نکات کلیدی تحصیل در اسپانیا

شک نکنید که با انتخاب اسپانیا به عنوان مقصد تحصیل خود در اروپا، هر گز پشیمان نخواهید شد. تحصیل در اسپانیا یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویانی است که دغدغه تامین هزینه های تحصیل در اروپا را دارند، چرا که اکثر دانشگاه های دولتی اسپانیا رایگان بوده و صرفا هزینه ای اندک بابت ثبت نام در دانشگاه دریافت می کنند. از طرفی دیگر، اسپانیا یکی از امن ترین کشورهای اروپا برای دانشجویان خارجی است و آب و هوای بسیار معتدلی دارد. این امر باعث شده است تا هر ساله به آمار متقاضیان تحصیل در این کشور اضافه شود. 

به همین منظور، ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، تمامی نکات مهم و کلیدی که باید جهت تحصیل در کشور اسپانیا بدانید را برایتان شرح دهیم و به شما کمک کنیم تا با آگاهی بیشتری نسبت به انتخاب مقصد تحصیلی خود در اروپا اقدام کنید. پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی به اسپانیا را دارید و یا در انتخاب  کشور مناسب خود برای مهاجرت تحصیلی مردد هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور اسپانیا برای شما گردآوری شده است.

تحصیل در اسپانیا
عناوین و موضوعات این مقاله

همه چیز درباره تحصیل در اسپانیا

یکی از دلایل محبوبیت کشور اسپانیا برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور آن است که جهت تحصیل در رشته ‌های خاص، چیزی به نام کنکور یا آزمونی شبیه به آن که از دید دانشجویان یک مانع بزرگ برای ورود به دانشگاه است، در اسپانیا وجود ندارد؛ حتی کسانی که می ‌خواهند در رشته‌ های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی ادامه تحصیل بدهند به راحتی می‌ توانند بدون کنکور وارد بهترین دانشگاه های اسپانیا شوند و در رشته مورد نظر خود به تحصیل بپردازند.

نکته بسیار مهم در اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های اسپانیا آن است که اگر به زبان اسپانیایی درس بخوانید، هزینه بسیار پایین و تقریبا رایگان خواهد بود و اگر در دانشگاه‌ های خصوصی تحصیل کنید، باید شهریه پرداخت نمایید. در ضمن، کشور اسپانیا می ‌‎تواند یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باشد؛ زیرا فقط کافی است که متقاضیان در یک دوره کالج یک ساله شرکت نموده و حتی با دریافت نمره‌ ای میانگین، امکان ورود به رشته ‌های پزشکی یا پیراپزشکی را داشته باشند.

تحصیل در اسپانیا

لازم است دانشجوهای بین ‌المللی که مایل به تحصیل در اسپانیا هستند، پس از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد علاقه خود در اسپانیا، ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند. هر سال هزاران دانشجوی بین‌ المللی در دانشگاه‌ ها و کالج‌ های اسپانیا پذیرفته می ‌شوند و از سیستم آموزش بی نظیر در این کشور بهره مند می شوند. شما در ادامه مطلب، با انواع و شرایط دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با انواع ویزای تحصیلی اسپانیا

در واقع چند نوع ویزا برای دانشجویان بین ‌المللی که تمایل دارند در اسپانیا تحصیل کنند تعیین شده است. حال نوع ویزایی که شما باید انتخاب کنید، به ملیت و مدت زمان دوره تحصیلی شما در این کشور بستگی دارد. اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا این امکان را برای شما فراهم می‌ کند که در این کشور تحصیل نموده، در برنامه تبادل دانشجو شرکت کنید یا به عنوان کارآموز بدون حقوق و به مدت 3 ماه در اسپانیا مشغول به کار باشید. توجه داشته باشید که قبل از درخواست برای هر نوع ویزای تحصیلی، باید ابتدا از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی در اسپانیا پذیرش تحصیلی دریافت کرده باشید. انواع ویزای تحصیلی اسپانیا به شرح زیر است:

– ویزای تحصیلی شنگن (کمتر از 3 ماه)

دانشجوهایی که قصد دارند برای مدت کوتاهی در این کشور تحصیل کنند یا در دوره‌های زبان شرکت کنند، می ‌توانند از این ویزای کوتاه مدت استفاده نمایند. مدت زمان اعتبار این ویزا کمتر از 90 روز است و معمولا به جز در شرایط خاص، قابل تمدید نمی باشد.

 – ویزای تحصیلی کوتاه مدت (3 تا 6 ماهه)

ویزای تحصیلی کوتاه مدت که با عنوان ویزای 180 روزه نوع D هم شناخته می ‌شود، این امکان را برای دانشجوها فراهم می ‌کند که در دوره ‌های تحصیلی که حداکثر 180 روز (3 تا 6 ماه) طول می‌ کشند شرکت کنند. فرآیند دریافت این نوع ویزای تحصیلی نسبت به سایر انواع دیگر پیچیدگی کمتری دارد و اعتبار آن هم قابل تمدید نیست. از طریق این ویزا دانشجو می ‌تواند در هر دوره تحصیلی کوتاه مدتی در اسپانیا شرکت کند؛ اما اگر طول دوره بیش از 180 روز باشد، متقاضی باید ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا را دریافت کند.

– ویزای تحصیلی بلند مدت (بیش از 6 ماه)

اگر قصد دارید برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری در این کشور اقدام کنید، باید ویزای بلند مدت این کشور را دریافت نمایید. برای دریافت این نوع ویزا الزامی وجود ندارد که از داخل خاک اسپانیا درخواست بدهید، بلکه می ‌توانید به سفارت یا کنسولگری اسپانیا در کشور خود مراجعه نموده و درخواستتان را ثبت کنید. همچنین، درخواست این ویزا نسبت به سایر ویزاهای دیگر به مدارک بیشتری نیاز دارد؛ برای مثال، شما باید مدارکی مبنی بر تمکن مالی و بیمه درمانی ارائه کنید. 

مدت اعتبار این ویزا 1 سال است و امکان تمدید کردن آن در طول زمان تحصیل وجود دارد. دانشجوهایی که قصد تحصیل در اسپانیا را دارند بعد از دریافت این ویزا باید ظرف یک ماه بعد از ورود به اسپانیا برای دریافت کارت اقامت دانشجویی اقدام کنند. با دریافت ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا می ‌توانید کارت اقامت اسپانیا (TIE) را دریافت کنید. این کارت، یک مجوز اقامت موقت با اعتبار یک ساله است که هر سال (تا اتمام دوره تحصیلی دانشجو) تمدید می ‎شود.

تحصیل در اسپانیا

نحوه درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا

برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا، ابتدا باید از دانشگاه یا موسسه آموزشی مورد نظر خود در این کشور پذیرش بگیرید. ارائه نامه پذیرش دانشگاه، یکی از الزامات دریافت ویزای تحصیلی است. بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه، متقاضی باید درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا را برای سفارت یا کنسولگری اسپانیا در کشور خود یا نزدیک‌ ترین کشور، ارسال نماید. در مرحله بعد، نوبت حضور در سفارت و تحویل مدارک برای متقاضی تعیین می گردد. کلیه مدارک باید به صورت کامل و ترجمه شده ارائه شود چرا که هر گونه نقص در مدارک ممکن است منجر به ریجکتی ویزای اسپانیا شود.

بررسی شرایط و مدارک لازم تحصیل

شرایط و مدارک لازم جهت دریافت ویزای اسپانیا، می تواند با توجه به شرایط و ملیت دانشجو، نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان متفاوت باشد. پس توصیه می شود در صورت تمایل به تحصیل در این کشور، حتما کلیه شرایط و مدارک لازم را در وب سایت اداره مهاجرت اسپانیا مطالعه کنید. 

در حالت کلی، مهم ترین شرایط و مدارک لازم که کلیه متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اسپانیا باید داشته باشند عبارت اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • عکس پرسنلی جدید با فرمت پاسپورت
  • اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در اسپانیا
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا
  • ارائه مدرک زبان
  • عدم سوپیشینه
  • داشتن سلامت کامل و ارائه گواهی پزشکی
  • اثبات تمکن مالی
  • پرداخت شهریه دانشگاه و ارائه مدارک آن
  • ارائه نامه عدم منع تحصیل
  • داشتن انگیزه نامه و توصیه نامه از اساتید
  • ارائه کلیه سوابق تحصیلی در مقاطع قبلی
  • عدم تخلف در ویزای قبلی
  • تعیین محل اقامت دانشجو در اسپانیا و ارائه آدرس آن
  • دریافت بیمه درمانی در اسپانیا
  • ارائه کلیه مدارک هویتی متقاضی
  • رزرو بلیط رفت و برگشت به اسپانیا
  • ارائه مدارک مالی اسپانسر و یا حامی مالی

دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا چقدر طول می کشد؟

پردازش ویزای تحصیلی اسپانیا معمولا بین 1 تا 3 ماه طول می‌کشد. این زمان به حجم کاری سفارت یا کنسولگری بستگی دارد و حتی گاهی اوقات ممکن است در عرض 15 روز پاسخ درخواست خود را دریافت کنید. برای جلوگیری از هر گونه تاخیر احتمالی، بهتر است بلافاصله بعد از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در اسپانیا و آماده کردن مدارک مورد نیاز، درخواست ویزا را ارائه دهید تا بتوانید به موقع دوره تحصیلی خود را در این کشور آغاز کنید.

تحصیل در اسپانیا

شرایط کار در حین تحصیل

خوشبختانه دانشجویان در طول تحصیل در اسپانیا می ‌توانند در این کشور به صورت موقت و پاره وقت کار نموده و از این طریق، بسیاری از هزینه های خود را در اسپانیا تامین کنند. با داشتن ویزای تحصیلی، دانشجویان می ‌توانند حداکثر 30 ساعت در هفته کار کنند. هر گونه تخلف در این قانون، برای مثال کار کردن بیش از 30 ساعت در هفته، منجر به جریمه دانشجو و یا حتی اخراج وی خواهد شد. توجه داشته باشید که ساعات شغلی نباید با تحصیل دانشجو تداخل داشته باشد و یا باعث افت تحصیلی وی شود. برای اینکه دارنده ویزای دانشجویی بتواند کار کند، کارفرمای اسپانیایی باید از وزارت خارجه این کشور برای او مجوز کار دریافت کند. در ضمن، برای شرکت در دوره‌ های کارآموزی بدون حقوق در اسپانیا، به دریافت مجوز کار نیازی نیست.

معرفی برخی از بهترین دانشگاه های اسپانیا

کشور اسپانیا دارای سیستم آموزشی با کیفیت و برخی از بهترین دانشگاه های اروپا است. معمولا بسیاری از دانشگاه های برتر اسپانیا، در رنکینگ جهانی رتبه های خوبی را به خود اختصاص داده و در جهان مشهور هستند. ما در جدول زیر، برخی از بهترین دانشگاه های کشور اسپانیا را برای شما آورده ایم.

نام دانشگاهرتبه جهانیشهر محل تحصیل
Universitat de Barcelona164بارسلون
Autonomous University of Madrid199مادرید
Autonomous University of Barcelona149بارسلون
Pompeu Fabra University132-134بارسلون
University of Granada403گرانادا
University of Valencia485والنسیا

بررسی هزینه تحصیل در کشور اسپانیا

خوشبختانه هزینه تحصیل در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین تر است و این یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت این کشور در بین دانشجویان بین المللی می باشد. به طور کلی، هزینه تحصیل در این کشور، به ملیت دانشجو، نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان وابسته است. معمولا هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور در مقطع لیسانس از 750 یورو تا 2500 یورو در سال و در مقطع کارشناسی ارشد هم از 1000 تا 3500 یورو در سال متغیر است. این در حالیست که هزینه دانشگاه‌ های خصوصی اسپانیا، می‌تواند بین 10000 الی 20000 یورو در سال متغیر باشد.

دانشجویان بین المللی باید علاوه بر هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه، هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا را نیز مد نظر قرار دهند. بر اساس جدیدترین بررسی هزینه های زندگی در اسپانیا، یک فرد مجرد ماهیانه به 676.3 یورو (بدون احتساب اجاره خانه) نیاز خواهد داشت. البته هزینه های زندگی، تا حد بسیار زیادی به عادت ها و سبک زندگی افراد بستگی دارد و نمی توان مبلغ دقیقی برای آن تعیین نمود. حال دانشجویانی که برای تامین هزینه های زندگی در اسپانیا با مشکل مواجه هستند می توانند جهت اخذ بورسیه تحصیلی اسپانیا اقدام کنند.

تحصیل در اسپانیا

مروری بر مزایای تحصیل در کشور اسپانیا

تا اینجای مطلب، به بسیاری از مزایای تحصیل در اسپانیا اشاره کردیم. اما قصد داریم بار دیگر، کلیه مزایای تحصیل در این کشور را برای شما نام ببریم.

  • بهره‌ مندی از یک سیستم آموزشی باکیفیت
  • امکان یادگیری زبان اسپانیایی
  • تحصیل در یک کشور امن با نرخ جرم و جنایت بسیار پایین
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در اسپانیا
  • هزینه پایین تحصیل
  • امکان تحصیل بدون مدرک زبان در اسپانیا
  • فرصت اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال
  • اجازه کار پاره وقت در حین تحصیل
  • امکان تحصیل در دانشگاه های مشهور با رنکینگ بسیار بالا در جهان

سؤالات متداول

  • آیا امکان کار بعد از تحصیل وجود دارد؟

بله شما می‌توانید بعد از اتمام تحصیلات خود، یک مجوز اقامت یک ساله دریافت کنید و در این مدت در اسپانیا به دنبال کار بگردید.

  • آیا امکان تحصیل در کشور اسپانیا بدون داشتن مدرک زبان وجود دارد؟

بله، برخی از کالج ‌های اسپانیا بدون مدرک زبان هم دانشجو می‌ پذیرند و برای آن‌ها دوره‌های آموزش زبان اسپانیایی یا انگلیسی برگزار می کنند. با این حال داشتن مدرک زبان شانس شما را برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی و دریافت ویزا، افزایش می ‌دهد.

  • چگونه می توان با تحصیل در اسپانیا، اقامت و شهروندی آن را دریافت کرد؟

چنانچه بعد از فارغ التحصیلی بتوانید یک جاب آفر در اسپانیا دریافت کنید، ویزای تحصیلی شما به ویزای کاری اسپانیا تبدیل می شود و شما می توانید برای اخذ اقامت دائم و پس از چند سال، برای اخذ پاسپورت اسپانیا درخواست دهید.

  • شرایط دریافت ویزای همراه در اسپانیا چیست؟

شما باید تمکن مالی خود را برای تامین هزینه اعضای خانواده در اسپانیا، ثابت کنید تا بتوانید برای همسر و فرزندان زیر 18 سال ویزای خانواده بگیرید.

سخن پایانی

تحصیل در اسپانیا می تواند برای بسیاری از دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در یک کشور ارزان، امن، خوش آب و هوا و شاد را دارند گزینه ای بی نظیر باشد. دانشگاه های اسپانیا در جهان مشهور بوده و رتبه های بسیار بالایی را در رنکینگ جهانی به خود اختصاص داده اند. ما در این مقاله، به بررسی شرایط تحصیل در این کشور پرداختیم و به همه نکات مهم در این زمینه اشاره کردیم. ما با سال ها تجربه موفق در زمینه مهاجرت به اروپا، به شما اطمینان می دهیم که اگر آگاهانه و با دقت برای مهاجرت به اسپانیا اقدام کنید، هرگز از تصمیم خود پشیمان نخواهید شد. 

گروه مهاجرتی عالیان ویزا، با کادری مجرب و حرفه ای، آماده است تا به شما متقاضی گرامی کمک کند هر انچه در مسیر مهاجرت به خود به اسپانیا نیاز دارید را فراهم نمایید. کارشناسان ما ابتدا شرایط شما را به دقت بررسی نموده و سپس بهترین راهکار که شما را در کوتاه ترین زمان و با هزینه ای اندک به کشور اسپانیا می رساند، در اختیارتان قرار خواهند داد. فقط کافیست با شماره های موسسه تماس حاصل نموده و یا سوالات خود را در اینستاگرام و یا واتس اپ برای ما ارسال کنید. در ضمن، با تکمیل فرم ارزیابی رایگان که در وبسایت ما موجود است، اطلاعات و شرایط شما به کارشناسان ما منتقل شده و آنها در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت. هدف گروه مهاجرتی عالیان ویزا، موفقیت شما مخاطب گرامی در کشور مقصد است.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *