تحصیل دکترا در انگلستان

اگر به فکر مهاجرت هستید و می خواهید زندگی در اروپا را تجربه کنید؛ انگلستان یکی از گزینه های محبوب است. اقامت کاری و بورسیه های تحصیلی متنوع این کشور را به یکی از مقاصد مهم مهاجران تبدیل کرده است. ترکیب و تلفیق زندگی مدرن در بستر تاریخ این کشور را مهاجر پذیر کرده است. در این مقاله قصد داریم دوران تحصیلات تکمیلی از جمله تحصیلات دکترا در انگلستان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و  وب سايت هاى رسمى كشور انگلستان گردآورى شده است.

تحصیل دکترا در انگلستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • همه آنچه که باید از تحصیل دکترا در انگلستان بدانید.
  • تحصیل دکترا در انگلستان چه شرایطی دارد؟
  • مدارک تحقیقاتی در انگلستان شامل چه مواردی است؟
  • مراحل تحصیل دکترا چیست؟
  • تحصیل دکترا در انگلستان چه تفاوتی با سایر مقاطع دارد؟
  • مقاطع جایگزین دکترا در انگلستان شامل چه مواردی است؟
  • کمک هزینه در دوره دکترا در انگلستان
  • شهرهای دانشجوی و دانشگاه های برتر انگلستان
  • لیست شهرهای انگلیس که پذیرش دانشجو دارند
  • کالج های انگلستان برای تحصیل دوره دکترا
  • دانشگاه های انگلستان به چند دسته تقسیم می شوند؟

همه آنچه که باید از تحصیل دکترا در انگلستان باید بدانید.

مقطع دکترا بالاترین مقطع تحصیلی در انگلستان است. این مقطع که به صورت تحقیقاتی ارائه میشود  معمولا در طی سه تا شش ساله به اتمام میرسد. در این مقطع تعداد واحد های تدریس شده بسیار کمتر از سایر مقاطع است دلیل این امر این است که دانشجوی دکترا بیشتر فرصت خود را بر روی پروژه تحقیقاتی و عملی خود بگذارد و پایان نامه خود را ارائه دهد. جلسه دفاع از پایان نامه نیز به صورت شفاهی در مقابل متخصصین هر رشته صورت می گیرد. رتبه بالای دانشگاه های انگلستان در رنکینگ های جهانی در سال طیف وسیعی از دانشجویان را از هر کشوری به سوی خود جذب می کند.طبق قوانین جدید انگلستان  پس از اتمام دکترا در صورت اینکه سه سال در آنجا اقامت داشته باشید میتوانید اقامت کاری بگیرید.

تحصیل دکترا در انگلستان
تحصیل دکترا در انگلستان چه شرایطی دارد؟

برای تحصیل مقطع دکترا در این کشور باید دارای یک پروپوزال یا پیشنهاد تحقیقاتی باشید. این پیشنهاد توسط هیئت علمی دانشگاه بررسی شده درصورت تایید می توانید وارد دانشگاه شوید البته به شرطی که دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را با موفقیت به اتمام رسانده اید و تسلط کافی بر زبان دارید.  نمره آیلتس  شما باید حداقل ۷ باشد تا بتوانید به راحتی پذیرش بگیرید. موضوع تحقیقاتی شما باید جامع باشد و چگونگی انجام و دلایل انجام و نتیجه آن را به صورت کاملا حرفه ای توضیح داده باشید.

مدارک تحقیقاتی در انگلستان شامل چه مواردی است؟

MPhil : یک دوره آزمایشی است که در صورت صلاحیت و اتمام آن میتوانید وارد دوره دکتری شوید. اگر پیشنهاد تحقیقاتی ندارید می توانید این دوره را حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه بگذرانید و یک پایان نامه علمی و تحقیقاتی را که در حدود ۶۰ هزار کلمه است را آماده کنید تا به راحتی وارد دوره دکترا شوید. البته توجه داشته باشید مدت زمان استفاده از این گواهینامه حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه است تا بلافاصله وارد مقطع دکترا شوید.

MRes : یا کارشناس ارشد تحقیقات یک آزمون ویژه قبل ازمقطع دکترا است که دانشجو را با شرایط علمی و تحقیقاتی دکترا آشنا میسازد. این یک فرصت بینظیر است که قبل از شروع مقطع دکترا دانشجو علاقه و پشتکار خود را مورد امتحان قراردهد. این مدرک پیشرفته معمولا مربوط به رشته هایی در زمینه هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی است برای کسب این مدرک نیزباید یک پایان نامه ۴۰ هزار کلمه‌ای آماده کنید.

دکترای حرفه‌ای:  تحصیل در دوره دکترای حرفه ای همانند دوره دکتراست. با این تفاوت که دوره دکترای حرفه ای در رشته هایی همچون حقوق، آموزشی، تجارت، مهندسی  پزشکی برگزار میشود.

مراحل تحصیل دکترا چیست؟

این دوره به صورت سه ساله برگزار می‌شود. در سال اول شما با استاد راهنما یا سوپروایزر خود آشنا می شوید و در مورد روش تحقیق خود و پروپوزال آن صحبت کنید. یک برنامه عملیاتی را در طی یک زمان‌بندی مشخص انجام دهید. در این مرحله راستی آزمایی و نتیجه بخشی تحقیق خود را میبینید.

تحصیل دکترا در انگلستان

در مرحله دوم و سال آینده باید نتایج مورد نظر خود را جمع آوری کنید و تمرکز خود را بر روی پایان نامه بگذارید در جهت تکمیل پایان نامه می توانید ایده های خود را در کنفرانس های علمی و دانشجویی مطرح کنید یا با سایر دانشجویان که در زمینه مطالعاتی شما تحقیق می‌کنند همکاری داشته باشید همچنین می توانید به صورت پاره وقت در دانشگاه مشغول به تدریس باشید.

در سال سوم تحصیل دکترا در انگلستان باید نگارش پایان نامه خود را به اتمام برسانید پس از آن تحقیقات در مورد پایان نامه شما انجام می گیرد در صورت نتیجه بخشی و اطمینان به آن شما باید ابتدا در مقابل استاد راهنمای خود از پایان نامه دفاع کنید و سپس در جلسه ای که  متخصصین حضور دارند به صورت شفاهی دفاع داشته باشید.

تحصیل دکترا در انگلستان چه تفاوتی با سایر مقاطع دارد؟

تحصیل در دوره دکترا با سایر دوره ها کمی متفاوت است زیرا در این مقطع دانشجو متعهد میشود که  پروپوزال و پروژه تحقیقاتی خود را در مقیاسی بزرگ انجام دهد. در این وضعیت عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار می دهد به این منظور باید تحقیق شما کاملاً یونیک باشد و قبل از شما کسی آن را انجام ندهد همچنین باید بدون کپی برداری از سایر پروژه ها انجام شود. مجددا تاکید می‌شود اگر در زمینه تحقیقات از آمادگی لازم برخوردار هستید و همچنین ایده خوبی دارید، می‌توانید تحصیل دکترا در انگلستان را انتخاب کنید.

مقاطع جایگزین دکترا در انگلستان شامل چه مواردی است؟

در انگلستان معمولا به افرادی که سابقه چندین ساله در پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی دارند مدرک Higher Doctoreat اعطا میشود.‌ سایر مدارکی که جایگزین مقطع دکترا در انگلستان هستند به ترتیب ذکر میکنیم.

-دکترای حقوق مدنی  DCL

-دکترای الهیات DD

-دکترای ادبیات Dlitt

-دکترای موسیقی DMus

-دکترای علوم DSc

-دکترای حقوق Dll

علاوه بر این مدارک دوره New Route phd  نیز توسط ۳۰ دانشگاه برتر انگلستان ارائه می شود که شرط ورود به آن طی دوره سه ساله MRes قبل از مقطع دکتراست. در این دوره مهارتهای قابل انتقال و حرفه ای همچون آموزش، فناوری اطلاعات پیشرفته، رسانه، تجارت و زبان تدریس میشود.

Professional Doctoreat نیز مختص دانشجویان رشته های حرفه ای همچون پزشکی، آموزشی و مهندسی است. تمرکز این دوره  بر روی پروژه های تحقیقاتی کوچک و تالیف پایان نامه است. از فارغ التحصیلان این رشته توسط کارفرمایان حمایت میشود.

کمک هزینه در دوره دکترا در انگلستان

کشور انگلستان بورسیه ها کمک هزینه‌های تحصیلی بسیار گسترده ای را در نظر گرفته است. به طور مثال کمک هزینه شورای تحقیقات و صندوق اجتماعی اروپا نمونه‌ای است کمک هزینه تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا است در طول دوره های تحصیلی دکترا و استادیاری معمولاً کمک هزینه بالاتری پرداخت می‌شود زیرا یک محقق نباید برای کارهای تحقیقاتی و گذراندن زندگی خود به مشکل بربخورد.

تحصیل دکترا در انگلستان
شهرهای دانشجویی و دانشگاه های برتر انگلستان

در انگلستان بیش از ۵۰ شهر دانشجویی وجود دارد علاوه بر رتبه بالای علمی و تحصیل در برترین دانشگاه ها می توانید از مراکز تفریحی تجاری شهرهای زیبای انگلستان کاخ ها و آثار های باستانی موزه ها بازدید کنید با تاریخ اروپا آشنا شوید در کنسرت های موسیقی و ایونت های هنری و نمایش های مد و لباس شرکت کنید و از دوران تحصیل خود در یک کشور پیشرفته اروپایی لذت ببرید.

لیست شهرهای انگلیس که پذیرش دانشجو دارند

شهرهایی مثل لندن و لیورپول پذیرش بیشتری دارند و برای زندگی و تحصیلات بسیار مناسب اند. اما همانطور که میدانید کشور انگلیس در همسایگی اسکاتلند و ایرلند شمالی و ولز است. به همین خاطر دانشگاههایی نظیر ادینبورگ اسکاتلند، بلفاست ایرلند شمالی و سوانزی  در ولز جز شهرهای دانشجویی بریتانیا حساب میشوند و از جمله دانشگاههای برتر اسکاتلند میتوان به دانشگاه های غرب اسکاتلند و آبردین اشاره کرد.

کالج های انگلستان برای تحصیل دوره دکترا

کالج های انگلستان معمولاً موسسه هایی هستند که وضعیت دانشگاهی کامل و یا مستقلی ندارند. بلکه بخشی از یک دانشگاه بزرگ هستند و معمولا ظرفیت آنها حدود ۱۰۰۰ نفر است. در سرتاسر انگلستان میتوان در دانشگاههای بزرگ، کالج ها و یا مدارس بازرگانی ثبت نام کرد.

دانشگاه های انگلستان به چند دسته تقسیم می شوند؟

 دانشگاه ها در انگلستان علاوه بر رتبه علمی معمولاً بر اساس سال ساخت نیزتقسیم می‌شوند. قدیمی ترین دانشگاه انگلستان آکسفورد است که در طول قرن های ۱۲ یا ۱۳ ساخته شده است دانشگاه هایی که با آجر قرمز ساخته شده‌اند معمولاً در اواخر قرن نوزدهم و در شهرهای بزرگ صنعتی انگلستان تاسیس شدند. دانشگاه های جدید هم پس از سال ۱۹۹۲ احداث شده اند از جمله برترین دانشگاههای انگلستان می توان به دانشگاه های بیرمنگام، لیدز، ناتینگهام و برونل لندن اشاره کرد.

تحصیل دکترا در انگلستان
سؤالات متداول
  • آیا میتوان با تحصیل دکترا در انگلستان اقامت دائم این کشور را گرفت؟

 به طور کلی به خاطر تحصیل در یک کشور اقامت دائم و تابعیت اعطا نمی‌شود اما اگر طبق قوانین جدید انگلستان اگر فرد متقاضی تحصیل به دکترا در انگلستان سه سال پس از فارغ التحصیلی در این کشور بماند می تواند نوع اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کند و پس از ۵ سال کار به صورت دائمی تابعیت انگلیس را بگیرد

  • آیا فرد متقاضی تحصیل دکترا در انگلیس میتواند خانواده خود را نیز به این کشور ببرد؟

همان طور که می‌دانید همراه در قانون بین الملل شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می‌شود و شخصی که در انگلستان در مقطع دکترا مشغول به تحصیل است میتواند همراهان خود را نیز به این کشور ببرد.

  •  آیا دانشجوی مقطع دکترا در انگلستان مجاز به انجام کار در حین تحصیل است؟

 به هنگام تحصیل در مقطع دکترا دانشجو میتواند ۳۰ ساعت کار پاره وقت در کنار تحصیل خود داشته باشد

  • برای تحصیل در مقطع دکتر در انگلستان آیا ارائه مدرک زبان انگلیسی الزامی است؟

 بله همانطور که در متن توضیح دادیم نمره مدرک آیلتس شما باید در حدود شش و نیم یا ۷ باشد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تحصیل دکترا در انگلستان توضیحاتی ارائه دادیم. همچنین شرایط، مدارک، مراحل و نوع دانشگاه ها و شهرهای دانشجویی همراه با امکانات یک زندگی پیشرفته اروپایی را ذکر کردیم. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل مقطع دکترا در انگستان هستید؛ عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصيلى به انگلستان را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه های ثبت شده برای “تحصیل دکترا در انگلستان”
  1. سلام
    آیا امکان گرفتن بورسیه و فاند تحصیلی تو رشته مهندسی برق تو دکتری وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *