بررسی بازار کار در لهستان در سال 2024

کشور لهستان با داشتن فرهنگی غنی و تاریخی درخشان، یکی از کشورهای نسبتا توسعه یافته اروپایی به شمار می آید. این کشور که از 16 استان و در مجموع 66 شهر تشکیل شده، در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری را در اقتصاد و صنایع تجربه کرده است. شهرهای بزرگ و پیشرفته لهستان شامل شهرهای ورشو، کراکوف، لودز، وروتسواو، پوزنان، گدانسک و شچین می شوند که اغلب کارخانه ها، تولیدی ها و مراکز صنعتی مهم لهستان در این شهرها واقع شده اند و تقاضا برای نیروی کار در این شهرها همه ساله رو به افزایش است. از همین رو، لهستان یک مقصد عالی برای کار و پیشرفت شغلی به شمار می آید و به عنوان یکی از مقاصد محبوب اروپایی در بین کارجویان بین المللی شناخته می شود. در صورتی که قصد مهاجرت کاری به لهستان را دارید، بهتر است قبل از هر کاری اطلاعات کافی در مورد بازار کار در لهستان را داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید. در ادامه این مقاله قصد داریم بازار کار کشور لهستان را مورد بررسی قرار دهیم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور لهستان گردآوری شده است.

بازار کار در لهستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • نگاهی بر بازار کار در لهستان
  • بررسی نرخ بیکاری در کشور لهستان
  • پر تقاضاترین مشاغل در لهستان
  • آینده بازار کار کشور لهستان

نگاهی بر بازار کار در لهستان

لهستان کشوری دموکراتیک با اقتصاد توسعه یافته و پربازده و شاخص کیفیت زندگی بالا است. این کشور برای گردشگران و علاقه‌مندان به مهاجرت و کار در یک کشور خارجی، بسیار جذاب است؛ به طوری که آمار نشان می دهد قبل از شیوع بیماری کرونا سالانه 20 میلیون گردشگر از کشور لهستان بازدید می کرده است و این کشور یکی از پر بازدیدترین مناطق در جهان به شمار می رود. لهستان مکان مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار است. طبق گزارش های بین المللی از جمله نقاط مثبت این کشور می توان به ثبات اقتصادی و سیاسی لهستان، کارکنان تحصیل کرده و شایسته و بازار داخلی بزرگ اشاره کرد. بازار فروش 38 میلیونی لهستان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اتحادیه اروپا است. این کشور با داشتن موقعیت مناسب در مرکز اروپا و تقاطع راه های ارتباطی اصلی آن، به راحتی صادرات کالا را به تمام کشورهای اروپایی انجام می دهد که بیش از نیم میلیارد مصرف کننده را به خود اختصاص داده است.

بازار کار در لهستان

از جمله شرکای تجاری اصلی لهستان می توان به کشورهایی مانند آلمان، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، مجارستان، اوکراین و اسپانیا اشاره کرد. لهستان طیف وسیعی از مزایا و مشوق های مربوط به سرمایه گذاری را به شرکت های خارجی ارائه می دهد که همین امر سبب شده است تا سرمایه گذاران خارجی مقدار زیادی از سرمایه خود را در بخش های مختلف لهستان سرمایه گذاری نمایند و از مزایای متعدد آن بهره‌مند شوند. تخفیف های مالیاتی جذاب، فرصت های شغلی و زمینه های سرمایه گذاری متعدد مزایایی هستند که با سرمایه گذاری و کار در کشور لهستان می توانید به دست آورید.

بررسی نرخ بیکاری در کشور لهستان

طبق آمار به دست آمده توسط کمیسیون اروپا، لهستان بیست و هفتمین کشور از بین کشورهای اتحادیه اروپا است که سطح اشتغال آن در گروه سنی 20 تا 64 سال در حدود 73.6 درصد است. به طور کلی، اصلی ترین شاخص های منعکس کننده وضعیت بازار کار در لهستان سال به سال در حال بهبود بودند و پیوسته به میانگین اتحادیه اروپا نزدیک می شوند. روند رشد مثبت بازار کار در لهستان در سال 2020 به دلیل همه گیری COVID-19 و محدودیت های اعمال شده بر اقتصاد، تا حدودی کاهش یافت. با این حال، بر خلاف انتظارات و پیش بینی های انجام شده در مورد بحران های اقتصادی پس از کرونا، تنها کاهش شدیدی که اقتصاد لهستان تجربه کرد در شاخص های اصلی آن مشاهده شد.

در سال 2020، نرخ فعالیت اقتصادی در گروه سنی 15 تا 64 سال 71 درصد بوده و نسبت به سال قبل 0.4 واحد درصد افزایش داشته است. تا به امروز، نرخ اشتغال در همین گروه سنی با 0.5 واحد درصد افزایش به 68.7 درصد رسیده است.

شایان ذکر است که در سال 2018، نرخ اشتغال در گروه سنی 20 تا 64 سال در لهستان 72.2 درصد بود، در سال 2019 به 73 درصد و در سال 2020 به 73.6 درصد رسید. از سوی دیگر، نرخ بیکاری در این کشور حدود 5.5 درصد برآیند شده است که به نسبت سال گذشته به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است. در مورد نرخ بیکاری، توجه به این نکته ضروری است که لهستان پس از پیوستن به اتحادیه اروپا، بالاترین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده بود، اما این نرخ از سال 2012 تا به امروز کمتر از میانگین اتحادیه اروپا باقی مانده است و در سال های اخیر، کمترین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا را به نام خود ثبت کرده است. همچنین، بازار کار در لهستان نیز در سال های گذشته پیشرفت های قابل توجهی داشته و کارجویان بین المللی بسیاری را به خود جذب کرده است.  بر اساس داده های یورواستات در می 2022 لهستان همچنان یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری را در اتحادیه اروپا (برای گروه سنی 15 تا 74 سال) پس از چک، هلند، آلمان و مالت به خود اختصاص داده است.

یکی از دلایل مهم و تأثیرگذار در نرخ بیکاری کشور لهستان، نابرابری و عدم تعادل توسعه اجتماعی و اقتصادی در مناطق و شهرهای مختلف آن است. این عدم تعادل در برخی شهرها سبب افزایش نرخ بیکاری و در برخی دیگر سبب کاهش این نرخ شده است به طوری که در سال 2022 پایین ترین و بالاترین نرخ بیکاری در لهستان به ترتیب 3.5٪ در استان Wielkopolskie و 9.2٪ در استان Warmińsko-Mazurskie محاسبه شده است.

پرتقاضاترین مشاغل در لهستان

بر اساس داده های به دست آمده توسط نهادهای این کشور، در سال های اخیر حدود 500 هزار شغل جدید در لهستان ایجاد شده است که اکثریت این مشاغل در بخش خصوصی (90.5٪) بودند. به طور کلی، پر تقاضاترین موقعیت های شغلی در لهستان مربوط به صنایع مختلفی از جمله خدمات (22.9٪ درصدر از کل آمار)، تجارت و تعمیر وسایل نقلیه موتوری (14.6٪) و ساخت و ساز (10 500، یعنی 12.6٪) می شود و بر اساس آمار به دست آمده مشاغلی که در ادامه می آوریم، همه ساله تقاضای زیادی برای استخدام نیروی کار در لهستان دارند :

  • مشاغل فنی و خدمات (حدود 23.6٪)
  • کارگران و مشاغل مرتبط (حدود 22.5٪)
  • اپراتورها و مونتاژکنندگان کارخانه و ماشین (حدود 15.7٪)
  • کارمندان اداری (9.5٪)
  • فروشندگان (9.4٪)
  • تکنسین ها و متخصصان (تقریباً 8.7٪)

آینده بازار کار کشور لهستان

کشور لهستان در سال های اخیر نیاز شدیدی به نیروی کار ماهر داشته است و از همین رو دولت این کشور شرایط مناسبی را برای کارجویان بین المللی فراهم آورده است تا بتوانند به این کشور مهاجرت کرده و آغاز به کار کنند. طبق داده های به دست آمده، بیش از 40 درصد از دفاتر و شرکت ها اعلام کردند که تقاضا برای نیروی کار خارجی پس از همه گیری ویروس کرونا افزایش یافته است و مشاغلی که به دلیل کمبود نیروی کار پر کردن آن‌ها دشوار است نیز همواره به دنبال نیروی کار ماهر خارجی هستند.

همچنین، اکثر دفاتر کار منطقه ای لهستان (70 درصد) بر این باورند که نیروی کار خارجی تأثیر مثبتی بر بازار کار در لهستان دارند و نزدیک به 90 درصد از دفاتر اعلام کرده اند که خارجی ها به راحتی با فرهنگ کاری و زندگی لهستان هماهنگ می شوند.  به طور کلی اعتقاد بر این است که در سال های آینده تعداد مشاغل پر تقاضا برای اتباع خارجی کشور لهستان افزایش پیدا کنند و شرایط مهاجرت کاری به این کشور نیز آسان تر از سال های قبل شود.

بازار کار در لهستان
سؤالات متداول
  • نرخ بیکاری در لهستان چقدر است؟

از ابتدای سال 2021، نرخ بیکاری در لهستان به طور پیوسته در حال کاهش بوده و به یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در اروپا رسیده است. در سه ماهه چهارم سال 2022، نرخ فعالیت افراد در سن کار (گروه سنی 18 تا 64 سال) 80.8 درصد بوده است.

  • پردرآمدترین مشاغل لهستان چه مشاغلی هستند؟

از جمله پردرآمدترین مشاغل در لهستان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • جراحان / پزشکان
  • قضات
  • وکلا
  • مدیران بانک ها
  • مدیران اجرایی سران
  • مدیران ارشد مالی
  • متخصصین ارتودنسی
  • اساتید کالج
  • حقوق عادی در لهستان چقدر است؟

متوسط دستمزد در لهستان در سه ماهه چهارم سال 2022 به 6733 PLN در ماه (1543.222  USD/ ماه) افزایش یافت. حداکثر نرخ متوسط دستمزد برای کارکنان 5682 PLN در ماه و حداقل 1008 PLN در ماه بوده است.

  • اجاره خانه در لهستان چقدر است؟

از فوریه 2021، میانگین قیمت اجاره املاک در شهر ورشو پایتخت لهستان به شرح زیر است:

  • یک آپارتمان تا 35 متر مربع 1900 زلوتی در ماه
  • 35-50 متر مربع 2400 زلوتی در ماه
  • 50-70 متر مربع 3300 زلوتی در ماه
  • بالای 70 متر مربع حدود 4100 زلوتی در ماه
  • بهترین مکان برای زندگی در لهستان کجاست؟

شهرهای برتر برای زندگی در لهستان عبارت اند از :

  • Wrocław
  • کراکوف
  • لودز
  • ورشو
  • گدانسک
  • تورون

سخن پایانی

لهستان از اقتصادی نسبتا توسعه یافته، فرهنگی قوی و فرصت های شغلی نه چندان فراوان برخوردار است. کیفیت نسبتا خوب زندگی، هزینه های مقرون به صرفه و طبیعت شگفت انگیز این کشور باعث شده است تا به یکی از مقاصد ایده آل اروپایی برای بازدیدکنندگان تبدیل شود. بازار کار در کشور لهستان همه ساله در حال توسعه و گسترش است. اما کشورهایی نظیر آلمان، کانادا و انگلستان گزینه های به مراتب بهتری جهت کار می باشند. در این مقاله با بازار کار در لهستان آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و کاری لهستان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *