شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه

آیا می دانستید فرانسه جزو کشورهایی است که می توانید در دانشگاه های دولتی آن به صورت رایگان تحصیل کنید؟ جالب تر آنکه با وجود رایگان بودن دانشگاه های فرانسه، بورسیه های تحصیلی بسیار عالی نیز به متقاضیان مهاجرت تحصیلی به فرانسه جهت تامین هزینه های زندگی اعطا می شود و این امر سبب خواهد شد تا دانشجویان بین المللی در تامین هزینه های زندگی خود در این کشور دچار مشکل نشوند. بر اساس گزارش سازمان بررسی جمعیت جهان در سال 2023، فرانسه پس از آمریکا، انگلستان، آلمان و استرالیا، پنجمین مقصد تحصیلی پرتقاضا در بین دانشجویان بین المللی است و پس از کشورهای نام برده شده، بهترین سیستم آموزشی را دارد. حال اگر همچنان باور این حقیقت برای شما سخت است که می توانید به صورت رایگان در فرانسه تحصیل نموده و بدون دغدغه از قدم زدن در خیابان های پاریس لذت ببرید، خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می شود چرا که ابهامات ذهن شما را برطرف خواهد کرد. ما در گروه مهاجرتی عالیان ویزا سعی نموده ایم تا با گردآوری جدیدترین شرایط و قوانین مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه، به علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور کمک کنیم تا هر چه سریع تر رویای خود را در اروپا محقق کنند. لذا کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله، از وبسایت های معتبر و رسمی دولت فرانسه برای شما به رشته تحریر درآمده است.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط کلی مهاجرت تحصیلی به فرانسه
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه
  • انواع ویزای تحصیلی در کشور فرانسه
  • شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه در مقاطع مختلف
  • بهترین دانشگاه های فرانسه کدامند؟
  • بررسی شرایط کار پس از فارغ التحصیلی در فرانسه

شرایط کلی مهاجرت تحصیلی به فرانسه

علاقه مندان به تحصیل در فرانسه باید ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس با توجه به نوع دوره تحصیلی و مدت زمان دوره مورد نظر در فرانسه، یکی از انواع ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند. شرایط مربوط به اخذ پذیرش تحصیلی در فرانسه می تواند در هر دانشگاه و در هر مقطع تحصیلی متفاوت باشد. پس توصیه می شود ابتدا به وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و پس از مطالعه شرایط و اطمینان از واجد شرایط بودن خود، اقدامات لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی را انجام دهید. در حالت کلی، ارائه کلیه سوابق و مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات و معدل، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی و همچنین رزومه پژوهشی و سوابق تحقیقاتی دانشجو، مهم ترین شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در کشور فرانسه هستند. در ادامه مطلب، نحوه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و انواع آن را برای شما شرح خواهیم داد.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

درخواست اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، باید توسط متقاضی برای سفارت یا کنسولگری این کشور ارسال شود. کلیه شرایط لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی، در وبسایت رسمی اداره مهاجرت فرانسه آورده شده است. برخی از مهم ترین این شرایط که برآورده کردن آن برای همه متقاضیان یکسان است عبارت اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ارائه کلیه سوابق تحصیلی و رزومه
  • اثبات تمکن مالی از طریق ارائه صورتحساب های بانکی
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در فرانسه
  • دریافت بیمه درمانی در فرانسه
  • تعیین محل اقامت دانشجو در فرانسه و ارائه مدارک اثبات آن
  • پرداخت هزینه ویزا
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی، با نمره مورد قبول دانشگاه

ویزای فرانسه، به صورت یک برچسب در پاسپورت متقاضیان واجد شرایط، چسبانده می شود. شما بوسیله ویزایی که توسط کنسولگری یا سفارت کشور فرانسه در گذرنامه شما ثبت میشود، مجوز ورود و اقامت فرانسه را دریافت خواهید کرد. نکته قابل توجه آن است که پس از بررسی شرایط خود جهت مهاجرت تحصیلی به فرانسه ، انتخاب ویزای مناسب در اولویت است. انواع مختلفی از ویزای تحصیلی فرانسه وجود دارد که با توجه به مدت ‌زمانی که دانشجو قصد تحصیل در فرانسه را دارد، این ویزا متفاوت خواهد بود. متقاضیان می توانند ویزای دانشجویی را در کنسولگری فرانسه در کشور خود دریافت کنند و یا از طریق پردیس فرانسه (کامپوس فرانس) که تقریباَ دارای دفاتر محلی در همه کشورهای جهان است، اقدام بنمایند. پس از پرداخت هزینه ی بررسی و پردازش ویزا، یک قرار مصاحبه حضوری از طریق وب سایت رسمی کنسولگری فرانسه در منطقه متقاضی تعیین می گردد. در جهت تسریع فرآیند توسط ارائه‌ دهنده خدمات خارجی، متقاضیان ویزای دانشجویی با اقامت طولانی، این امکان را دارند که هنگام تکمیل درخواست ویزای خود به ‌صورت آنلاین، نسخه ‌های دیجیتالی اسناد پشتیبان خود را ارسال کنند.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

انواع ویزای تحصیلی در کشور فرانسه

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، نوع ویزای دانشجویی فرانسه ، به مدت زمان اقامت دانشجو در فرانسه بستگی دارد. انواع آن به شرح زیر است:

  • ویزای تحصیلی کوتاه مدت (ویزای شنگن)

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به فرانسه باید توجه داشته باشند که این نوع ویزای کوتاه مدت (نوع C)، اصولا برای شرکت در دوره های زبان در فرانسه صادر می گردد و اعتبار آن حداکثر 90 روز (3 ماه) است. در صورت اتمام این دوره، امکان تمدید آن وجود ندارد.

  • ویزای تحصیلی بلند مدت

این ویزا که با نام ویزای اقامت بلند مدت (نوع D) نیز شناخته می شود، برای متقاضیانی صادر می گردد که دوره تحصیلی آنها در فرانسه، بیشتر از 6 ماه باشد. این ویزا مجوز اقامت برای دانشجویانی است که در مقطع کارشناسی به مدت ۳ تا ۴ سال، در مقطع کارشناسی ارشد به مدت ۲ سال و در مقطع دکتری به مدت ۳ سال در فرانسه به تحصیل بپردازند. در ضمن، این ویزا قابل تمدید است.

  • ویزای تحصیلی جهت شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های فرانسه

افرادی که برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه، اقدام به شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های فرانسه می کنند قادر می باشند از این نوع ویزا جهت ورود به فرانسه استفاده نمایند. نظام حقوقی فرانسه این امکان را برای متقاضیان فراهم می کند که در صورت قبولی در آزمون ورودی، ویزای خود را برای کسب اقامت یکساله یا بلند مدت تمدید نمایند.

شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه در مقاطع مختلف

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف در فرانسه با یکدیگر متفاوت می باشد. بهتر است شما شرایط دقیق را با توجه به رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر خود، در وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی مورد نظر مطالعه نمایید. ما در اینجا به طور مختصر برخی از شرایط را جهت تحصیل در مقاطع مختلف ذکر می کنیم.

  • شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه در مقطع کارشناسی

جهت تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور فرانسه که طول دوره آن 3 الی 4 سال است، ارائه مدرک  زبان فرانسوی در سطح B1 یا و  B2و یا مدرک زبان آیلتس برای دانشگاه های خصوصی با حداقل نمره 6 الزامی می باشد. اکثر دانشگاه های فرانسه به صورت دولتی می باشند و رشته های تحصیلی مختلفی را در بردارند که در این میان، رشته های مهندسی و پزشکی بیشترین متقاضی را دارند.

  • شرایط تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد

مهاجرت به فرانسه برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، موقعیت مساعدی را برای متقاضیان در جهت اشتغال در فرانسه و کسب اقامت این کشور ایجاد می کند. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه عمدتاً 2 ساله خواهد بود و تحصیل به زبان فرانسوی در این مقطع نیز رایگان می باشد. متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خصوصی میبایست مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5 و یا معادل تافل آن را جهت تحصیل ارائه نمایند.

  • شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه در مقطع دکتری

دانشجویان بین المللی از سراسر جهان می توانند پس از یافتن استاد راهنما در حیطه تخصص خود جهت انجام پروژه های تحقیقاتی و پژوهش، اقدام به تحصیل در مقطع دکتری کنند که کسب مدرک با توجه به حوزه و منطقه تحصیل خود در فرانسه، ممکن است تا 3سال به طول انجامد. نکته قابل اهمیت برای متقاضیان، دارا بودن رزومه ای قوی و مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره  6.5  یا 7 جهت متقاعد نمودن اساتید دانشگاه می باشد. دانشجویانی که شرایط فوق را دارا می باشند می توانند از بورسیه تحصیلی فرانسه نیز بهره مند شوند.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

معرفی انواع بورسیه تحصیلی در فرانسه

اگرچه تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه تقریبا رایگان است اما دانشجویان باید بتوانند هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند. پس اخذ بورسیه های تحصیلی می تواند بسیار کمک کننده باشد. در بین متقاضیان مهاجرت تحصیلی به فرانسه ، آن دسته از دانشجویانی که دارای رزومه علمی قوی، از جمله ثبت اختراع، تالیف کتاب و یا مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر باشند می توانند شانس بالاتری برای دریافت بورسیه های تحصیلی در فرانسه داشته باشند. رایج ترین این بورسیه ها عبارت اند از:

  • بورسیه تحصیلی ایفل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

این بورس فرانسه به دانشجویان زیر 30 سال در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجویان زیر 35 سال در مقطع دکتری اعطا می شود.

  • بورسیه تحصیلی Emile boutmy

این بورسیه محبوب در فرانسه، به دانشجویانی اعطا می گردد که قصد تحصیل در دانشگاه Sciences Po در فرانسه را دارند.

  • بورسیه دانشگاه ساکلای پاریس برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد
  • بورسیه عالی امپر
  • بورسیه INSEAD-Syngenta در رشته MBA

بهترین دانشگاه های فرانسه کدامند؟

بر اساس رنکینگ جهانی، دانشگاه های فرانسه به خصوص 5 دانشگاه برتر پاریس در میان بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند. جالب است بدانید دانشگاه های پاریس، به عنوان بهترین دانشگاه های فرانسه شناخته می شوند. پس از پاریس، شهرهای لیون و استراسبورگ سالیانه پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان هستند. لیست برترین دانشگاه های فرانسه در سال 2023 به شرح زیر می باشد:

دانشگاهرنکینگ QS در سال 2023
دانشگاه PSL24
دانشگاه Ecole Polytechnique61
دانشگاه Sorbonne59
دانشگاه ENS de Lyon
دانشگاه Sciences Po319
دانشگاه Ecole des ponts ParisTech192
بررسی شرایط کار پس از فارغ التحصیلی در فرانسه

فارغ التحصیلان دانشگاه های فرانسه قادر می باشند پس از اتمام دوران تحصیل خود در این کشور، با دریافت ویزای جستجوی کار، به دنبال یافتن کار مورد علاقه خود باشند. در صورت یافتن یک پیشنهاد شغلی از کارفرما در فرانسه، امکان تبدیل اقامت دانشجویی به اقامت کاری و اخذ اقامت دائم فرانسه وجود دارد. پس از 10 سال زندگی مستمر در فرانسه و پرداخت به موقع مالیات، شهروندی و پاسپورت فرانسه نیز قابل درخواست است. بر اساس جدیدترین گزارش های موجود در سال 2023، نرخ بیکاری فرانسه حدود 7.1% گزارش شده است. متاسفانه اگرچه که نرخ بیکاری فرانسه بسیار بالاتر از کشوری مانند آلمان است، اما نیروی کار تحصیلکرده و ماهر در فرانسه که شایستگی خود را ثابت کنند، می توانند شغل مناسبی برای خود پیدا کنند.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه
سؤالات متداول
  • آیا دریافت ویزای تحصیلی فرانسه بدون دارا بودن مدرک زبان امکان پذیر است؟

خیر. متقاضیان حتی برای تحصیل در کالج زبان فرانسوی نیز باید حداقل مدرک A2 فرانسه را ارائه نمایند.

  • آیا امکان تبدیل ویزای تحصیلی فرانسه به ویزای کاری وجود دارد؟

بله. دولت فرانسه پس از پایان دوران تحصیل دانشجویان فرصتی را برای یافتن کار به آنها می دهد که در صورت یافتن شغل، دانشجویان می توانند ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. این فرصت بطور معمول یک سال می باشد.

  • میزان تمکن مالی مورد نیاز برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به فرانسه چقدر است؟

دانشجویان میبایست هزینه  یکسال زندگی در کشور فرانسه را در حساب بانکی خود داشته باشند. متقاضی باید به ازای هر ماه حدوداَ مبلغ ۷۰۰€ (یورو) در حساب خود ارائه دهد. البته در صورت اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی، ابتدا می بایست شهریه کامل دانشگاه را نیز پرداخت نماید.

  • آیا دانشجویان ایرانی هم می توانند با مهاجرت تحصیلی به فرانسه بورسیه دریافت کنند؟

بله. دانشجویان با استعدادی که دارای نمرات و معدل بالا، رزومه قوی، مدرک زبان با نمره عالی و سوابق پژوهشی خوب باشند، شانس دریافت بورش تحصیلی فرانسه را خواهند داشت.

  • آیا دانشگاه های فرانسه کاملا رایگان هستند؟

بله

سخن پایانی

کشور فرانسه علاوه بر آنکه یک مقصد توریستی بینظیر در اروپا است، با داشتن برخی از برترین دانشگاه های اروپا و سیستم آموزشی با کیفیت، به یکی از مقاصد تحصیلی پرطرفدار در اروپا تبدیل شده است. سیستم آموزشی در فرانسه تقریبا رایگان است و دانشجویانی که قصد دارند در دانشگاه های دولتی این کشور تحصیل کنند، در هر ترم هزینه ای جزئی بابت ثبت نام در دانشگاه پرداخت خواهند کرد. همانطور که در این مقاله به طور کامل برای شما شرح داده شد، علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی به فرانسه باید ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنند و پس از دریافت نامه رسمی پذیرش از دانشگاه، به سفارت یا کنسولگری فرانسه در کشور خود مراجعه نموده و درخواست ویزای تحصیلی دهند. گروه مهاجرتی عالیان ویزا، با داشتن کادری متشکل از زبده ترین وکلا، کارشناسان و مشاوران مهاجرتی، به روز ترین قوانین و شرایط مهاجرت به فرانسه را برای متقاضیان گرامی گردآوری می نماید و از این طریق، مشاوره های تخصصی و بسیار دقیق به داوطلبان تحصیل در فرانسه ارائه می کند. 

هدف ما در گروه عالیان ویزا آن است تا از سختی های مسیر مهاجرت بکاهیم و به متقاضیان اطمینان خاطر دهیم که با ورود به کشور مقصد، آینده ای متفاوت در انتظار آنان خواهد بود. کارشناسان ما آماده ارائه هر گونه مشاوره در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف جهان می باشند. شما کافیست با شماره های موسسه تماس گرفته و در سریع ترین زمان ممکن، مشاوره رایگان دریافت کنید و یا از طریق واتس اپ، با کارشناسان ما در ارتباط باشید. هدف ما تنها ورود شما به کشور مقصد نیست، بلکه ما به آرامش و موفقیت شما در کشور مورد نظر می اندیشیم.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *