شرایط تحصیل در مدارس آلمان

آیا می دانید تحصیل در مدارس آلمان تا چه حد می تواند در ساخت آینده ای روشن برای فرزندان شما تاثیرگذار باشد؟ امروزه نه تنها تقاضا برای تحصیل در دانشگاه های آلمان در حال افزایش است، بلکه بسیاری از والدین نیز تمایل دارند تا فرزندانشان، تحصیل در مدارس کشور آلمان را تجربه نموده و با اصول آموزشی این کشور، تعلیم ببینند. دلیل این سطح از تقاضا آن است که سیستم آموزشی آلمان از بسیاری جهات با سایر کشورها متفاوت می باشد و دانش آموزانی با عملکرد بالا تربیت می کند. 

خوشبختانه کودکان مهاجر نیز مانند شهروندان آلمان و اتحادیه اروپا، می توانند از سیستم آموزشی بی نظیر و البته رایگان در این کشور بهره مند شوند. از این رو، ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، شرایط تحصیل در مدارس کشور آلمان را برایتان شرح دهیم. پس اگر می خواهید برای فرزندان خود، آینده ای درخشان رقم بزنید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالاین ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان برای شما مخاطب عزیز گردآوری شده است.

عناوین و موضوعات این مقاله
تحصیل در مدارس آلمان

همه چیز درباره شرایط تحصیل در مدارس آلمان

از مهم ترین شرایط لازم برای تحصیل در مدارس رایگان و دولتی آلمان آن است که دانش آموز باید در این کشور، قیم داشته باشد و یا پدر و یا مادر وی مقیم کشور آلمان باشند. توجه داشته باشید که شرایط تحصیل در مدارس آلمان و ورود به آنها، با توجه به مدرسه انتخابی شما متفاوت است. در نتیجه بسیار مهم است که شما همیشه به اطلاعاتی که توسط خود مدرسه ارائه می شود تکیه کنید. به همین جهت، توصیه می شود حتما وب سایت رسمی مدرسه انتخابی خود را بررسی نموده و از جزئیات شرایط، اطلاع کسب کنید.

در حالت کلی، داشتن پاسپورت معتبر، گواهی سلامت، مدارک هویتی و مدارک مربوط به تولد کودک، دریافت بیمه درمانی در آلمان و ارائه توصیه نامه معلم، جهت تحصیل در مدارس آلمان لازم است. 

مدارس آلمان

دانش آموزانی که قصد تحصیل در دبیرستان های آلمان را دارند، میبایست تسلط خود به زمان آلمانی را در سطح B1 و یا B2 نشان دهند. در واقع، تسلط به زبان آلمانی، یکی از شروط اصلی برای تحصیل رایگان در مدارس آلمان است. در ضمن، لازم است بدانید که بر اساس قوانین تحصیلی در آلمان برای دانش آموزان بین المللی، چنانچه دانش آموزان دیپلم خود را در آلمان اخذ نکرده باشند، قادر به ورود به دانشگاه های آلمان جهت تحصیل در مقطع لیسانس نخواهند بود. پس باید ابتدا در آلمان وارد کالج شوند و پس از یک سال تحصیل در کالج های آلمان، جهت تحصیل در مقطع لیسانس وارد دانشگاه های این کشور شوند.

سیستم آموزشی در مدارس آلمان چگونه است؟

کشور آلمان دارای مدارس دولتی و خصوصی بسیاری می باشد. به طور کلی، تحصیل در مدارس آلمان از سن 6 سالگی برای کلیه کودکان اجباری بوده و هزینه تحصیل در مدارس دولتی نیز رایگان است. از کلاس اول تا کلاس چهارم، کودکان باید در مقطع ابتدایی یا همان دبستان (Grundschule) تحصیل کنند. البته در ایالات برلین و برادنبورگ، تحصیل در دبستان تا کلاس ششم ادامه دارد. پس از تکمیل تحصیلات در دبستان نیز دانش آموزان بر اساس سوابق تحصیلی، توانایی و همچنین خواسته خانواده، وارد یکی از سه نوع مدرسه Hauptschule، Realschule و یا Gymnasium در مقطع متوسطه می شوند.

موضوعات آموزشی در هر سه نوع مدرسه ذکر شده در بالا، یکی می باشد اما نوع تدریس و تمرکز بر فعالیت های دانش آموزان، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال،  در مدارس Hauptschule، که شامل مقاطع پنجم تا نهم است، تدریس با سرعت کمتری انجام شده و بیشتر تمرکز بر فعالیت های حرفه ای محور دانش آموزان است تا آنان را برای کار در آینده آماده کنند. معمولا دانش آموزانی که از سوابق تحصیلی عالی برخوردارند، تحصیل در مدارس Gymnasium را انتخاب می کنند که در نهایت منجر به دریافت دیپلم Abitur شده و دانش آموزان را برای تحصیل در دانشگاه یا دریافت مدارک آکادمیک و حرفه ای آماده می کند. 

دانش آموزانی که از سطح متوسط برخوردار باشند، معمولا مدارس Realschule را جهت تحصیل انتخاب می نمایند. زبان تحصیلی در مدارس آلمان نیز عمدتا آلمانی و انگلیسی می باشد و دانش آموزان بین المللی قادر خواهند بود در مدارس بین المللی آلمان، به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. لازم به ذکر است که تحصیل در مدارس انگلیسی زبان آلمان، رایگان نمی باشد و شما ملزم به پرداخت شهریه خواهید بود.

تحصیل در مقطع دبستان در آلمان چگونه ممکن است؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، تحصیل در آلمان از سن 6 سالگی اجباری است و دانش آموزان باید به انتخاب خود، در یکی از دبستان های آلمان مشغول به تحصیل شوند. معمولا دانش آموزان مقطع دبستان، باید در 20 تا 29 کلاس در هفته شرکت کنند و 20 تا 22 دوره را در سال بگذرانند. هر کلاس در مقطع دبستان حدود 45 دقیقه طول می کشد و دانش آموزان می توانند در یک روز، 6 کلاس را سپری کنند. در پایان هر ترم، ارزیابی و عملکرد دانش آموز (Zeugniz) ارائه می شود که بر طبق آن، دانش آموز باید به مقطع بعدی برود و یا مجددا مقطع قبلی را بگذراند. به طور معمول، مقطع دبستان، در سن 10-12 سالگی به پایان می رسد.

متقاضیان تحصیل در دبستان های آلمان، باید بعد از اخذ پذیرش تحصیلی، ویزای دانش آموزی و اقامت تحصیلی دریافت کنند. اگر والدین کودک، اقامت آلمان را داشته باشند، فرزند آنها قادر است به راحتی در مدارس آلمان ثبت نام کند. در واقع، بر اساس قانین آلمان، افزادی که از روش های مختلف به آلمان مهاجرت کنند، می توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، ویزای همراه دریافت نمایند. در چنین شرایطی، فرزندان می توانند در مدارس آلمان ثبت نام نموده و به تحصیل بپردازند.

بررسی شرایط تحصیل در مقطع دبیرستان در آلمان

دانش آموزانی که مقطع دبستان را با موفقیت سپری کنند، می توانند برای ادامه تحصیل، وارد مقطع دبیرستان شوند. ما در قسمت های قبل، سیستم آموزشی در دبیرستان های آلمان را برایتان توضیح دادیم. بر طبق آنچه گفته شد، دانش آموزان مقطع دبیرستان باید برای تحصیل در مدارس آلمان، یکی از سه نوع دبیرستان در کشور آلمان را انتخاب کنند. این مدارس عبارت اند از: دبیرستان های فنی حرفه ای (Hauptschule)، دبیرستان های کار و دانش (Realschule) و دبیرستان های Gymnasium یا نظری. حال بیایید تا درباره این مدارس بیشتر توضیح دهیم.

• مدارس Hauptschule

دانش آموزانی که سوابق تحصیلی پاییین تری در مقطع دبستان داشته اند، بهتر است وارد این نوع دبیرستان ها در آلمان شوند. تحصیل در دبیرستان های فنی حرفه ای، از پایه پنجم تا نهم امکان پذیر است. این مدارس، دانش آموزان را برای ورود به بازار کار آلمان، آماده می کنند. پس از اتمام دوره دبیرستان در مدارس فنی حرفه ای آلمان، بهترین گزینه، شرکت در دوره های آوسبیلدونگ آلمان است.

• مدارس Realschule

تحصیل در این نوع دبیرستان در آلمان، از پایه پنجم تا دهم امکان پذیر است. این مدارس، معمولا دانش آموزان را برای ورود به مراکز آموزش حرفه ای و مبتنی بر کار، آماده می کنند. برای ورود به مدارس Realschule، نیازی به داشتن سوابق تحصیلی درخشان نیست اما دانش آموزان برتر می توانند مدرسه خود را تغییر داده و وارد مدارس Gymnasium شوند.

• مدارس Gymnasium

این نوع دبیرستان ها در آلمان که برای دانش آموزان سختکوش و دارای نمرات عالی مناسب هستند، دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه های آلمان آماده می کنند. پس از فارغ التحصیلی از این مدارس، به دانش آموزان دیپلم Abitur اعطا می شود.

نگاهی بر تقویم آموزشی در مدارس کشور آلمان

یکی از مواردی که دانستن آن برای متقاضیان تحصیل در مدارس آلمان لازم است، اطلاع از تاریخ شروع ترم تحصیلی، مدت زمان حضور دانش آموزان در مدارس و همچنین زمان تعطیلات در مدارس کشور آلمان می باشد تا بر طبق آن، برنامه ریزی های لازم را انجام دهند. در این خصوص، باید بدانید که سال تحصیلی در مدارس آلمان، شامل دو ترم است و معمولاً از اواسط آگوست شروع می شود. در کریسمس و در تابستان، تعطیلات و استراحت های طولانی تری برای دانش اموزان وجود دارد. اما تعطیلات و استراحت های کوتاه تر معمولا  در حوالی عید پاک (Easter) و در پاییز است. در تعطیلات رسمی نیز مدارس آلمان تعطیل می باشند. تعطیلات کریسمس معمولا 2 هفته و تعطیلات تابستانی حدود 6 هفته است. به طور کلی، تاریخ دقیق تعطیلات و وقفه های مختلف در سال تحصیلی، توسط هر ایالت تعیین می شود. 

دانش‌ آموزان آلمانی در مدارس دولتی این کشور، معمولاً صبح ‌ها به مدرسه می ‌روند. کلاس ها نیز معمولاً بین ساعت 7:30 تا 8:15 صبح شروع می شوند و می توانند بین ساعت 12 ظهر تا 13:30 به پایان برسند. تایم کلاس ها نیز 45 دقیقه، با یک استراحت کوتاه در میان است. با این حال، در سال های اخیر، برخی از مدارس آلمان (Ganztagsschule) ساعات حضور دانش آموزن در مدرسه را طولانی تر کرده اند.

ویزای دانش آموزی آلمان

هزینه تحصیل در مدارس آلمان برای دانش آموزان بین المللی

بررسی هزینه ای که تحصیل در مدارس آلمان برای دانش آموزان بین المللی در پی خواهد داشت، از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. این اهمیت در شرایطی پررنگ تر می شود، که دانش آموز، مسلط به زبان آلمانی نباشد و نتواند از مزایای تحصیل رایگان در مدارس دولتی آلمان بهره مند شود. در حالت کلی، باید بدانید که با توجه به قوانین آلمان، تحصیل در مدارس دولتی و در همه مقاطع، رایگان می باشد. در واقع هزینه تحصیل در مدارس دولتی آلمان، توسط دولت فدرال آلمان تامین می شود تا همه کودکان بتوانند صرف نظر از ملیت آنان، از آموزش با کیفیت در این کشور بهره ببرند. حال از آنجایی که تحصیل در مدارس دولتی آلمان، به زبان آلمانی ممکن است، آن دسته از دانش آموزانی که بخواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند، باید وارد مدارس خصوصی و بین المللی در آلمان شوند.

لازم است بدانید که دانش آموزان بین المللی که قصد تحصیل در مدارس بین المللی آلمان را دارند، میبایست شهریه پرداخت نمایند. مدارس خصوصی و بین المللی کشور آلمان نیز با آنکه شهریه دریافت می کنند، اما میزان آن نسبت به شهریه مدارس خصوصی در سایر کشورهای اروپای غربی، مقرون به صرفه تر است. میزان شهریه مدارس خصوصی، در هر ایالت متفاوت بوده اما معمولا بین 2500 یورو در سال تا 25000 یورو در سال می تواند متفاوت باشد.

بهترین مدارس خصوصی آلمان برای دانش آموزان بین المللی

معمولا به دانش آموزان بین المللی که قصد تحصیل در مدارس آلمان را دارند پیشنهاد می کنیم که به جای مدارس دولتی، در مدارس بین المللی و خصوصی آلمان ثبت نام کنند. این به آن دلیل است که مدارس بین ‌المللی، فرصتی عالی برای کودک شما جهت معاشرت با فرهنگ های مختلف و عادت کردن به زبان ‌های خارجی فراهم می کند. ما در اینجا، لیستی از بهترین مدارس بین ‌المللی در آلمان و هزینه‌ هایی را که در حال حاضر دریافت می ‌کنند به شما ارائه می ‌کنیم تا بتوانید یک تصمیم‌ گیری آگاهانه در مورد آینده فرزندتان داشته باشید.

  1. مدرسه بین المللی مونیخ

میانگین هزینه سالانه (مقطع اول تا هشتم): 15400 یورو

متوسط هزینه سالانه (مقطع نهم تا دوازدهم): 19700 یورو

  1. مدرسه بین المللی براندنبورگ برلین

میانگین هزینه سالانه (مقطع اول تا هشتم): 15500 یورو

متوسط هزینه سالانه (مقطع نهم تا دوازدهم): 18200 یورو

  1. مدرسه بین المللی فرانکفورت

میانگین هزینه سالانه (مقطع اول تا هشتم): 21800 یورو

متوسط هزینه سالانه (مقطع نهم تا دوازدهم): 24500 یورو

  1. مدرسه بین المللی اشتوتگارت

میانگین هزینه سالانه (مقطع اول تا هشتم): 15400 یورو

میانگین هزینه سالانه (مقطع نهم تا دوازدهم): 17000 یورو

  1. مدرسه بین المللی لایپزیگ

متوسط هزینه سالانه (مقطع اول تا هشتم): 4500 یورو

میانگین هزینه سالانه (مقطع نهم تا دوازدهم): 10000 یورو

  1. مدرسه بین المللی بن

متوسط هزینه سالانه (مقطع اول تا هشتم): 5000 یورو

میانگین هزینه سالانه (مقطع نهم تا دوازدهم): 9000 یورو

  1. مدرسه بین المللی برمن

میانگین هزینه سالانه (مقطع اول تا هشتم): 12200 یورو

متوسط هزینه سالانه (مقطع نهم تا دوازدهم): 16200 یورو

  1. مدرسه بین المللی هانوفر

میانگین هزینه سالانه (مقطع اول تا هشتم): 13000 یورو

متوسط هزینه سالانه (مقطع نهم تا دوازدهم): 14500 یورو

تحصیل در مدارس آلمان

شرط تحصیل در مدارس دولتی آلمان

آیا دانش آموزان خارجی باید فقط در مدارس خصوصی و بین المللی آلمان تحصیل کنند؟ خیر، دانش آموزان خارجی هم می توانند مانند دانش آموزان آلمانی، در مدارس دولتی آلمان تحصیل کنند. حال اگر بپرسید که آیا تحصیل در مدارس دولتی برای آنها رایگان است یا خیر، باید بگوییم که به برخی شرایط بستگی دارد. در واقع، دانش آموزان خارجی هم می توانند تحت شرایطی خاص، به صورت رایگان در مدارس دولتی آلمان به تحصیل بپردازند. اما این شرایط چیست؟ داشتن اقامت یا شهروندی آلمان و تسلط به زبان آلمانی، از مهم ترین شروط لازم جهت تحصیل رایگان در مدارس دولتی آلمان است. دانش آموزانی که شروط ذکر شده را ندارند، باید برای تحصیل در مدارس دولتی، سالیانه بین 5000 تا 8000 یورو شهریه بپردازند. البته هزینه دقیق تحصیل در مدارس آلمان، با توجه به نوع مدرسه و مقطع تحصیلی دانش آموز، متفاوت است. 

بهترین مدارس دولتی آلمان :

  • مدرسه کرانکلی
  • کالج وینچستر
  • مدرسه وارمینستر
  • مدرسه میل هیل
  • مدرسه تجارت مونیخ
  • مدرسه سنت جورج
  • مدرسه شبانه روزی Landheim Schondorf

آشنایی با مدارس فنی حرفه ای در آلمان

با توجه به آنکه جذب نیروی کار در آلمان بسیار زیاد است و افراد ماهر و متخصص می توانند فرصت های شغلی عالی با حقوق بالا به دست آورند، برخی والدین می خواهند فرزندان خود را برای کار در آلمان آماده کنند. اما بهتر روش برای رسیدن به این هدف چیست؟ بله، درست حدس زدید، تحصیل در مدارس فنی حرفه ای آلمان، بهترین روش برای ورود به بازار کار است. این نوع مدارس، بر افزایش مهارت های عملی دانش آموزان متمرکز هستند. از طرفی دیگر، تحصیل در مدارس فنی حرفه ای، بهترین راه برای ورود به دوره آوسبیلدونگ آلمان است.

بررسی فرصت ویژه تحصیل در مدارس ایرانی در آلمان

خوشبختانه علاقه مندان به تحصیل در مدارس آلمان می توانند از فرصت بینظیر تحصیل در مدارس ایرانی بهره مند شوند. تحصیل در مدارس ایرانی، در کلیه مقاطع دبستان، دبیرستان و پیش دانشگاهی، امکان پذیر است. بهترین مدارس ایرانی در آلمان، در شهر هامبورگ واقع شده اند و از سطح آموزشی بسیار بالایی برخوردار هستند. در ضمن، اکثر این مدارس، با نظارت وزارت آموزش و پروش ایران مشغول به فعالیت هستند و معتبر می باشند. برخی از بهترین مدارس ایرانی در کشور آلمان عبارت اند از:

  • مدرسه شهید بهشتی در شهر هامبورگ آلمان
  • مدرسه جمهوری اسلامی ایران در شهر فرانکفورت آلمان
  • مدرسه جمهوری اسلامی ایران در شهر مونیخ آلمان
  • مدرسه جمهوری اسلامی ایران در شهر برلین آلمان

مدارک لازم برای اخذ ویزای دانش آموزی آلمان

دانش آموزان علاقه مند به تحصیل در مدارس آلمان که موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از یک مدرسه معتبر در آلمان شده اند، باید نسبت به اخذ ویزای دانش آموزی اقدام کنند. این درخواست ویزا، باید در سفارت آلمان در محل زندگی دانش آموز، ثبت شود.

مهم ترین مدارک لازم برای اخذ ویزای دانش آموزی آلمان به شرح زیر است:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • یک قطعه عکس جدید با فرمت ویزا
  • اخذ نامه پذیرش از مدرسه در آلمان
  • ارائه مدارک هویتی، مدارک تولد و مدارک تحصیل در مقاطع قبلی
  • ارائه کلیه مدارک والدین یا قیم در آلمان
  • ارائه مدارک اسپانسر
  • اثبات تمکن مالی
  • داشتن سلامت جسمانی کامل و عدم ابتلا به بیماری های واگیر
  • دریافت بیمه درمانی در آلمان
  • ارائه مدارک رزرو بلیط
  • اثبات محل اقامت دانش آموز در آلمان
  • پرداخت شهریه مدرسه
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا
  • داشتن مدرک زبان آلمانی
  • ارائه انگیزه نامه و توصیه نامه از معلمان

فراموش نکنید که کلیه مدارک ذکر شده در بالا باید به صورت ترجمه شده (به زبان آلمانی)، در روز مصاحبه در سفارت آلمان ارائه شوند. در ضمن، عدم ارائه مدرک زبان، ریسک ریجکتی ویزای آلمان را افزایش خواهد داد.

اخذ ویزای همراه برای دانش آموزان بین المللی در آلمان ممکن است؟

از آنجایی که بسیاری از والدین تمایل دارند فرزند خود را در آلمان همراهی کنند، به دنبال یافتن راهی برای اخذ ویزای همراه آلمان هستند. در این باره باید بدانید که اخذ ویزای همراه در آلمان، فقط برای همسر و فرزندان زیر 18 سال متقاضی اصلی امکان پذیر است. در نتیجه، دانش آموزان زیر 18 سال، نمی توانند برای والدین خود، ویزای همراه دریافت کنند. درچنین شرایطی، بهترین راه حل آن است که والدین، ویزای توریستی آلمان را دریافت نموده و از فرزند خود در آلمان دیدن کنند. دارندگان ویزای توریستی آلمان می توانند تا سقف 90 روز در این کشور بمانند.

سؤالات متداول

  • آیا فرزندان می توانند با تحصیل در مدارس آلمان، برای والدین خود ویزای همراه بگیرند؟

خیر. دریافت ویزای همراه، تنها برای همسر و فرزندان زیر 18 سال مهاجرن ممکن است. اما می توانند برای مدت ۶ ماه در سال ویزای توریستی دریافت کنند.

  • آیا در کشور آلمان، مدارس ایرانی نیز وجود دارد؟

بله. در شهرهای برلین، مونیخ، فرانکفورت، و هامبورگ، مدارس ایرانی وجود دارد.

  • آیا دانش آموزان بین المللی می توانند برای تحصیل در مدارس آلمان بورسیه دریافت کنند؟

خیر. بورسیه های ارائه شده جهت تحصیل در مدارس این کشور، تنها به دانش آموزانی که شهروند آلمان باشند اعطا می شود.

  • آیا دانش آموزان ایرانی نیز می توانند به صورت رایگان در مدارس آلمان تحصیل کنند؟

بله. امکان تحصیل رایگان در مدارس دولتی آلمان، برای همه دانش آموزان صرف نظر از ملیت آنها وجود دارد به شرطی که در آلمان قیم قانونی داشته باشند.

  • آیا کودکانی که با ویزای همراه وارد آلمان می شوند، حق تحصیل در مدارس آلمان را دارند؟

بله. چنانچه افراد مقیم آلمان، برای فرزندان زیر 18 سال خود ویزای همراه دریافت کنند، قادر می باشند فرزندان خود را در مدارس آلمان ثبت نام کنند.

  • آیا امکان اخذ اقامت آلمان از طریق دریافت ویزای دانش آموزی آلمان وجود دارد؟

تحت شرایطی بله. اگه دانش آموزان بتوانند پس از اتمام تحصیلات دبیرستان، وارد دانشگاه های آلمان شوند و پس از فارغ التحصیلی نیز در این کشور کار بیابند، امکان اخذ اقامت دائم آلمان برای آنها وجود دارد.

سخن پایانی

از آنجاییکه سیستم آموزشی در آلمان علاوه بر داشتن کیفیت بسیار بالا، رایگان می باشد، افراد بسیاری تشویق شده اند تا فرزندان خود را برای تحصیل راهی این کشور کنند. در ضمن، مهاجرانی که از روش های مختلف، اقامت آلمان را کسب کرده باشند قادر خواهند بود برای فرزندان زیر 18 سال خود ویزای همراه دریافت نموده و آنان را جهت بهره مندی از آموزش با کیفیت و رایگان، در مدارس آلمان ثبت نام کنند. 

ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس آلمان پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصیلی به  کشور آلمان را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *