بهترین راه اخذ اقامت لهستان

لهستان به عنوان یکی از کشورهای عضو حوزه شنگن که در شرق اروپا واقع شده است، اخیرا مورد توجه بسیاری از مهاجرین قرار گرفته است. دولت لهستان امکانات و تسهیلات متنوع و با کیفیتی را در اختیار شهروندان و ساکنین کشور قرار می دهد و وجود اقتصاد نسبتاَ با ثبات و هزینه های پایین زندگی و تحصیل، سبب شده تا این کشور به یکی از کشورهای حوزه شنگن برای مهاجرین خارجی تبدیل شود.

اتباع خارجی که از شهروندان اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا نیستند، در صورتی که قصد اقامت بیش از 90 روز را در کشور لهستان داشته باشند، به مجوز اقامت در لهستان نیاز خواهند داشت. با در دست داشتن مجوز اقامت، این امکان را دارید تا در لهستان کار کنید و در مشاغل مختلف این کشور استخدام شوید. در ادامه این مقاله قصد داریم مراحل اخذ اقامت لهستان را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور لهستان گردآوری شده است.

اخذ اقامت لهستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط اخذ اقامت لهستان
  • شرایط دریافت اقامت لهستان چیست؟
  • برای دریافت اقامت لهستان چگونه باید اقدام کنم؟
  • مدارک مورد نیاز برای اجازه اقامت موقت لهستان

شرایط اخذ اقامت لهستان

زمانی که هر ویزای طولانی مدت D لهستان برای کار، تحصیل، یا الحاق خانواده و غیره را دریافت کردید، اجازه اقامت موقت این کشور را نیز دریافت خواهید کرد. شرایط مربوط به اخذ اقامت لهستان ، به ملیت شما بستگی دارد. در صورتی که شما یکی از شهروندان غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی EEA اروپا هستید و مایل به اقامت، تحصیل و کار در این کشور هستید، باید برای دریافت مجوز اقامت خود اقدام کنید. اما در صورتی که یک شهروند اتحادیه اروپا هستید، تنها کافی است اقامت خود را ثبت کنید. برای یک شهروند اتحادیه اروپا که اقامتش ثبت شده است گواهی ثبت اقامت شهروند اتحادیه اروپا صادر می شود.در صورتی که شهروندان اروپا اقامت خود را در کشور لهستان ثبت نکنند، برای آن‌ها جریمه در نظر گرفته می شود.

به صورت کلی، اجازه اقامت تنها به مهاجرانی ارائه می شود که دلایل قانع کننده ای برای اقامت خود در لهستان داشته باشند و بنا به همان دلیل نیاز باشد تا بیش از سه ماه در این کشور مستقر شوند. از جمله مواردی که می توانید به دلیل آن‌ها اقامت خود را اخذ کنید، موارد زیر هستند :

اخذ اقامت لهستان
  • اگر مجوز کار یا اظهارنامه کتبی از کارفرما دریافت کرده باشید
  • در صورتی که بخواهید کسب و کاری در کشور لهستان ایجاد کنید که مزایایی برای این کشور به همراه داشته باشد
  • از توانایی های هنری برجسته ای برخوردار باشید و بتوانید آن‌ها را در لهستان به کار بگیرید
  • قصد شرکت در دوره های آموزشی و کارآموزی تحت برنامه های اتحادیه اروپا را دارید
  • با یک شهروند لهستانی ازدواج کرده باشید
  • هدف از اخذ اقامت لهستان شما، پیوستن به اعضای خانواده خود در این کشور باشد

شرایط دریافت اقامت لهستان چیست؟

اجازه اقامت موقت در لهستان، حداکثر به مدت 3 سال ارائه می شوند و می توانید پس از گذشت سه سال آن را تمدید نمایید. برای دریافت مجوز اقامت، باید درخواست را به سفارت یا کنسولگری لهستان در کشور خود ارسال کنید. اگر در لهستان اقامت دارید نیز می توانید درخواست خود را مستقیماً به دفتر مربوطه در استانی که مستقر هستید، ارسال نمایید.  

داشتن اجازه اقامت، به معنای اقامت قانونی در کشور لهستان است و این امکان را به شما می دهد تا بتوانید هر موقع که می خواهید به این کشو سفر کنید و یا از آن خارج شود. در صورتی که می خواهید با خانواده، شریک زندگی و یا فرزندان خود در لهستان زندگی کنید، هر فرد باید به صورت اختصاصی مجوز اقامت خود را اخذ نماید. اولین قدم برای انجام این کار، ارائه مدرکی دال بر محل اقامت، اشتغال و توانایی حمایت از خود و خانواده در طول اقامت در لهستان است.

سرمایه گذارانی که مایل به ایجاد کسب و کار و شرکت در لهستان هستند و برای اداره کسب و کار خود می خواهند در این کشور مستقر شوند نیز برای انجام فعالیت های تجاری و زندگی در لهستان نیازمند مجوز اقامت خواهند بود. با این حال، در صورتی که برای ایجاد کسب و کار به بیش از سه ماه نیاز نداشته باشید، می توانید در طول این مدت بدون مجوز اقامت نیز در لهستان مستقر شوید.

متقاضیانی که مجوز اقامت موقت خود را دریافت کنند و به مدت پنج سال با این مجوز در کشور لهستان مستقر شوند، می توانند پس از گذشت پنج سال اقدام به درخواست برای مجوز اقامت دائم نمایند. در برخی موارد، به عنوان مثال زمانی که فردی به یک شهروند لهستانی ازدواج کند، می تواند درخواست اقامت دائم خود را سریعتر ارسال نماید.

شما باید قبل از انقضای مجوز اقامت موقت خود، برای اجازه اقامت دائم اقامت کنید. درخواست را می توان هم به صورت فیزیکی و هم به صورت پستی به مرکز مربوطه ارائه کرد.

همچنین، اتباع خارجی در صورت نیاز برای اقامت طولانی مدت، امکان تمدید مجوز اقامت موقت خود را نیز خواهند داشت. همچنین، مجوزهای دیگری مانند مجوز کار، مجوز افراد ماهر به منظور انجام فعالیت های تجاری، انجام تحقیقات علمی، پیوستن به خانواده و شرایط دیگر نیز در دسترس هستند.

برای دریافت اقامت لهستان چگونه باید اقدام کنم؟

قبل از درخواست اخذ اقامت لهستان ، باید ویزای طولانی مدت لهستان توسط سفارت برای شما صادر شود. ویزای طولانی مدت لهستان با عنوان ویزای نوع D نیز شناخته می شود و با دریافت این ویزا امکان اقامت بیش از 90 روز در کشور لهستان را خواهید داشت. پس از دریافت ویزای بلند مدت و ورود به لهستان، باید مراحل زیر را برای قانونی کردن اقامت خود دنبال کنید :

  • نزدیکترین دفتر Voivodeship را پیدا کنید : برای اینکه بتوانید اقامت موقت خود را قانونی کنید، باید یک دفتر Voivodeship را پیدا کنید و درخواست خود را در آن ثبت نمایید.
  • تمام مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید : قبل از درخواست برای اجازه اقامت موقت لهستان، باید مدارک مورد نیاز را تکمیل کنید.
  • تمام مدارک مورد نیاز را به زبان لهستانی و یا انگلیسی ترجمه کنید : تمام مدارک مورد نیاز برای اجازه اقامت موقت لهستان باید قبل از ارسال به زبان لهستانی ترجمه و قانونی شوند. شما باید هم اصل و هم کپی مدارک را ارسال کنید. مدارک اصلی شما پس از طی مراحل درخواست به شما بازگردانده می شود.
  • مدارک مورد نیاز را ارسال کنید : شما باید درخواست مجوز اقامت موقت و تمام مدارک مورد نیاز آن را به نزدیکترین سفارت در شهر خود ارسال کنید.
  • هزینه را پرداخت کنید : هزینه اخذ اقامت لهستان حدود 94 یورو است.
  • منتظر جواب باشید : پس از اتمام تمام مراحل بالا، منتظر پاسخ باشید. زمان پردازش مجوزهای اقامت موقت تقریباً یک ماه طول می کشد.
اخذ اقامت لهستان

مدارک مورد نیاز برای اجازه اقامت موقت لهستان

به منظور اخذ اقامت لهستان ، مدارک و اسنادی را باید ارائه دهید، با این حال، توجه داشته باشید که روند ارسال درخواست و مدارک مورد نیاز دریافت مجوز اقامت ممکن است دچار تغییرات شوند. بنابراین، متقاضیان باید انتظار تغییر در روند درخواست و همچنین زمان پردازش کلی را داشته باشند. با توجه به کشوری که می خواهید از آن برای اقامت در لهستان درخواست دهید و یا به این کشور سفر کنید، دولت لهستان ممکن است محدودیت های متفاوتی را در نظر گرفته باشد.

به صورت کلی، مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت لهستان به شرح زیر است :

  • فرم درخواست اقامت موقت : شما باید دو نسخه از فرم را ارسال کنید.
  • چهار عکس : عکس ها باید مطابق با دستورالعمل ها و شرایط عکس ویزا باشد.
  • پاسپورت معتبر : گذرنامه باید در دو نسخه اصلی و کپی ارائه شود.
  • پرداخت حق تمبر که حدود 11 یورو است.
  • بیمه سلامت : سیستم بیمه درمانی در لهستان رایگان نیست و شما باید از قبل بیمه درمانی داشته باشید.
  • برای ویزای ملی دانشجویی باید نامه پذیرش دانشگاه را ارسال کنید.
  • برای ویزای کار، باید مجوز کار صادر شده توسط یک کارفرمای لهستانی را ارائه دهید.
  • برای ویزای الحاق خانواده، باید مدارکی ارائه دهید که رابطه شما با شهروند لهستانی را ثابت کند.

در نهایت، ممکن است از شما خواسته شود که مدارک اضافی را برای درخواست اجازه اقامت موقت خود ارسال کنید.

سؤالات متداول
  • مدت زمان اعتبار مجوز اقامت موقت لهستان چقدر است؟

اجازه اقامت موقت در لهستان، حداکثر به مدت 3 سال ارائه می شوند و می توانید پس از گذشت سه سال آن را تمدید نمایید.

  • چطور می توان واجد شرایط اخذ اقامت لهستان شد؟
  1. دریافت مجوز کار یا اظهارنامه کتبی کارفرما
  2. ایجاد کسب و کار در کشور لهستان
  3. شرکت در دوره های آموزشی و کارآموزی تحت نظر اتحادیه اروپا
  4. با یک شهروند لهستانی ازدواج کنید
  5. پیوستن به اعضای خانواده
  • آیا امکان دریافت اقامت دائم در لهستان وجود دارد؟

بله، شما می توانید پس از 5 سال اقامت موقت در این کشور، درخواست اقامت دائم دهید.

  • آیا برای کار در کشور لهستان به مجوز اقامت نیاز است؟

بله، برای کار در کشور لهستان شما به ویزا، مجوز کار و مجوز اقامت در این کشور نیاز خواهید داشت.

سخن پایانی

لهستان، کشوری نسبتاَ توسعه یافته و پیشرفته است و زندگی در آن می تواند تجربه ای آرام و لذت بخش برای هر فردی باشد. شهروندان لهستانی از تسهیلات بسیاری برخوردار هستند و با وجود هزینه های پایین، می توانند زندگی نسبتا با کیفیتی را برای خود در این کشور رقم بزنند. در این مقاله با شرایط مختلف و مراحل اخذ اقامت لهستان آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و کاری لهستان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *