جدیدترین شرایط تحصیل رایگان در لهستان 2024

کشور لهستان می تواند یک مقصد فوق العاده و مقرون به صرفه برای تحصیل دانشجویان بین المللی به شمار بیاید. لهستان استانداردهای آموزشی با کیفیتی را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد که در مقایسه با کشورهایی مانند انگلستان، استرالیا و یا ایالات متحده کم هزینه تر بوده و از سطح علمی بالایی برخوردار هستند. دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی متعددی امکان تحصیل رایگان در لهستان را برای دانشجویان فراهم کرده اند. قوانین مربوط به شهریه بسته به رشته، مقطع و دانشگاه شما متفاوت است، با این حال، دانشجویان بومی لهستانی و شهروندان اتحادیه اروپا امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های این کشور را دارند و دانشجویان کشورهای ثالث نیز در صورت واجد شرایط بودن می توانند از تحصیل رایگان و یا استفاده از بورسیه تحصیلی برای پوشش هزینه های خود، برخوردار شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم با شرایط تحصیل رایگان در کشور لهستان آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور لهستان گردآوری شده است.

تحصیل رایگان در لهستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آیا امکان تحصیل رایگان در لهستان وجود دارد؟
  • پشتیبانی مالی برای تحصیل در دانشگاه های لهستان
  • هزینه اقامت و زندگی در کشور لهستان
  • اخذ پذیرش در دانشگاه های مقرون به صرفه لهستان

آیا امکان تحصیل رایگان در لهستان وجود دارد؟

کشور لهستان از سیستم آموزشی سطح بالایی برخوردار است و هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور می تواند برای دانشجویان بین المللی بسیار ناچیز باشد و حتی در برخی موارد امکان تحصیل رایگان در لهستان برای دانشجویان نیز فراهم شده است. مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه های دولتی این کشور، بودجه مورد نیاز خود را از دولت دریافت می کنند، از همین رو، هزینه تحصیل در این دانشگاه ها بسیار پایین بوده و امکانات آموزشی و پژوهشی که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد به نسبت سایر دانشگاه های لهستان، پیشرفته تر هستند. دانشگاه های خصوصی لهستان نیز شرایط مناسبی را برای تحصیل دانشجویان فراهم کرده اند، با این حال، در اغلب موارد تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور رایگان نیست و همه دانشجویان مستلزم پرداخت شهریه سالیانه خواهند بود، هر چند این هزینه ها معمولاً نسبت به دانشگاه های خصوصی سایر نقاط اروپا کمتر خواهد بود.

تحصیل رایگان در لهستان

به طور کلی، ملیت شما بر روی شرایط تحصیل شما در کشور لهستان تأثیرگذار است که این شرایط به شرح زیر می باشد :

  • تحصیل دانشجویان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا در لهستان

اگر دانشجوی اتحادیه اروپا / EEA هستید، واجد شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی لهستان هستید. در طول تحصیل رایگان شما اغلب دروس به زبان لهستانی تدریس می شوند. با این حال، شما باید با سایر اتباع لهستانی برای کسب رتبه در دانشگاه ها رقابت کنید. در صورتی که بخواهید دانشگاه خود را به زبان انگلیسی بگذرانید، مستلزم پرداخت شهریه سالیانه خواهید بود.

  • تحصیل دانشجویان خارج از اتحادیه و منطقه اقتصادی اروپا

دانشجویان بین المللی که از کشورهای ثالث برای تحصیل در لهستان اقدام می کنند، در اغلب موارد مستلزم پرداخت شهریه خواهند بود. این هزینه ها بسته به نوع موسسه، دانشگاه و رشته ای که انتخاب می کنید متفاوت خواهد بود. به طور متوسط، می توانید انتظار داشته باشید که بین 500 تا 6000 یورو در هر سال تحصیلی برای مدرک لیسانس و بین 1000 تا 8000 یورو در هر سال تحصیلی برای مقاطع کارشناسی ارشد پرداخت کنید. برخی از مقاطع تحصیلی دیگر، مانند دندانپزشکی یا بازرگانی، ممکن است بیش از 15000 یورو هزینه داشته باشند و در صورتی که در یک دانشگاه خصوصی تحصیل کنید، این هزینه می تواند بیشتر باشد.

هزینه های دانشگاه ها با یکدیگر متفاوت هستند و بنا بر سیاست های شهریه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور تعیین می شوند. به همین ترتیب، برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می توانید به وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نمایید و لیست شهریه های مقاطع مختلف تحصیلی را بررسی کنید.

پشتیبانی مالی برای تحصیل در دانشگاه های لهستان

دانشجویان بین المللی این امکان را دارند تا با استفاده از برخی بورسیه های تحصیلی که توسط دولت لهستان و یا دانشگاه های این کشور ارائه می شوند، امکان تحصیل رایگان در لهستان را داشته باشند و بخشی از هزینه های زندگی خود را نیز پوشش دهند. برخی از محبوب ترین بورسیه هایی که امکان تحصیل رایگان در لهستان را برای دانشجویان فراهم می آورند، عبارت اند از :

آژانس ملی لهستان : آژانس ملی لهستان (NAWA) ارائه دهنده اصلی بورسیه تحصیلی دولتی به دانشجویان بین المللی است. برای آن که واجد شرایط اخذ این بورسیه تحصیلی شوید باید به دانشگاه خود درخواست دهید و بررسی کنید که آیا شما مستحق دریافت این بورسیه خواهید بود یا خیر.

بورسیه تحصیلی ERASMUS : یکی از محبوب ترین بورسیه های اتحادیه اروپا است که به دانشجویان بین المللی مبالغی را مبتنی بر کمک مالی پرداخت می کند و علاوه بر این، در صورتی که برای شرکت در دوره های انگلیسی دانشگاه درخواست داده باشید، با اخذ این بورسیه می توانید شهریه دوره آموزشی خود را پرداخت کنید و امکان تحصیل رایگان در لهستان را داشته باشید.

بورس تحصیلی Studyportals: اگر شما یک دانشجوی غیر اتحادیه اروپا و منطقه EEA هستید، می توانید در مسابقات بین المللی Studyportals Scholarship شرکت کنید و در صورت قبولی، امکان دریافت بورسیه تحصیلی 10 هزار یورویی برای تحصیل در کشور لهستان را خواهید داشت.

علاوه بر این بورسیه ها، دانشگاه های لهستان نیز معمولاً بسته های حمایت مالی متنوعی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند که با استفاده از آن‌ها می توانید مقدار قابل توجهی از شهریه دانشگاه خود را پرداخت کنید.

هزینه اقامت و زندگی در کشور لهستان

به طور کلی، لهستان یکی از کشورهای اروپایی است که می توانید با صرف هزینه های پایین در آن اقامت داشته باشید. قیمت اجاره خانه و آپارتمان در لهستان به طور متوسط 45 درصد کمتر از بریتانیا و 80 درصد کمتر از ایالات متحده است. این هزینه ها بسته به عوامل مختلفی مانند مکان و توع محل اقامت شما می تواند متغیر باشد.

دانشجویان بین المللی که در طول دوره تحصیلی خود قصد صرفه جویی در هزینه های خود را دارند، می توانند در خوابگاه های دانشگاه های لهستان اقامت کنند. هزینه اقامت در خوابگاه های دولتی به طور قابل توجهی کمتر از هزینه اجاره خانه خواهد بود و بسته به دانشگاه شما می تواند از حدود 60 تا 150 یورو در ماه متغیر باشد.

همچنین، این امکان را خواهید داشت تا در نزدیکی دانشگاه خود آپارتمانی اجاره کنید و با افراد دیگر زندگی کنید تا هزینه های خود را به صورت قابل توجهی کاهش دهید. به عنوان مثال، هزینه متوسط یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر می تواند بین 250 تا 750 یورو در ماه باشد، در حالی که یک آپارتمان سه خوابه می تواند از 600 تا 900 یورو در ماه باشد.

شما می ‌توانید با بررسی پلتفرم StudentRoomFlat که یک پلتفرم فعال در زمینه اجاره آپارتمان برای دانشجویان بین المللی در لهستان است، اطلاعات لازم در مورد قیمت های آپارتمان ها و خوابگاه های مختلف این کشور را به دست آورید.

توجه داشته باشید، در صورتی که بخواهید یک آپارتمان اجاره کنید، باید هزینه‌ های خدماتی مانند برق، آب، گرمایش و دفع زباله را بپردازید. هزینه متوسط برای آب و برق در لهستان حدود 155 یورو در ماه است.

اخذ پذیرش در دانشگاه های مقرون به صرفه لهستان

لهستان میزبان 20700 دانشجوی بین المللی است و مزایایی مانند آموزش با کیفیت را بدون نیاز به پرداخت هزینه های بالا در اختیار آن‌ها قرار می دهد. تحصیل در دانشگاه های مقرون به صرفه لهستان مستلزم تکمیل الزامات و ارائه مدارکی مانند فرم های پذیرش، نمرات زبان و ویزای تحصیلی است.

یکی از بهترین دانشگاه های مقرون به صرفه در لهستان، دانشگاه Adam Mickiewicz، واقع در شهر Poznań است که شیمی، مطالعات حقوقی اروپا، و مطالعات اروپای مرکزی و بالکان را به دانشجویانی که به دنبال مدرک لیسانس هستند ارائه می دهد. در سطح کارشناسی ارشد نیز رشته هایی مانند زبان ‌شناسی و مدیریت اطلاعات  و فیزیک را به دانشجویان ارائه می ‌دهد. از دیگر دانشگاه های مقرون به صرفه در لهستان می توان به دانشگاه Rzeszów، دانشگاه ورشو و دانشگاه پومرانیان در اسلوپسک اشاره کرد.

تحصیل رایگان در لهستان
سؤالات متداول
  • آیا امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های لهستان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟

بله، تحصیل در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان لهستانی رایگان است و در صورتی که دانشجویان بین المللی با زبان لهستانی آشنا باشند، امکان تحصیل رایگان و یا با هزینه های کم را در دانشگاه های لهستان خواهند داشت.

  • هزینه تحصیل در لهستان چقدر است؟

هزینه تحصیل سالانه در لهستان به شته و مقطع تحصیلی شما مربوط می شود. با این حال، این هزینه ها از 2000 تا 6000 یورو در سال متغیر هستند.

  • آیا می توان با ویزای دانشجویی در لهستان کار پیدا کرد؟

بله، شما می توانید در حین تحصیل خود در دانشگاه های لهستان مشغول به یک کار پاره وقت شوید. در نظر داشته باشید که دانشجویان غیر اروپایی برای کار در لهستان نیاز به مجوز اقامت خواهند داشت.

  • هزینه اجاره خوابگاه یا آپارتمان دانشجویی در لهستان چقدر است؟

هزینه خوابگاه دانشجویی در این کشور بین 60 الی 150 یورو در ماه است و برای اجاره آپارتمان نیز باید 80 الی 150 یورو در ماه پرداخت کنید.

  • مشاغل مورد تقاضا در لهستان کدم‌اند؟

از جمله مشاغل پرتقاضا در لهستان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • رانندگان
  • تکنسین ها و انبارداران
  • مهندسان
  • متخصصان فناوری اطلاعات
  • حسابداران، اقتصاددانان
  • کارکنان منابع انسانی

سخن پایانی

اگر دانشجوی بین المللی هستید و قصد تحصیل در کشور لهستان را دارید، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی لهستان، بهترین دوره های دانشگاهی را با هزینه های مقرون به صرفه در اختیار شما قرار خواهند داد. در این مقاله با شرایط تحصیل رایگان در لهستان آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و تحصیل در لهستان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *