نكات كليدي در اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

یکی از روش های سریع و در دسترس مهاجرت، مهاجرت تحصیلی است. اکثر مردم در نوجوانی و جوانی این گزینه را انتخاب می کنند و به کشور مورد نظر خود مهاجرت می کنند. ایتالیا یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی در خارج از کشور برای دانشجویان ایرانی است چرا که بورسیه های تحصیلی متنوعی را ارائه می دهد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا را دارید، لطفا این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید. تصمیم گیری برای مهاجرت نسبتاَ دشوار است و باید همه عوامل را ارزیابی کنید. اگرچه دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا شرایط بسیار سودمندی را ایجاد کرده است، اما پس از تحصیل باید از وضعیت خود مطمئن باشید. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و وب سايت هاى رسمى كشور ایتالیا گردآورى شده است.

بورسیه تحصیلی ایتالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط بورسیه تحصیلی در ایتالیا
  • بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی
  • بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد
  • اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا
  • مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی ایتالیا
  • شرایط کار در ایتالیا

در ایتالیا بر اساس شرایط و مدرک تحصیلی متقاضیان، انواع مختلفی از بورسیه تحصیلی در دسترس است. سیستم آموزشی ایتالیا به عنوان یکی از بهترین ها در اتحادیه اروپا در نظر گرفته می شود. این کشور عضو سازمان ملل است و بر اساس تعهدات خود، به ویژه به دانشجویان کشورهای محروم بورسیه تحصیلی ارائه می کند. اخذ بورسیه لیسانس برای دانشجویان ایرانی سخت است اما غیرممکن نیست. برخی از این برنامه ها علاوه بر شهریه، هزینه های دیگری مانند بیمه دانشجویی و هزینه های زندگی را نیز پوشش می دهند. این بورسیه ها گاهی اوقات توسط دولت ایتالیا، دولت های محلی در استان های مختلف یا دانشگاه ها با شرایط و مبالغ متفاوت پرداخت می شوند. هنگام درخواست بورسیه تحصیلی در ایتالیا، برای درخواست ویزای دانشجویی باید در یکی از دانشگاه های این کشور نیز پذیرفته شوید. دوره ها در این کشور با توجه به مدرکی که می خواهید کسب کنید به زبان های انگلیسی و ایتالیایی تدریس می شود.

بورسیه تحصیلی ایتالیا

در مقطع کارشناسی که چهار سال طول می کشد، مدرک آیلتس در سطح 6 یا مدرک زبان ایتالیایی در سطح B1 مورد نیاز است. برای سطح زبان شما به زبان انگلیسی با نمره 6.5 و در ایتالیایی با نمره نیاز خواهید داشت. دوره دکتری 3 تا 4 سال طول می کشد و داشتن آیلتس 7 یکی از معیارهای ورود است. برخی از کالج ها بدون نیاز به گذراندن دوره زبان در ایتالیا به شما پذیرش مشروط برای تحصیل در ایتالیا می دهند، اما به خاطر داشته باشید که این نوع پذیرش خطر ریجکت شدن ویزای شما را افزایش می دهد.

بورسیه تحصیلی ایتالیا و برنامه های مختلف آن محدودیت هایی نیز دارد. به عنوان مثال، محدودیت سنی برای بورسیه های دولتی ایتالیا برای پروژه های کارشناسی ارشد، دکترا و تحقیقاتی اعمال می شود. متقاضیان باید حداقل ۳۰ سال برای مقطع کارشناسی ارشد و ۳۸ سال برای دکترا داشته باشند. این محدودیت برای دانشجویانی که مایل به شرکت در پروژه های تحقیقاتی زیر نظر استاد راهنما هستند لغو می شود و تا سن 40 سالگی می توانند از بورسیه تحصیلی این برنامه ها بهره مند شوند. بدون شک شرایط سنی در بین برنامه ها متفاوت خواهد بود. حداکثر سن برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در برنامه های مختلف تعریف شده توسط دانشگاه 30 سال است.

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا 4 سال به طول می انجامد و برای تحصیل در این مقطع داشتن دیپلم 12 ساله الزامی است. اکثر دانشجویان ایرانی در مقطع کارشناسی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا را ندارند و شانس برنده شدن در بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی در ایتالیا کم است. دانشجویان بین المللی که واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس ایتالیا هستند، می توانند با دریافت این بورسیه، کمک هزینه زندگی، بیمه درمانی و تحصیل در ایتالیا را دریافت کنند. دانشجویان بین المللی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا نیز واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی EDISU هستند که هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی را پوشش می دهد.

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در ایتالیا معمولا بین 1 تا 2 سال طول می کشد و بورسیه ای که شامل دانشجویان بین المللی در این دوره می شود، اغلب بین 6 تا 9 ماه دوره را پوشش می دهد. دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند باید مدرک زبان ایتالیایی در سطح B2 یا مدرک زبان انگلیسی با آیلتس 6.5 داشته باشند. مدرک لیسانس مدرک دیگری است که برای اخذ پذیرش و ویزا در این سطح باید نشان داده شود. رشته های زیادی در این سطح در دانشگاه های ایتالیا وجود دارد و تحصیل در هر رشته ای، با توجه به دانشگاه، نیاز به داشتن مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی دارد.

اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا

شرایط اخذ بورسیه دکتری این است که متقاضی باید دارای رزومه تحقیقاتی بسیار قوی شامل زبان با نمره 7 آیلتس، داشتن 2 تا 3 مقاله در ISI و ارائه توصیه نامه از حداقل دو استاد داخل کشور باشد. شما همچنین به یک سرپرست یا استاد راهنما که مایل به همکاری در یک پروژه علمی باشد، نیاز خواهید داشت. حداکثر سن قابل قبول برای بورسیه ایتالیا در مقطع دکتری با توجه به شرایط اخذ بورسیه ایتالیا در مقطع دکتری 30 سال می باشد.

افرادی که دارای مدرک دکترا هستند و می خواهند در پروژه های تحقیقاتی در این کشور کار کنند می توانند برای بورسیه تحصیلی ایتالیا حداکثر تا 40 سال اقدام کنند. به طور کلی، دانشگاه ها هزینه های تحصیل و زندگی متقاضیان را بین 6 تا 9 ماه پیگیری می کنند. متقاضیانی که واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی دکتری ایتالیا هستند، ممکن است در طول تحصیل، با رعایت شرایط خاص و تایید دانشگاه، کمک های مالی قابل توجهی مانند شهریه و بورسیه دریافت کنند.

بورسیه تحصیلی ایتالیا
مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی ایتالیا

جمع آوری اسناد گامی حیاتی در فرآیند مهاجرت است و هرگونه نقص مدرک می تواند نتیجه را تغییر دهد. اگر می خواهید برای بورسیه تحصیلی ایتالیا و دریافت ویزای دانشجویی در ایتالیا اقدام کنید، در هر سطح از روش به مدارک مختلفی نیاز خواهید داشت. این مدارک با توجه به دانشگاه و نوع بورسیه مورد نظر متفاوت است. 

مدارک کلی مورد نیاز برای فرآیند درخواست ویزا به شرح زیر است:

  • گذرنامه معتبر
  • عکس
  • مدارک هویتی
  • رزومه
  • مدارک و ریز نمرات مقاطع قبلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • نامه تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • پر کردن فرم ویزا
  • بیمه مسافرتی
  • مدارک مربوط به محل زندگی در ایتالیا
شرایط کار در ایتالیا

اکثر افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور سفر می کنند، قصد بازگشت به کشور خود را ندارند. در حقیقت، آنها می خواهند برای ورود، اقامت و در نهایت شهروندی کشور مقصد، ابتدا تحصیل کنند. اکثر افرادی که برای بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام می کنند، همه هدف یکسانی دارند. در نتیجه آگاهی از شرایط کار پس از تحصیل در ایتالیا برای این گروه حیاتی است. پس از فارغ التحصیلی، شش ماه در این کشور فرصت دارید تا به دنبال کار در موضوع تحصیلی خود باشید. درک این نکته مهم است که شرایط کار در ایتالیا ضعیف است و نرخ بیکاری، در حالی که در سال های اخیر کاهش یافته است، بالای 7 درصد باقی مانده است.

سؤالات متداول
  • آیا بورسیه تحصیلی ایتالیا تنها شامل شهریه دانشگاه می شود؟

معمولا به این صورت است که برخی از برنامه ها علاوه بر شهریه مبلغی را به عنوان کمک هزینه خوابگاه و زندگی نیز به دانشجو اعطا می کنند.

  • آیا شرایط کار پس از تحصیل در این کشور مناسب است؟

نرخ بیکاری در ایتالیا کمی بالاست و شما پس از تحصیل در این کشور به مدت 6 ماه فرصت جستجوی کار دارید. اما در صورت داشتن دانش زبان ایتالیایی شانس خوبی خواهید داشت.

  • آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور وجود دارد؟

بله برخی از دانشگاه ها دوره هایی را به زبان انگلیسی برگزار می کنند.

  • اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا چقدر زمان می برد؟

کمتر از ۶ ماه

  • آیا امکان اخذ ویزای همراه تحصیلی در ایتالیا وجود دارد؟

تحت شرایط خاصی بله

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا پرداختیم. باید توجه داشته باشید که شرایط ممکن است بر اساس سیاست داخلی کشور تغییر کند. در حال حاضر، دولت مرکزی و همچنین دانشگاه‌های ایتالیا، طرح‌های بورسیه تحصیلی متعددی را ارائه کرده‌اند که می‌تواند به دانشجویان برجسته‌ از کشورهای توسعه نیافته مانند ایران کمک کند. این بورسیه ها در زمان های مختلف در دسترس هستند و گاهاَ به موضوعات خاصی محدود می شوند. با این حال، همانطور که دیدیم، نرخ بیکاری در این کشور نسبتاَ بالا است و برای پیدا کردن یک کار خوب، تسلط به زبان ایتالیایی لازم است. اگر برای بورسیه تحصیلی در ایتالیا اقدام می کنید، باید قوانین سایر کشورها را نیز بررسی کنید. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصيلى به ایتالیا را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *