فرصت ویژه تحصیل پزشکی در ایتالیا

اگر به تحصیل در رشته پزشکی در اروپا فکر می کنید اما نگران هزینه ها و یادگیری زبان جدید هستید، به شما توصیه می کنیم همین حالا برای تحصیل پزشکی در ایتالیا اقدام کنید. شاید تعجب کنید اما باید به شما این مژده را بدهیم که نه تنها هزینه تحصیل در ایتالیا ارزان تر از بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی می باشد، بلکه شما می توانید به زبان انگلیسی در رشته های پزشکی تحصیل نموده و زبان ایتالیایی را در حین تحصیل در رشته پزشکی، یاد بگیرید. این یک فرصت استثنایی است و کمتر کشوری در اروپا چنین فرصت بی نظیری را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد. از این رو، ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، هر آنچه لازم است در مورد تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا بدانید را برایتان شرح دهیم. پس در ادامه مطلب با ما باشید و خواندن این مقاله را از دست ندهید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ایتالیا برای شما مخاطب گرامی گردآوری شده است.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آنچه باید در مورد تحصیل پزشکی در ایتالیا بدانید
  • نگاهی بر مهم ترین شرایط لازم تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا
  • آشنایی با آزمون IMAT
  • آیا تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی ممکن است؟
  • معرفی بهترین دانشگاه‌ های پزشکی ایتالیا
  • بررسی هزینه های تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا
  • شرایط اخذ بورسیه جهت تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا
  • بررسی شرایط کار پس از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی در ایتالیا

آنچه باید در مورد تحصیل پزشکی در ایتالیا بدانید

کشور ایتالیا که به خاطر بناهای تاریخی خود شهرت دارد، اخیرا به یکی از گزینه‌ های اصلی تحصیل پزشکی برای دانشجویانی که به دنبال تحصیلات در خارج از کشور هستند تبدیل شده است. این امر به ویژه در مورد دانشجوهای پزشکی که تا به حال به خاطر شهریه‌ های زیاد دانشگاه‌ های پزشکی اقدام به تحصیل در خارج از کشور نکرده ‌اند، صادق است. باید بدانید که تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا ارزانتر است؛ به ویژه اگر در یک دانشگاه دولتی قبول شوید. در ضمن، حتی اگر با زبان ایتالیایی آشنایی ندارید، لازم نیست نگران باشید؛ زیرا دوره‌های پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی هم ارائه می‌ شوند. البته درصورتی‌ که به زبان ایتالیایی تسلط داشته باشید، این موضوع در دوران کارآموزی برای شما مفید خواهد بود و در یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی به شما کمک خواهد کرد. متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور باید ابتدا از یک دانشگاه معتبر در ایتالیا پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس نسبت به اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا اقدام کنند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

نگاهی بر مهم ترین شرایط لازم تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا

شرایط لازم جهت تحصیل پزشکی در ایتالیا می تواند با توجه به نوع دانشگاه متفاوت باشد. در حالت کلی، برخی از مهم ترین این شرایط جهت تحصیل در ایتالیا به شرح زیر است:

  • داشتن دیپلم 12 ساله
  • گذراندن آزمون پذیرش بین‌المللی پزشکی  (IMAT)
  • درصورتی‌ که فرد در آزمون IMAT حداقل الزامات را برآورده نکند، باید در طول سال اول تحصیل خود، یک سری دوره‌های آموزشی اضافی را بگذراند.
  • سطح زبان انگلیسی متقاضی باید حداقل B2 باشد.
  • با وجود اینکه تسلط بر زبان ایتالیایی الزامی نیست؛ ولی اکثر متقاضیان باید در زمان تحصیل خود به سطح B1 زبان ایتالیایی برسند. این امر جهت اطمینان از یادگیری موثر در دوره کارآموزی است؛ زیرا برخی از کارکنان بیمارستان و بیماران نمی‌ توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر در خصوص هر یک از موارد بالا و یا اطلاع از شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، با کارشناسان گروه عالیان ویزا در ارتباط باشید.

آشنایی با آزمون IMAT

IMAT یا آزمون پذیرش پزشکی بین ‌المللی، یک آزمون اجباری برای تمام متقاضیانی است که قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارند. این آزمون به زبان انگلیسی است و هر سال در ماه سپتامبر برگزار می‌شود. آزمون IMAT از 60 سوال تشکیل شده است و 90 امتیاز دارد؛ دانشجویان هم 100 دقیقه برای پاسخگویی به این سوالات فرصت دارند. نتایج درخواست پذیرش دانشجوها بعد از مشخص شدن امتیازی که در IMAT به دست آورده‌اند؛ اعلام می ‌شود. در این آزمون از موضوعاتی مانند استدلال منطقی، فرهنگ عمومی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی سوال طرح می‌شود و هزینه آن 130 یورو است.

آیا تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی ممکن است؟

خوشبختانه در ایتالیا دانشگاه ‌های دولتی و غیردولتی بسیاری وجود دارد که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می ‌دهند. این دانشگاه‌ها جزو 500 دانشکده برتر در رتبه ‌بندی جهانی هستند و امکان تحصیل پزشکی در ایتالیا را برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا فراهم می‌ کنند. تعداد دانشگاه‌ های خصوصی در ایتالیا که دوره‌ های آموزشی را به زبان انگلیسی ارائه می ‌دهند نسبت به دانشگاه‌ های دولتی این کشور کم است؛ با این حال آموزش در دانشگاه‌ های خصوصی پزشکی بسیار باکیفیت تر می باشد. در ادامه مطلب، با بهترین دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا آشنا خواهید شد.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

معرفی بهترین دانشگاه‌ های پزشکی ایتالیا

ما در جدول زیر، برخی از بهترین دانشگاه های دولتی و غیردولتی پزشکی در ایتالیا را برای شما آورده ایم. شما می توانید با مراجعه به وبسایت رسمی هر یک از دانشگاه های ذکر شده، اطلاعات دقیقی در خصوص شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در آن دانشگاه و هزینه های آن، اطلاع کسب کنید. کارشناسان مجرب عالیان ویزا نیز آماده ارائه هرگونه مشاوره در این زمینه می باشند.

نام دانشگاهرتبه دانشگاه در جهانشهر محل تحصیلدولتی یا غیردولتی بودن دانشگاه
University of Bologna154بولونیادولتی
Sapienza University of Rome134رمدولتی
University of Padua219پادوادولتی
University of Milan276میلاندولتی
Vita-Salute San Raffaele University595سگراتهدولتی
University of Milan-Bicocca481میلاندولتی
Cattolica University505رمخصوصی

بررسی هزینه های تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا

علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، باید بررسی هزینه های تحصیل در این کشور را در اولویت قرار دهند. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بین 156 تا 3500 یورو است؛ اما هزینه‌های تحصیل در دانشگاه ‌های خصوصی ایتالیا بیشتر می باشد و ممکن است بین 15 تا 20 هزار یورو باشد. البته تمام این هزینه‌ ها برای دوره‌ هایی است که به زبان ایتالیایی ارائه می ‌شوند. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا برای دوره‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می ‌شوند متفاوت است. این هزینه در دانشگاه‌های دولتی بین 500 تا 3000 یورو در سال و در دانشگاه‌ های خصوصی بین 5 تا 25 هزار یورو است. کیفیت آموزش در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ایتالیا بسیار بالا است و تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین می ‌توانید با تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در هزینه ‌های خود صرفه ‌جویی کنید.

متقاضیان تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا باید علاوه بر هزینه های تحصیل و شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا را نیز مدنظر داشته باشند. البته میزان دقیق هزینه های زندگی، به سبک زندگی و عادت های دانشجویان بستگی دارد. در حالت کلی، بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده در وبسایت Numbeo در خصوص هزینه های زندگی در ایتالیا، یه دانشجوی مجرد برای زندگی در این کشور ماهیانه به ۸۰۰  یورو نیاز خواهد داشت. 

برای آشنایی بیشتر با هزینه ‌های زندگی در ایتالیا می ‌توانید جدول زیر را مشاهده کنید:

15.00 یوروهزینه صرف غذا در یک رستوران ارزان
2.28 یوروهزینه خرید 1 کیلوگرم برنج
1.45 یوروکرایه تاکسی برای هر کیلومتر
196.99 یوروهزینه قبوض ماهانه برق، آب و…
666.79 یوروهزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر
 یورو3,493.68قیمت خرید هر متر آپارتمان در مرکز شهر

شرایط اخذ بورسیه جهت تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا

بورسیه‌‌ تحصیلی ایتالیا که به دانشجویان پزشکی ارائه می شود، هم مخصوص شهروندان ایتالیایی است و هم مختص به دانشجویان بین‌المللی. بورسیه‌ پزشکی ایتالیا در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌ شود. معمولا این بورسیه ‌ها به مدت 9 ماه ارائه می ‌شوند اما اگر دانشجو تمایل داشته باشد آن‌ها را تمدید کند، می ‌تواند دوباره برای اخذ بورسیه درخواست دهد. برخی از بهترین بورسیه‌ ها برای تحصیل پزشکی در ایتالیا را می ‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • بورسیه تحصیلی DSU: این بورسیه بر اساس شرایط مالی دانشجوها به آن‌ ها اعطا می ‌شود و دانشجوها می‌ توانند آن را در دو قسط دریافت کنند.
  • بورسیه :Politecnico di Milano این بورسیه بر اساس معدل تحصیلی و شایستگی ‌های دانشجو ارائه می‌ شود.

بورسیه‌ های دیگری هم وجود دارند که مخصوص دانشگاه‌ های خاص در ایتالیا هستند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا
بررسی شرایط کار پس از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی در ایتالیا

دانشجویان پزشکی بعد از اتمام تحصیلات خود در ایتالیا باید برای دریافت ویزای Permesso di Soggiorno یا اجازه اقامت در ایتالیا درخواست دهند. با دریافت این ویزا ، دانشجویان می ‌توانند بین 6 ماه تا 1 سال در ایتالیا به دنبال کار بگردند. متقاضیان بعد از پیدا کردن کار می‌ توانند برای دریافت ویزای کار ایتالیا درخواست دهند. البته باید بدانید که نرخ بیکاری در ایتالیا حدود 7.43 درصد است. با وجود اینکه در برخی از شهرهای این کشور فرصت‌ های شغلی زیادی وجود ندارد، ولی معمولا موقعیت‌های کاری زیادی برای پزشکان موجود است.

سؤالات متداول
  • تحصیل پزشکی در ایتالیا چه مدت طول می‌ کشد؟

دوره آموزشی پزشکی در ایتالیا شش ساله است. سه سال اول آموزش به صورت تئوری و سه سال دوم به صورت بالینی خواهد بود.

  • چطور باید برای آزمون IMAT آماده شویم؟

متقاضیان می‌ توانند از منابع و سوالات آزمون ‌های سال‎های گذشته و یا ویدیوهای آنلاین یوتیوب برای مطالعه و آمادگی آزمون IMAT استفاده کنند.

  • آیا امکان تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان وجود دارد؟

برای تحصیل در رشته‌های پزشکی ایتالیا نیازی به مدرک زبان ایتالیایی نخواهید داشت؛ زیرا دوره‌های آموزشی متعددی به زبان انگلیسی ارائه می ‌شوند. با این حال باید سطح زبان انگلیسی شما در حد B2 باشد.

  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا چیست؟

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا نیز شرایط مشابهی با تحصیل پزشکی دارد. شما باید در آزمون ورودی شرکت نموده و مدرک زبان ارائه کنید.

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در ایتالیا ، به دلیل کیفیت بالای دانشگاه های این کشور و همچنین هزینه های مقرون به صرفه جهت تحصیل و زندگی در ایتالیا، مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی است. خوشبختانه تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی نیز ممکن است و همین امر باعث شده است تا دانشجویانی که موفق به یادگیری زبان جدید نشده اند، ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود در اروپا انتخاب کنند. دانشجویان می توانند در حین تحصیل پزشکی، در دوره های زبان ایتالیایی نیز شرکت کرده و خود را برای کار در آینده آماده کنند. ما در این مقاله به بررسی همه چیز در مورد تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مخاطب گرامی مفید بوده باشد. اگر تصمیم دارید تا در یکی از تاپ ترین رشته های دانشگاهی در اروپا به تحصیل بپردازید، فرصت تحصیل در رشته های پزشکی در کشور ایتالیا را از دست ندهید. 

گروه مهاجرتی عالیان ویزا با ارائه جدیدترین قوانین مهاجرت تحصیلی به ایتالیا همواره سعی بر آن داشته است تا به متقاضیان کمک کند شانس خود را برای ورود به برخی از بهترین دانشگاه های جهان که در اروپا واقع شده اند امتحان کنند. ما تخصص و سال ها تجربه موفق خود در زمینه مهاجرت به اروپا را در اختیار شما می گذاریم تا به طور تضمینی وارد کشور مورد علاقه خود شوید و آینده خود را در این کشور رقم بزنید. شما می توانید از طریق تماس با شماره های موسسه، با کارشناسان ما در ارتباط باشید. به منظور پاسخگویی سریع تر، فرم ارزیابی رایگان موجود در وبسایت را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان، با شما تماس گرفته و سوالات شما را پاسخ دهند. هدف ما، موفقیت شما در کشور مقصد است.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *