جدیدترین شرایط تحصیل داروسازی در انگلستان

انگلستان یکی از بهترین مقاصد بین‌المللی برای دانشجویان بین‌المللی است که می‌خواهند در رشته داروسازی تحصیل کنند. نه‌تنها به این دلیل که انگلستان فرصتی را برای دانش آموزان فراهم می‌کند تا سبک زندگی جدیدی را تجربه کنند و با سنت‌ها و آداب‌ورسوم جامعه بریتانیا سازگار شوند بلکه به دلیل گذشته غنی و پربار انگلستان درباره تحقیقات علمی در زمینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، نوآوری پزشکی و توسعه دارو. اگر علاقه‌مند به شیمی و صنایع دارویی هستید، تحصیل داروسازی در انگلستان می‌تواند آینده شغلی شما را کاملاً متحول کند. به‌ویژه اگر بدانید که مدرک داروسازی انگلستان در سراسر اتحادیه اروپا و حتی کانادا معتبر است و فرصت این را خواهید داشت که در داروخانه‌ها و بیمارستان‌های سراسر جهان مشغول به کار شوید. ما در این مقاله به بررسی شرایط دریافت مدرک داروسازی در انگلیس می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور انگلیس، گردآوری‌شده است.

تحصیل داروسازی در انگلستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • رشته داروسازی در انگلیس
  • گرایش‌های داروسازی در انگلستان
  • شرایط تحصیل در رشته داروسازی در انگلستان
  • دانشگاه‌های داروسازی در انگلستان
  • هزینه تحصیل داروسازی در انگلیس
  • درآمد داروسازی در انگلستان
  • آینده شغلی داروسازی در انگلستان

رشته داروسازی در انگلیس

تحصیل داروسازی در انگلستان برای دانشجویان علاقه‌مند به شیمی یک ایده فوق‌العاده است. دوره‌های داروسازی در انگلیس در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به‌صورت تلفیقی از آموزش تئوری و عملی ارائه می‌شود. مقطع کارشناسی 3 تا 4 سال، کارشناسی ارشد 1 سال و دکتری 1 تا 3 سال طول می‌کشد. دانشکده‌های داروسازی دروسی مانند فارماکولوژی، زیست‌شناسی و فیزیولوژی، داروسازی، شیمی، اخلاق و اقتصاد تدریس می‌کنند. علاوه بر این دانشجویان باید به‌صورت عملی در آزمایشگاه‌های مجهز و دوره‌های کارآموزی اجباری که دانشگاه برگزار می‌کند، شرکت کنند. این دوره‌ها به افزایش مهارت عملی دانشجویان درزمینهٔ تولید و ترکیب انواع داروها، آشنایی با تأثیرات آن‌ها در بدن و همچنین افزایش مهارت‌های کلامی و همدلی در دانشجویان در مواجهه با بیماران و سایر اعضای کادر درمان منجر می‌شود.

تحصیل داروسازی در انگلستان

 فقط تعداد کمی از فارغ‌التحصیلان داروسازی مستقیماً پس از فارغ‌التحصیلی به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می‌پردازند. بااین‌حال فارغ‌التحصیلان داروسازی که اهداف تحقیقاتی برای توسعه علم داروسازی دارند برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد داروسازی در انگلستان (Master of Pharmacy) یا MPharm اقدام می‌کنند. در مقطع کارشناسی ارشد داروسازی رشته‌هایی مانند کشف و توسعه دارو ارائه می‌شود. از طرف دیگر دانشجویانی که قصد مهاجرت به کانادا پس از تحصیل داروسازی در انگلستان را دارند، معمولاً برای تحصیل در مقطع ارشد اقدام می‌کنند؛ چراکه این مدرک تنها مدرک معتبر داروسازی است که توسط هیئت بررسی داروسازی کانادا (PEBC) به رسمیت شناخته‌شده است و اجازه کار به‌عنوان داروساز در کانادا را به دانشجویان بین‌المللی می‌دهد.

گرایش‌های داروسازی در انگلستان

به‌طورکلی 3 نوع مدرک داروسازی در انگلستان وجود دارد که دانشجویان را جهت کار در مشاغل مختلف صنعت داروسازی آموزش می‌دهد. گرایش‌های مختلف داروسازی در انگلیس عبارت‌اند از:

  • داروساز

اکثر داروسازان در داروخانه‌های بیمارستانی یا داروخانه‌های محلی کار می‌کنند و از تجویز خودسرانه داروهای بدون نسخه جلوگیری می‌کنند. آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که بیماران داروهای صحیح خود را دریافت می‌کنند، همچنین در مورد درمان‌ها و نحوه مدیریت دوز داروها به آن‌ها مشاوره می‌دهند و با پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی همکاری نزدیک دارند. کار در این عنوان شغلی مستلزم اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته داروسازی است.

  • دستیار داروساز

دستیاران داروسازی در کنار تکنسین‌ها کار می‌کنند و علاوه بر مسئولیت گرفتن و توزیع نسخه، در نبود تکنسین اصلی داروخانه پاسخگوی سؤالات مراجعان خواهند بود.

  • تکنسین داروسازی

تکنسین‌های بهداشتی اغلب در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های محلی کار می‌کنند و نقش آن‌ها تحویل دارو و تعیین دوز مناسب دارو برای بیماران مختلف است. دانشگاه‌های انگلستان با ارائه دروسی مانند نحوه تولید و تهیه دارو، کنترل کیفیت داروها و همچنین آزمایش‌های تخصصی این افراد را برای بازار کار آماده می‌کنند.

شرایط تحصیل در رشته داروسازی در انگلستان

شرایط ورود به دانشگاه‌های داروسازی انگلستان بسته به اینکه می‌خواهید تکنسین، دستیار یا داروساز شوید و همچنین بر اساس معیارهای هر دانشگاه متفاوت خواهد بود اما به‌طورکلی دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل داروسازی در انگلستان باید نمرات بالایی در دروس شیمی، ریاضی و زیست‌شناسی کسب کرده باشند. همچنین باید در دیپلم بین‌المللی حداقل نمره 34 و در آزمون A LEVEL که یک آزمون برای سنجش صلاحیت علمی افراد برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلیس است، امتیاز AAB کسب کنند. علاوه بر این باید حداقل نمره 6.5 در آزمون کلی آیلتس و حداقل نمره 6 در هر بخش از این آزمون را کسب کرده باشند.

ازآنجاکه دیپلم ایرانی در دانشگاه‌های داروسازی انگلیس معتبر شناخته نمی‌شود، دانشجویان ایرانی باید در یک دوره Foundation in Pharmacy یا A Level را در کالج‌های کشور انگلستان بگذرانند. دوره فاندیشن یک سال و دوره A LEVEL 2 سال طول می‌کشد. بااین‌حال این واقعیت وجود دارد که برای دانشجویان ایرانی تحصیل در مقطع لیسانس در انگلیس بدون گذراندن یکی از این دوره‌ها به‌هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود.

دانشگاه‌های داروسازی در انگلستان

رشته داروسازی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی در انگلیس است و دانشگاه‌های متعددی دوره‌های داروسازی را ارائه می‌دهند. البته همان‌طور که گفتیم گرایش‌های تحصیلی داروسازی در انگلیس متفاوت است و به همین دلیل همه دانشگاه‌های دوره‌های مختلف داروسازی را در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه نمی‌دهند. دانشگاه‌های زیر درزمینهٔ تحصیل داروسازی در انگلستان مشهور شده‌اند:

  • دانشگاه اولستر
  • دانشگاه لینکلن
  • دانشگاه سنت جورج
  • دانشگاه پورتسموث
  • دانشگاه ناتینگهام ترنت
  • دانشگاه کوئینز، بلفاست
  • دانشگاه گلاسکو
  • دانشگاه کاردیف
  • دانشگاه برادفورد
  • دانشگاه ساندرلند
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه داندی
  • دانشگاه استراثکلای
  • دانشگاه بریستول
  • دانشگاه رابرت گوردون
  • دانشگاه منچستر
  • دانشگاه باث
هزینه تحصیل داروسازی در انگلیس

هزینه تحصیل داروسازی در انگلستان بین 54000 تا 166000 پوند در دانشگاه‌ها و مقاطع مختلف این رشته متغیر است. علیرغم هزینه بالای تحصیل در انگلستان، مدرک داروسازی به‌طورکلی به‌عنوان یکی از سودآورترین رشته‌ها درزمینهٔ پزشکی و سلامتی به‌حساب می‌آید. برخلاف سایر رشته‌ها، یکی از مزایای تحصیل داروسازی در کشور انگلستان، امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در این کشور است. علاوه بر این دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد داروسازی را در انگلستان دریافت کنند، می‌توانند برای کار در این حوزه در کشور کانادا یا سراسر اتحادیه اروپا اقدام کنند.

تحصیل داروسازی در انگلستان
درآمد داروسازی در انگلستان

فردی که به‌عنوان داروساز در انگلستان کار می‌کند معمولاً سالانه حدود 87600 پوند درآمد دارد. دستمزد داروسازان در انگلیس از 42900 پوند تا 137000 پوند در سال متغیر است. این تفاوت چشمگیر بین درآمد داروسازان به عوامل مختلفی ازجمله میزان سابقه و تجربه کاری، میزان مهارت، جنسیت یا حتی موقعیت مکانی آن‌ها بستگی دارد. سطح تجربه مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق است. طبیعتاً هر چه سال‌های تجربه بیشتر باشد، دستمزد افراد بیشتر است. جدول زیر درآمد داروسازان در انگلیس بر اساس تعداد سال‌های کاری نشان می‌دهد:

میزان تجربهمتوسط درآمد سالانه
کمتر از 2 سال50900 پوند
2 تا 5 سال65400 پوند
5 تا 10 سال90200 پوند
10 تا 15 سال112000 پوند
15 تا 20 سال120000 پوند

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در میزان درآمد داروسازان در انگلیس سطح تحصیلات آن‌هاست. متوسط حقوق یک داروساز با مدرک لیسانس در انگلیس حدود 63500 پوند در سال و متوسط حقوق یک داروساز باز مدرک کارشناسی ارشد 102000 پوند در سال است؛ به عبارتی 60 درصد بیشتر از فردی که دارای مدرک لیسانس است! از طرفی دوره کارشناسی ارشد در انگلستان از 29600 پوند تا 88700 پوند هزینه دارد و تقریباً دو سال طول می‌کشد. با این آمارها تحصیل داروسازی در انگلستان در مقاطع تحصیلات تکمیلی یک سرمایه‌گذاری ارزشمند محسوب می‌شود. علاوه بر این داروسازان مرد حدود 7 درصد بیشتر از داروسازان زن در انگلیس درآمد دارند و افرادی که در بخش خصوصی کار می‌کنند حدود 4 درصد کمتر از افرادی که در داروخانه‌ها و بیمارستان‌های دولتی انگلیس مشغول به کار هستند، درآمد دارند.

آینده شغلی داروسازی در انگلستان

فارغ‌التحصیلان داروسازی علاوه بر کار به‌عنوان یک داروساز در جامعه یا بیمارستان، فرصت‌های شغلی متعددی را در دانشگاه، صنعت داروسازی و نهادهای نظارتی خواهند داشت. به‌عنوان‌مثال فارغ‌التحصیلان داروسازی می‌توانند در عناوین شغلی زیر استخدام شوند:

  • دانشیار تحقیقات بالینی
  • مدرس دانشگاه
  • فارماکولوژیست
  • دستیار پزشک
  • دانشمند توسعه محصول پزشکی
  • نویسنده علمی
  • سم‌شناس
  • مسئول کنترل کیفی شرکت‌های دارویی

فارغ‌التحصیلان داروسازی همچنین توسط سازمان‌های بخش خصوصی، مانند شرکت‌های داروسازی و شرکت‌های مواد غذایی و نوشیدنی، برای کار در زمینه‌هایی مانند تحقیق و توسعه، تضمین کیفیت، بازاریابی، فروش و مدیریت در صنعت استخدام می‌شوند.

سؤالات متداول
  • گرایش‌های مختلف رشته داروسازی در انگلیس چیست؟

دانشجویان می‌توانند در 3 گرایش داروسازی، دستیار داروسازی و تکنسین داروسازی تحصیل‌کرده و مشغول به کار شوند.

  • امکان اخذ اقامت انگلیس پس از تحصیل داروسازی در این کشور وجود دارد؟

بله درصورتی‌که بتوانید یک شغل با درآمد مناسب پیدا کنید می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر داده و در این کشور بمانید.

  • مدرک لیسانس داروسازی انگلستان چند سال طول می‌کشد؟

این دوره بسته به دانشگاه و سطح علمی و توانایی دانشجو معمولاً 3 تا 4 سال طول می‌کشد.

  • آیا تحصیل در انگلستان نیازمند ارائه مدرک زبان است؟

بله شما باید آیلتس حداقل 6.5 داشته باشید.

  • متوسط درآمد یک داروساز در انگلیس چقدر است؟

متوسط حقوق داروسازان در انگلیس سالانه حدود 87600 پوند است.

سخن پایانی

تحصیل داروسازی در انگلستان حتی باوجود شهریه‌ها و هزینه زندگی نسبتاً بالا در این کشور یک ‌راه ایدئال برای دریافت یک مدرک معتبر در سراسر اتحادیه اروپا و حتی کانادا است. بااین‌حال یکی از چالش‌هایی که ایرانیان برای پذیرش در دانشگاه‌های داروسازی انگلیس دارند این است که مدرک دیپلم ایرانی در این کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود و دانشجویان باید به مدت 1 تا 2 سال در کالج‌های این کشور تحصیل کنند. تصمیم‌گیری درباره ارسال درخواست پذیرش از دانشگاه‌های داروسازی انگلیس بسته به شرایط فردی هر دانشجو متفاوت خواهد بود. به همین جهت توصیه می‌کنیم قبل از اقدام برای تحصیل در انگلیس با افراد آگاه مشورت کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به انگلستان را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *