نکات مهم تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی

اگر نتوانسته‌اید در کشور خودتان نمره قبولی برای رشته‌های پزشکی بگیرید، نیازی نیست رویا و جاه‌طلبی‌های خود را برای تبدیل‌شدن به یک پزشک، دندانپزشک یا جراح دامپزشکی فراموش کنید. شما می‌توانید از مزایای تحصیل در خارج از کشور لذت ببرید، مهم‌ترین نکته این است که انگیزه داشته باشید. فرصت‌ها تقریباً نامحدود است و دانشگاه‌های اسلواکی یکی از این فرصت‌هاست.

تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی به زبان انگلیسی از اوایل سال 1990 آغازشده است و از آن زمان تاکنون صدها دانشجوی بین‌المللی از سراسر جهان را پذیرفته است. کیفیت بالای آموزش، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، جامعه مهاجرپذیر، مدرک معتبر در سراسر اتحادیه اروپا و حتی سراسر جهان به همراه شهریه و هزینه‌های زندگی مناسب از دلایل محبوبیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی در اسلواکی است. 

تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی

چندین دانشگاه برجسته وجود دارد که برنامه‌های دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. کسانی که در اسلواکی تحصیل می‌کنند پس از فارغ‌التحصیلی در رشته‌های پزشکی به‌ویژه دندانپزشکی، واجد شرایط کار در بریتانیا و سراسر اروپا هستند. ما در این مقاله به معرفی دانشگاه‌های دندانپزشکی اسلواکی و شرایط پذیرش آن‌ها می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بررسی رشته دندانپزشکی در اسلواکی
  • معرفی دانشگاه‌های اسلواکی برای رشته دندانپزشکی
  • دانشگاه پاول جوزف شافاریک در کوشیته
  • دانشگاه Comenius در براتیسلاوا

بررسی رشته دندانپزشکی در اسلواکی

به‌طورکلی 4 دانشگاه در اسلواکی رشته‌های پزشکی را در دوره‌های 6 ساله ارائه می‌دهند که در دو تا از این 4 دانشگاه امکان تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی وجود دارد. هر دانشگاه شرایط و سخت‌گیری‌های خاص خودش را برای پذیرش دانشجو دارد اما به‌طورکلی برای قبولی در این رشته باید مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن را داشته باشید و در آزمون ورودی شرکت کنید. همچنین باید به زبان انگلیسی کاملاً مسلط باشید. پس به‌طورکلی شرایط پذیرش برای تحصیل رشته‌های پزشکی در اسلواکی عبارت‌اند از:

  • دیپلم دبیرستان سطح A یا معادل آن (نمرات بالا در رشته علوم تجربی یک مزیت ویژه محسوب می‌شود).
  • قبولی در آزمون ورودی دروس زیست‌شناسی و شیمی.
  • گواهی پزشکی که نشان‌دهنده سلامتی کامل متقاضی باشد.
  • گواهی زبان انگلیسی
تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی

معرفی دانشگاه‌های اسلواکی برای رشته دندانپزشکی

همان‌طور که گفتیم دو دانشگاه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای رشته دندانپزشکی پذیرش بگیرید. در ادامه مقاله به معرفی این دو دانشگاه و جزئیات هزینه تحصیل و نحوه اخذ پذیرش در آن‌ها می‌پردازیم.

  1. دانشگاه پاول جوزف شافاریک در کوشیته

 این دانشگاه در Kosice دومین شهر بزرگ اسلواکی واقع‌شده است و دارای فرودگاه اصلی این کشور با تعداد زیادی پرواز بین‌المللی در روز است. Kosice یک شهر دانشگاهی محسوب می‌شود. دانشگاه پاول یوزف شافاریک ابتدا در سال 1657 توسط راهبان راه‌اندازی شد و در سال 1660 به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های اصلی در منطقه معروف شد. در طول قرن 17 و 18 هم بر پیشرفت علم و روحیه علمی اروپا تأثیر زیادی گذاشت.

این دانشگاه به‌افتخار پاول جوزف شافاریک، فیلولوژیست، شاعر و مورخ اسلواکی قرن نوزدهم نام‌گذاری شده است. این دانشگاه تحصیلات دکتری را در شاخه‌های تحصیلی پزشکی عمومی و دندانپزشکی و همچنین برنامه‌های تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های پرستاری، فیزیوتراپی و بهداشت عمومی ارائه می‌دهد. این دانشگاه آموزش‌های پس از فارغ‌التحصیلی ویژه را هم برای متخصصان بهداشت ارائه می‌دهد. همچنین علاوه بر فعالیت آموزشی، با استفاده از آزمایشگاه‌ها و تجهیزات منحصربه‌فرد خود که توسط صندوق‌های ساختاری اروپا تأمین می‌شود، به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی فراوانی در پروژه‌های ملی و بین‌المللی مشغول است. به همین دلیل یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی و حتی اروپا است.

برنامه دندانپزشکی این دانشگاه به مدت 6 سال و در 12 ترم ارائه می‌شود. شهریه آن هم 11000 یورو در سال است و در دو قسط امکان پرداخت آن وجود دارد. فراموش نکنید که مدارک دانشگاه سافاریک توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به رسمیت شناخته می‌شود به همین دلیل شهریه این دانشگاه را نه به‌عنوان یک هزینه بلکه یک سرمایه‌گذاری بنگرید. روش تدریس این دانشگاه نه‌فقط به‌صورت تئوری بلکه ترکیبی از سمینارها، سخنرانی‌ها و کارآموزی تخصصی می‌شود. ازآنجاکه این دانشگاه با مراکز درمانی متعددی شراکت دارد و عضو بسیاری از مؤسسات بین‌المللی مانند اتحادیه دانشگاه‌های اروپا است فرصت شرکت در کارآموزی‌های عملی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و همچنین طرح تبادل دانشجوی اراسموس در این دانشگاه وجود دارد.

برای اخذ پذیرش و تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی، داوطلبان این دانشگاه باید در آزمون ورودی که شامل سؤالات چندگزینه‌ای از دروس زیست‌شناسی و شیمی است، شرکت کنند. یک آزمون کنکور شامل 100 سؤال در زیست‌شناسی و 100 سؤال در شیمی است. متقاضیان 2 ساعت و 30 دقیقه برای تکمیل آزمون فرصت دارند.

رئیس دانشکده بر اساس موفقیت در آزمون ورودی و تعداد متقاضیان در مورد پذیرش دانشجو تصمیم می‌گیرد. متقاضیانی که تحصیلات متوسطه آن‌ها معادل تحصیلات متوسطه در جمهوری اسلواکی نیست، ملزم به گذراندن دوره آمادگی یک‌ساله در زیست‌شناسی، شیمی، بیوفیزیک، زبان اسلواکی و زبان انگلیسی هستند.

تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی
  1. دانشگاه Comenius در براتیسلاوا

این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه اسلواکی است که در سال 1919، اندکی پس از ایجاد چکسلواکی تأسیس شد. نام این دانشگاه از یان آموس کومنیوس، معلم و فیلسوف چک قرن هفدهمی گرفته‌شده است.

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کامنیوس یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشکده‌های دانشگاه کامنیوس است و به دلیل سابقه طولانی و استاندارد بالای برنامه‌های تحصیلی خود، درخشان‌ترین دانشجویان را از تمام مناطق اسلواکی و سراسر جهان ازجمله ایران، پرتغال، اسپانیا، یونان، آلمان و ژاپن به خود جذب کرده است. مدارک این دانشکده در سراسر اتحادیه اروپا، انگلستان و اکثر کشورهای جهان به رسمیت شناخته‌شده است. مدت تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی در این دانشگاه هم 6 سال و شهریه آن 11000 یورو در سال است. با این تفاوت که تمام مبلغ شهریه این دانشگاه در یک قسط باید پرداخت شود.

همان‌طور که می‌دانید دندانپزشکی یک شاخه پزشکی مستقل است که شامل تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های حفره دهان و دندان‌ها می‌شود. برنامه دندانپزشکی دانشگاه Comenius در براتیسلاوا عمدتاً شامل دو بیماری عفونی مزمن یعنی پوسیدگی دندان و بیماری‌های پریودنتال و عوارض آن‌ها و همچنین سایر حالت‌هایی است که بر دهان، قسمت فک و صورت تأثیر می‌گذارد. فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی در دانشگاه Comenius در براتیسلاوا می‌توانند برای کار در اسلواکی و اتحادیه اروپا درخواست دهند. این دانشگاه در برنامه Erasmus+، برنامه همکاری علمی اسلواکی-آمریکایی و همکاری با دانشگاه میشیگان شرکت دارد. ازآنجایی‌که دانشگاه Comenius در بین دانشگاه‌های برتر اروپا قرار دارد، تعداد دانشجویان بین‌المللی در سال‌های اخیر در حال افزایش است. دانشکده پزشکی این دانشگاه تاکنون بیش از 17000 کادر پزشکی را برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها از سراسر جهان آموزش داده است.

تمام دوره‌های تحصیلی این دانشکده ترکیبی از دروس تئوری و عملی و کارآموزی‌های تخصصی است. زبان تدریس هم در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انگلیسی است. بااین‌حال، به‌موازات تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی، زبان اسلواکی در طول دو سال اول تحصیل به‌منظور تسهیل ارتباط با بیماران که برای سال سوم تحصیلی، زمانی که حضور بالینی شروع می‌شود، ضروری است، تدریس می‌شود.

 شرایط ورود به این دانشگاه برای تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی قبولی در آزمون چندگزینه‌ای در زیست‌شناسی و شیمی است. این آزمون به‌صورت کتبی به زبان انگلیسی و شامل 100 سؤال از زیست‌شناسی و 100 سؤال از شیمی است. مدت‌زمان آزمون ورودی 3 ساعت است. این دانشگاه دوره‌های پزشکی عمومی و دامپزشکی و همچنین رشته‌های تخصصی رزیدنتی را هم برگزار می‌کند. برای شرکت در آزمون ورودی این دانشگاه باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • تکمیل و امضای فرم درخواست
  • پرداخت هزینه پذیرش به مبلغ 80 یورو
  • شناسنامه و پاسپورت
  • دیپلم دوره متوسطه که به زبان اسلواکی ترجمه‌شده باشد.
  • گواهی در مورد واکسیناسیون هپاتیت B و گواهی سلامت کامل
  • 3 عکس اندازه پاسپورت
سؤالات متداول
  • آیا قبولی در آزمون ورودی دانشکده‌های دندانپزشکی اسلواکی دشوار است؟

ازآنجاکه زبان این آزمون انگلیسی است، درصورتی‌که به دروس زیست‌شناسی و شیمی تسلط داشته باشید، قبولی در این آزمون غیرممکن نخواهد بود.

  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی چقدر است؟

شهریه دانشگاه‌ها برای این رشته حدود 11 هزار یورو در سال است.

  • آیا امکان کار هم‌زمان با تحصیل در اسلواکی وجود دارد؟

بله شما می‌توانید به‌صورت پاره‌وقت تا حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنید.

  • دریافت ویزای دانشجویی اسلواکی برای تحصیل در این کشور اجباری است؟

بله تمام دانشجویان ایرانی باید برای دریافت ویزا به سفارت یا کنسولگری مراجعه کنند.

  • آیا امکان اخذ اقامت اسلواکی پس از تحصیل در این کشور وجود دارد؟

بله درصورتی‌که پس از تکمیل تحصیلات خود در این کشور کار پیدا کنید می‌توانید ویزای کاری دریافت کرده و در اسلواکی بمانید.

سخن پایانی

تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی یک سرمایه‌گذاری ویژه برای آینده شماست. هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور با توجه به سابقه، کیفیت تدریس و اعتبار مدارک دانشکده‌های دندانپزشکی اسلواکی در جهان واقعاً مقرون‌به‌صرفه است. شاید قبولی در آزمون ورودی در ابتدا برایتان دشوار به نظر برسد اما فراموش نکنید هم آزمون و هم تدریس به زبان انگلیسی است. همچنین امتحان فقط از دو درس شیمی و زیست‌شناسی گرفته می‌شود. برای این آزمون تلاش کنید و به یاد داشته باشید پس از فارغ‌التحصیلی در اسلواکی می‌توانید به‌راحتی در سراسر اروپا و حتی جهان با مدرک معتبر خود کار پیدا کنید. حتی می‌توانید با پیدا کردن کار پس از تحصیل خود در اسلواکی بمانید و اقامت دائم این کشور را دریافت کنید. اگر قصد ارسال درخواست برای پذیرش یا شرکت در آزمون ورودی را دارید با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید تا درباره جزئیات تمام مراحل و مدارک لازم اطلاعات کافی و دقیقی کسب کنید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *