نکات کلیدی برای تحصیل داروسازی در اسپانیا

یکی از کشورهای محبوب در صدر لیست مقاصد تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در اروپا، کشور اسپانیا است. کیفیت چشمگیر دوره‌های آموزشی به‌ویژه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کنار هزینه‌های تحصیل و زندگی مقرون‌به‌صرفه نسبت به سایر کشورهای اروپایی مانند انگلیس باعث شده است که تحصیل داروسازی در اسپانیا نیز مانند رشته‌های پزشکی، پرستاری، مهندسی و… در این کشور متقاضیان زیادی داشته باشد. مدارک داروسازی که توسط اسپانیا ارائه می‌شوند در سطح جهانی کاملاً شناخته شده است و به همین دلیل فارغ‌التحصیلان این کشور موقعیت‌های شغلی مناسبی خواهند داشت. حدود 30 دانشگاه در اسپانیا وجود دارد که برخی از آن‌ها رشته داروسازی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به 2 زبان اسپانیایی و انگلیسی ارائه می‌دهند. ما در این مقاله به شرایط و اطلاعات مهمی که درباره رشته داروسازی در اسپانیا باید بدانید، اشاره می‌کنیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسپانیا، گردآوری‌شده است.

تحصیل داروسازی در اسپانیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • داروسازی در اسپانیا
  • شرایط و مدارک اخذ پذیرش از دانشگاه‌های داروسازی اسپانیا
  • رشته داروسازی در اسپانیا به چه زبانی تدریس می‌شود؟
  • هزینه تحصیل رشته داروسازی در اسپانیا
  • هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا
  • بهترین دانشگاه‌های داروسازی اسپانیا
  • چشم‌انداز شغلی داروسازی در اسپانیا

داروسازی در اسپانیا

داروسازی یکی از رشته‌های حیاتی است که به آموزش روش تولید و توزیع دارو می‌پردازد. در طی تحصیل داروسازی در اسپانیا دانشجویان می‌آموزند که چطور انواع مختلف داروها بر ذهن و بدن انسان تأثیر می‌گذارند، چطور تولید می‌شوند و در ترکیب با دیگر داروها چطور واکنش نشان می‌دهند. این مسائل باعث می‌شود دانشجویان از عوارض جانبی داروها، تأثیر داروها بر بیماران مختلف و استانداردهای تولید و توزیع دارو کاملاً آگاه باشند. بااین‌حال مسیر رشته داروسازی به اینجا ختم نمی‌شود، دانشجویان مشغول به تحصیل در اسپانیا در سال آخر دوره کارشناسی خود باید یک پروژه عملی و دوره کارآموزی را بگذرانند. دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری با کار در آزمایشگاه‌های حرفه‌ای و کاملاً مجهز برای کشف داروهای مؤثر بر پیشگیری، کنترل یا درمان بیماری‌های مختلف تلاش می‌کنند.

دوره کارشناسی داروسازی در اسپانیا معمولاً 5 سال طول می‌کشد و تلفیقی از دروس تئوری و عملی، سمینارها، کارآموزی و ارائه پروژه است. دانشجویان داروسازی معمولاً موظف به گذراندن دروسی ازجمله: شیمی آلی و معدنی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، فارماکولوژی، فیزیولوژی، گیاه‌شناسی دارویی و… هستند.

تحصیل داروسازی در اسپانیا

شرایط و مدارک اخذ پذیرش از دانشگاه‌های داروسازی اسپانیا

ممکن است شرایط تحصیل داروسازی در اسپانیا در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت باشد اما شرایط اولیه پذیرش در این رشته عبارت‌اند از:

  • دیپلم دبیرستان
  • مدرک لیسانس (برای دوره‌های مقطع کارشناسی ارشد)
  • ریزنمرات تحصیلی
  • نمرات بالا در دروس زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی.
  • تسلط به زبان انگلیسی و اسپانیایی (تا سطح B2)

 مدارک موردنیاز دانشجویان بین‌المللی برای پذیرش در دانشکده‌های داروسازی در اسپانیا نیز عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه نامه
  • رزومه یا CV
  • مدرک زبان معتبر
  • مدارک معادل‌سازی نمرات

رشته داروسازی در اسپانیا به چه زبانی تدریس می‌شود؟

اکثر دوره‌های داروسازی به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی ارائه می‌شوند اما برای کسب موفقیت و پایان رساندن دوره کارآموزی، لازم است همه دانشجویان به زبان اسپانیایی مسلط باشند تا به‌خوبی با بیماران و سایر همکاران خود ارتباط برقرار کنند. البته ازآنجاکه دوره‌های زبان انگلیسی به‌تازگی و در سال‌های اخیر ارائه می‌شوند هنوز امکان تحصیل داروسازی در اسپانیا در سراسر کشور یا همه دانشگاه‌ها وجود ندارد. ازجمله محبوب‌ترین دانشگاه‌ها در بین دانشجویان بین‌المللی که در رشته داروسازی تحصیل به زبان انگلیسی می‌کنند، می‌توان به دانشگاه کاتولیک UCAM مورسیا، دانشگاه سن پابلو CEU، دانشگاه فرانسیسکو دو ویتوریا، بنیاد IQS و دانشگاه پومپئو فابرا اشاره کرد.

هزینه تحصیل رشته داروسازی در اسپانیا

هزینه‌های تحصیل مقرون‌به‌صرفه در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در اسپانیا یکی از دلایل محبوبیت این کشور برای دانشجویان است. متوسط ​​شهریه تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا 11450 یورو در سال است. این رقم در مقایسه با هزینه‌های تحصیل داروسازی در انگلستان بسیار کمتر است. همچنین ازآنجاکه دانشگاه‌های دولتی متعددی در اسپانیا رشته داروسازی را ارائه می‌دهند، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با اخذ پذیرش از آن‌ها هزینه‌های تحصیل خود را به‌وضوح کاهش دهند. همچنین فرصت کار حین تحصیل در اسپانیا برای دانشجویان بین‌المللی دارای ویزای دانشجویی اسپانیا تا حداکثر 20 ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت در طول‌ترم و به‌صورت تمام‌وقت و بدون محدودیت زمانی در دوران تعطیلات وجود دارد. علاوه بر این اخذ بورسیه تحصیلی از اسپانیا هم می‌تواند هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را برای دانشجویان واجد شرایط کاهش دهد. معمولاً مبلغ بورسیه‌های تحصیلی بین 500 تا 1000 دلار در سال است. در ادامه شهریه برخی دانشگاه‌های اسپانیا که دوره‌های داروسازی دوزبانه اسپانیایی-انگلیسی ارائه می‌دهند، آمده است:

  • دانشگاه سن پابلو CEU: 12900 یورو در سال
  • دانشگاه کاتولیک UCAM مورسیا: 8970 یورو در سال
  • دانشگاه فرانسیسکو دو ویتوریا: 11400 یورو در سال
  • بنیاد IQS: 12540 یورو در سال
هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا

هزینه‌های زندگی در اسپانیا برای دانشجویان بین‌المللی کاملاً مقرون‌به‌صرفه است. دانشجویان بین‌المللی ممکن است به‌طور متوسط به ​​900-1300 یورو در هرماه و حدود 10800-15600 یورو در سال نیاز داشته باشند. بااین‌حال هزینه‌های واقعی زندگی ممکن است بسته به سبک زندگی دانشجو متغیر باشد. به‌عنوان‌مثال، خوابگاه‌های دانشگاه مقرون‌به‌صرفه تر از خوابگاه‌های خصوصی هستند.

تحصیل داروسازی در اسپانیا
بهترین دانشگاه‌های داروسازی اسپانیا

حدود 30 دانشگاه در اسپانیا رشته داروسازی را ارائه می‌دهد. هرچند به علت تعدد دانشگاه‌ها، امکان اخذ پذیرش در رشته داروسازی برای دانشجویان افزایش می‌یابد اما از طرفی دیگر انتخاب دانشگاه مناسب با شرایط فردی پیچیده‌تر خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب دانشگاه مقصد خود با یک مشاور حرفه‌ای و مجرب صحبت کنید. برخی از دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل داروسازی در اسپانیا عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه کاتولیک UCAM مورسیا

این دانشگاه با شرکت‌های معتبر در صنعت داروسازی قرارداد دارد و در کنار دروس عملی فرصت شرکت در دوره‌های کارآموزی در آزمایشگاه‌های حرفه‌ای، کلینیک‌های چشم‌پزشکی، داروخانه بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر را به دانشجویان خود می‌دهد. همین موضوع باعث شده است که انتخاب اول بسیاری از دانشجویان داروسازی باشد.

  1. دانشگاه اروپایی والنسیا

مدرک داروسازی این دانشگاه به‌صورت آنلاین به زبان اسپانیایی و در طول 5 سال ارائه می‌شود. است تمرکز این دانشگاه بر روی ارائه آخرین فناوری‌های داروسازی به دانشجویان است که به متخصصان آینده اجازه می‌دهد در تمام زمینه‌های مرتبط با رشته داروسازی کار کنند.

  1. دانشگاه فرانسیسکو دو ویتوریا

مدرک داروسازی در دانشگاه فرانسیسکو دو ویتوریا همراه با مدرک دیپلم در نوآوری دارویی ارائه می‌شود. این دانشگاه تنها دانشگاه در اسپانیا است که به دانشجویان اجازه می‌دهد در برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی مانند Pfizer، PharmaMar و Roche دوره‌های کارآموزی داشته باشند. بااین‌حال آموزش در این شرکت‌ها تنها بخشی از دوره‌های اجباری کارآموزی حین تحصیل داروسازی در اسپانیا است. دانشکده داروسازی این دانشگاه از دانشجویان می‌خواهد که 6000 ساعت آموزش را در بیمارستان‌ها و مراکز داروسازی بگذرانند. علاوه بر بسیاری از مزایایی که مدرک داروسازی در دانشگاه فرانسیسکو دو ویتوریا ارائه می‌دهد، ازنظر نرخ بالای اشتغال‌زایی در صدر دانشگاه‌های اسپانیا قرار دارد و ۹۳ درصد از فارغ‌التحصیلان پس از فارغ‌التحصیلی شغلی پیدا می‌کنند.

  1. دانشگاه گرانادا

مدرک داروسازی این دانشگاه به زبان اسپانیایی است و دانشجویان علاوه بر دروس اجباری مانند آناتومی بدن انسان، بیومتری، شیمی، فیزیک و بیوشیمی می‌توانند دروس اختیاری روش‌های ابزاری، انگل‌شناسی، میکروبیولوژی، فیزیولوژی، بیوتکنولوژی، فیزیوپاتولوژی، فارماکولوژیو ایمونولوژی نیز بگذرانند.

  1. بنیاد دانشگاه سن پابلو CEU اندلس

زیرساخت‌های آموزشی این دانشگاه، متشکل از بیش از 40 آزمایشگاه برای کاربردهای اساسی و تخصصی است. همچنین دانشجویان داروسازی این دانشگاه موظف به گذراندن بیش از 1800 ساعت کارآموزی با نظارت متخصصان بگذرانند. این دوره کارآموزی توسط انجمن استانداردسازی و صدور گواهینامه اسپانیا (AENOR) کاملاً تأیید شده است. به‌طوری‌که دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی، می‌توانند در مورد استفاده صحیح از داروها مشاوره دهند، در فرآیند تولید داروهای جدید مؤثر باشند و به بیماران در مورد تغذیه صحیح هنگام استفاده از داروهای مختلف مشاوره دهند. دوره‌های داروسازی این دانشگاه به دو زبان اسپانیایی و انگلیسی ارائه می‌شود.

  1. بنیاد IQS

با توجه به ارائه بیشتر کلاس‌ها به زبان انگلیسی، بنیاد IQS یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای دریافت مدرک داروسازی در بین دانشجویان بین‌المللی است. آموزش در این موسسه با 1200 ساعت کار آزمایشگاهی و کارآموزی اجباری بیش از 6 ماه در دفاتر داروخانه یا بیمارستان‌ها همراه است. علاوه بر این دانشجویان باید یک دوره آموزشی اضافی 3 ماهه درباره صنعت داروسازی در این دانشگاه بگذرانند. برنامه کارشناسی داروسازی بنیاد IQS، معادل مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دیگر در اسپانیا است.

  1. دانشگاه باسک

اگرچه اکثر دوره‌های این دانشگاه به زبان اسپانیایی هستند، سالانه به تعداد دوره‌های زبان انگلیسی این دانشگاه افزوده می‌شود. مدرک لیسانس داروسازی در دانشگاه باسک یک برنامه پنج‌ساله با 60 واحد ECTS است. دانشجویان برای فارغ‌التحصیلی باید یک دوره کارآموزی اجباری را در ترم بهار سال آخر تحصیل خود بگذرانند.

  1. دانشگاه آلکالا

دانشکده داروسازی در دانشگاه آلکالا یک مؤسسه آکادمیک است که چندین استاد معتبر از سال 1845 در آن مشغول به تدریس هستند. مدرک داروسازی این دانشگاه بر اساس دستورالعمل‌های اروپایی ارائه می‌شود و به همین دلیل در سطح اروپا و جهان کاملاً معتبر است.

  1. دانشگاه کاردنال هررا

مدرک داروسازی دانشگاه Cardenal Herrera به‌صورت دوزبانه تدریس می‌شود. موضوعی که این دانشگاه را برای تحصیل داروسازی در اسپانیا برجسته می‌کند این است که این دانشگاه دارای یک کلاس درس داروسازی است که کپی یک داروخانه واقعی است که برای تمرین دانشجویان طراحی‌شده است.

  1. دانشکده داروسازی و علوم غذایی دانشگاه بارسلون

UB یک دانشگاه پیشرو، نه‌تنها در اسپانیا، بلکه در سطح بین‌المللی است. به همین علت، دوره‌های مختلفی ازجمله داروسازی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد و در میان دانشجویان بین‌المللی که قصد کار در کشورهای مختلف را دارند، محبوب است.

چشم‌انداز شغلی داروسازی در اسپانیا

رشته داروسازی دامنه و کاربرد وسیعی دارد به همین جهت دانشجویان فارغ‌التحصیل این رشته در شرکت‌ها و تولیدکنندگان پیشرو داروسازی از امکانات بسیار خوبی برخوردارند. برخی از شغل‌های محبوب برای فارغ‌التحصیلان داروسازی عبارت‌اند از: شیمیدان، بازرس غذا و دارو، مسئول داروی بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، دارو درمانگر، تکنسین شیمی، بازرس مواد مخدر و بازرس بهداشت. متوسط ​​حقوق سالانه یک داروساز در اسپانیا نیز حدود 43800 یورو است که بسته به میزان تجربه و تحصیلات افزایش می‌یابد.

سؤالات متداول
  • آیا ارائه مدرک GRE برای تحصیل در رشته داروسازی در اسپانیا الزامی است؟

خیر. برای تحصیل داروسازی در اسپانیا نیازی به نمره GRE ندارید. بااین‌حال، ممکن است برای اثبات مهارت زبان انگلیسی خود به نمرات آیلتس، تافل یا PTE نیاز داشته باشید. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است دانشجویان بین‌المللی را ملزم به شرکت در آزمون EBAU/PAU کنند.

  • شهریه لیسانس داروسازی در اسپانیا چقدر است؟

متوسط ​​هزینه دوره‌های کارشناسی داروسازی در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا 11450 یورو در سال است اما شهریه دانشگاه‌های دولتی بسیار کمتر از این رقم است.

  • مدت لیسانس داروسازی در اسپانیا چقدر است؟

لیسانس داروسازی در اسپانیا معمولاً پنج سال است که شامل دوره‌های کارآموزی و عملی نیز می‌شود.

  • درآمد یک داروساز در اسپانیا چقدر است؟

متوسط ​​حقوق سالانه یک داروساز 43800 یورو است.

  • آیا امکان اخذ بورسیه از دانشگاه‌های اسپانیا وجود دارد؟

بله. بسیاری از دانشگاه‌های دولتی این کشور بورسیه‌هایی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

تحصیل داروسازی در اسپانیا به دلیل شهریه نسبتاً پایین و کیفیت بسیار بالای دانشگاه‌های این کشور ایده فوق‌العاده‌ای برای کسب مشاغل پردرآمد و کارآمد در سطح جهانی است. تحصیل در این رشته حدود 5 سال زمان می‌برد و به‌صورت تئوری و عملی ارائه می‌شود. بااین‌حال موفقیت در این رشته نیازمند یادگیری و تسلط زبان اسپانیایی و اخذ ویزای دانشجویی برای ایرانیان است. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل و اخذ ویزای اسپانیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *