بهترین راه اخذ اقامت سوئیس

کشور سوئیس هر ساله پذیرای تعداد زیادی مهاجر است. در واقع، نزدیک به یک چهارم از کل جمعیت سوئیس را خارجی ها تشکیل می دهند. اتباع برخی از کشورها شامل شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه شنگن و همچنین تعداد معینی از کشورهای دیگر می توانند آزادانه و بدون ویزا، برای اقامت کوتاه مدت تا 90 روز وارد سوئیس شوند. با این حال، زمانی که صحبت از اقامت بیش از سه ماه به میان می‌ آید، همه بدون در نظر گرفتن ملیت باید اجازه اقامت سوئیس را دریافت کنند. مجوز اقامت دائم سوئیس (مجوز C) تنها یکی از مجوزهای اقامتی است که سوئیس به مهاجران ارائه می دهد. اما توجه داشته باشید که شما نمی توانید در اولین ورود خود به سوئیس، برای اقامت دائم درخواست دهید. شما میبایست شروطی را رعایت نموده که در این مقاله به شرح آن خواهیم پرداخت. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی بهترین راه های اخذ اقامت سوئیس بپردازیم. اگر شما نیز در فکر مهاجرت به این کشور زیبا و رویایی هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور سوئیس گردآوری شده است.

اخذ اقامت سوئیس

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بهترین روشهای اخذ اقامت سوئیس
  • اخذ اقامت از طریق تحصیل
  • اخذ اقامت از طریق کار
  • اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری
  • اخذ اقامت از طریق الحاق به خانواده
  • شرایط اخذ اقامت دائم سوئیس

بهترین روشهای اخذ اقامت سوئیس

متقاضیان مهاجرت به سوئیس می توانند از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، الحاق به خانواده و غیره، ویزا و اقامت کشور سوئیس را کسب نمایند. مجوز اقامت کشور سوئیس، با توجه به هدف متقاضی از سفر به این کشور اعطا شده و دارای دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت می باشد. کسانی که قصد دارند برای بیش از 90 روز در سوئیس اقامت داشته باشند، میبایست مجوز اقامت بلند مدت دریافت نمایند. در ادامه، به بررسی محبوب ترین روشهای اخذ اقامت سوئیس خواهیم پرداخت.

اخذ اقامت سوئیس
  • اخذ اقامت از طریق تحصیل

متقاضیان تحصیل در کشور زیبای سوئیس میبایست با داشتن شرایط، از یکی از دانشگاه های معتبر سوئیس پذیرش تحصیلی دریافت کنند و پس از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه، نسبت به اخذ اقامت سوئیس اقدام نمایند. فارغ التحصیلان دانشگاه های سوئیس می توانند 6 ماه در سوئیس بمانند و به دنبال یافتن شغل باشند. در صورت اخذ پیشنهاد شغلی از یک کارفرما و عقد قرارداد، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و دریافت اقامت سوئیس برای آنان وجود خواهد داشت. پس از 10 سال کار و زندگی مستمر در سوئیس نیز قادر خواهند بود برای دریافت اقامت دائم سوئیس درخواست دهند.

  • اخذ اقامت از طریق کار

متقاضیان کار در کشور سوئیس می توانند با دریافت یک پیشنهاد شغلی از کارفرمای سوئیسی، ویزای کاری و اقامت سوئیس را دریافت نمایند. روش کاری، یکی از بهترین روشهای اخذ اقامت کشور سوئیس است که می تواند منجر به دریافت شهروندی سوئیس نیز بشود. در ضمن، افرادی که مجوز کار در سوئیس دریافت نمایند قادر خواهند بود اعضای خانواده خود را نیز سوئیس ببرند.

  • اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری

متقاضیان سرمایه گذاری در سوئیس می توانند از طریق ثبت شرکت در سوئیس و یا از طریق پرداخت مالیات، که طرحی مختص بازنشستگان بوده و به نام Lump Sum Taxation معروف است، ویزای سرمایه گذاری و اقامت کشور سوئیس را دریافت نمایند. در این روش نیز با برآورده کردن شرایط، امکان دریافت اقامت دائم و حتی شهروندی سوئیس، و همچنین همراه بردن اعضای خانواده وجود دارد.

  • اخذ اقامت از طریق الحاق به خانواده

چنانچه یکی از اعضای خانواده، مقیم دائم یا شهروند سوئیس باشد، می توان با داشتن شرایط که اثبات تمکن مالی و اسپانسری فرد مرجع در سوئیس مهمترین آن است، اقامت سوئیس را به دست آورد.

شرایط اخذ اقامت دائم سوئیس

اقامت دائم سوئیس، برای تمام کسانی که مدت زمان تعیین شده در قانون سوئیس را در این کشور زندگی کرده باشند، و کلیه شرایط ضروری را برآورده نموده باشند، قابل دریافت است. کسانی که متقاضی دریافت شهروندی سوئیس هستند، ابتدا باید اقامت دائم سوئیس را داشته باشند و برای مجوز “C” درخواست دهند. شرایط استاندارد اقامت در سوئیس برای اخذ مجوز “C”، 10 سال است. یعنی پس از 10 سال کار و زندگی مستمر در سوئیس و داشتن شرایط تعیین شده، می توان اقامت دائم دریافت نمود. با این حال، شهروندان اتحادیه اروپا، EFTA و اتباع ایالات متحده و کانادا می توانند پس از پنج سال درخواست اقامت دائم یا مجوز “C” دهند. دبیرخانه دولتی مهاجرت (SEM)، مسئول بررسی درخواست اقامت در سوئیس است، اگرچه دفاتر مهاجرت کانتونی مجوزها را صادر می کنند. 

سوئیس دارای 26 کانتون است و هر یک از آنها مسئول صدور مجوز اقامت برای خارجیانی هستند که می خواهند در کانتون خاصی ساکن شوند. شما باید درخواست مجوز C خود را در کانتونی که در حال حاضر در آن ساکن هستید ارسال کنید. به عنوان یک قانون کلی، برای واجد شرایط بودن جهت دریافت مجوز C سوئیس، باید ثابت کنید که به اندازه کافی در فرهنگ سوئیس ادغام شده اید و می توانید به زبان رسمی کانتونی که در آن زندگی می کنید صحبت کنید. سطح B2 در مهارت های زبان شفاهی و B1 در مهارت های زبان نوشتاری لازم بوده و برای اثبات این موضوع باید در آزمون مهارت زبان شرکت کنید. 

سایر الزامات عبارتند از: اثبات عدم سابقه کیفری و عدم ارتکاب به جرم از طریق پلیس سوئیس، اثبات اینکه در زمانی که در سوئیس زندگی کرده اید هیچگونه بدهی ندارید، باید سابقه اشتغال یا اشتغال سودمند و سودآور دشته باشید، و در نهایت باید اثبات کنید هیچ گونه کمک اجتماعی دریافت نکرده اید. با این حال، هر کانتون شرایط خاص خود را برای صدور اقامت سوئیس دارد. شرایط نیز بسته به موقعیت اجتماعی شما، داشتن فرزند و غیره متفاوت است. 

اخذ اقامت دائم سوئیس دارای مزایای بسیاری است. برای مثال:

  • شما می توانید برای هر کارفرمایی که بخواهید کار کنید.
  • می توانید بدون اجازه، شغل خود را تغییر دهید.
  • شما می توانید در هر نقطه از سوئیس کار، تحصیل و زندگی کنید.
  • می توانید یک شرکت در سوئیس راه اندازی کنید.
  • می توانید به کمک های اجتماعی یا مزایای رفاهی دسترسی داشته باشید.
  • می توانید املاک و مستغلات بخرید.
اخذ اقامت سوئیس

تنها مواردی که با اجازه اقامت دائم سوئیس مجاز نیستید، اما می توانید با شهروندی سوئیس انجام دهید، عبارتند از:

  • حق رای
  • انتصاب در مشاغل دولتی و یا سیاسی
  • ترک سوئیس در هر زمان، بدون از دست دادن تابعیت سوئیسی خود

با این حال، دریافت شهروندی سوئیس با مسئولیت های اضافی همراه خواهد بود. به عنوان مثال، همه شهروندان مرد سوئیسی در سنین 18 تا 34 سال باید یک دوره خدمت سربازی را بگذرانند. علاوه بر این، درخواست شهروندی نیز هزینه بیشتری دارد و این روند می تواند بیش از یک سال طول بکشد. پس بسیاری از افراد، به دریافت اقامت دائم اکتفا می کنند.

سؤالات متداول
  • آیا اقامت دائم سوئیس را هم باید تمدید نمود؟

بله. مجوز اقامت دائم سوئیس، معمولاً به مدت پنج سال معتبر است. پس از آن، شما باید با اداره مهاجرت کانتون خود تماس بگیرید و مجوز اقامت خود را حداکثر تا دو هفته قبل از تاریخ انقضای آن، تمدید کنید.

بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های سوئیس بتوانید یک پیشنهاد شغلی در این کشور دریافت نمایید، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و اخذ اقامت این کشور وجود دارد.

  • آیا امکان اخذ بورسیه های تحصیلی در سوئیس وجود دارد؟

بله. هر ساله دانشگاه های سوئیس و دولت این کشور، بورسیه هایی را برای دانشجویان بین المللی در نظر می گیرند که از مهم ترین شرایط دریافت آن، داشتن رزومه قوی، مدرک زبان خوب، داشتن پروپوزال قوی، داشتن توصیه نامه از اساتید و غیره می باشد.

  • آیا امکان اخذ اقامت سوئیس از طریق تمکن مالی وجود دارد؟

بله. هر ساله 4 نوبت، از افرادی که متقاضیان اخذ اقامت کشور سوئیس از طریق تمکن مالی هستند، ثبت نام به عمل می آید و معمولا سالانه حدود 1000 تا 1200 نفر از سرتاسر جهان می توانند از این طریق، که شرط آن اثبات تمکن مالی بالا از طریق املاک و درآمد Passive در کشور خود متقاضی است، اقامت سوئیس را دریافت کنند.

  • آیا امکان اخذ ویزای همراه به صورت همزمان در روش تحصیلی و یا کاری در سوئیس وجود دارد؟

بله. ولی توصیه می شود برای بالا رفتن شانس ویزای متقاضی اصلی، ابتدا وی ویزا دریافت نموده و سپس افراد همراه به او ملحق شوند.

  • اخذ ویزای کاری سوئیس از چه طریقی ممکن است؟

ویزای کاری سوئیس مبتنی بر یک سیستم امتیازدهی است و در صورتی که شخص بتواند از نظر سنی، مدرک زبان، سابقه کار و غیره، امتیاز لازم را کسب کند، قادر خواهد بود برای اخذ ویزای کاری اقدام نماید.

سخن پایانی

افرادی که از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری و یا الحاق به خانواده در سوئیس توانسته باشند اقامت این کشور را دریافت نمایند، قادر خواهند بود پس از 10 سال کار و زندگی مستمر در سوئیس و داشتن شرایط، برای دریافت اقامت دائم این کشور درخواست دهند. از شروط اصلی اخذ اقامت دائم کشور سوئیس می توان به داشتن تمکن مالی، شرط 10 سال زندگی در سوئیس، ادغام با فرهنگ سوئیس و عدم ارتکاب به جرم در مدت اقامت خود در سوئیس اشاره کرد. ما در این مقاله به بررسی روشهای اخذ اقامت سوئیس پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما، به موفقیت شما مخاطب عزیز جهت مهاجرت به کشور سوئیس کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور سوئیس را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *