شرایط ویژه تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان

ارائه مدرک زبان، همواره یکی از چالش هایی بوده است که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور با آن مواجه اند. این امر، در شرایطی که زبان تحصیل در کشور مقصد، زبانی غیر از زبان انگلیسی باشد نیز شرایط را برای متقاضیان دشوارتر می کند. به همین دلیل، بسیاری از متقاضیان به دنبال راه هایی جهت اخذ پذیرش تحصیلی بدون مدرک زبان هستند. کشور بلژیک نیز که یک کشور چند زبانه در اروپا می باشد، الزامات زبان متفاوتی را برای دانشجویان بین المللی تعیین نموده است. از این رو، ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آیا امکان تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان وجود دارد؟
  • مدرک زبان لازم جهت تحصیل در بلژیک
  • شرایط تحصیل در بلژیک بدون آیلتس
  • برترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل بدون مدرک زبان
  • شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در بلژیک بدون مدرک زبان

آیا امکان تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان وجود دارد؟

عدم توانایی در ارائه مدرک زبان، یکی از دغدغه های بزرگ علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه های بلژیک است. در واقع، چند زبانه بودن کشور بلژیک و عدم وجود یک زبان واحد در این کشور، شرایط تحصیل را برای دانشجویان بین المللی پیچیده تر نموده است. دانشجویان بین المللی می توانند بر اساس منطقه ای که دانشگاه انتخابی آنان در آن قرار دارد (یعنی یکی از مناطق بروکسل، فلاندرز، والونیا و یا مناطق آلمانی زبان)، به یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی و هلندی تحصیل کنند. البته در بسیاری از دانشگاه های مشهور بلژیک، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. پس دانشجویان باید متناسب با زبان تحصیل خود، مدرک زبان ارائه کنند.

تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان

حال سوالی که وجود دارد آن است که آیا بدون ارائه مدرک زبان نیز میتوان در بلژیک تحصیل کرد؟ 

در جواب این سوال باید بدانید که خوشبختانه در برخی از دانشگاه های بلژیک شرایطی برای دانشجویان بین المللی فراهم شده است که بر طبق آن دانشجویانی که مهارتی متوسط در زبان دارند (یعنی در سطح Upper intermediate)  می توانند با شرکت در دوره های زبان در بلژیک، ابتدا مهارت خود را در زبان مورد نظر خود تقویت نموده و سپس وارد دانشگاه شوند. از آنجاییکه زبان تحصیل در بلژیک به منطقه ای که دانشگاه در آن قرار دارد وابسته است، توصیه می شود با مراجعه به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در بلژیک ابتدا از زبان تحصیل در آن دانشگاه اطمینان حاصل نموده و سپس بررسی نمایید که آیا برای افزایش مهارت در آن زبان، دوره زبان برگزار می شود یا خیر.

مدرک زبان لازم جهت تحصیل در بلژیک

متقاضیان تحصیل در بلژیک باید متناسب با دانشگاه و زبان انتخابی خود، مدرک مهارت زبان ارائه کنند. نوع مدرک مورد قبول و نمره لازم، در وبسایت دانشگاه های بلژیک موجود است. به طور کلی، دانشجویان بین المللی باید برای تحصیل در بلژیک، یکی از مدارک زیر را ارائه کنند:

  • جهت تحصیل به زبان فرانسوی: مدرک زبان DELF یا DALF
  • جهت تحصیل به زبان آلمانی: مدرک زبان DSH یا TestDaF
  • جهت تحصیل به زبان هلندی: مدرک زبان Dutch NT2-II
  • جهت تحصیل به زبان انگلیسی: مدرک زبان آیلتس آکادمیک یا تافل iBT یا PTE آکادمیک

شرایط تحصیل در بلژیک بدون آیلتس

دانشجویان بین المللی می توانند علاوه بر زبان های رایج در بلژیک (آلمانی، فرانسوی و هلندی) به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند. در نتیجه، ارائه مدرک آیلتس آکادمیک و یا معادل آن جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های بلژیک و همچنین موفقیت در اخذ ویزای دانشجویی بلژیک مور نیاز است. همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، دانشجویان بین المللی که موفق به دریافت مدرک زبان نشده باشند این فرصت را دارند که در دوره های زبان در بلژیک که در برخی از کالج ها و دانشگاه های این کشور برگزار می شود شرکت نموده و پس از افزایش مهارت در زبان و قبولی در آزمون پایان دوره، وارد دانشگاه شوند. البته این امر مشروط به برگزاری دوره زبان در بلژیک می باشد و شما میبایست با مراجعه به وبسایت دانشگاه های بلژیک، از برگزاری دوره زبان اطمینان حاصل نمایید.

لازم است متقاضیان تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان بدانند که به عنوان یک قاعده کلی، دانشجویانی که انگلیسی زبان هستند و یا تحصیلات خود را در مقاطع قبلی به زبان انگلیسی تکمیل کرده اند، برای تحصیل در دانشگاه های بلژیک، ملزم به ارائه مدرک زبان آیلتس و یا معادل آن نخواهند بود. این قاعده برای سایر زبان های رایج در بلژیک مانند آلمانی، فرانسوی و هلندی نیز صادق است.

برترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل بدون مدرک زبان

کشور بلژیک دارای برخی از برترین دانشگاه های اروپا است که همگی آموزش با کیفیت ارائه می نمایند و معمولا در رنکینگ جهانی، رتبه های برتر را به خود اختصاص می دهند. بسیاری از دانشگاه مطرح در بلژیک شرایطی را برای جذب دانشجویان بین المللی در اختیار آنان قرار داده اند که بر طبق آن، دانشجویان می توانند بدون ارائه مدرک زبان و یا با ارائه مدرک زبان با نمره ای پایین تر از آنچه توسط دانشگاه تعیین شده است، ابتدا پذیرش مشروط دریافت کنند و پس از شرکت در دوره های زبان در بلژیک و افزایش مهارت خود، در آزمون پایان دوره نمره مورد نیاز را کسب نمایند. برخی از این دانشگاه ها جهت تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان عبارت اند از:

  • دانشگاه Ghent
  • دانشگاه Vrije بروکسل (Vrije Universiteit Brussel)
  • دانشگاه Antwerp
  • دانشگاه Liège
  • دانشگاه Hasselt

البته متقاضیان میبایست با مراجعه به وبسایت این دانشگاه ها، از برگزاری دوره زبان و امکان اخذ پذیرش مشروط در آن دانشگاه اطمینان حاصل کنند. کلیه جزئیات مربوط به زبان تحصیل، مدرک زبان و نمره مورد قبول، امکان شرکت در دوره زبان، مهلت ارسال درخواست و بسیاری اطلاعات دیگر در وبسایت دانشگاه های ذکر شده در بالا موجود است.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در بلژیک بدون مدرک زبان

بورسیه های متنوعی در بلژیک با پوشش مناسب هزینه ها و یا حتی به صورت فول فاند، به دانشجویان بین المللی برتر و با استعداد ارائه می شود و رقابت برای دریافت آنها بسیار زیاد است. این بدان معناست که دانشجویان علاقه مند به اخذ بورسیه تحصیلی در بلژیک باید برتری و شایستگی خود را نسبت به سایر متقاضیان، از طریق ارائه نمرات و معدل بالا، نمره زبان عالی، رزومه قوی و سوابق علمی پژوهشی عالی مانند مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر جهان اثبات کنند. حال دانشجویانی که مدرک زبان نداشته باشند، قطعا شانس کمتری نسبت به سایر متقاضیان در اخذ بورسیه تحصیلی دارند. اما با این وجود، برخی از بورسیه های تحصیلی در بلژیک، به ویژه بورسیه هایی که توسط دولت این کشور به دانشجویان بین المللی ارائه می شوند، امکان درخواست بدون مدرک زبان را نیز فراهم نموده اند. اکثر این بورسیه های تحصیلی، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دسترس می باشند. به طور کلی، برخی از برترین بورسیه ها که ممکن است شرایط تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان و به صورت رایگان را فراهم کنند عبارت اند از:

  • بورسیه های دولت بلژیک
  • بورسیه VLIR-UOS
  • بورسیه ARES
  • بورسیه Master Mind
تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان
سؤالات متداول
  • آیا داشتن مهارت در زبان انگلیسی برای تحصیل و زندگی در کشور بلژیک کافی می باشد؟

خیر. زبان انگلیسی جزو زبان های رایج در بلژیک نمی باشد و شما برای برقراری ارتباط با مردم محلی و یا کار در بلژیک، به داشتن مهارت در یکی از زبان های رایج این کشور نیاز دارید.

  • آیا دانشجویان ایرانی هم شانسی برای تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان دارند؟

بله. دانشجویان بین المللی صرف نظر از ملیت آنها می توانند جهت شرکت در دوره های زبان در بلژیک اقدام کنند.

  • آیا امکان دریافت ویزای تحصیلی بلژیک بدون مدرک زبان وجود دارد؟

معمولا خیر. بدون ارائه مدرک زبان، احتمال ریجکت شدن درخواست ویزا بسیار زیاد است.

  • آیا تحصیل در بلژیک به زبان فرانسوی یا آلمانی ارزان تر است؟

خیر. زبان تحصیل شما در بلژیک، تاثیری بر میزان شهریه دانشگاه و یا سایر هزینه های تحصیل در این کشور نخواهد داشت.

  • برای تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی، چه نمره ای لازم است؟

به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. معمولا دانشجویان باید در سطح upper intermediate باشند و آیلتس 6.5 یا معادل آن را ارائه کنند.

سخن پایانی

متقاضیان تحصیل در بلژیک میبایست متناسب با زبان انتخابی خود جهت تحصیل در این کشور، مدرک زبان ارائه کنند. خوشبختانه در سال های اخیر و با توجه به افزایش تقاضای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در این کشور، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و حتی امکان تحصیل بدون مدرک زبان نیز برای آنها فراهم شده است. متقاضیانی که مدرک زبان ندارند می توانند با شرکت در دوره های زبان در بلژیک، ابتدا مهارت خود را افزایش داده و سپس در صورت قبولی در آزمون پایان دوره، وارد دانشگاه شوند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *