مراحل اخذ اقامت در آلمان

کشور آلمان، قطب صنعتی و اقتصادی اروپا، یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا و از بزرگ ترین قدرت های جهان به لحاظ فرصت های رشد و شکوفایی به شمار می رود. ثبات اقتصادی این کشور، فرصت های شغلی متعدد برای نیروی کار ماهر و حرفه ای، امنیت اجتماعی و مناسب بودن هزینه های زندگی باعث شده هر ساله افراد بسیاری به خصوص از خاورمیانه و کشورهای اروپای شرقی اقدام به مهاجرت به این کشور نمایند. همچنین، دولت آلمان به دلیل نیاز شدید به نیروی کار، روند مهاجرت نیروی انسانی کارآمد را به این کشور تسهیل کرده است. پس اگر رویای زندگی در اروپا با بهترین شرایط معیشتی، شغلی و یا تحصیلی را دارید، کشور آلمان مناسب ترین انتخاب برای شماست. برای آشنایی بیشتر با انواع روش های مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت آلمان ، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

اخذ اقامت در آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

روش های مهاجرت و اخذ اقامت آلمان

  1. مهاجرت تحصیلی
  2. مهاجرت کاری
  • ویزای جستجوی کار
  • ویزای پیشنهاد کار
  • ویزای دوره اوسبیلدونگ
  1. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  2. مهاجرت از طریق ازدواج
  3. مهاجرت از طریق پناهندگی
  4. مهاجرت از طریق ازدواج

روش های مهاجرت و اخذ اقامت آلمان

1. مهاجرت تحصیلی

کشور آلمان با داشتن برترین دانشگاه ها با رنکینگ جهانی و فراهم کردن امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان، باعث شده تا این کشور از اولین انتخاب های متقاضیان به تحصیل در اروپا باشد. از آنجایی که استانداردهای آموزشی در این کشور بالاست، متقاضیان میبایست دارای رزمه علمی قوی باشند. بیشتر مقاطع تحصیلی در این کشور به زبان آلمانی تدریس میشود و دانشجویان میبایست مدرک B1 و یا B2 زبان آلمانی را دارا باشند، اما امکان تحصیل در برخی رشته ها به زبان انگلیسی نیز میسر است. پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان تا 18 ماه فرصت دارند به جستجوی کار بپردازند و پس از یافتن شغل مناسب نسبت به اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنند. پس باید توجه داشت که اخذ اقامت آلمان به صورت دائم فقط با دارا بودن ویزای کوتاه مدت تحصیلی ممکن نمیباشد.

اخذ اقامت در آلمان
2. مهاجرت کاری

صنعتی بودن کشور آلمان، همچنین بالا بودن میانگین سنی جمعیت این کشور و کمبود نیرو کار جوان، باعث شده تا آلمان در سال های اخیر برای رفع این نیاز اقدام به جذب نیروی کار خارجی کند. دولت فدرال این امر را برای نیرو متخصص و ماهر از سرتاسر جهان از طریق دریافت ویزای جستجوی کار، ویزای جاب آفر و ویزای اوسبیلدونگ مهیا ساخته است که در ادمه به شرح آن می پردازیم.

  • ویزا جستجوی کار (job seeker):

این ویزای شش ماهه به متقاضیان مجوز می دهد که شش ماه در این کشور حضور داشته و به جستجو کار بپردازند تا بتوانند اقامت دائم این کشور را اخذ نمایند. چنانچه متقاضی در این مدت موفق به یافتن و استخدام در شغل مورد نظر نشود، باید این کشور را ترک کند. نکته ی قابل توجه در این خصوص آن است که افراد میبایست دارای حداقل سه سال سابقه کار، مدرک زبان B1 آلمانی، مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد و مبلغی برای تامین هزینه ی زندگی در این شش ماه باشند که به تایید دولت فدرال برسد.

  • ویزای پیشنهاد کار (job offer):

برای اخذ این نوع ویزا، متقاضیانی که دارای رزومه قوی میباشند میبایست پیشنهاد کار از یک کارفرمای آلمانی دریافت کنند. کاریابی در این نوع از راه دور بوده و متقاضیان پس از دریافت پیشنهاد کار میتوانند به سفارت آلمان مراجه کرده و با تایید این پیشنهاد نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند. این روش شانس بالایی را برای اخذ اقامت آلمان به جویندگان کار میدهد زیرا کارفرما و وضعیت اشتغال فرد از پیش مشخص است. طبق قوانین 2021، کلیه ی متقاضیان در سرتاسر جهان از شانس یکسانی برخوردار هستند و شهروندان آلمانی یا اتحادیه اروپا از شانس بالاتری بهره مند نمیباشند.

  • ویزای دوره اوسبیلدونگ:

دوره هایی تحت عنوان اوسبیلدونگ به مدت 18 الی 24 ماه برای افراد زیر 25 سال در کشور آلمان برگزار میشود که متقاضیان را برای ورود به بازار کار آماده کنند. برای شرکت در این دوره ها داشتن مدرک زبان B1 یا B2 آلمانی ضروری میباشد. بسیاری از کالج های برگزار کننده دوره اوسبیلدونگ پس از آماده کردن دانشجویان برای مشاغل تخصصی، به آنها در یافتن شغل کمک خواهند کرد.

3. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

موفقیت های اقتصادی آلمان و دارا بودن بزرگ ترین شرکت های صنعتی جهان باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی نسبت به سرمایه گذاری در این کشور اقدام نموده و مجوز اقامت در آلمان را دریافت نمایند. در این روش، ثبت شرکت رایج ترین شیوه برای اخذ اقامت آلمان است. در ابتدا متقاضیان میبایست طرح تجاری خود را ارائه نموده و دولت پس از بررسی آن اطمینان حاصل کند که این طرح به نفع اقتصاد آلمان میباشد. این طرح توجیه اقتصادی یا بیزنس پلن که با سختگیری های بسیاری مورد تایید قرار میگیرد باید به تایید اتاق بازرگانی آلمان برسد. هزینه ی مورد نیاز برای ثبت چنین شرکت هایی در حدود 25000 یورو میباشد.

اخذ اقامت در آلمان
4. مهاجرت از طریق ازدواج

افرادی که با یک شهروند آلمانی و یا فردی که اقامت دائم این کشور را دارا میباشد ازدواج کنند می توانند از طریق اخذ ویزای ازدواج وارد کشور آلمان شده و پس از ثبت ازدواج و گذشتن دو سال از زندگی مشترک نسبت به اخذ اقامت آلمان به صورت دائم و تابعیت این کشور اقدام نمایند. از آنجایی که بسیاری از افراد از روش ازدواج صوری برای اقامت در آلمان استفاده می کنند، کلیه درخواست های ازدواج توسط دولت بررسی خواهد شد. متقاضی میبایست دارای مدرک زبان آلمانی A1 و یا بالاتر، حداقل 18 سال سن و تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه های زندگی باشد.

5. مهاجرت از طریق پناهندگی

از آنجایی که کشور آلمان جزو کنوانسیون ژنو میباشد، افرادی را که شرایط پناهندگی دارند در کشور خود پناه می دهد. طبق قوانین کنوانسیون ژنو، افرادی که در کشور خود به دلیل جنگ و یا مسائل سیاسی امنیت جانی ندارند می توانند درخواست پناه در کشورهای عضو دهند. طبق قانون، افرادی که مکان امنی در کشور خود برای زندگی دارند نمی توانند درخواست پناهندگی نمایند. افراد پس از ارائه درخواست خود، تا زمان اعلام نتیجه پرونده و بررسی درخواست، به کمپ جهت اسکان منتقل میشوند. چنانچه فرد نتواند اثبات نماید که مشمول تعریف پناهنده میباشد و مدارک معتبر جهت تایید درخواست ارائه ننماید، باید این کشور را ترک کند. باید بدانید که اگرچه خوراک و پوشاک در اختیار پناهجویان ساکن در کمپ قرار داده میشود اما شرایط زندگی در این کمپ ها مناسب نبوده و میتواند سبب بروز آسیب های جبران ناپذیری در افراد شود. پس توصیه میشود قبل از هرگونه اقدام، شرایط و بررسی های لازم انجام شود.

6. مهاجرت از طریق تولد

در خصوص اعطای اقامت دائم در یک کشور خارجی، برخی از کشورها از قانون خون و برخی دیگر از قانون خاک پیروی میکنند. طبق قانون خاک، کودکانی که در خاک یک کشور متولد میشوند بدون در نظر گرفتن تابعیت والدین آنها، میتوانند تابعیت آن کشور را دریافت کنند. اما طبق قانون خون، کودکانی میتوانند تابعیت یک کشور را دریافت کنند که یکی از والدین آنها تابعیت آن کشور را داشته باشد. کشور آلمان جزو کشورهایی میباشد که در اعطای تابعیت به کودکان از قانون خون پیروی میکند. به این معنا که محل تولد کودک اهمیتی نداشته و برای اخذ تابعیت و اخذ اقامت آلمان کافیست یکی از والدین تابعیت آلمان را داشته باشد. این در حالیست که فرزندان اتباع خارجی در حالی قادر به دریافت تابعیت آلمان میباشند که به مدت هشت سال در آن کشور زندگی کرده و یا به مدت شش سال در مدارس آلمان تحصیل کرده باشد.

اخذ اقامت در آلمان
سؤالات متداول
  • چه مدت پس از اخذ ویزای کاری آلمان می توان برای اقامت دائم این کشور اقدام کرد؟

معمولا افرادی که بین 3 الی 5 سال در آلمان کار کرده و مالیات پرداخت کرده اند میتوانند به اقامت دائم دست یابند.

  • آیا برای مهاجرت و اخذ اقامت دائم آلمان محدودیت سنی وجود دارد؟

بله. متقاضیان برای اخذ اقامت آلمان میبایست بین 18 تا 40 سال باشند.

  • آیا اخذ اقامت آلمان از طریق خرید ملک ممکن است؟

خیر. خرید ملک منجر به دریافت اقامت و پاسپور آلمان نمیشود.

  • دانش آموزانی که قصد دریافت اقامت آلمان و تحصیل در این کشور رادارند میتوانند با خانواده وارد آلمان شوند؟

بله. دانش آموزانی که زیر سن قانونی هستند باید یک قیم معرفی نمایند که این فرد قیم میتواند پدر، مادر و یا یک فرد قانونی باشد.

سخن پایانی

برای آن دسته از افرادی که قصد اخذ اقامت در کشورهای اروپایی را دارند، آلمان، ثروتمندترین و صنعتی ترین کشور قاره اروپا، بهترین گزینه است. روش های مهاجرتی متفاوتی برای افراد با شرایط مختلف وجود دارد که متقاضیان میتوانند پس از بررسی آنها، بهترین گزینه را انتخاب نمایند. امیدواریم این نوشته به درستی ابعاد مختلف اقامت در آلمان را پوشش داده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصیلی به  آلمان را به شما عزیزان ارایه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام
    ضمن تشکر از اطلاعات مفیدتون
    الان مشکل سفارت المان برای وقت دهی
    حل شده ؟

  2. سلام
    من ٣٧ سالمه و مهندس برقم
    ايا با مدرك زبان انگليسي هم ميتونم ويزاى جستجوى كار بگيرم؟

  3. سلام و درود ممنون از همراهی شما
    سن و رشته شما شانس بسیار بالایی دارد
    اما باید مدرک زبان المانی در حد بی یک داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *