بهترین دانشگاه های بلژیک در سال 2024

کشور بلژیک در قلب اروپا، یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است. سیستم آموزشی دانشگاه های بلژیک از چنان کیفیتی برخوردار هستند که باعث شده است اکثرا در رنکینگ جهانی، رتبه های برتر را به خود اختصاص دهند. مدارک اخذ شده از دانشگاه های بلژیک، در جهان دارای اعتبار هستند و فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور قادر می باشند به راحتی در هر کشوری از جهان مشغول به کار شوند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی بهترین دانشگاه های بلژیک بپردازیم. اگر شما نیز قصد تحصیل در کشور بلژیک را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

بهترین دانشگاه های بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل در دانشگاه های بلژیک؟
  • رنکینگ برترین دانشگاه های بلژیک
  • معرفی برترین دانشگاه های بلژیک
  • شهریه دانشگاه های بلژیک
  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک

چرا تحصیل در دانشگاه های بلژیک؟

یکی از دلایل اصلی که بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، بلژیک را انتخاب می کنند، کیفیت بالای تحصیل در این کشور است. شهرهایی مانند بروکسل، بروژ و آنتورپ در بلژیک که محل استقرار بهترین دانشگاه های بلژیک هستند، سهم زیادی در پیشرفت این کشور در زمینه آموزش و تحصیلات دانشگاهی دارند. برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در بلژیک عبارت اند از:

  • امکان بهره مندی از آموزش با کیفیت
  • امکان تحصیل در بهترین دانشگاه ها با رنکینگ جهانی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان تعامل با دانشجویان بین المللی بسیار در بلژیک
  • وجود فرصت های شغلی فراوان در بلژیک
  • امکان کار در حین تحصیل
  • امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی بلژیک با شهریه ای مقرون به صرفه
  • امکان بهره مندی از موقعیت عالی بلژیک در اروپا
بهترین دانشگاه های بلژیک

رنکینگ برترین دانشگاه های بلژیک

بلژیک دارای بسیاری از برترین دانشگاه‌ های جهان با رنکینگ بالا است، بنابراین شما می‌ توانید در این کشور یک آموزش آکادمیک در سطح عالی دریافت کنید. علاوه بر این، اکثر دانشگاه های بلژیک دارای سوابق تحقیقاتی و پژوهشی قوی، در سطح جهانی هستند. در جدول زیر، رنکینگ جهانی برخی از بهترین دانشگاه بلژیک برای شما آورده شده است.

دانشگاه رتبه در رنکینگ Times Higher Education در سال 2023رتبه در رنکینگ Shanghai Jiao Tong در سال 2022رتبه در رنکینگ QS در سال 2023رتبه در U.S. News در سال 2023
دانشگاه Namur801
دانشگاه UCLouvain170201195171
دانشگاه  Antwerp131201280223
دانشگاه Libre de Bruxelles201101210226
دانشگاه VUB بروکسل201301251292
دانشگاه Liège351301521360
دانشگاه KU Leuven42957650
دانشگاه Hasselt301601449807
دانشگاه de Mons501801701814
دانشگاه Ghent1077414395

معرفی برترین دانشگاه های بلژیک

همانطور که پیش تر اشاره شد، دانشگاه های بلژیک اکثرا در رنکینگ جهانی دارای رتبه هستند و از کیفیت بالایی در آموزش برخوردارند. در مجموع 9 دانشگاه بلژیک در رنکینگ جهانی QS در سال 2022، رتبه بندی شده اند و از آن میان، 8 دانشگاه در این کشور رتبه های زیر 500 را به خود اختصاص داده اند. در این قسمت، برخی از بهترین دانشگاه های بلژیک را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. دانشگاه KU Leuven

بهترین دانشگاه در بلژیک که بالاترین رتبه را در رنکینگ جهانی در سال 2022 کسب کرده است، دانشگاه  KU Leuvenاست. نام اصلی این دانشگاه، Katholieke Universiteit Leuven (دانشگاه کاتولیک لوون) می باشد. این دانشگاه اولین دانشگاه بلژیک است که در سال 1425 تاسیس شده است (اگرچه در دوره ناپلئون تعطیل شد و در سال 1834میلادی مجدد بازگشایی شد). KU Leuven در سال 2019 حدود 58000 دانشجو را جذب کرده و این امر باعث شده است تا به بزرگترین دانشگاه بلژیک تبدیل شود.

  1. دانشگاه Ghent

دانشگاه گنت در سال 1817 به عنوان اولین دانشگاه هلندی زبان در بلژیک تأسیس شد. این دانشگاه در رتبه ‌بندی جهانی QS در سال 2021، در رشته های مهندسی و فناوری رتبه 52 و همچنین در رشته های علوم زیستی، رتبه 55 را به دست آورد. دانشگاه گنت یکی از دانشگاه‌های بزرگ بلژیک است که در 11 دانشکده خود، حدود 48570 دانشجو دارد.

  1. دانشگاه UCL

دانشگاه UCLouvain بزرگترین دانشگاه فرانسوی زبان در بلژیک می باشد و پردیس اصلی آن در شهر Louvain-la-Neuve واقع شده است (شهری که برای تاسیس دانشگاه در آن ساخته شد). این دانشگاه دارای پردیس های مختلف در بروکسل، شارلوا، مونس و تورنی است. دانشگاه UCL بلژیک، در رشته های الهیات و مطالعات دینی عملکرد خوبی دارد و جزو بهترین دانشگاه های بلژیک است.

  1. دانشگاه VUB بروکسل

دانشگاه VUB که در بلژیک با نام  Vrije Universiteit Brussel شناخته می شود، در سال 1970 تاسیس شده و به دلیل فعالیت های عالی تحقیقاتی خود توسط تیم های تحقیقاتی در سطح بین المللی در بسیاری از رشته های تحقیقات بنیادی و کاربردی، شناخته شده است.

  1. دانشگاه Antwerp

دانشگاه آنتورپ که در شهر آنتورپ در قلب بلژیک واقع شده است، در سال 2003 تاسیس شده و امروزه حدود 20800 دانشجو دارد که نزدیک به 20 درصد آنها دانشجویان بین المللی هستند. دانشگاه آنتورپ به ویژه در رشته های هنر و علوم انسانی رتبه خوبی کسب کرده است.

  1. دانشگاه Liège

این دانشگاه با داشتن 11 دانشکده در چهار پردیس، دارای 25421 دانشجو است. دانشگاه لیژ در رشته‌ های علوم زیستی و پزشکی، بهترین عملکرد را دارد و رتبه 287 را در جهان کسب کرده است. بالاترین رتبه در رشته های ارائه شده در دانشگاه لیژ، متعلق به رشته کشاورزی و جنگلداری است.

شهریه دانشگاه های بلژیک

شهریه دانشگاه های بلژیک به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. به طور کلی می توان با هزینه ای مناسب  و نه خیلی زیاد در بهترین دانشگاه های بلژیک تحصیل نمود. در دانشگاه های هلندی زبان بلژیک، شهریه دوره های تحصیلی تمام وقت حدود 940 یورو در سال برای دانشجویان اروپایی است. برای دانشجویان غیر اروپایی، شهریه دانشگاه با توجه به دوره تحصیلی آن ها، بین 940 تا 6000 یورو در نوسان است. توجه داشته باشید که دوره های تحصیل پزشکی، دندانپزشکی یا MBA هزینه قابل توجهی بیشتری دارند. علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه، دانشجویان باید هزینه هایی برای یک قرارداد اعتباری یا امتحانی به دانشگاه پرداخت کنند که بر طبق آن، قرارداد اعتباری حدود 245 یورو و قرارداد امتحان 111 یورو هزینه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شهریه و هزینه دقیق تحصیل در دوره انتخابی خود، با دانشگاه انتخابی خود در بلژیک در تماس باشید.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک

متقاضیان تحصیل در بلژیک باید ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنند. دانشگاه های مختلف بلژیک معمولا بر اساس رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان، شرایط متفاوتی برای اعطای پذیرش تعیین می کنند. از آنجایی که جزئیات شرایط در وبسایت دانشگاه های بلژیک آورده شده است، توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام و ارسال درخواست، حتما با مراجعه به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در بلژیک، شرایط را مطالعه نمایید. به طور کلی، برخی از مهم ترین شرایط اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های بلژیک به شرح زیر است:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ارائه کلیه مدارک و سوابق تحصیلی
  • ارائه ریزنمرات و معدل مقاطع تحصیلی قبلی
  • ارائه مدرک زبان (با توجه به زبانی که برای تحصیل انتخاب کرده اید)
  • ارائه رزومه و سوابق پژوهشی
  • ارائه انگیزه نامه و توصیه نامه (جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد)
  • پرداخت هزینه درخواست
بهترین دانشگاه های بلژیک
سؤالات متداول
  • آیا امکان اخذ بورسیه از دانشگاه های بلژیک برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟

بله. دانشجویان برتر که سوابق علمی پژوهشی عالی، نمرات و معدل بالا و همچنین نمره زبان عالی دارند می توانند جهت اخذ بورسیه در بلژیک اقدام کنند.

  • آیا برای ورود به دانشگاه های بلژیک، شرکت در آزمون ورودی لازم است؟

به رشته تحصیلی شما بستگی دارد. معمولا برای ورود به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، شرکت در آزمون ورودی لازم است.

  • آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بهترین دانشگاه های بلژیک وجود دارد؟

به رشته و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. اما معمولا شما می توانید با ارائه مدرک آیلتس حداقل ۶ و یا معادل آن، به زبان انگلیسی تحصیل کنید.

  • هزینه زندگی دانشجویی در بلژیک چقدر است؟

به سبک زندگی دانشجویان بستگی دارد اما معمولا بین 800 تا ۹۰۰ یورو در ماه لازم است.

  • آیا دانشجویان بین المللی می توانند در حین تحصیل در بلژیک کار کنند؟

بله. دانشجویان مجاز می باشند تا سقف 20 ساعت در هفته مشغول به کار باشند.

  • آیا از طریق تحصیل در بلژیک می توان برای اعضای خانواده ویزا دریافت کرد؟

بله. امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال وجود دارد.

سخن پایانی

کشور بلژیک با موقعیت عالی خود در اروپا و همچنین داشتن کیفیت بالای زندگی، مقصدی ایده آل برای مهاجرت تحصیلی است. یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در بلژیک، امکان تحصیل در برترین دانشگاه ها با رنکینگ جهانی است. دانشگاه های بلژیک با ارائه آموزش با کیفیت و سوابق عالی تحقیقاتی، هرساله رتبه های برتر را در رنکینگ جهانی به خود اختصاص می دهند. ما در این مقاله به بررسی بهترین دانشگاه های بلژیک پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *