جدیدترین شرایط تحصیل در هلند 2024

قطعا باید دلیلی وجود داشته باشد که حدود 90000 دانشجوی بین المللی، تحصیل در هلند را انتخاب نموده و هر ساله به تعداد آنها افزوده می شود. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا این حجم از درخواست، به دلیل آسان بودن شرایط تحصیل در این کشور است یا مزایای فراوان تحصیل در کشور هلند این حجم از دانشجو را به قلب اروپا کشانده است؟ ما در این مقاله قصد داریم تا هم مزایای تحصیل در کشور هلند را به شما معرفی کنیم و هم جدیدترین شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های هلند و الزامات آن را در سال 2023 برایتان شرح دهیم. پس اگر شما هم کنجکاو هستید تا بدانید چرا کشور هلند به یکی از بهترین مقاصد تحصیل در اروپا تبدیل شده و چه شرایطی برای تحصیل در دانشگاه های هلند تعیین شده است، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. قطعا پس از خواندن این مقاله، کشور هلند در بین گزینه های مهاجرتی شما قرار خواهد گرفت. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور هلند برای شما مخاطب عزیز گردآورده شده است.

تحصیل در هلند

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل در هلند؟
  • مراحل اخذ پذیرش تحصیلی هلند
  • مهم ترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی هلند
  • مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در هلند
  • نگاهی بر مهلت درخواست پذیرش از دانشگاه های هلند
  • بررسی هزینه تحصیل در دانشگاه های هلند
  • آیا اخذ اقامت هلند از طریق تحصیل ممکن است؟

چرا تحصیل در هلند؟

بهتر است قبل از هر گونه اقدام برای مهاجرت تحصیلی به هلند، ابتدا با مزایای تحصیل در این کشور آشنا شوید و اطمینان حاصل کنید که بهترین تصمیم را گرفته اید. به همین منظور، ما پیش از آنکه شرایط تحصیل در هلند را بررسی کنیم، قصد داریم تا اشاره ای مختصر به مزایای تحصیل در این کشور داشته باشیم. 

برخی از مهم ترین این مزایا عبارت اند از:

  • هزینه تحصیل و زندگی در هلند، از بسیاری دیگر از کشورهای انگلیسی زبان، ارزانتر است.
  • هلند دارای جمعیت زیادی از مهاجران و دانشجویان بین المللی از سرتاسر جهان است.
  • حدود 95% از مردم هلند، به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند.
  • بورسیه های تحصیلی متنوعی در هلند به دانشجویان بین المللی اعطا می شود.
تحصیل در هلند
  • کیفیت آموزش در هلند بسیار بالا است و دانشگاه های آن در رنکینگ جهانی دارای رتبه های بالایی هستند.
  • سیستم آموزش در هلند، بسیار خلاقانه، جدید و با کیفیت است و بر کار گروهی و تجربه عملی تمرکز دارد.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در هلند در اکثر دانشگاه های این کشور فراهم است.
  • هلند در مرکز اروپا واقع شده است و موقعیت جغرافیایی آن، به شما این امکان را می دهد که بسیار راحت به سایر کشورهای اروپا سفر کنید.
  • مدارک اخذ شده از دانشگاه های هلند، در جهان معتبر هستند و شما پس از فارغ التحصیلی می توانید در بهترین کشورهای جهان مشغول به کار و یا ادامه تحصیل شوید.
  • ساکنان هلند، از آزادی های بی شماری بهره مند هستند.

حال که با مزایای تحصیل در کشور هلند آشنا شدید، می توانید شرایط تحصیل در این کشور و الزامات آن را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی هلند

همانطور که می دانید، مهم ترین شرط جهت تحصیل در هلند و اخذ ویزای تحصیلی این کشور، اخذ پذیرش تحصیلی هلند از یکی از دانشگاه های معتبر آن است. حال شما باید برای اخذ پذیرش، مدارک تعیین شده از سوی دانشگاه مورد نظر خود را آماده نموده و فرآیند درخواست را در زمان مناسب، تکمیل کنید. برخی از مهم ترین مواردی که باید جهت اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های هلند به آن توجه داشته باشید عبارت اند از:

  • قبل از ارسال درخواست برای دانشگاه های هلند، شرایط را به دقت بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که آن دانشگاه و رشته موردنظر، با علایق و اهداف کاری شما مطابقت داشته باشد.
  • بررسی کنید که آیا شرایط ورود و اخذ پذیرش دانشگاه را دارید یا خیر. سوابق تحصیلی و میانگین معدل شما در مقاطع تحصیلی قبلی، برای دریافت پذیرش از دانشگاه بسیار اهمیت دارند.
  • در برخی از دوره های کارشناسی ارشد، یک برنامه آنلاین برای بررسی واجد شرایط بودن متقاضی، توسط دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که به متقاضیان کمک می ‌کند تا از داشتن شرایط لازم برای آن رشته و مقطع تحصیلی اطمینان حاصل کنند.
  • شما می توانید با مراجعه به وبسایت دانشگاهی که انتخاب کرده اید، نسبت به تکمیل فرم درخواست پذیرش و ارسال مدارک لازم اقدام نمایید. همچنین، برای برخی از مقاطع تحصیلی، می توانید از طریق وبسایت) Studielink مشابه سیستم UCAS در انگلستان) درخواست دهید. این وبسایت به شما این امکان را می دهد که برای حداکثر چهار دوره تحصیلی در یک زمان درخواست دهید. شما این امکان را دارید که دوره های مورد نظر خود را در هر زمانی، قبل از پایان مهلت ثبت نام تغییر دهید.
  • اگر درخواست پذیرش شما توسط دانشگاه رد شود، می توانید دوباره برای دانشگاه دیگری درخواست دهید.
  • شما می توانید برای افزایش شانس خود جهت اخذ پذیرش تحصیلی، درخواست خود را برای چندین دانشگاه مختلف ارسال کنید.
  • در صورت دریافت پذیرش از یک دانشگاه، می توانید نسبت به اخذ ویزای تحصیلی هلند اقدام نمایید.

مهم ترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی هلند

معمولا دانشگاه های مختلف، شرایط و مدارک متفاوتی را برای اعطای پذیرش به دانشجویان بین المللی تعیین می کنند. این شرایط و مدارک، می تواند با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و حتی ملیت متقاضیان، متفاوت باشد. پس توصیه ما آن است که چنانچه تمایل به تحصیل در این کشور دارید، حتما به وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود در این کشور مراجعه نموده و جزئیات دقیق تر را مطالعه کنید. ما در این قسمت، برخی از مهم ترین مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی در هلند را برایتان آورده ایم.

  • کپی پاسپورت متقاضی
  • عکس جدید با فرمت پاسپورت
  • یک انگیزه نامه ( (Statement of purpose به زبان انگلیسی (انگیزه نامه شما باید حاوی حدود 500-800 کلمه باشد که به سوالاتی مانند: چرا و در چه رشته ای می خواهید در دانشگاه تحصیل کنید؟ پس از فارغ التحصیلی چه برنامه ای دارید؟ و غیره، پاسخ دهد)
  • کلیه مدارک و سوابق تحصیلی متقاضی به همراه ریزنمرات و معدل (مدارک بارگذاری شده و یا لیست نمرات که به زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا هلندی نیستند، باید به صورت رسمی به زبان انگلیسی ترجمه شوند)
  • رونوشت سوابق تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی
  • توصیه نامه از اساتید
  • رزومه و سوابق پژوهشی
  • مدارک پرداخت هزینه درخواست (50 تا 100 یورو)
تحصیل در هلند

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در هلند

یکی از دلایلی که باعث شده است تا کشور هلند به مقصدی محبوب برای دانشجویان ایرانی تبدیل شود آن است که بیش از 80 درصد از جمعیت شهرهای معروف این کشور، به زبان انگلیسی مسلط بوده و حتی با لهجه ای سلیس به انگلیسی صحبت می کنند. همین امر موجب شده است تا هلند را از لحاظ میزان تسلط به زبان انگلیسی، امریکای اروپا بنامند. شاید بتواند با اطمینان گفت که مهاجرت تحصیلی به هلند، برای دانشجویانی که تمایل به یادگیری زبانی غیر از انگلیسی ندارند و صرفا به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی در هلند هستند، بهترین گزینه است. مدرک زبان مورد نیاز و نمره مورد قبول جهت اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های هلند، به رشته و مقطع دانشجویان وابسته است. اما به طور کلی، دانشجویان میبایست در یکی از آزمون های IELTS، TOFEL، PTE و یا Cambridge test شرکت نموده و نمره قبولی دریافت نمایند.

متقاضیانی که قصد دارند با ارائه مدرک آیلتس، به زبان انگلیسی تحصیل کنند، باید حداقل نمره 6 را در این آزمون به دست آورند. حال خبر خوش برای آن دسته از متقاضیانی که نمره آیلتس 5.5 دریافت کرده اند آن است که آنها می توانند با همین نمره، در دوره های زبان در هلند که تا سقف 12 ماه برگزار می شوند شرکت نموده و با گذراندن این دوره ها، خود را برای شروع دوره تحصیلی در دانشگاه مدنظر خود در هلند، آماده کنند. هزینه شرکت در دوره زبان در هلند، معمولا بین 2500 تا 4000 یورو است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر دانشجو فقط درخواست پذیرش برای دوره زبان داشته باشد، شانس او برای دریافت ویزا پایین خواهد بود. 

نگاهی بر مهلت درخواست پذیرش از دانشگاه های هلند

متقاضیان تحصیل در هلند میبایست مهلت ارسال درخواست خود را مستقیما در وبسایت دانشگاه مورد نظر خود در هلند مطالعه نمایند زیرا شرایط هر دانشگاهی می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، مهلت ارسال درخواست برای بیشتر دوره ها تا اول ماه می است، درحالی که برخی از دانشگاه ها تا اول ماه فوریه و یا اول ماه مارچ نیز به دانشجویان فرصت می دهند. همچنین، فرصت ارسال درخواست برای اخذ بورسیه تحصیلی هلند ، مانند بورسیه DUO، معمولا 15 ژانویه می باشد. توصیه کلی به متقاضیان این است که حداکثر تا اواسط آوریل درخواست خود را ارسال نمایند تا قبل از شروع ترم تحصیلی، زمان کافی برای تنظیم ویزا و تهیه مسکن در هلند را داشته باشند.

تحصیل در هلند

بررسی هزینه تحصیل در دانشگاه های هلند

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به هلند باید قبل از اقدام جهت اخذ ویزای دانشجویی هلند، حتما هزینه های تحصیل در این کشور را بررسی نموده و اطمینان حاصل کنند که قادر به تامین این هزینه ها هستند و در هلند با مشکلات مالی مواجه نخواهند شد. دانشجویان باید علاوه بر شهریه دانشگاه، حتما هزینه زندگی دانشجویی در هلند را نیز مد نظر قرار دهند. ما در این قسمت، نگاهی بر تمامی این هزینه ها خواهیم داشت.

در ابتدا، لازم است بدانید که دانشگاه های هلند از حیث هزینه به 3 گروه تقسیم می شوند:

  • دانشگاه های پرهزینه که شهریه ای بالای 15 هزار یورو در سال دارند (الزاما این دانشگاه ها اعتبار بالایی ندارند)
  • دانشگاه هایی که بسیار ارزان هستند و هزینه ای بین 5000 تا 8000 یورو در سال دریافت می کنند (عموما به لحاظ اعتبار برای اخذ ویزا گزینه مناسبی نیستند)
  • دانشگاه هایی با شهریه مناسب بین8000 الی 12000 یورو (این دانشگاه ها هدف اصلی کارشناسان و متخصصان گروه عالیان ویزا می باشند، زیرا هم از اعتبار بالایی برخوردار هستند و هم اخذ پذیرش از این دانشگاه ها به معنای گارانتی اخذ ویزا می باشد)

خوشبختانه هزینه تحصیل در دانشگاه های هلند نسبت به برخی دیگر از دانشگاه های اروپا، مقرون به صرفه تر است. البته شهریه دانشگاه برای هر فرد با توجه به رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متفاوت خواهد بود. برای مثال، دانشجویان مقطع لیسانس رشته مدیریت، برای 3 سال تحصیل خود در حدود 8000 تا 10000 یورو پرداخت می نمایند. این در حالیست که دانشجویان رشته علوم کامپیوتربرای 3 سال تحصیل خود، مبلغ 7000 تا 12000 یورو پرداخت می کنند. پس لازم است متقاضیان با مراجعه به وبسایت دانشگاه مورد نظر، شهریه و سایر هزینه ها را برای رشته و مقطع تحصیلی خود مطالعه نمایند.

لازم به ذکر است که تحصیل در هلند برای دانشجویان بین المللی، رایگان نمی باشد. با این حال، از سوی دولت هلند کمک هزینه هایی در اختیار دانشجویان (معمولا زیر 30 سال) قرار داده می شود تا تامین هزینه های تحصیل و زندگی برای آنان آسان گردد. این کمک هزینه ها بیشتر مختص به شهروندان اتحادیه اروپا است اما شهروندان خارج اتحادیه اروپا نیز در صورت داشتن مجوز اقامت از نوع II، III ، IV و یا اخذ شهروندی اروپا می توانند از این کمک هزینه ها بهره ببرند. از دیگر شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه مالی می توان به شرط تحصیل به صورت تمام وقت و حداقل به مدت یکسال، اشاره کرد. متقاضیان می توانند برای اطلاع از جزئیات مربوط به هزینه های تحصیل در این کشور و شرایط دریافت کمک هزینه مالی، با کارشناسان و متخصصان گروه عالیان ویزا در تماس بوده و مشاوره دریافت نمایند. ضمنا متقاضیان می توانند با مراجعه به وبسایت رسمی اداره مهاجرت هلند، شخصا شرایط را مطالعه کرده و سپس با مشورت کارشناسان ما، نسبت به مهاجرت تحصیلی اقدام کنند.

ما تا اینجا، هزینه های تحصیل در کشور هلند و متوسط شهریه دانشگاه های این کشور را برای شما شرح دادیم. حال زمان آن است که در خصوص هزینه های زندگی دانشجویی در هلند نیز بدانید تا با آگاهی بیشتری نسبت به تحصیل در این کشور اقدام کنید. در حالت کلی، میزان هزینه های زندگی، با توجه به سبک زندگی و عادت های افراد، متفاوت است. اما بر اساس گزارش های ارائه شده در خصوص هزینه های زندگی در هلند در سال 2023، که در وبسایت Numbeo آورده شده است، یک فرد مجرد برای زندگی در هلند، ماهیانه به 920.3  یورو (بدون احتساب اجاره خانه) نیاز خواهد داشت. این هزینه، برای یک خانواده 4 نفره، حدود 3,219.8 یورو (بدون احتساب اجاره خانه) است. در این گزارش، متوسط اجاره خانه برای یک آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر، حدود 1,198.34 یورو در ماه و برای یک آپارتمان 1 خوابه در خارج از شهر، حدود 963.51 یورو در ماه، تخمین زده شده است. جالب است بدانید که هزینه زندگی در هلند، تقریبا 133.5% گران تر از ایران است.

در نهایت، ذکر این نکته نیز ضروری است که هزینه تحصیل، فقط به شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در این کشور ختم نمی شود. این بدان معناست که شما برای مهاجرت به هلند از طریق تحصیل، باید هزینه های دیگری را نیز مدنظر قرار دهید که برخی از مهم ترین آنها عبارت اند از:

  • هزینه ترجمه مدارک
  • هزینه انجام آزمایشات و تست سلامت
  • هزینه لگالایز کردن مدارک
  • هزینه دریافت ویزا و مجوز اقامت (به وبسایت رسمی اداره مهاجرت هلند مراجعه کنید)
  • هزینه سفر به هلند
  • هزینه اقامت در هلند
  • هزینه اخذ بیمه درمانی در هلند
  • هزینه خرید تجهیزات مورد نیاز برای مطالعه و یا تحقیق
  • هزینه های روزمره مانند هزینه حمل و نقل شهری، خرید و یا فعالیت های تفریحی

آیا اخذ اقامت هلند از طریق تحصیل ممکن است؟

به متقاضیانی که بتوانند از یک دانشگاه معتبر در هلند پذیرش تحصیلی دریافت کنند و بدین وسیله، ویزای تحصیلی هلند را به دست آورند، یک اقامت یکساله اعطا می شود. این مجوز اقامت، هر ساله قابل تمدید است و دانشجویان می توانند آن را تا پایان دوره تحصیلی خود در هلند، تمدید نمایند. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های هلند، معمولا به دانشجویان اجازه داده می شود که یک سال دیگر در هلند بمانند و به دنبال یافتن شغل مرتبط باشند. چنانچه دانشجویان بتوانند در این مدت، یک پیشنهاد شغلی (جاب آفر) از یک کارفرما در هلند دریافت کنند، ویزای تحصیلی آنها به ویزای کاری هلند تبدیل می شود و بدین وسیله، موفق به اخذ اقامت هلند خواهند شد. پس از 5 سال کار و زندگی مستمر در هلند، امکان درخواست اقامت دائم هلند وجود خواهد داشت و نهایتا پس از 10 سال، متقاضیان می توانند برای اخذ شهروندی و پاسپورت هلند، درخواست دهند. پس اخذ اقامت هلند از طریق تحصیل، در گرو یافتن شغل در این کشور می باشد.

سؤالات متداول

  • آیا تحصیل در هلند محدودیت سنی دارد؟

خیر. دولت هلند محدودیت سنی خاصی برای تحصیل در این کشور تعیین نکرده است اما معمولا تا سن ۴۰ سالگی بهترین زمان برای مهاجرت تحصیلی به هلند است.

  • آیا پس از فارغ التحصیلی، امکان دریافت اقامت دائم هلند وجود دارد؟

بله. بر طبق قانون Stay-back visa ، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی یک سال فرصت دارند تا کاری مرتبط با تحصیلات خود بیابند. آنان می توانند با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری، اقامت دائم هلند را دریافت نموده و حتی بعد از گذشت یک یا دو سال از دریافت اقامت دائم، پاسپورت و شهروندی هلند را به دست آورند.

  • آیا با تحصیل در کشور هلند، امکان دریافت ویزای همراه وجود دارد؟

بله. نه تنها متقاضی تحصیل در این کشور می تواند با درخواست ویزا برای خانواده، همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به هلند بیاورد، بلکه امکان اشتغال در هلند برای همسر متقاضی نیز وجود دارد.

  • آیا تحصیل در هلند بدون مدرک زبان ممکن است؟

بله. متقاضیان با دریافت نمره 5.5 آیلتس می توانند در دوره های زبان در کشور هلند شرکت کرده و سپس وارد دانشگاه شوند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در این خصوص، با کارشناسان گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

سخن پایانی

تحصیل در هلند یکی از بهترین گزینه ها برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی به اروپا است. از آنجاییکه کشور هلند دومین کشور اروپا به لحاظ تسلط به زبان انگلیسی است، بسیاری از دانشجویانی که تمایل به یادگیری زبان جدید ندارند، هلند را به عنوان مقصد تحصیل خود انتخاب می کنند و این امر یکی از اصلی ترین دلایل انتخاب هلند است. دانشگاه های مختلف هلند، شرایط متفاوتی را برای اعطای پذیرش تحصیلی به دانشجویان بین المللی تعیین می کنند که ما در این مقاله، به بررسی مهم ترین این شرایط پرداختیم. در ضمن، علاوه بر بررسی شرایط تحصیل در کشور هلند، مزایای تحصیل در این کشور و حتی هزینه تحصیل در دانشگاه های هلند نیز برای شما شرح داده شد. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به شما کمک کند تا با آگاهی بیشتری برای انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی خود اقدام کنید. هدف گروه مهاجرتی عالیان ویزا آن است که با آگاه نمودن شما از جدیدترین قوانین مهاجرتی به کشورهای مختلف جهان، قدمی مثبت در جهت ساختن آینده ای روشن برای شما بردارد.

چنانچه مقصد مهاجرت خود را انتخاب نموده اید، توصیه می کنیم برای اطمینان از این تصمیم، با کارشناسان عالیان ویزا مشاوره دریافت کنید تا تصمیم شما را از جنبه های مختلف بررسی کنند. اما اگر برای انتخاب مقصد مهاجرت خود مردد هستید، توصیه می کنیم ابتدا شرایط خود را برای بررسی تخصصی به کارشناسان باتجربه ما بسپارید تا آنها بهترین راهکار مهاجرتی و مناسب ترین مقصد برای شما را معرفی کنند. ما به پشتوانه سال ها تجربه درخشان خود در امور مهاجرتی، موفقیت شما را جهت ورود به کشور دلخواهتان تضمین می کنیم. پس فرصت را از دست ندهید و از طریق تماس با شماره های موسسه و یا ارسال سوالات خود در واتس اپ، با تیم ما درارتباط باشید. شما می توانید فرم ارزیابی رایگان که در وبسایت ما موجود است را تکمیل نموده و منتظر تماس کارشناسان ما بمانید. پس همین حالا برای ساختن آینده خود اقدام کنید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام و درود خدمت شما بله به دليل نوع سیستم صدور ویزا در هلند در صورت پذیرش از دانشگاهای معتبر تقريبا اخذ ویزا قطعیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *