سریعترین راه اخذ پاسپورت اتریش

اتریش، یکی از امن ترین کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می رود. زندگی در این کشور با ثبات مالی، سطح رفاه بالا و تعادل بین کار و زندگی، همراه است که همه این دلایل سبب شده اند تا اتریش به یکی از مقاصد مهاجرتی شهروندان سایر کشورهای جهان تبدیل شود. برای آن که بتوانید به عنوان یک شهروند غیراروپایی از مزایای زندگی در این کشور برخوردار شوید، باید اقدام به اخذ پاسپورت اتریش نمایید. طبق مقررات پاسپورت اتریش، همه متقاضیان از جمله کودکان و نوزادان برای دریافت پاسپورت اتریشی خود باید درخواست خود را ارسال کرده و در زمان تعیین شده در سفارت حضور داشته باشند. 

دارندگان پاسپورت اتریش، علاوه بر برخورداری از امتیازات متعدد شهروندی در این کشور، به صورت رایگان امکان سفر به سراسر منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس را خواهند داشت. برای آشنایی بیشتر با مراحل دریافت پاسپورت اتریش، در ادامه مقاله همراه ما باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اتریش گردآوری شده است.

اخذ پاسپورت اتریش
عناوین و موضوعات این مقاله

مراحل اخذ پاسپورت اتریش

از 16 ژوئن 2006، کشور اتریش گذرنامه های جدیدی صادر کرده است که با آخرین فناوری ایمنی مطابقت دارد. این گذرنامه ها حاوی یک قطعه الکترونیکی (“تراشه”) هستند که علاوه بر اطلاعات شخصی موجود، عکس و امضای فرد نیز در آن ذخیره می شود.

برای دریافت پاسپورت اتریش، قبل از مراجعه به سفارت شما باید وقت ملاقات خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. لطفاً توجه داشته باشید که برای هر متقاضی باید یک نوبت تحت دسته گذرنامه یا کارت شناسایی اتریش رزرو شود. اگر از قبل پاسپورت اتریشی دارید، می ‌توانید یک وقت ملاقات برای تمدید پاسپورت اتریش رزرو کنید. به طور معمول، 4 هفته طول می کشد تا پاسپورت خود را دریافت کنید. اگر پاسپورت جدیدتان را ظرف سه ماه تحویل ندهید از بین می‌رود.

اخذ پاسپورت اتریش

تمام اسناد غیر اتریشی مانند گواهی تولد یا ازدواج  شهروندان خارجی، باید به صورت اصل تائید شوند و به همراه یک کپی از آنها، به سفارت ارائه شوند. برای دریافت پاسپورت اتریش، متقاضی باید اقامت داشته باشد و از ورود به کشور منع نشده باشد و یا هرگز از سوئیس یا اتحادیه اروپا اخراج نشده باشد. علاوه بر این، تمامی هزینه های شما باید توسط درآمدی که دارید پوشش داده شود. برای این امر، نیاز دارید تا شواهدی از درآمد و مسئولیت مالی خود در شش سال گذشته را ارائه دهید.

نامزدها نباید دارای سابقه کیفری اعم از هرگونه پرونده قضایی، مجازات و غیره باشند. برای آن که بتوانید در کشور اتریش زندگی کنید، باید به خوبی با زندگی ملی و اجتماعی در این کشور آشنایی داشته باشید و همچنین نگرش خوبی نسبت به سیاست های خارجی و داخلی کشور اتریش داشته باشند.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت کشور اتریش

برای آن که بتوانید واجد شرایط دریافت پاسپورت اتریش شوید، شما باید تابعیت اتریش را دریافت کرده باشید. دریافت تابعیت اتریش به روش های مختلفی صورت می گیرد و شامل شرایط خاصی می شود. زمانی که واجد شرایط شهروندی اتریش شوید، اخذ پاسپورت اتریش بدون نگرانی امکان پذیر خواهد بود. برای این کار، ابتدا باید از سفارت وقت بگیرید و مدارک و اسنادی که در ادامه می آوریم را ارائه دهید :

  1. فرم درخواست و اظهارنامه (Personenstandserklärung) که به صورت کامل تکمیل و امضا شده است. برای خردسالان (زیر 18 سال) علاوه بر صفحه 2 فرم درخواست، گواهی رضایت و امضای والدین قانونی نیز مورد نیاز خواهد بود. امضای مدارک باید شخصاً در سفارت انجام شود. در صورت حضانت مشترک، هر دو والدین باید درخواست را امضا کنند. در صورت طلاق، پدر و مادری که حضانت به او داده شده است باید درخواست را امضا کند.
  2. گواهی تولد (اصل و کپی)
  3. گواهی تابعیت اتریش(اصل و کپی)
  4. گواهی ازدواج (در صورت وجود)
  5. حکم طلاق (در صورت وجود)
  6. مدرک تحصیلی (در صورت لزوم) فقط مدارک تحصیلی اعطا شده توسط یک مؤسسه آموزشی معتبر قابل ثبت خواهند بود.
  7. مدارک مربوط به تابعیت دیگر (اصل و کپی)
  8. یک عکس پاسپورتی جدید که کمتر از شش ماه از آن گذشته باشد و بر اساس معیارهای اتحادیه اروپا باشد.
  9. سند شناسایی SA
  10. هزینه ثبت درخواست، 76 یورو (به صورت نقدی یا با کارت اعتباری قابل پرداخت خواهد بود)
  11. شواهد مربوط به آدرس و نشانی فعلی به دنبال الزامات منطقه ای (نه بیشتر از 4 هفته)

پیش نیاز زبان اتریشی برای دریافت پاسپورت اتریش

شما تنها در صورتی می‌توانید پاسپورت کشوری را دریافت کنید که با زبان بومی کشور مورد نظر خود آشنایی کافی داشته باشید. علاوه بر این که آشنایی به زبان اتریشی یکی از الزامات دریافت پاسپورت اتریش است، به شما کمک می کند بتوانید سریع تر با فرهنگ و جامعه مردم اتریش اخت بگیرید. به طور کلی، داوطلبان اخذ پاسپورت اتریش باید حداقل در سطح B1 یا B2 با زبان ملی این کشور آشنایی داشته باشد. برای تائید سطح صلاحیت زبان، به مدرک معتبر نیاز دارید. برای اثبات مهارت های زبانی سطح B1، ارائه مستنداتی مانند مدارک اثبات سه سال خدمت داوطلبانه با یک سازمان مرتبط اجتماعی در اتریش، مورد نیاز است.  

دریافت پاسپورت اتریش برای کودکان و خردسالان

برای کودکان تا 12 سال، پاسپورتی با عنوان “پاسپورت کودک” صادر می شود. اعتبار پاسپورت کودکان بستگی به سن کودک دارد. برای کودکان 12 سال به بالا، پاسپورتی حامل اطلاعات الکترونیکی (تراشه) صادر می شود که اعتبار آن به مدت 10 سال است. مدارک مورد نیاز دریافت پاسپورت کودکان تفاوت های جزئی با پاسپورت بزرگسالان دارد که در ادامه به آنها می پردازیم :

بزرگسالان دارد که در ادامه به آنها می پردازیم :

  1. فرم درخواست و اظهارنامه
  2. شناسنامه کودک
  3. اثبات تابعیت اتریشی کودک
  4. گواهی ازدواج از والدین
  5. شناسنامه عکس دار رسمی سرپرستان
  6. پاسپورت اتریشی قدیمی در صورت وجود
  7. عکس پاسپورت
  8. مدرک شناسایی SA (از سن 16 سالگی)
  9. هزینه های کنسولی (به صورت نقدی یا با کارت اعتباری قابل پرداخت است)
  • کودکان 12 سال به بالا : 76 یورو
  • کودکان (2 تا 12 سال): 30 یورو
  • برای کودکان تا 2 سال رایگان است
آیا امکان دریافت پاسپورت دوم از اتریش وجود دارد؟

بر اساس قانون فعلی ملیت اتریش، اخذ پاسپورت اتریش در کنار یک پاسپورت خارجی به طور هم‌زمان که با عنوان تابعیت مضاعف تعریف می شود، امکان پذیر نیست. طبق این قانون، تنها کسانی که در بدو تولد دارای تابعیت چندگانه هستند می توانند تابعیت مضاعف خود را به همراه تابعیت اتریش خود دریافت کنند. اتریشی هایی که صورت داوطلبانه تابعیت کشور دیگری را به دست می آورند، به طور خودکار تابعیت اتریشی خود را از دست می دهند؛ مگر اینکه قبلاً اجازه حفظ تابعیت اتریشی خود (به آلمانی: Beibehaltung der Staatsbürgerschaft) را کسب کرده باشند.

اخذ پاسپورت اتریش
شرایط لازم برای دریافت پاسپورت اتریش

همانطور که اشاره شد برای اخذ پاسپورت اتریش ابتدا باید تابعیت خود را از این کشور به دست آورید. روش های مختلفی برای اخذ تابعیت اتریش وجود دارند که می توانید با توجه به شرایط و اهداف خود از طریق آنها اقدام نمایید. شما می توانید تابعیت اتریش را به روش های زیر دریافت نمایید :

  • تابعیت اتریش به طور خودکار به فرزندان شهروندان اتریشی اعطا می شود. اگر مادر یا پدر کودک شهروند اتریش باشد اما والدین دیگر شهروند اتریش نباشند، به فرزند نیز تابعیت اتریش اعطا خواهد شد.
  • شهروندی اتریش برای هر کسی که به مدت 10 سال به طور مداوم در اتریش بوده است، قابل دریافت خواهد بود. در این صورت شما باید حداقل پنج سال از مدت اقامت خود را تحت یک مجوز اقامت معتبر سپری کرده باشید. همچنین، شما باید از لحاظ مالی، فیزیکی و اجتماعی واجد شرایط دریافت شهروندی اتریش باشید.
  • برخی از افراد می توانند تابعیت اتریش را از طریق استحقاق دریافت کنند. در شرایط تابعیت اتریش ممکن است به همسران شهروندان اتریشی که پنج سال یا بیشتر ازدواج کرده اند و حداقل شش سال با مجوز اقامت در اتریش اقامت داشته اند، اعطا شود. 30 سال اقامت در اتریش نیز منتهی به دریافت شهروندی اتریش می شود. همچنین ممکن است به فردی که در یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی اتریش به سمت استادی منصوب شده باشد، تابعیت اتریش اعطا شود.
  • شهروندان سابق اتریشی که تابعیت آنها به دلایلی غیر از انصراف یا محرومیت لغو شده است نیز ممکن است حق کسب مجدد شهروندی اتریش را داشته باشند. اما قبل از اینکه واجد شرایط شوند، باید حداقل یک سال در اتریش اقامت داشته باشند.
  • با توجه به تصمیم مقامات ذیصلاح، شما می توانید از طریق برخی جوایز نیز واجد شرایط شهروندی اتریش شوید. با این حال، قبل از تبدیل شدن به شهروندی، چنین افرادی باید تمام شرایط اخذ تابعیت را رعایت کرده باشند.
سؤالات متداول
  • شرایط مورد نیاز برای اخذ پاسپورت اتریش چیست؟

برخی از مهمترین نیازمندی ها برای دریافت پاسپورت اتریش عبارت است از :

  1. اخذ تابعیت اتریش از طریق درخواست
  2. حداقل 10 سال اقامت مداوم در اتریش (حداقل پنج سال آن به عنوان مقیم دائم)
  3. امکانات مالی کافی و درآمد مطمئن
  4. نبود سابقه کیفری
  5. دانش کافی به زبان آلمانی
  6. نگرش مثبت نسبت به جمهوری اتریش
  • آیا اتریش تابعیت مضاعف را می دهد؟

به طور کلی، قانون ملیت اتریش، تابعیت مضاعف را به جز برای افرادی که به طور خودکار در زمان تولد دو تابعیت دریافت کرده اند، مجاز نمی داند.

  • برای شهروندی اتریش چه مدارکی لازم است؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت تابعیت اتریش عبارت است از :

  1. تائید ثبت نام به عنوان مقیم
  2. شناسنامه
  3. شناسه عکس رسمی
  4. گواهی ازدواج
  5. مدارک مدرک تحصیلی اثبات تابعیت والدین
  • آیا زندگی در اتریش گران است؟

گزارش اخیر مجله CEOWORLD اتریش را به عنوان هجدهمین کشور گران قیمت دنیا برای زندگی رتبه بندی کرده است.

  • زندگی در اتریش بهتر است یا آلمان؟

وقتی صحبت از بهتر بودن فرهنگ اتریشی یا آلمانی می شود، بستگی به این دارد که به دنبال چه هستید. اگر شهرهای بزرگ و فرصت های حرفه ای بیشتری می خواهید، به آلمان بروید. اگر کشوری کوچکتر با سنت های جالب می خواهید، اتریش مکان مناسبی است.

سخن پایانی

اکنون که با روش ها و الزامات اخذ پاسپورت اتریش آشنا شدید، می توانید برنامه ریزی دقیق تری برای اخذ ویزا و مهاجرت خود به این کشور را در نظر بگیرید. در این خصوص، عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و سرمایه گذاری کشور اتریش را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید. در پایان امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *