نحوه اخذ بورسیه تحصیلی فرانسه

اگر به شما بگوییم که هزینه تحصیل در فرانسه، در بین کل کشورهای اروپایی کمترین است، آیا اشتیاق شما برای تحصیل در این کشور دوچندان نخواهد شد؟ چنانچه به تحصیل در فرانسه می اندیشید، باید به این نکته توجه نمایید که اگرچه تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی این کشور تقریباً رایگان است، اما پرداخت هزینه ‌های زندگی در فرانسه شامل مسکن، خورد و خوراک، رفت و آمد و سایر هزینه‌ های جانبی که از شهری به شهر دیگر متفاوت است، بر عهدۀ دانشجو می باشد. بنابراین در چنین شرایطی، دریافت بورسیه تحصیلی برای تأمین هزینه ‌های زندگی در این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و بسیاری از دانشجویان بین ‌المللی هر ساله برای دریافت این کمک هزینه‌ ها اقدام می ‌کنند. به همین منظور، ما در این مقاله قصد داریم تا کلیه شرایط و نکات مهم در خصوص دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه را برای شما شرح داده و کمک کنیم تا به طور مقرون به صرفه در خارج از کشور تحصیل نمایید.

بورسیه تحصیلی فرانسه

اطلاعات موجود در این مقاله به شما کمک خواهد کرد که علاوه بر آشنایی با انواع بورس تحصیلی فرانسه، اطمینان حاصل نمایید که شانس دریافت بورسیه را خواهید داشت یا خیر. گروه مهاجرتی عالیان ویزا، کلیه مطالب موجود در این مقاله را با بررسی جدیدترین شرایط و قوانین مهاجرت تحصیلی به فرانسه که در وبسایت های معتبر و رسمی کشور فرانسه آورده شده برای شما مخاطب گرامی گردآوری کرده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه
  • روش دریافت بورسیه تحصیلی در فرانسه
  • مزایای اخذ بورسیه تحصیلی در کشور فرانسه
  • انواع بورسیه تحصیلی در فرانسه

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه

نظام آموزشی قوی و سطح بالای آموزش در کشور فرانسه سبب شده است تا طی چند سال اخیر، کشور فرانسه از نظر تقاضا جهت دریافت بورسیه تحصیلی، بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. اگرچه سیستم آموزشی در فرانسه تقریبا رایگان است اما دانشجویان بین المللی برای تامین هزینه های زندگی، معیشت و هزینه مسکن، به دریافت بورسیه نیاز خواهند داشت. خوشبختانه شرایطی در کشور فرانسه وجود دارد که برطبق آن، علاوه بر دانشگاه‌ های این کشور، سازمان‌ها و مؤسسات خصوصی فرانسه نیز می‌ توانند برای جذب دانشجویان مستعد بین المللی، بورسیه تحصیلی ارائه کنند. 

بورسیه تحصیلی فرانسه

این مؤسسات می ‌توانند بخشی از هزینه‌ ها یا تمام هزینه‌ های مربوط به تحصیل، مسکن و زندگی دانشجویان بین المللی در فرانسه را پوشش دهند. معمولا شرایط تعیین شده از سوی دانشگاه های فرانسه جهت اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی، متفاوت از یکدیگر نمی باشند. در حالت کلی، دانشجویانی که دارای یک رزومه قوی هستند می توانند شانس خود را برای اخذ بورسیه تحصیلی فرانسه امتحان کنند. برخی از مهم ترین شرایطی که جهت دریافت بورس تحصیلی فرانسه لازم است و دارا بودن آن به منزله داشتن رزومه ای قوی خواهد بود عبارت اند از:

  • داشتن مدرک زبان با نمره خوب
  • معدل بالا
  • فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های معتبر در کشور خود
  • تألیف مقاله و کتاب
  • اثبات نخبه بودن
  • برنده شدن جوایز مالی و بین المللی
  • انجام کارهای داوطلبانه مانند کار در بهزیستی و صلیب سرخ
  • داشتن توصیه نامه از اساتید برجسته
  • ثبت اختراع
  • مصاحبه علمی
  • شرکت و برنده شدن در المپیادهای علمی

روش دریافت بورسیه تحصیلی در فرانسه

نحوه درخواست بورسیه در فرانسه، مراحل متفاوتی نسبت به سایر کشورها ندارد و شما می توانید این مراحل را به راحتی طی کنید. اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در فرانسه، مهم ترین شرط جهت دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه است. شما باید پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مورد علاقه خود در فرانسه، کلیه مدارک لازم که از سوی دانشگاه جهت دریافت بورسیه تعیین شده است را برای کمیسیون بررسی بورسیه تحصیلی در این کشور ارسال کنید. دانشگاه مورد نظر طی یک جلسه و در تاریخی معین مدارک شما و دیگر داوطلبان بین ‌المللی را مورد بررسی قرار می‌ دهد. در صورتی که با درخواست اخذ بورسیه تحصیلی شما در کشور فرانسه موافقت شود، نتیجه آن برای شما ایمیل خواهد شد. در نهایت، شما می توانید با در دست داشتن نامه پذیرش از دانشگاه و نامه دریافت بورسیه تحصیلی، به سفارت فرانسه مراجعه نموده و درخواست خود را برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه ثبت نمایید.

مزایای اخذ بورسیه تحصیلی در کشور فرانسه

با دریافت فاند تحصیلی، شما می‌ توانید تمام یا بخشی از هزینه‌ های زندگی خود در طول دوران دانشجویی شامل مسکن، رفت و آمد وخورد، خوراک و سایر هزینه‌ های جانبی در کشور فرانسه را از طریق دریافت بورسیه تحصیلی تأمین کنید. دانشجویانی که دارای رزومه بسیار قوی هستند، قادر می باشند با دریافت بورسیه فول فاند، از پرداخت کلیه هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه معاف شوند. اما دانشجویانی که تنها موفق به دریافت بورسیه های جزئی شوند، نیمی از هزینه های آنها در فرانسه، مانند هزینه تحصیل و یا صرفا هزینه زندگی خود را با بورسیه تامین خواهند کرد. 

حال از آنجایی که تحصیل به زبان انگلیسی در فرانسه معمولا در دانشگاه های خصوصی این کشور ارائه می شود و مشمول پرداخت هزینه است، دانشجویان بین المللی که علاقه مند به تحصیل به زبان انگلیسی هستند می توانند با دریافت بورسیه فرانسه، همه یا نیمی از شهریه دانشگاه را پوشش دهند. به علاوه، دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه می تواند به دانشجویان این امکان را بدهد که با آسودگی بیشتر و بدون دغدغه در فرانسه تحصیل نموده و فرصت کافی برای جستجوی کار در این کشور را داشته باشند. فارغ التحصیلانی که موفق به یافتن شغل و اخذ جاب آفر فرانسه شوند، امکان دریافت اقامت دائم و سپس شهروندی فرانسه را خواهند داشت.

به طور کلی، ذکر این نکته لازم است که هزینه های تحصیل در فرانسه در مقایسه با برخی دیگر از کشورهای اروپایی، برای دانشجویان بین المللی مقرون به صرفه تر است. در واقع بر طبق سیستم آموزشی فرانسه، مزایای زیر به دانشجویان اعطا می شود:

  • دریافت شهریه دانشگاه نسبتا پایین که از 170 تا 243 یورو متغیر است.
  • حمایت دانشگاه از دانشجو، از طریق استان مربوطه که بیشترین هزینه تحصیل در دانشگاه را بدون توجه به ملیت دانشجو پوشش می دهد.
  • دریافت بیمه اجتماعی سالانه برای دانشجویان، با ارزش تقریبی 200 یورو
  • پوشش یک سوم هزینه های اقامت که اولویت آن با دانشجویان دارای بورسیه دولت فرانسه خواهد بود
  • تخفیف در هزینه های روزانه بسیاری از دانشجویان مانند بلیط اتوبوس و قطار و همچنین کاهش هزینه اشتراک دانشجویی برای سرگرمی در استخرها و سینماها
  • پایین بودن هزینه رستوران های دانشگاه که قیمت وعده های غذایی بیش از سه یورو در هر وعده غذایی نخواهد بود
  • اعطای مجوز ۲۰ ساعت کار پاره وقت در هفته به دانشجویان

انواع بورسیه تحصیلی در فرانسه

انواع مختلفی از بورسیه تحصیلی فرانسه، توسط نهادهای دولتی و خصوصی، به دانشجویان ارائه می شود و میزان پوشش هزینه ها در آنها متفاوت است. برای مثال، شرکت‌ های خصوصی کشور فرانسه که در زمینه ‌های مختلفی مانند حوزۀ برق و الکترونیک، دارو یا شیمی فعالیت می‌ کنند، چالش‌ ها و معضلات اصلی خود را به عنوان معیاری برای اعطای بورسیه تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار می‌ دهند تا دانشجویان بتوانند با حل کردن این چالش‌ها، بورسیه تحصیلی دریافت کنند. به علاوه، بورسیه های تحصیلی که از طریق نهادهای خاص اعطا می ‌شود، مربوط به دانشجویانی است که مقاله یا پایان نامه‌ های مرتبط با محور کاری آن نهاد یا مؤسسه را دارند. ما در این قسمت، برخی از پرطرفدار ترین بورسیه های تحصیلی در فرانسه را در سال 2023 برای شما آورده ایم:

  • بورسیه ایفل

این بورسیه توسط دولت فرانسه، به دانشجویان زیر 30 سال در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجویان زیر 35 سال در مقطع دکتری اعطا می شود. بورسیه ایفل علاوه بر شهریه دانشگاه، کمک هزینه ماهیانه، هزینه بلیط سفر به فرانسه، هزینه بیمه درمانی در فرانسه، هزینه رفت و آمد در فرانسه و در برخی موارد، هزینه مسکن دانشجویان را پوشش می دهد.

  • بورسیه امیلی بوتمی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا

این بورسیه تحصیلی فرانسه به دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه Sciences Po فرانسه را دارند، کمک هزینه ماهیانه اعطا می کند.

  • بورسیه دانشگاه ساکلای پاریس در مقطع کارشناسی ارشد

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه ساکلای در مقطع کارشناسی ارشد و داشتن سن حداکثر 30 سال، از شروط دریافت این بورس تحصیلی در فرانسه است. معمولا دریافت کنندگان این بورسیه، در هر سال تحصیلی، 10000 یورو کمک هزینه دریافت می کنند. هزینه سفر و ویزا تا سقف 1000 یورو نیز به دانشجویان پرداخت می شود.

  • بورسیه INSEAD-Syngenta در رشته MBA

این بورسیه مختص دانشجویان کشورهای در حال توسعه است و کمک هزینه ای در حدود 22,500 یورو دریافت خواهند کرد.

  • بورسیه عالی امپر

بورسیه امپر، به متقاضیان تحصیل در دانشگاه ENS de Lyon تعلق می گیرد. در صورت موفقیت در اخذ بورسیه، دانشجویان ماهیانه کمک هزینه ای به ارزش 1000 یورو برای مدت یک تا دو سال دریافت خواهند کرد.

  • بورسیه تحصیلی بنیاد فناوری گرنوبل

بورسیه گرنوبل به آن دسته از دانشجویانی اعطا می شود که قصد تحصیل در بنیاد فناوری و تکنولوژی گرنوبل را داشته باشند. دانشجویان در زمان درخواست، نباید بیش از 28 سال سن داشته باشند.

بورسیه تحصیلی فرانسه
سؤالات متداول
  • دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه در چه مقاطعی امکان پذیر است؟

در هر سه مقطع، دریافت بورسیه فرانسه امکان پذیر است؛ اما شانس اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی و دکتری بیشتر است.

  • آیا تحصیل رایگان در فرانسه فقط به زبان فرانسوی ممکن است؟

به رشته تحصیلی شما بستگی دارد. برخی از رشته های تحصیلی در فرانسه، به زبان انگلیسی هم ارائه می شوند.

  • اخذ بورسیه تحصیلی در فرانسه چقدر طول می کشد؟

دریافت بورسیه معمولا بین ۴ تا 6 ماه می‌ تواند به طول بیانجامد. البته این مدت زمان با توجه به نوع دانشگاه و شرایط متقاضی متفاوت است.

  • آیا دانشجویان ایرانی هم شانس دریافت بورسیه کشور فرانسه را دارند؟

بله. برخی از بورسیه های ارائه شده در فرانسه، صرفا به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا اعطا می شود.

  • آیا بدون داشتن مدرک زبان، باز هم می توان در فرانسه بورسیه تحصیلی دریافت کرد؟

معمولا خیر. داشتن مدرک زبان با نمره عالی، از شرایط مهم دریافت بورسیه تحصیلی است.

سخن پایانی

دریافت بورسیه تحصیلی، یکی از بهترین راه های کم کردن هزینه های تحصیل در خارج از کشور است. در واقع حتی با وجود رایگان بودن هزینه تحصیل در کشوری مانند فرانسه، دانشجویان همچنان به تامین هزینه های زندگی در این کشور مانند هزینه مسکن نیاز دارند. پس دریافت بورسیه های فول فاند و یا حتی بورسیه های جزئی که تنها بخشی از هزینه ها را پوشش می دهند بسیار کمک کننده است. دانشجویان برتر و با استعداد که دارای نمرات و معدل عالی، نمره زبان خوب و سوابق پژوهشی مناسب هستند، شانس بالایی برای اخذ بورسیه در فرانسه را خواهند داشت. ما در این مقاله، شرایط و نکات مهم دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه را شرح دادیم. امیدواریم اطلاعاتی که در اختیار شما قرار گرفت، به موفقیت شما در تحصیل در کشور فرانسه کمک کرده باشد. 

کارشناسان و وکلای مجرب گروه عالیان ویزا همواره سعی بر آن دارند تا با ارائه اطلاعات مهاجرتی به روز و همچنین بررسی تخصصی شرایط متقاضیان، بهترین راهکار که متناسب با شرایط متقاضیان بوده و به طور قطعی منجر به موفقیت آنها در کشور مقصد می شود را پیشنهاد داده و این مسیر مهاجرتی را برای علاقه مندان هموار کند. وجود هزاران پرونده مهاجرتی موفق در گروه عالیان ویزا که هرروزه به تعداد آن افزوده می شود گواه این حقیقت است که هدف ما تنها مهاجرت شما نبوده و ما به رضایت و موفقیت شما در کشور مورد نظر می اندیشیم. توصیه ما آن است که از طریق ارتباط با شماره های موسسه، مشاوره رایگان دریافت نموده و یا از طریق واتس اپ و اینستاگرام با ما در تماس باشید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام
    کمک هزینه زندگی به چه دانشجوهایی تعلق می گیره . شرایط خاصی نیاز هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *