بررسی وضعیت بازار کار در پرتغال

یافتن شغل مناسب در هر کشوری، حتی در کشور خودتان، می تواند فرآیندی پیچیده باشد. اگر به فکر مهاجرت به پرتغال و کار در این کشور هستید، حتما نیاز است در خصوص شرایط کار، فرصت های شغلی و نحوه یافتن شغل در این کشور اطلاعاتی کسب نمایید. تنوع مشاغل موجود برای مهاجران در پرتغال بسیار متفاوت است و بستگی به مهارت ها و تجربه متقاضیان خواهد داشت. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی بازار کار در پرتغال و همچنین شرایط کار در این کشور بپردازیم. چنانچه شما نیز متقاضی کار در کشور پرتغال هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور پرتغال گردآوری شده است.

بازار کار در پرتغال

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بازار کار در کشور پرتغال
  • نرخ بیکاری در کشور پرتغال
  • میزان درآمد و حقوق در کشور پرتغال
  • قوانین کار و حقوق کارگران در پرتغال
  • مشاغل مورد نیاز در کشور پرتغال
  • شرایط کار در کشور پرتغال

بازار کار در کشور پرتغال

بازار کار در پرتغال به دو دسته عمده تقسیم می شود: مشاغل برای پرتغالی زبانان و مشاغل برای غیر پرتغالی زبانان. جای تعجب نیست که اکثر مشاغل حرفه ای موجود در این کشور، به پرتغالی زبانان اختصاص دارد. رشته های اصلی و مشاغل پردرآمد در پرتغال مانند پزشکی، حقوق، رسانه، حسابداری و مهندسی، نیاز به دانش زبان پرتغالی دارند. با این حال، از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های خارجی و سرمایه ‌گذاری در حال حاضر در پرتغال مستقر هستند، فرصت های شغلی برای انگلیسی زبانان در حال افزایش است. این افزایش فرصت های شغلی، بیشتر در مشاغل حرفه ای مانند فناوری اطلاعات و مهندسی نرم افزار، به ویژه در شهرهایی مانند لیسبون و پورتو مشاهده می شود. در سال های اخیر، رونق فناوری و استارت آپ ها در لیسبون، به ویژه با برگزاری بزرگترین رویداد و جشنواره فناوری در جهان (websummit)، اثبات شده است. در ضمن، با توجه به توسعه گردشگری در پرتغال، این کشور برای خدمات ارائه شده در رستوران‌ها، مراکز تماس، هتل‌ها و مراکز تفریحی، به کارکنان انگلیسی زبان نیاز دارد.

بازار کار در پرتغال

نرخ بیکاری در کشور پرتغال

صنایع اصلی در کشور پرتغال شامل گردشگری، نساجی، کالای کفش، خودروسازی، ساخت و ساز، الکترونیک و حمل و نقل است. این کشور به اندازه سایر اقتصادهای بزرگتر اروپایی، کارگران خارجی را جذب نمی کند، با این حال، در سال های اخیر رشد مهاجران و همچنین وجود فرصت های شغلی در این کشور بیشتر شده و مهاجران اکنون حدود 3.2٪ از جمعیت فعال بازار کار در پرتغال را تشکیل می دهند. بیکاری در پرتغال در سال های اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در ژوئن سال 2022، نرخ بیکاری در پرتغال به 6.1 درصد رسید و این کمتر از میانگین نرخ منطقه یورو است. اگرچه در جریان همه گیری ویروس کرونا، اقتصاد پرتغال ضربه خورده و نرخ بیکاری آن به 8 درصد رسید، اما در اوایل سال 2022، این نرخ به زیر 6 درصد کاهش پیدا کرد. کشورهایی مانند اسپانیا (7/14 درصد)، یونان (8/14 درصد) و ایتالیا (8/9 درصد)، نرخ بیکاری بالاتری نسبت به پرتغال دارند.

میزان درآمد و حقوق در کشور پرتغال

سطح تجربه و مهارت، مهمترین عامل در تعیین حقوق و درآمد در بازار کار در پرتغال است. طبیعتاً هر چه سالهای تجربه بیشتر باشد دستمزد بالاتر می رود. به طور کلی، کارمندانی که بین دو تا پنج سال تجربه دارند، به طور متوسط 32 درصد بیشتر از تازه‌ کاران و جوانان در همه صنایع و رشته ‌ها درآمد خواهند داشت. این در حالیست که افراد حرفه ای با تجربه بیش از پنج سال، به طور متوسط 36٪ بیشتر از افراد با تجربه کاری پنج سال یا کمتر درآمد دارند. در ضمن، سطح تحصیلات نیز مستقیما بر میزان درآمد در پرتغال تاثیر دارد. افراد دارای مدرک کارشناسی، حدود 24% و افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد، حدود 29% بیشتر از سایرین حقوق دریافت می کنند. در نهایت، دارندگان مدرک دکترا، برای انجام همان کار، به طور متوسط 23 درصد بیشتر از دارندگان مدرک کارشناسی ارشد درآمد دارند. نیروی کار بسیار ماهر در پرتغال، سالانه حدود 22500 یورو (24700 دلار آمریکا) و یا بیشتر، درآمد به دست خواهند آورد. البته لازم است بدانید که متاسفانه حداقل دستمزد در پرتغال، کمتر از اکثر همتایان خود در اتحادیه اروپا است. 

این موضوع در مناطق روستایی که هزینه زندگی به طور قابل توجهی کمتراست، شاید مشکل بزرگی نباشد اما زمانی که صحبت از زندگی در شهری مانند لیسبون یا پورتو به میان می آید، قطعا مشکل ساز خواهد بود. در حال حاضر، حداقل دستمزد در پرتغال، 822 یورو در ماه است. طبق گزارش Novobanco، متوسط حقوق کارگران با مدرک دانشگاهی، می تواند به 1547 یورو در ماه نیز افزایش یابد. دولت پرتغال، میزان دستمزدها را سالانه با توجه به افزایش هزینه های زندگی، بهره وری ناخالص ملی و میزان درآمد ملی، مورد بازنگری قرار می دهد.

قوانین کار و حقوق کارگران در پرتغال

در پرتغال، یک هفته کاری معمولی باید 40 ساعت کاری از دوشنبه تا جمعه را شامل شود اما قانون استخدام پرتغال، انعطاف پذیری در ساعات کاری را در موارد خاص تا سقف 60 ساعت در هفته (12 ساعت در روز) مجاز می داند. هر شرکتی می ‌تواند برنامه‌ های خود را تنظیم کند، اما یک روز کاری معمولی در پرتغال از ساعت 9:00 شروع می‌شود و در ساعت 18:30 به پایان می ‌رسد و یک ساعت و نیم استراحت برای ناهار در بین آن‌ها وجود دارد. از شما انتظار نمی رود که آخر هفته ها کار کنید، مگر اینکه در قرارداد کاری شما خلاف آن ذکر شده باشد. کارمندان تمام وقت، از مرخصی سالانه 22 روزه علاوه بر 9 روز اجباری تعطیلات رسمی برخوردارند. نوع قراردادهای کاری در پرتغال، مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی عمل می کند و عقد قراردادهای کار دائمی، موقت، پاره وقت و متناوب، رایج ترین روش های استخدام در این کشور هستند.

مشاغل مورد نیاز در کشور پرتغال

بیشترین مشاغل پرتقاضا در پرتغال که با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستند، شامل بخش های گردشگری (هتل ها، کیترینگ ها، رستوران ها و غیره)، ارتباطات (مراکز تماس)، مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات، مراقبت های بهداشتی (پزشکان و به ویژه پرستاران)، تدریس زبان انگلیسی و همچنین کشاورزی می باشد. به علاوه، برنامه نویسان و طراحان وب، متخصصان سئو، تولیدکنندگان محتوا و کپی رایترها، حسابداران، و طراحان گرافیک می توانند در صورت داشتن مهارت بالا، شانس فعالیت در بازار کار در پرتغال را داشته باشند. از آنجایی که شرکت های خارجی بسیاری در پرتغال مشغول به فعالیت شده اند، متقاضیانی که علاوه بر زبان پرتغالی و زبان انگلیسی، به یکی از زبان های آلمانی، اسپانیایی و یا فرانسوی مسلط باشند، شانس بالاتری برای اخذ پیشنهاد شغلی در پرتغال خواهند داشت. برخی از شرکت هایی که در پرتغال به دنبال جذب نیروی مسلط به زبان های خارجی هستند عبارتند از: teleperformance, tap air, apple, sitel. لازم به ذکر است که دولت پرتغال جهت رونق اقتصاد خود، از ایده های استارت آپ، راه اندازی کسب و کار و سرمایه گذاری در این کشور بسیار استقبال می کند. پس چنانچه موفق به اخذ پیشنهاد شغلی در پرتغال نشده اید و یا حرفه شما در لیست مشاغل مورد نیاز در پرتغال نمی باشد، همچنان گزینه سرمایه گذاری و یا کارآفرینی برای شما وجود دارد.

بازار کار در پرتغال
شرایط کار در کشور پرتغال

متقاضیان کار در پرتغال میبایست از یک کارفرما در این کشور، پیشنهاد شغلی دریافت نموده و سپس نسبت به اخذ ویزای کاری و مجوز کار در پرتغال اقدام نمایند. در واقع، ارائه نامه کارفرما و یا قرارداد کاری، از ملزومات دریافت ویزای کاری پرتغال است. متقاضیان میبایست تحصیلات و تجربه کاری مرتبط داشته و به زبان پرتغالی و یا انگلیسی مسلط باشند. در ضمن، اثبات تمکن مالی و دریافت بیمه درمانی، جهت اخذ ویزای پرتغال نیز ضروری می باشد.

سؤالات متداول
  • آیا با کار در پرتغال می توان اقامت این کشور را دریافت کرد؟

بله. کسانی که 4 تا 5 سال به طور مستمر در پرتغال کار و زندگی کرده باشند می توانند برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند.

  • آیا دارندگان ویزای کار در پرتغال می توانند برای اعضای خانواده نیز ویزای همراه دریافت کنند؟

بله. با اثبات تمکن مالی، اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال امکانپذیر است.

  • آیا برای کار در پرتغال، ارائه مدرک زبان پرتغالی ضروری است؟

بستگی به شغل مورد نظر دارد. اما در حالت کلی، متقاضیان می توانند برای کار به زبان انگلیسی نیز پیشنهاد های شغلی بسیاری دریافت کنند.

  • بازار کار در پرتغال برای مدرسان زبان انگلیسی چگونه است؟

با توجه به تاسیس شرکت های خارجی بسیار در پرتغال و همچنین نقش پررنگ گردشگری در صنعت این کشور، فرصت های شغلی برای مدرسان زبان انگلیسی فراوان است.

  • آیا میزان درآمد در پرتغال بالا است؟

در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، خیر. حداقل حقوق در پرتغال، 860 یورو در ماه است. اما برای افراد تحصیلکرده، می تواند تا 1547 یورو در ماه باشد.

سخن پایانی

کشور پرتغال اخیرا شاهد تعداد فزاینده ای از درخواست ها جهت کار در این کشور بوده است. اگرچه حداقل حقوق و متوسط درآمد در پرتغال، کمتر از بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی می باشد، اما نقش پررنگ صنعت گردشگری در این کشور و تاسیس شرکت های خارجی بسیار، موقعیت های شغلی را برای افراد خارجی و مهاجران افزایش داده است. ما در این مقاله به بررسی وضعیت بازار کار در پرتغال پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور پرتغال را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *