحصیل در فرانسه، با توجه به ملیت دانشجو، نوع دانشگاه، زبان تحصیل، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان تعیین می شود. در حالت کلی، هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه توسط دولت این کشور تامین می شود و برای دانشجویان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس و آندورا، در مقطع کارشناسی برابر با 170 یورو در سال، در مقطع کارشناسی ارشد حدود 243 یورو در سال و در مقطع دکتری برابر با 380 یورو در سال می باشد. هزینه های ذکر شده، به عنوان هزینه ثبت نام در دانشگاه از دانشجویان دریافت می شود.

در واقع این هزینه چنان اندک است که می توان گفت دانشجویانی که بتوانند  به زبان فرانسوی در دانشگاه های دولتی فرانسه تحصیل کنند، از مزیت تحصیل رایگان بهره مند خواهند شد. این در حالیست که آن دسته از دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در بهترین دانشگاه های فرانسه را دارند، باید وارد دانشگاه های خصوصی این کشور شوند که هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت. معمولا این هزینه در مقطع کارشناسی بین 5000 تا 30000 یورو در سال و در مقطع کارشناسی ارشد، بین 1500 تا 35000 یورو در سال می باشد. توصیه ما به شما متقاضی مهاجرت تحصیلی به فرانسه آن است که حتما و قبل از هر گونه اقدام، با مراجعه به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود در این کشور، از شهریه دانشگاه و هزینه های ثبت نام اطمینان حاصل کنید.

معرفی انواع بورسیه تحصیلی در فرانسه

حتما می دانید که بهترین روش برای تامین هزینه های تحصیل در فرانسه، دریافت بورسیه تحصیلی است. در واقع در بین متقاضیان تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه، آن دسته از دانشجویانی که دارای نمرات و معدل بالا، نمره زبان عالی و همچنین رزومه علمی قوی، از جمله ثبت اختراع، تالیف کتاب و یا مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر باشند می توانند از بورسیه های تحصیلی در فرانسه بهره مند شده و در دانشگاه های این کشور به طور رایگان به تحصیل بپردازند. ما در این قسمت، رایج ترین این بورسیه ها را نام می بریم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات انواع بورسیه تحصیلی فرانسه با کارشناسان و متخصصان گروه عالیان ویزا در تماس بوده و مشاوره بگیرید.

بورسیه های دولتی در فرانسه
  • بورسیه ایفل
  • بورسیه Erasmus
  • بورسیه Chateaubriand
بورسیه های غیردولتی در فرانسه
  • بورسیه AIFS
  • بورسیه Fulbright
  • بورسیه Alexandre Yersin
  • بورسیه CSLA
بورسیه های خاص دانشگاهی در فرانسه
  • بورسیه Stephen M. Kellen
  • بورسیه Emile Boutmy
  • بورسیه ENS International Selection
  • بورسیه Ampère
  • بورسیه Université Paris-Saclay
  • بورسیه Foundation Rainbow Bridge MBA

مدرک زبان موردنیاز تحصیل در دانشگاه های فرانسه

بسیاری از مردم کشور فرانسه به زبان هایی غیر از فرانسوی صحبت می کنند اما برای برقراری ارتباط و تحصیل در دانشگاه های این کشور، تسلط به زبان فرانسوی الزامی است. آن دسته از دانشجویان بین المللی که مسلط به زبان فرانسوی می باشند، در دوران تحصیل و زندگی در فرانسه مشکلی نخواهند داشت. خوشبختانه در فرانسه برای دانشجویانی که مدرک زبان فرانسوی ندارند دوره هایی برگزار می شود که به آنان امکان می دهد زبان فرانسوی را پیش از ورود به دانشگاه در این کشور بیاموزند. شما می تواند برای اطلاع از شرایط تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه، با کارشناسان عالیان ویزا مشاوره دریافت کنید. باید بگوییم که شاید دانشجویان در فرانسه قادر باشند برای برقراری ارتباط از زبان انگلیسی استفاده نمایند اما همچنان ارائه مدرک زبان فرانسوی و تسلط به این زبان برای تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه لازم است. پس اگر متقاضیان تحصیل در فرانسه، در CV و رزومه خود مدرک زبان فرانسوی داشته باشند از شانس بالاتری برای اخذ پذیرش تحصیلی و همچنین ویزای تحصیلی فرانسه برخوردار هستند.

بهترین دانشگاه های فرانسه

برای اثبات تسلط به زبان فرانسوی لازم است دانشجویان در یکی از آزمون های TCF ،DAP ، DALF  و یا CEFR نمره قبولی دریافت کنند. آنچه گفته شد، مربوط به الزامات زبان جهت تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه بود. در خصوص تحصیل به زبان انگلیسی در فرانسه باید بدانید که این امکان در دانشگاه های خصوصی فرانسه وجود دارد. البته با توجه به رشته تحصیلی متقاضی، ممکن است امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی این کشور نیز وجود داشته باشد. در هر حال، متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی میبایست یکی از مدارک آیلتس آکادمیک، تافل iBT و یا PTE آکادمیک را ارائه نموده و مهارت خود در زبان انگلیسی را اثبات کنند. شما باید با مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در فرانسه، از مدرک زبان و نمره زبان مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی از آن دانشگاه اطمینان حاصل کنید.

سؤالات متداول
  • هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه چقدر است؟

به سبک زندگی دانشجویان بستگی دارد. در حالت کلی، یه دانشجوی مجرد باید برای زندگی در فرانسه، ماهیانه ۹۰۰ یورو را در نظر بگیرد.

  • آیا می توان از بهترین دانشگاه های فرانسه در مقطع کارشناسی بورسیه دریافت نمود؟

بله اما تعداد بورسیه های ارائه شده در این مقطع بسیار محدود است. اکثر بورسیه ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شوند.

  • آیا پس از اتمام دوره تحصیل در فرانسه، فرصت اخذ اقامت برای دانشجویان وجود دارد؟

بله.  چنانچه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی شغل مناسب خود را پیدا کنند، می توانند اقامت کاری بیش از 3 سال دریافت نمایند و با 5 سال کار و زندگی مستمر در این کشور امکان اخذ پاسپورت را نیز خواهند داشت.

  • آیا امکان کار دانشجویی در فرانسه وجود دارد؟

بله. دانشجویان می توانند به صورت پاره وقت و تا سقف 20 ساعت در هفته در حین تحصیل کار کنند.

  • آیا تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه ممکن است؟

اگر شما ۱۸ تا ۲۳  سال سن دارید و جهت تحصیل در کالج های این کشور اقدام کرده اید، می توانید بدون نیاز به مدرک زبان و یا ترجیحا با داشتن مدرک زبان فرانسوی A2، برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی اقدام نمایید.

  • مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی فرانسه چیست؟

مدارک تحصیلی، فرم درخواست ویزا، پاسپورت معتبر، نامه پذیرش از دانشگاه، رزومه، مدارک دریافت بیمه درمانی در فرانسه، مدرک اثبات محل اقامت در فرانسه، مدارک اثبات تمکن مالی و مدرک زبان.

سخن پایانی

سیستم تحصیلی فرانسه یکی از باکیفیت ترین سیستم های تحصیلی در جهان است. کیفیت بالای تحصیل در فرانسه، دارا بودن بهترین دانشگاه ها در رنکینگ جهانی و هزینه بسیار اندک تحصیل، سالیانه دهها هزار دانشجو را به این کشور می کشاند. بهترین دانشگاه های فرانسه از جمله دانشگاه های سوربن، پلی تکنیک، پیر و ماری کوری پاریس و بسیاری دیگر با رتبه های جهانی بالا، اکثرا در رنکینگ جهانی QS دارای رتبه های بالا هستند. ما در این مقاله، نکات مهم در خصوص تحصیل در دانشگاه های فرانسه را برای شما مخاطب عزیز شرح دادیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. گروه مهاجرتی عالیان ویزا آماده ارائه هر گونه خدمات در خصوص مهاجرت تحصیلی به فرانسه به شما متقاضیان گرامی می باشد. کارشناسان مجرب ما در گروه عالیان ویزا با اطلاع از جدیدترین قوانین کشور فرانسه و همچنین اطلاع از شرایط اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی این کشور می توانند به شما دانشجوی گرامی کمک کنند تا با داشتن هر شرایطی، شانس خود را برای ورود به دانشگاه های این امتحان کنید.

 کارشناسان و مشاوران زبده عالیان ویزا ابتدا شرایط شما را برای می کنند و بهترین راهکارها را برای افزایش شانس شما جهت تحصیل در این کشور به شما پیشنهاد می دهند. سال ها تجربه و وجود صدها پرونده مهاجرتی موفق در گروه عالیان ویزا، تضمینی برای اعتبار خدمات ما است. شما می توانید برای ارتباط با ما، فرم ارزیابی موجود در وبسایت را تکمیل نموده تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند. به علاوه، جهت ارتباط سریع تر می توانید با شماره های موسسه تماس حاصل نموده و یا نسبت به ارسال پیام ها و سوالات خود در واتس اپ اقدام کنید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *