آیا تحصیل رایگان در اسلواکی امکان ‌پذیر است؟

اسلواکی ازنظر مساحت نسبتاً کوچک است، اما فرصت‌های زیادی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های رقابتی و برتر جهان در این کشور وجود دارد. داشتن دانشگاه‌های با رتبه‌بندی بالا در سطح جهانی، کیفیت عالی مراکز آموزشی، پیروی از سیستم آموزشی بولونیا و همچنین هزینه‌های تحصیل و زندگی مقرون‌به‌صرفه از سری دلایل جذابیت اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی است. حتی در برخی موارد امکان تحصیل رایگان در اسلواکی هم وجود دارد که باعث شده است توجه بسیاری از دانشجویان خارجی را به خود جلب کند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا را داشته باشید، قطعاً با شنیدن این موضوع کنجکاو شده‌اید. حق هم دارید! اما فراموش نکنید که بهره‌مندی از فرصت طلایی تحصیل رایگان در کشور اسلواکی شرایط خاصی دارد که ما در این مقاله به آن می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

تحصیل رایگان در اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • تحصیل بدون پرداخت حتی یک ریال شهریه در اسلواکی!
  • 3 روش طلایی تحصیل ارزان در اسلواکی برای ایرانیان
  • دریافت بورسیه تحصیلی اسلواکی
  • تحصیل در دانشگاه‌های ارزان اسلواکی
  • کار حین تحصیل در اسلواکی

تحصیل بدون پرداخت حتی یک ریال شهریه در اسلواکی!

آموزش در اسلواکی از سنین 6 تا 15 سال اجباری است. مهدکودک یک مرحله داوطلبانه از سیستم آموزشی اسلواکی است که برای دانش‌آموزان 3 تا 6 ساله در نظر گرفته‌شده است. دانش‌آموزان دبستان به دو کلاس سنی تقسیم می‌شوند: دانش‌آموزان خردسال (کلاس 1 تا 4) و دانش‌آموزان راهنمایی (کلاس 5 تا 9). مدارس متوسطه هم در دو زمینه آموزش فنی حرفه‌ای یا آمادگی برای دانشگاه تخصص و فعالیت دارند؛ به‌عبارت‌دیگر دانش‌آموز در مقطع متوسطه می‌تواند بین آموزش فنی حرفه‌ای که فرد را برای بازار کار آماده می‌کند یا دوره آموزش پیش از دانشگاه انتخاب کند. افرادی که قصد ادامه تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌ها را دارند باید دوره آموزش پیش از دانشگاه را بگذرانند. تمام دانش‌آموزان برای دریافت گواهی دیپلم باید پس از دوره متوسطه در امتحان نهایی شرکت کرده و نمره قبولی بگیرند.

تحصیل رایگان در اسلواکی

بر اساس قانون اسلواکی، شهروندان جمهوری اسلواکی حق آموزش رایگان در مدارس ابتدایی و متوسطه دولتی را دارند. به فرزندان اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلواکی، پناهجویان و اسلواکی‌های مقیم خارج از کشور تحت شرایطی مشابه با شهروندان جمهوری اسلواکی آموزش‌وپرورش، اسکان و غذا در مدارس ارائه می‌شود. این بدان معناست که این افراد می‌توانند در مدارس دولتی از تحصیل رایگان در اسلواکی بهره‌مند شوند. البته ازآنجاکه تدریس در مدارس دولتی اسلواکی به زبان اسلواکی است، شرط تحصیل بدون پرداخت شهریه هم آموزش به زبان اسلواکی خواهد بود. اگر همراه با فرزندان خود به اسلواکی مهاجرت می‌کنید و قصد اقامت در این کشور را دارید، نیازی نیست نگران پرداخت شهریه‌های هنگفت مدارس خصوصی به زبان انگلیسی باشید. شما می‌توانید فرزندتان را درازای هزینه‌ای پایین در کلاس‌های آموزش زبان که در سطح‌های مبتدی تا پیشرفته برگزار می‌شود، ثبت‌نام کنید.

تحصیل رایگان در اسلواکی در مقاطع مختلف دانشگاهی هم امکان‌پذیر است اما برای تا زمانی که از یک موسسه دولتی پذیرش بگیرید و به زبان اسلواکی به‌صورت تمام‌وقت درس بخوانید. این قانون هم در اسلواکی وجود دارد که دانشجویانی که نتوانند در مدت‌زمان مورد انتظار فارغ‌التحصیل شوند، باید هزینه دوره‌هایی را که هنوز نگذرانده‌اند، پرداخت کنند. با این توضیحات می‌توان گفت که یادگیری زبان اسلواکی یک سرمایه‌گذاری واقعی محسوب می‌شود. تنها با یادگیری این زبان شما فرصت این را خواهید داشت تا بدون پرداخت حتی یک ریال شهریه در اسلواکی درس بخوانید.

3 روش طلایی تحصیل ارزان در اسلواکی برای ایرانیان

نگرانی اساسی دانشجویان بین‌المللی که به زبان اسلواکی تسلط ندارند، پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور است. ازآنجاکه واحد پول اسلواکی یورو است، این نگرانی برای دانشجویان ایرانی به‌شدت افزایش می‌یابد. هرچند هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های اسلواکی متفاوت است، اما خوشبختانه به‌طورکلی بسیار کمتر از سایر کشورهای اروپایی است. دانشجویان ایرانی هم می‌توانند به آموزش عالی باکیفیت و با قیمت مناسب در اسلواکی دسترسی داشته باشند. تحصیل به زبان انگلیسی هم در اسلواکی مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر هزینه‌های تحصیل خود را به‌وضوح کاهش داده و آن را به‌خوبی مدیریت کنید:

 

1. دریافت بورسیه تحصیلی اسلواکی

 

یافتن دانشگاه‌هایی در اسلواکی که به دانشجویان خود بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند، یک‌قدم برای تحقق هدف شما از تحصیل رایگان در اسلواکی است. امروزه دانشگاه‌ها معمولاً این اطلاعات را در وب‌سایت دانشگاه خود قرار می‌دهند، به همین دلیل است که در حال حاضر دریافت بورسیه نسبت به قبل آسان‌تر است. دو نمونه از دانشگاه‌های اسلواکی که به دانشجویان خود بورسیه می‌دهد، دانشگاه فناوری اسلواکی و دانشگاه کمنیوس در براتیسلاوا است. وزارت آموزش، علوم، تحقیقات و ورزش جمهوری اسلواکی هم به دانشجویان خارجی که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در جمهوری اسلواکی تحصیل می‌کنند کمک‌هزینه مالی اعطا می‌کند. بورسیه ماهانه این وزارتخانه‌ها 280 یورو است. در برخی موارد این بورسیه هزینه‌های زندگی دانشجویان را هم پوشش می‌دهد.

 

2. تحصیل در دانشگاه‌های ارزان اسلواکی

 

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید انتظار این را داشته باشند که هرسال از 550 تا 5500 یورو برای تحصیل در اسلواکی مقطع کارشناسی پرداخت کنند. هزینه تحصیل برای تحصیلات تکمیلی هم به‌طور قابل‌توجهی بالاتر است، زیرا از 2200 تا 5500 یورو در سال متغیر است. هزینه زندگی دانشجویی در اسلواکی هم حدود 800 دلار در ماه است. شما می‌توانید با ثبت‌نام در دانشگاه‌های مقرون‌به‌صرفه در اسلواکی و همچنین اخذ بورسیه تحصیلی در اسلواکی به‌صورت رایگان تحصیل کنید. نام 10 تا از ارزان‌ترین دانشگاه‌های اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی با حداقل شهریه آن‌ها در جدول زیر آمده است:

نام دانشگاه حداقل شهریه سالانه به یورو
دانشگاه Ss. سیریل و متدیوس در ترناوا 500
 دانشگاه Matej Bel 550
 دانشگاه الکساندر دوبچک ترنچین 550
 دانشگاه ترناوا در ترناوا 650
 دانشگاه کاتولیک در روژومبروک 700
 دانشگاه فنی در Zvolen 800
 دانشگاه اقتصاد در براتیسلاوا 1500
 دانشگاه Pavol Jozef Šafárik در Košice 2000
دانشگاه فنی اسلواکی در براتیسلاوا3500
 دانشگاه ژیلینا 3500

3. کار حین تحصیل در اسلواکی

 

داشتن یک شغل پاره‌وقت در حین تحصیل در اسلواکی می‌تواند برخی از هزینه‌های لازم را که ممکن است به‌عنوان دانشجوی دانشگاه بپردازید را جبران کند و همچنین می‌تواند به شما امکان تحصیل رایگان در اسلواکی را بدهد. دانشجویان دارای مجوز اقامت دانشجویی تا زمانی که در یک برنامه تحصیلی تمام‌وقت در اسلواکی ثبت‌نام کرده باشند، می‌توانند به مدت 20 ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت کار کنند. مشاغل پاره‌وقت ابزار بسیار مؤثری برای کسب درآمد برای حمایت از خود در حین تحصیل به‌خصوص برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند، بااین‌حال، باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید و بتوانید به‌درستی زمان خود را مدیریت کنید تا تحت‌فشار قرار نگیرید.

در اسلواکی معمولاً دانشجویان در رستوران‌ها، هتل‌ها، سوپرمارکت‌ها، کافه‌ها، کلوپ‌ها، سالن‌های سینما و مکان‌هایی مانند آن کار می‌کنند. اگرچه توانایی صحبت کردن به زبان اسلواکی یافتن شغل پاره‌وقت را آسان‌تر می‌کند، بسیاری از مشاغل خدماتی دیگر فقط به مهارت‌های زبان انگلیسی نیاز دارند. تدریس زبان به کودکان یا کار در شرکت‌های فناوری اطلاعات، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک به زبان انگلیسی ممکن است.

همچنین مشاغلی در محوطه دانشگاه وجود دارد تا به تحقق هدف تحصیل رایگان در اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی کمک کند. دانشگاه‌ها شغل‌های آکادمیک و اداری را به دانشجویان فوق‌لیسانس به‌عنوان دستیار پژوهشی، دستیار آموزشی یا دستیار فارغ‌التحصیل در هر یک از دانشکده‌های خود ارائه می‌دهند. بااین‌حال دریافت این موقعیت‌های شغلی بسیار رقابتی است. دانشجویان بین‌المللی در نقش‌های شغلی مختلف در سراسر اسلواکی به‌عنوان کارآموز در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های خارجی که به دنبال استخدام دانشجویان توانمند هستند هم فرصت اشتغال دارند.

تحصیل رایگان در اسلواکی
سؤالات متداول
  • آیا شهروندان ایرانی می‌توانند به‌صورت رایگان در اسلواکی تحصیل کنند؟

بله. دانشجویانی که به زبان اسلواکی مسلط هستند اجازه تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی اسلواکی را دارند.

  • آیا برای پذیرش در دانشگاه‌های اسلواکی باید در امتحان ورودی شرکت کنم؟

در حال حاضر برای اکثر تخصص‌ها به دلیل یک رقابت کوچک نیازی به شرکت در آزمون ندارید. بااین‌حال برای معتبرترین تخصص‌ها می‌توان استثنا قائل شد: پزشک، دندان‌پزشک، تخصص‌های مرتبط با فناوری کامپیوتر و همچنین روانشناسی و حقوق.

  • آیا می‌توانم بدون دانستن زبان در اسلواکی تحصیل کنم؟

بله. دانشگاه‌های خصوصی اسلواکی دوره‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند که می‌توانید در آن‌ها ثبت‌نام کنید.

  • یک دانشجوی ایرانی می‌تواند در اسلواکی کار کند؟

طبق قوانین جاری اسلواکی، دانشجویان خارجی که دارای مجوز اقامت تحصیلی باشند، حق کار دارند. بااین‌حال، این محدودیت هم وجود دارد که به دانشجویان اجازه نمی‌دهد بیش از 20 ساعت در هفته کار کنند.

  • متوسط شهریه دانشگاه‌های اسلواکی چقدر است؟

متوسط شهریه بین 2 تا 5 هزار یورو در سال بسته به رشته و دانشگاه متفاوت است.

سخن پایانی

امکان تحصیل رایگان در اسلواکی باعث شده است بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای یادگیری زبان این کشور تلاش کنند. فراموش نکنید که حتی با تسلط نسبی در سطح B1 و B2 به زبان اسلواکی فرصت این را خواهید داشت تا بدون پرداخت شهریه در دانشگاه‌های دولتی اسلواکی تحصیل کنید. علاوه بر این می‌توانید در دوره‌های آمادگی پیش از دانشگاه که زبان اسلواکی را آموزش می‌دهند ثبت‌نام کنید و پس از یادگیری این زبان از تحصیل رایگان بهره‌مند شوید. به یاد داشته باشید که حتی اگر علاقه‌ای به زبان اسلواکی هم نداشته باشید، فرصت تحصیل مقرون‌به‌صرفه در اسلواکی به زبان انگلیسی هنوز هم برای شما وجود دارد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *