جدیدترین شرایط تحصیل در اسلواکی

اسلواکی (قلب اروپا) در اروپای مرکزی واقع‌شده و جمعیت آن حدود 5.4 میلیون نفر است. پایتخت اسلواکی براتیسلاوا و زبان رسمی آن اسلواکی است. به دلایلی ازجمله مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل و زندگی، داشتن سیستم آموزشی بولونیا و دانشگاه‌های معتبر در سطح جهان، تحصیل در اسلواکی هدف بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است. عضویت اسلواکی در شینگن که اجازه سفر آزادانه به تمام منطقه شینگن به دانشجویان را می‌دهد، امکان اخذ انتقالی به سایر دانشگاه‌های سراسر اروپا، امکان اخذ اقامت دائم اسلواکی پس از تحصیل و کیفیت بالای سیستم آموزشی و ارائه انواع بورسیه‌های تحصیلی دولتی و غیردولتی در این کشور هم از دلایل جذابیت تحصیل در کشور اسلواکی است. همچنین اسلواکی دوره‌ای شبیه به رونق اقتصادی را تجربه می‌کند و فرصت‌های شغلی کارآموزی و فارغ‌التحصیلی زیادی در شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن، کرافت ورک و سامسونگ برای دانشجویان بین‌المللی در این کشور وجود دارد.

تحصیل در اسلواکی

اسلواکی سابقه حملات تروریستی ندارد و نرخ جرم و جنایت در آن بسیار پایین است. درنتیجه امنیت اجتماعی و سیاسی در اسلواکی بسیار بالاست. این موارد تنها گوشه‌ای از دلایلی است که توجه دانشجویان بین‌المللی را به تحصیل در کشور اسلواکی جلب کرده است. ما در این مقاله به بررسی شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسلواکی و هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • سیستم آموزشی اسلواکی
  • مزایای تحصیل در کشور اسلواکی چیست؟
  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسلواکی
  • الزامات زبان برای تحصیل در اسلواکی
  • مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسلواکی
  • هزینه‌های زندگی در اسلواکی
  • هزینه تحصیل در اسلواکی
  • معرفی دانشگاه‌های اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی
  • بررسی شرایط اقتصاد و کار دانشجویی در اسلواکی
  • ویزای دانشجویی اسلواکی

سیستم آموزشی اسلواکی

اسلواکی سابقه طولانی درزمینهٔ آموزش و تحقیقات علمی دارد، به‌طوری‌که قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی این کشور از سال 1465 تأسیس‌شده و همچنان در حال فعالیت است. از زمان استقلال اسلواکی در سال 1993 نیز سرمایه‌گذاری زیادی درزمینهٔ آموزش عالی در این کشور انجام‌شده است. به‌طوری‌که امروزه اسلواکی، خانه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر اروپایی است، ازجمله دانشگاه کامنیوس (قدیمی‌ترین دانشگاه کشور در براتیسلاوا)، دانشگاه اقتصاد براتیسلاوا و مدرسه بین‌المللی هنرهای لیبرال براتیسلاوا. کشور اسلواکی دارای دانشگاه‌های مطرح در حوزه‌های تخصصی ازجمله دانشگاه کشاورزی، دانشگاه کنستانتین فیلسوف و دانشگاه فنی کوزیته نیز هست. امروزه، دانشگاه‌های اسلواکی بر اساس استانداردهای بولونیا عمل می‌کنند. این بدان معناست که تحصیل در اسلواکی در 3 سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان‌پذیر است. مدرک لیسانس در این کشور بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد، البته رشته‌های تخصصی مثل پزشکی و مهندسی تا 5 سال هم ادامه خواهد داشت. دوره کارشناسی ارشد معمولاً 2 سال است و دوره دکتری بین 3 تا 5 سال زمان می‌برد. همچنین تدریس در اسلواکی شامل دروس تئوری و دوره‌های عملی، آزمایشگاه، تحقیق و پژوهش می‌شود.

تحصیل در اسلواکی

مزایای تحصیل در کشور اسلواکی چیست؟

کیفیت بالای آموزش و پژوهش در اسلواکی و پیروی این کشور از سیستم بولونیا یکی از اساسی‌ترین مزایای تحصیل در اسلواکی است که باعث مهاجرت تحصیلی افراد زیادی از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف به این کشور شده است. این تنوع فرهنگی و ملیتی باعث آشنایی با زبان و فرهنگ و تعامل و شبکه‌سازی بین دانشجویان بین‌المللی می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌های اسلواکی مورد تأیید تمام کشورهای اروپا و حتی موردتانید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند. به همین جهت دانشجویان بین‌المللی فرصت استخدام و کار در سراسر اروپا را خواهند داشت. علاوه بر این، هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر این، بورسیه‌های متعددی توسط دولت اسلواکی به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود که هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. امکان تحصیل کاملاً رایگان به زبان اسلواکی نیز برای دانشجویان وجود دارد. همچنین ازآنجاکه اسلواکی بخشی از برنامه تبادل دانشجویی اراسموس است، دانشجویان می‌توانند در حین تحصیل یا کارآموزی به سایر کشورهای اروپایی عضو اراسموس، انتقالی بگیرند.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسلواکی

شرایط عمومی پذیرش برای دانشجویان بین‌المللی در اسلواکی مانند دانشجویان اتباع اسلواکی است. اولین و مهم‌ترین شرط پذیرش در سطح لیسانس قبولی در امتحان  Maturita  یا امتحانات پایان دوره متوسطه است. همچنین برای پذیرش در کارشناسی ارشد، متقاضی باید دارای مدرک لیسانس باشد، برای برنامه دکتری، دانشجویان باید تحصیلات کارشناسی ارشد را به پایان رسانده باشند. دارندگان مدرک بین‌المللی دارای شرایط عمومی برای پذیرش در دانشگاه‌های اسلواکی هستند. بااین‌حال، مدارک تحصیلات قبلی شما باید توسط جمهوری اسلواکی به رسمیت شناخته شود، مدارک موردقبول این کشور در وب‌سایت رسمی  وزارت آموزش، علوم، تحقیقات و ورزش جمهوری اسلواکی ذکرشده است. برخی از مؤسسات برای پذیرش، آزمون ورودی یا مصاحبه دارند. همچنین برخی دانشگاه‌ها، شرط معدل تعریف می‌کنند. همچنین در رشته‌های هنری معمولاً آزمون‌های استعدادیابی یا آزمون‌های عملی برای پذیرش برگزار می‌شود.

الزامات زبان برای تحصیل در اسلواکی

زبان تدریس در اسلواکی به‌طورکلی به زبان اسلواکی است اما برخی از دانشگاه‌های این کشور دوره‌هایی را به زبان انگلیسی، مجارستانی، فرانسوی، آلمانی و روسی ارائه می‌دهند. دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را به‌طور کامل به زبان انگلیسی تکمیل کنند، باید ثابت کنند که حداقل در سطح متوسطی به این زبان تسلط دارند. دانشگاه‌ها معمولاً آزمون‌های ارزیابی زبان انگلیسی برگزار می‌کنند، اما به‌طورکلی، دانشجویان می‌توانند نمرات آزمون‌های شناخته‌شده بین‌المللی مانند آیلتس، تافل، CBE و تافل را ارائه دهند. تحصیل به زبان اسلواکی در این کشور کاملاً رایگان است و متقاضیانی که قصد دارند در دوره‌هایی که به زبان اسلواکی تدریس می‌شوند، تحصیل کنند می‌توانند با پرداخت هزینه‌هایی حدود 5 تا 6 هزار یورو در سال، در دوره‌های مقدماتی آموزش زبان اسلواکی شرکت کنند و پس از تسلط بر این زبان به‌صورت رایگان درس بخوانند.

مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسلواکی

دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در اسلواکی باید به سایت موسسه آموزش عالی اسلواکی موردنظر خود مراجعه کنند. فرم درخواست پذیرش موسسه موردنظر خود را پرکرده و همراه با مدارک موردنیاز زیر به دانشگاه مقصد خود ارسال کنند:

  • گواهی بیمه سلامت
  • اثبات تمکن مالی برای پوشش هزینه تحصیل و زندگی در اسلواکی
  • یک کپی معتبر از پاسپورت و 2 قطعه عکس اندازه پاسپورت
  • پیش‌نویس و پروپوزال پایان‌نامه (برای تحصیل در مقطع دکتری): باید 1-2 صفحه باشد
  • انگیزه نامه
  • گواهی تحصیلی و ریزنمرات رسمی مدرک دانشگاهی و سایر مدارک تحصیلی.
  • رزومه کاری
  • فهرست آثار منتشرشده، یا فعالیت‌های پژوهشی یا هنری
  • گواهی مهارت زبان اسلواکی یا انگلیسی
تحصیل در اسلواکی
هزینه‌های زندگی در اسلواکی

هزینه زندگی در اسلواکی نسبت به سایر کشورهایی که از یورو استفاده می‌کنند مانند آلمان یا فرانسه بسیار کمتر است. شهرهای براتیسلاوا، نیسترا و کوسیته اصلی‌ترین شهرهای دانشجویی در اسلواکی هستند. ما به‌عنوان نمونه هزینه‌های زندگی دانشجویی در شهر براتیسلاوا را در جدول زیر آورده‌ایم:

 اجاره ماهانه (آپارتمان یک خوابه): 600 یورو
 خدمات آب و برق (متوسط ​​ماهانه): 170 یورو
 کارت حمل‌ونقل عمومی ماهانه: 27 یورو
 وعده غذایی (رستوران ارزان): 6 یورو
 قهوه: 2.10 یورو
 شیر (1 لیتر): 0.80 یورو
 سبزیجات (1 کیلوگرم): 1.50 یورو
 تخم‌مرغ (12 عدد): 2 یورو
 آب (1.5 لیتر): 0.60 یورو
 گوشت گاو (1 کیلوگرم): 9.50 یورو
 نان (1 عدد): 1 یورو

متوسط ​​هزینه زندگی برای یک نفر در براتیسلاوا 590 یورو (720 دلار) در ماه بدون احتساب اجاره‌بها است. مانند بسیاری از کشورها، اجاره‌بها در اسلواکی به‌عنوان هزینه جداگانه محاسبه می‌شود. برای کاهش هزینه‌های مسکن، می‌توانید در خوابگاه‌های دانشجویی یا آپارتمان‌های شریکی زندگی کنید. همچنین می‌توانید به‌جای خرید آب‌معدنی از آب‌لوله‌کشی استفاده کنید.

مراقبت‌های بهداشتی در اسلواکی کاملاً رایگان نیست به همین جهت شما به‌عنوان دانشجو باید هزینه‌های بیمه درمانی که اجباری است هم در نظر داشته باشید. البته مراقبت‌های بهداشتی ارائه‌شده در اسلواکی از استاندارد بالایی برخوردار است و با کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا قابل‌مقایسه است. همچنین اسلواکی، امکان حمل‌ونقل رایگان برای دانشجویان را ایجاد کرده است.

هزینه تحصیل در اسلواکی

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی که از کشورهای اتحادیه اروپا می‌آیند رایگان است. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید هرسال هزینه‌هایی از 550 یورو تا 5500 یورو برای تحصیل در مقطع کارشناسی بپردازند. هزینه تحصیل برای تحصیلات تکمیلی به‌طور قابل‌توجهی بالاتر است، زیرا از 2200 یورو تا 5500 یورو در سال متغیر است. بااین‌حال دانشجویانی که به‌صورت تمام‌وقت به زبان اسلواکی در این کشور تحصیل می‌کنند، از پرداخت شهریه کاملاً معاف خواهند بود. شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌های تحصیل در کشور اسلواکی، ابتدا در دوره‌های آموزش زبان اسلواکی که سالانه 5 تا 6 هزار یورو در سال هزینه‌دارند، شرکت کنید و سپس به‌صورت رایگان به زبان اسلواکی درس بخوانید. همچنین می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی در اسلواکی استفاده کنید یا از دانشگاه‌های مقرون‌به‌صرفه این کشور پذیرش بگیرید. در جدول زیر نام برخی از ارزان‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در اسلواکی آمده است:

دانشگاه‌های ارزان اسلواکی
نام دانشگاه
حداقل شهریه به یورو
دانشگاه Ss. سیریل و متدیوس در ترناوا500

دانشگاه Matej Bel

550

دانشگاه الکساندر دوبچک ترنچین

550

دانشگاه ترناوا در ترناوا

650

دانشگاه کاتولیک در روژومبروک

700

دانشگاه فنی در Zvolen

800

دانشگاه اقتصاد در براتیسلاوا

1500

دانشگاه Pavol Jozef Šafárik در Košice

2000

دانشگاه فنی اسلواکی در براتیسلاوا

3500

دانشگاه ژیلینا

3500
معرفی دانشگاه‌های اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی

طبق رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2021، 4 دانشگاه در اسلواکی در رتبه‌بندی برتر دانشگاه‌های جهان قرار دارند. این 4 دانشگاه عبارت‌اند از: دانشگاه پاول جوزف شافاریک در کوشیته ، دانشگاه کامنیوس در براتیسلاوا، دانشگاه فناوری اسلواکی در براتیسلاوا، دانشگاه فنی کوزیته. یکی از نکاتی که هنگام انتخاب دانشگاه مقصد خود باید در نظر داشته باشید این است که اگر قصد بازگشت به ایران را دارید، دانشگاه شما باید در لیست دانشگاه‌های موردتانید وزارت علوم قرارگرفته باشد تا بدون نیاز به معادل‌سازی مدرک شما در ایران معتبر باشد. موارد زیر از دانشگاه‌های موردتانید وزارت علوم در اسلواکی هستند:

گروه ب (خوب)

  1. Comenius University in Bratislava
  2. Pavol Jozef Šafárik University in Košice
  3. Slovak University of Agriculture in Nitra
  4. Slovak University of Technology in Bratislava
  5. Technical University of Košice
  6. University of Žilina

گروه ج (متوسط)

  1. Matej Bel University in Banská Bystrica
  2. University of Constantine the Philosopher in Nitra
  3. University of Economics in Bratislava
  4. Prešovská Univerzita v Prešove
  5. University of St. Cyril and Methodius of Trnava
  6. Trnavská Univerzita V Trnave
بررسی شرایط اقتصاد و کار دانشجویی در اسلواکی

با بررسی اقتصاد اسلواکی به نظر می‌رسد که آینده شغلی دانشجویان مشغول به تحصیل در اسلواکی روشن باشد! چراکه اسلواکی یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در اروپا است که موقعیت مکانی عالی و زیرساخت‌های توسعه‌یافته‌ای دارد. همچنین عضو منطقه اقتصادی یورو و سازمان‌های بین‌المللی ناتو و سازمان ملل است و به‌عنوان یک اقتصاد توسعه‌یافته با درآمد بالا طبقه‌بندی می‌شود و دارای تولید ناخالص داخلی 264 میلیارد دلار در سال 2020 بوده است. 

بخش‌های اصلی اقتصادی این کشور شامل کشاورزی، صنعت و خدمات است. صنایع اولیه اسلواکی شامل خودرو، داروسازی، محصولات فلزی، برق و محصولات الکتریکی است. همچنین صنعت نساجی و محصولات غذایی و آشامیدنی در اسلواکی طی چند سال اخیر شاهد جهش بوده است. اسلواکی با سیستم مالیاتی بسیار ساده و منصفانه، محیط مساعدی را برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایجاد کرده است. 10 شرکت از 15 شرکت برتر در حال حاضر در اسلواکی فعالیت دارند، مانند آمازون، IBM، مایکروسافت، گوگل، کوکاکولا. این شرکت‌ها و صنایع در حال رشد، همگی به نیروی کار نیاز دارند.

از طرفی دانشجویان بین‌المللی با ویزای دانشجویی خود، تا 20 ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت اجازه کار در اسلواکی دارند. دانشجویان علاوه بر موقعیت‌های شغلی خدماتی و صنعتی و کار در شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند در رستوران‌ها، هتل‌ها، سوپرمارکت‌ها، کافه‌ها، کلوپ‌ها و سالن‌های سینما نیز مشغول به کار شوند. 

از دیگر فرصت‌های شغلی حین تحصیل در اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی می‌توان به تدریس خصوصی زبان انگلیسی یا سایر زبان‌های خارجی برای کودکان خردسال، آموزش رقص یا مربی ورزشی، کارهای هنری یا کار در حوزه‌های فناوری اطلاعات در استارتاپ و شرکت‌های اسلواکی نام برد. همچنین مشاغلی در محوطه دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد، دانشگاه‌ها نقش‌های آکادمیک و اداری را به دانشجویان فوق‌لیسانس به‌عنوان دستیار پژوهشی، دستیار آموزشی یا دستیار فارغ‌التحصیل در هر یک از دانشکده‌های خود ارائه می‌دهند البته این موقعیت‌های شغلی بسیار رقابتی هستند.

ویزای دانشجویی اسلواکی

اتباع اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس می‌توانند آزادانه به اسلواکی نقل‌مکان کنند و در اسلواکی درس بخوانند. اتباع کشورهای ثالث برای ورود به اسلواکی و تحصیل در این کشور به ویزای دانشجویی اسلواکی یا ویزای بلندمدت نوع D نیاز دارند. برای دریافت این ویزا باید به کنسولگری یا سفارت اسلواکی مراجعه کنید و مدارک زیر را ارائه دهید:

  • گذرنامه
  • دو عکس در اندازه پاسپورت
  • نامه پذیرش از دانشگاه مقصد شما
  • مدارک اثبات‌کننده تمکن مالی در قالب صورتحساب بانکی
  • اثبات محل اقامت شما در اسلواکی
  • بیمه‌ی درمانی معتبر
  • پرداخت هزینه ویزا
  • ارائه گواهی پرداخت شهریه دانشگاه
  • گواهی عدم سوءسابقه کیفری
  • همچنین اگر کمتر از 18 سال سن دارید، به رضایت‌نامه والدین نیز نیاز دارید.
تحصیل در اسلواکی

علاوه بر ویزای دانشجویی، دانشجویان کشورهای ثالث که قصد اقامت بیش از 90 روز در اسلواکی را دارند، باید برای اجازه اقامت موقت برای اهداف تحصیلی درخواست دهند.

سؤالات متداول
  • محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در اسلواکی چیست؟

رشته‌های روانشناسی، مدیریت، سازه‌های مهندسی عمران، پزشکی، معماری و بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در اسلواکی هستند.

  • مهلت ارسال درخواست برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسلواکی چقدر است؟

مهلت ارسال درخواست و مدارک معمولاً پایان فوریه یا مارس است. برای کسب اطلاعات دقیق باید وب‌سایت دانشگاه مدنظرتان را بررسی کنید.

  • متوسط هزینه زندگی در اسلواکی برای یک دانشجو چقدر است؟

بدون احتساب هزینه‌های مسکن و شهریه دانشگاه باید حدود 600 یورو در ماه برای هزینه‌های زندگی روزمره در نظر بگیرید.

  • آماده شدن ویزای دانشجویی چقدر طول می‌کشد؟

معمولاً بین 2 هفته تا 2 ماه باید برای آماده شدن ویزای خود صبر کنید.

  • آیا امکان اخذ اقامت اسلواکی پس از تحصیل در این کشور وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید بعد از اتمام تحصیلات خود، در این کشور مشغول به کار شوید و با ویزای کاری در اسلواکی بمانید. پس از 5 سال اقامت در اسلواکی واجد شرایط دریافت کارت اقامت دائم خواهید بود.

سخن پایانی

تحصیل در اسلواکی یک گزینه منطقی و مقرون‌به‌صرفه برای مهاجرت تحصیلی به اروپا محسوب می‌شود. هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور نسبت به سایر مناطق اروپایی کمتر است و مدارک دانشگاه‌های این کشور موردتانید اغلب کشورهای جهان و همچنین وزارت علوم ایران هستند. اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسلواکی معمولاً شرایط دشواری ندارد و به دو زبان اسلواکی و انگلیسی امکان‌پذیر است. همچنین بعد از اتمام تحصیل امکان کار در اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که مسیر اخذ اقامت دائم اسلواکی و تابعیت اسلواکی را ساده‌تر می‌کند. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *