بررسی شرایط تحصیل در مدارس اسپانیا

سیستم آموزشی اسپانیا تا حد زیادی جامع و کارآمد است. تحصیل در مدارس اسپانیا برای همه کودکان بین 6 تا 16 سال اجباری و کاملاً رایگان است. پس از 16 سالگی دانش‌آموزان می‌توانند بین تحصیل در مقاطع بالاتر، تحصیلات فنی و آماده شدن برای بازار کار یا ترک تحصیل انتخاب کنند. هرچند زبان اصلی تدریس در اسپانیا زبان اسپانیایی است اما مدارس بین‌المللی و خصوصی که به زبان انگلیسی تدریس کنند در اسپانیا وجود دارد. سیستم آموزشی اسپانیا در سال‌های اخیر در مرض تغییرات و اصلاحات عمده‌ای قرارگرفته است که موجب شده زیرساخت‌ها و کیفیت آموزش افزایش پیدا کند. اگر قصد مهاجرت به اسپانیا را دارید باید درباره شرایط تحصیل خودتان یا فرزندانتان در مدارس اسپانیا بدانید. ما در این مقاله به بررسی سیستم آموزشی اسپانیا می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسپانیا، گردآوری‌شده است.

تحصیل در مدارس اسپانیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آشنایی با سیستم آموزشی اسپانیا
  • مهدکودک و پیش‌دبستانی در اسپانیا
  • مقطع ابتدایی در اسپانیا
  • مقطع متوسطه اول در اسپانیا
  • مقطع متوسط دوم در اسپانیا
  • انواع مدارس در اسپانیا

آشنایی با سیستم آموزشی اسپانیا

سیستم آموزش‌وپرورش در اسپانیا به چهار مرحله تقسیم می‌شود که پیش‌دبستانی و آموزش متوسطه عالی (مقطع متوسطه دوم) در آن اختیاری است و تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول اجباری است. سال تحصیلی اسپانیا از اواسط سپتامبر آغاز می‌شود و در هفته سوم ژوئن به پایان می‌رسد. دانش‌آموزان در کریسمس حدود دو هفته، یک یا دو هفته در عید پاک و چند هفته در تابستان تعطیلات دارند. همچنین بسته به تعطیلات ملی و منطقه‌ای نیز مدارس تعطیل خواهند بود. ساعات تحصیل در مدارس اسپانیا معمولاً به دو صورت است:

(Jornada Partida): ساعات درس به دو بخش صبح و عصر تقسیم می‌شود و دانش‌آموزان در بین این دو قسمت 2 ساعت زمان استراحت و ناهار دارند که می‌توانند در آن زمان به خانه برگردند و (Jornada Continua) که دروس از صبح تا ظهر تدریس می‌شود و بین کلاس‌های درس یک زمان نیم‌ساعته برای ناهار در نظر گرفته‌شده است.

تحصیل در مدارس اسپانیا

1. مهدکودک و پیش‌دبستانی در اسپانیا

آموزش مهدکودک و پیش‌دبستانی در اسپانیا کاملاً اختیاری است. هزینه‌های مهدکودک توسط دولت تأمین نمی‌شود و والدین موظف به پرداخت هزینه برای نگهداری و آموزش کودکان خود خواهند بود. کودکان معمولاً از 3 سالگی در مهدکودک پذیرفته می‌شوند. پیش‌دبستانی در اسپانیا رایگان است و تا 6 سالگی آموزش‌هایی درزمینهٔ خواندن و نوشتن، مهارت‌های فردی و اجتماعی به آن‌ها ارائه می‌شود.

2. مقطع ابتدایی در اسپانیا

آموزش ابتدایی در اسپانیا اجباری است، از 6 سالگی شروع می‌شود و در 12 سالگی به پایان می‌رسد. این مقطع آموزشی از سه‌چرخه تشکیل‌شده است که هر یک از آن‌ها 2 سال طول می‌کشد. معلم هر چرخه دوساله معمولاً یک نفر است. معمولاً در مقطع ابتدایی موضوعات کلی مانند زبان اسپانیایی، ریاضیات، ادبیات، علوم طبیعی و اجتماعی، هنر، تربیت‌بدنی و یک زبان دوم که معمولاً انگلیسی است، تدریس می‌شود. مدارس دولتی اسپانیا خدمات مشاوره و گفتاردرمانی هم به دانش‌آموزان خود ارائه می‌دهند. مدارس دولتی به‌طور متوسط ​​21 دانش‌آموز در هر کلاس دارند که مطابق با سایر کشورهای OECD است. سیستم ارزیابی و نمره دهی در مقطع ابتدایی به‌صورت زیر است:

  • SB – sobresaliente (عالی)
  • BI – Bien (خوب)
  • SU – Sufficiente (کافی)
  • in – insufficiente (ناکافی)

دانش‌آموزانی که نمرات SB، BI و SU کسب کنند به مقاطع بالاتر راه پیدا می‌کنند اما افرادی که نمرات in دریافت کرده باشند مردود شده و باید دوباره تجدید پایه کنند.

تحصیل در مدارس اسپانیا در مقطع ابتدایی رایگان است، اما پرداخت هزینه‌های اضافی مانند کتاب‌های درسی و اردوهای مدرسه بر عهده خانواده‌هاست. هزینه کتاب تا 200 یورو در سال خواهد بود. بااین‌حال، کمتر پیش می‌آید که نیاز به خرید روپوش مدرسه داشته باشید زیرا تنها حدود 13 ٪ از مدارس دولتی اسپانیا دانش‌آموزان خود را موظف به پوشیدن لباس مشخصی می‌کنند.

3. مقطع متوسطه اول در اسپانیا

این مقطع از سیستم آموزش اسپانیا برای کودکان بین 12 تا 16 سال اجباری است. برخلاف آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه فقط دوچرخه دارد، چرخه اول شامل سال‌های اول تا سوم متوسطه است و چرخه دوم شامل سال چهارم است. در طول آموزش متوسطه، دانش‌آموزان در سطح پیشرفته‌تری زبان، ادبیات، ریاضیات، تاریخ، زیست‌شناسی و جغرافیا را می‌آموزند. دانش‌آموزان همچنین می‌توانند از بین دروس اختیاری مانند موسیقی، زبان‌های خارجی، علوم یا هنر دروسی را بگذرانند. در تاریخ 4 آوریل 2022 شورای وزیران اسپانیا حکم سلطنتی مبنی بر تغییرات آموزشی در مقطع متوسطه داده‌اند که در طی آن، برنامه درسی جدید مفاهیمی ازجمله برابری جنسیتی، آموزش بهداشتی و آموزش دیجیتال را هم شامل خواهد شد.

در پایان سال چهارم دانش‌آموزان می‌توانند ترک تحصیل کنند. پس از اتمام تحصیلات متوسطه اول در اسپانیا به دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل، گواهی آموزش متوسطه یا گواهی مدرسه اعطا می‌شود. دانش‌آموزان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مدارس اسپانیا می‌توانند دو سال دیگر در مقطع Bachillerato برای آماده شدن برای تحصیلات دانشگاهی درس بخوانند یا در دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای Modulos که آن‌ها را برای بازار کار (مانند آرایشگری، هتلداری، مکانیک و…) آماده می‌کند، شرکت کنند.

4. مقطع متوسط دوم در اسپانیا

آموزش متوسطه برای دانش‌آموزان اسپانیا اختیاری است. پس از اتمام آموزش اجباری، دانش‌آموزان می‌توانند آموزش 2 ساله برای دریافت گواهی Bachillerato که آن‌ها را برای ورود به دانشگاه آمده می‌کند یا برای دریافت گواهی آموزش حرفه‌ای Modulos که آن‌ها را برای کار آماده می‌کند، بگذرانند.

  1. Bachillerato

این گواهینامه به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا وارد دانشگاه شوند و به مراحل بعدی آموزش عالی ادامه دهند. پس از اخذ Bachillerato، دانش‌آموزان می‌توانند برای اخذ مدرک فنی حرفه‌ای Modulos یا آزمون ورود به دانشگاه معروف به Selectividad اقدام کنند. بسته به نتایج امتحان ورودی دانشگاه و نمرات دریافتی دانش‌آموزان در امتحان پایان دوره Bachillerato، رشته و دانشگاه‌هایی که دانش‌آموزان اجازه ادامه تحصیل در آن‌ها را دارند مشخص می‌شود. به همین جهت تحصیل در مدارس اسپانیا در این مقطع بسیار حائز اهمیت و رقابتی است.

  1. Modulos

آموزش حرفه‌ای در اسپانیا به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد تا در مهارت‌های کاری متعدد آموزش کسب کنند و مدت چهار سال به طول انجامند.

دانش‌آموزان ممکن است دوره Grado Medio را طی کنند که 2 ساله است و آموزش‌های مقدماتی و اساسی بازار کار را ارائه می‌دهد و پس‌ازآن دوره Grado Superior را بگذرانند که دو سال دیگر طول می‌کشد. شرط شرکت در دوره دوم داشتن حداقل 18 سال است و حتی دانش‌آموزانی که دوره Bachillerato را گذرانده‌اند مجاز به شرکت در این دوره هستند.

تحصیل در مدارس اسپانیا
انواع مدارس در اسپانیا

سیستم آموزشی در اسپانیا شامل مدارس دولتی، مدارس خصوصی و بین‌المللی است. مدارس خصوصی هم به دودسته تقسیم می‌شود: مدارسی که کاملاً مستقل از دولت عمل می‌کنند و مدارسی خصوصی که با بودجه دولتی تأمین می‌شوند و زیر نظر دولت هستند.

مدارس دولتی در اسپانیا شهریه ندارند و ازآنجاکه ثبت‌نام در آن‌ها به‌صورت منطقه‌ای است و دانش‌آموزانی را ثبت‌نام می‌کند که نزدیک مدرسه سکونت داشته باشند، همیشه برای دانش‌آموزان ظرفیت دارند. تحصیل در مدارس دولتی اسپانیا برای دانش‌آموزانی که قصد دارند در اسپانیا برای مدت طولانی زندگی کنند مناسب است. چراکه امکان یادگیری زبان اسپانیایی و آشنایی با فرهنگ عمومی این کشور را فراهم می‌کند. البته امکانات و کیفیت تدریس این مدارس نسبت به مدارس خصوصی کمتر است.

تحصیل در مدارس اسپانیا که به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کنند، نیازمند ثبت‌نام و پرداخت شهریه است. مدارس خصوصی باید استانداردهای برنامه درسی را رعایت کنند اما در انتخاب موضوعات آموزشی و نحوه آموزش آزاد هستند. متوسط تعداد دانش‌آموزان در مدارس خصوصی مانند مدارس دولتی 21 نفر است. شهریه مدارس خصوصی زیاد است و بین 10 هزار یورو تا 30 هزار یورو در سال متغیر است. معمولاً شهریه مدارس شبانه روی حدود 30 هزار یورو در سال است.

مدارس مذهبی نیز در اسپانیا وجود دارند که معمولاً کاتولیک هستند. ازآنجاکه وزارت آموزش‌وپرورش بر این مدارس نظارت دارد، آن‌ها باید همان برنامه درسی را به‌عنوان مدارس دولتی دنبال کنند.

مدارس بین‌المللی اسپانیا نیز به زبان‌های غیر اسپانیایی تدریس می‌کنند و برنامه‌های درسی سایر کشورها را دنبال می‌کنند. اگر فقط برای مدت کوتاهی در اسپانیا هستید، یک مدرسه بین‌المللی برای فرزند شما مناسب است. مدارس انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی در اسپانیا وجود دارد و بین 2 تا 30 هزار یورو در سال هزینه دارد. مدارس بین‌المللی در اسپانیا امکانات بهتری دارند، ظرفیت کلاس‌ها کمتر از مدارس دولتی و خصوصی است، امکان تحصیل دیپلم‌های بین‌المللی (IB) در آن‌ها وجود دارد و زبان تحصیل به زبان مادری شما خواهد بود. در عوض این مدارس بسیار پرهزینه هستند و متأسفانه در همه شهرهای اسپانیا وجود ندارند.

سؤالات متداول
  • از چه زبان‌هایی در سیستم آموزش در اسپانیا استفاده می‌شود؟

اغلب مدارس دولتی اسپانیا به زبان اسپانیایی تدریس می‌کنند اما مدارس خصوصی و بین‌المللی برای تدریس به زبان اسپانیایی و انگلیسی وجود دارد.

  • تحصیل تا چه سنی در اسپانیا اجباری است؟

کودکان بین 6 تا 16 سال موظف به تحصیل در اسپانیا هستند.

  • اگر والدین کودک در اسپانیا همراه او نباشند، امکان تحصیل برای کودک در اسپانیا وجود دارد؟

بله. البته در این حالت، کودکان باید در یک مدرسه شبانه‌روزی ثبت‌نام کنند.

  • آیا تحصیل در مدارس اسپانیا رایگان است؟

تحصیل در مدارس دولتی در مقطع پیش‌دبستانی، ابتدایی و متوسطه رایگان است. بااین‌حال مدارس خصوصی و بین‌المللی شهریه دریافت می‌کنند.

  • شهریه مدارس خصوصی و بین‌المللی در اسپانیا چقدر است؟

بسته به مدرسه و امکانات آن بین 10 تا 30 هزار یورو برای مدارس خصوصی و بین 2 تا 30 هزار یورو برای مدارس بین‌المللی باید هزینه کنید.

سخن پایانی

تحصیل در مدارس اسپانیا برای دانش‌آموزانی که قصد دارند در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل شوند یک فرصت فوق‌العاده است تا با فرهنگ و زبان این کشور کاملاً آشنا شوند. هرچند در ابتدا تحصیل در مدارس دولتی که به زبان اسپانیایی تدریس می‌کنند تا حدودی دشوار است اما در عوض فرصت تحصیل رایگان را به شما خواهد داد. بااین‌حال اگر به‌صورت موقت در اسپانیا هستید بهتر است در مدارس بین‌المللی درس بخوانید تا از هم سن و سالان خود در کشور مبدأتان عقب نمانید. علاوه بر این فراموش نکنید که اگر از خارج از اتحادیه اروپا به اسپانیا می‌روید برای تحصیل در مدارس این کشور به ویزای دانش‌آموزی نیاز دارید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل و اخذ ویزای اسپانیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *