شرایط ویژه تحصیل در مدارس لهستان

سیستم آموزشی نسبتا پیشرفته و دانش آموز محور لهستان باعث شده است تا این کشور به یکی از مقاصد اروپا و حوزه شنگن برای دانش آموزان بین المللی تبدیل شود. کشور لهستان، علاوه بر دانشگاه های معتبر و مؤسسات آموزش عالی شناخته شده در سراسر جهان، دارای سیستم آموزشی منحصر به فردی در مدارس خود است. در صورتی که قصد مهاجرت به لهستان و ثبت نام فرزندان خود در مدارس این کشور را دارید، باید پیش از هر کاری با سیستم آموزشی و روند تحصیلی دانش آموزان در لهستان آشنا شوید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین مدرسه را انتخاب کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم با شرایط تحصیل در مدارس لهستان و سیستم آموزشی این کشور بیشتر آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور لهستان گردآوری شده است.

تحصیل در مدارس لهستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل در مدارس لهستان
  • تحصیل در مدارس دولتی کشور لهستان
  • تحصیل در مدارس خصوصی لهستان
  • سیستم آموزشی در لهستان

شرایط تحصیل در مدارس لهستان

به طور کلی، همه کودکان لهستانی موظف هستند تا سن 18 سالگی در مدارس و مؤسسات آموزشی تحصیل کنند و به مدرسه بروند. درواقع این قانون برای همه کودکانی که در لهستان اقامت دارند اعمال می شود. بنابراین، چه فرزند شما در لهستان به دنیا آمده باشد و چه بخواهید از کشور دیگری با فرزندان خود به لهستان مهاجرت کنید، باید مدرسه مناسبی را برای کودکان خود پیدا کنید و شرایط تحصیل را برای آن‌ها فراهم نمایید.

تحصیل در مدارس لهستان به دو صورت تحصیل در مدارس دولتی و تحصیل در مدارس خصوصی تقسیم بندی می شود. در صورتی که علاقه‌مند به تحصیل در مدارس دولتی این کشور باشید، باید بدانید که برای این مدارس قانون طبقه بندی اعمال می شود. این بدان معنی است که هر مدرسه دولتی به کودکانی که در محدوده مدرسه هستند، خدمات می دهند. از همین رو، حتی اگر یک کودک به زبان لهستانی صحبت نکند، امکان ورود به مدرسه در محدوده منطقه خانه خود را خواهند داشت.

تحصیل در مدارس لهستان

با این حال، سیستم منطقه بندی برای دبیرستان های این کشور اعمال نمی شود و دبیرستان های عمومی، مؤسسات فنی و حرفه ای و مدارس صنعتی می توانند برای دانش آموزان ورودی خود قوانینی تعیین کنند و طبق آن‌ها اقدام به پذیرش دانش آموزان نمایند. به همین ترتیب، در صورتی که یک دانش آموز بین المللی قصد تحصیل در دبیرستان های لهستان را داشته باشد و با درخواست او موافقت نشود، باید مدارس سایر مناطق شهر خود را بررسی کند.

علاوه بر این، قانون منطقه‌ بندی برای مدارس خصوصی یا غیردولتی، از جمله مدارس ابتدایی، اعمال نمی ‌شود، اگرچه استثناهایی وجود دارد. در مدارس خصوصی لهستان معمولاً مدیران مدرسه امکان تعیین قوانین را دارند و می توانند از پذیرش برخی دانش آموزان امتناع کنند.

تحصیل در مدارس دولتی لهستان

مهم‌ترین نکته در مورد تحصیل در مدارس لهستان این است که تقریباً تمامی دروس مدارس این کشور به زبان لهستانی تدریس می شوند. از همین رو، برخی از مدارس دولتی لهستان اصول مشخصی را برای پذیرش فرزندان خانواده های خارجی اتخاذ می کنند و شرایط ویژه ای را در نظر می گیرند تا دانش آموزان بتوانند پیش از شروع تحصیلات خود در دوره های آموزش زبان لهستانی شرکت کنند و این زبان را بیاموزند.

سطح دانش زبان لهستانی یک دانش آموز، مهم‌ترین عامل در پذیرش او در مدرسه به شما می رود و تنها پس از یادگیری زبان لهستانی امکان تکمیل دوره تحصیلی خود را خواهد داشت. برای این کار، مدیر مدرسه با والدین دانش آموز گفتگو می کنند و دروس مختلف را بر اساس سطح دانش زبان لهستانی دانش آموز اتخاذ می کنند و در صورت لزوم کلاس های اضافی آموزش زبان لهستانی را برای کودک در نظر می گیرند.

معمولاً برای آن که دانش آموز در دوره های آموزش زبان شرکت کرد، گواهینامه های رسمی و مهر شده ای به او ارائه می شود و در فرم های ثبت نام او قرار داده می شود تا در آینده نیز بتواند در هر مدرسه ای به زبان لهستانی تحصیل کند.

تصمیم برای پذیرش دانش آموزان در یک مقطع خاص، تنها پس از مشاهدات و بررسی های لازم توسط مدیران و معلمان صورت می گیرد. خانواده های خارجی باید در نظر داشته باشند که سیستم آموزشی لهستان بسیار دقیق تر از سیستم آموزشی سایر کشورهای اروپایی است و برنامه های درسی ارائه شده در هر مقطع نیز متفاوت هستند، از همین رو، در اغلب موارد این احتمال وجود دارد که دانش آموزان خارجی در مقاطع پایین تری در مقایسه با چیزی که در خارج از لهستان تحصیل کردند، پذیرفته شوند تا بتوانند از نظر علمی در سطح سایر بچه های کلاس باشند.

در بسیاری از مواقع، دانش آموزان خارجی برای شروع تحصیلات خود در مقطع ابتدایی در مدارس لهستان نیاز به گذراندن یک سال اضافه تر، پیش از شروع ابتدایی خود باشند. در طول این سال، کودکان خارجی می توانند با برخی از روش های آموزشی سیستم آموزش لهستان و زبان لهستانی بیشتر آشنا شوند.

تحصیل در مدارس خصوصی لهستان

به صورت کلی، تحصیل در مدارس دولتی لهستان برای دانش آموزان خارجی امکان پذیر است و هزینه ای در بر ندارد. اما ثبت نام کودکان غیر لهستانی در مدارس دولتی لهستان می تواند برای کودک استرس زا باشد چرا که اغلب دانش آموزان این مدارس لهستانی هستند و تنها با زبان لهستانی آشنایی دارند، بنابراین در صورتی که دانش آموز با زبان لهستانی آشنایی نداشته باشد ممکن است دوره آموزشی خود را با استرس و بدون برقراری ارتباطات سالم با دوستان خود بگذراند. همین موضوع باعث می شود تا خانواده های خارجی به فکر ثبت نام کودکان خود در مدارس خصوصی لهستان بیافتند. 

اول از همه، به دلیل کوچک‌تر بودن کلاس ها در مدارس خصوصی، معلمان می توانند زمان بیشتری را به هر دانش آموز اختصاص دهند. همچنین مدارس خصوصی لهستان معمولاً دو زبانه هستند و برخی از کلاس ها به زبان خارجی تدریس می شوند. جامعه دانش‌آموزی نیز در این مدارس متفاوت است و در برخی اوقات ممکن است اغلب بچه های کلاس دانش آموزان بین المللی باشند که سبب می شود دانش آموزان خارجی در گروه همسالان خود قادر به برقراری ارتباط باشند و یادگیری آن‌ها نیز تسریع شود.

با این حال، باید به خاطر داشت که کودک همچنان باید در سیستم آموزشی لهستان تحصیل کند و به شدت مطالعه داشته باشد. بنابراین، در مدارش خصوصی نیز این احتمال وجود دارد که کودک نیاز به گذراندن یک سال اضافی برای آشنایی با سیستم آموزش و مطالعه در مدارس لهستانی داشته باشد. همچنین، دانش آموزان خارجی برای تحصیل در مدارس لهستان نیاز به ارائه گواهینامه های لازم از مدارس قبلی خود دارند که مدیر و معلمان مدرسه بر اساس آن‌ها، در مورد پذیرش کودک تصمیم گیری خواهند کرد.   

در هنگام پذیرش کودک در مقطع ابتدایی یا دبیرستان، به جنبه های آموزشی و همچنین استعدادهای روانی کودک توجه ویژه ای می شود. مهم‌ترین ملاک برای پذیرش کودکان خارجی در مدارس خصوصی، وجود مهارت های کافی کودک در زمینه زبان انگلیسی یا لهستانی خواهد بود و در صورتی که دانش آموز واحد شرایط ورود به مدرسه شود، چند روز به صورت آزمایشی تحت نظر معلم ها تحصیل خواهد کرد و سپس در مدرسه ثبت نام خواهد شد.

سیستم آموزشی در لهستان

پیش از ورود به مدارس ابتدایی کشور لهستان گذراندن 1 سال آموزش پیش دبستانی برای تقویت مهارت های خواندن ابتدایی و ریاضیات اجباری است. پس از آن، کودکان از سن 7 تا 12 سالگی به مدرسه ابتدایی می روند. به کلاس های اول تا سوم دبستان، اولین دوره ابتدایی گفته می شود که اغلب با یک معلم سپری می شوند و کلاس های چهارم تا ششم از سیستم آموزشی سیستمی پیروی خواند کرد که شامل آموزش موضوعاتی مانند هنر و موسیقی، صنایع دستی و فناوری، زبان لهستانی، ریاضیات، محیط اجتماعی و طبیعی و تربیت بدنی است.

دوره دوم آموزش در مدارس لهستانی، مربوط به آموزش متوسطه می شود. 2 نوع سیستم آموزشی در دوره متوسطه وجود دارد، اولین و رایج ترین آن‌ها مربوط به برنامه ها و دوره های آموزشی می شود که توسط سازمان آموزش و پرورش لهستان ارائه می شود و دومین مورد نیز مربوط به مدارس فنی و حرفه ای می شود که به دانش آموزان مهارت های عملی را در کنار سایر دروس تدریس می کنند. در مدارس فنی و حرفه ای معمولاً دروسی مانند حسابداری، مدیریت، متخصص کامپیوتر، پرستاری و کتابداری آموزش داده می شود.

پس از اتمام دوره متوسطه، دانش آموزان می توانند وارد مؤسسات آموزش عالی مانند دانشگاه ها، آکادمی های اقتصادی و کشاورزی و پلی تکنیک شوند.

تحصیل در مدارس لهستان
سؤالات متداول
  • دانش آموزان لهستانی تا چه سنی باید در مدرسه تحصیل کنند؟

دانش آموزان لهستانی تا سن 14 سالگی به مدرسه می روند و درواقع لهستان تنها 9 سال تحصیل اجباری دارد.

  • آیا دروس در مدارس لهستان به انگلیسی تدریس می شوند؟

در مدارس دولتی لهستان اغلب درس ها به زبان لهستانی تدریس می شوند، با این حال، مدارس خصوصی و بین المللی در این کشور وجود دارند که درس های مدرسه ها به زبان انگلیسی تدریس می کنند.

  • آیا تحصیل در مدارس لهستان رایگان است؟

در صورتی که دانش آموزان بین المللی با زبان لهستانی آشنایی کافی داشته باشند، امکان تحصیل در مدارس دولتی این کشور را خواهند داشت که در اغلب موارد رایگان هستند.

  • کودکان لهستانی از چه سنی مدرسه را شروع می کنند؟

آموزش پیش دبستانی برای کودکان 6 ساله در لهستان اجباری است و پس از آن، کودکان ملزم به تحصیل در دوره ابتدایی هستند.

  • ثبت نام دانش آموزان خارجی در مدارس لهستان به چه صورت انجام می شود؟

در صورتی که دانش آموزان خارجی قصد ورود به مدارس لهستان را داشته باشند، باید در برخی آزمون ها و مصاحبه ها شرکت کنند و تا حدودی با زبان لهستانی آشنایی داشته باشند.

سخن پایانی

لهستان یک سنت آموزش عالی دارد که قدمت آن به قرن‌ ها می ‌رسد. این کشور تمرکز ویژه ای بر روی سیستم آموزشی خود دارد و از کشورهای نسبتا خوب اروپایی در زمینه تحصیلات به شمار می رود اما گزینه های بسیار بهتری نظیر انگلستان، هلند، اتریش و سوئیس برای تحصیل فرزندانتان وجود دارد. در این مقاله با شرایط تحصیل در مدارس لهستان آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و کاری لهستان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *