جدیدترین شرایط تحصیل روانشناسی در اتریش

اتریش علاوه بر اینکه سال‌ها مرکز فرهنگی اروپا بوده، به‌عنوان یک مرکز پررونق برای تحصیل در رشته روان‌شناسی مشهور است. در طول دوران طلایی شهر وین، ایده‌های جدید و روشن‌فکرانه شکوفا شد، زیرا روان‌شناسان مشهور جهانی در این شهر مستقر شدند و مراکز آموزشی محلی را تأسیس کردند. افرادی مانند زیگموند فروید، آلفرد آدلر، اتو رانک و کارل بوهلر ازجمله شخصیت‌های مشهور فعال در حوزه روانشناسی که در اتریش مستقر بوده‌اند. به دلیل تاریخچه غنی اتریش در رشته روانشناسی اگر قصد کاوش علمی در حوزه کارکرد روان انسان را دارید، تحصیل روانشناسی در اتریش ایده خوبی به نظر می‌رسد. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در این رشته و نحوه تدریس دانشگاه‌های روانشناسی اتریش می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اتریش، گردآوری‌شده است.

تحصیل روانشناسی در اتریش

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بررسی تحصیل روانشناسی در اتریش
  • روش تدریس رشته روانشناسی در اتریش
  • شرایط اخذ پذیرش رشته روانشناسی در اتریش
  • مزایای تحصیل در اتریش
  • گرایش‌های روانشناسی در اتریش
  • درآمد رشته روانشناسی در اتریش

بررسی تحصیل روانشناسی در اتریش

روان‌درمانی در اتریش یک حرفه مستقل است. قوانین این حرفه کاری توسط قانون‌گذاران رسمی در اتریش تعیین می‌شود. همچنین مقام نظارتی ذیصلاح یعنی وزارت بهداشت اتریش به‌طور منظم دستورالعمل‌هایی را صادر می‌کند تا این حرفه کاملاً مطابق با استاندارهای درمانی و حرفه‌ای پیش برود. بر اساس قوانین اتریش، اولین قدم برای فعالیت در این رشته، تحصیل روانشناسی در اتریش است. آموزش روانشناسی در این کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. دوره کارشناسی افراد را برای کار در حوزه روانشناسی عمومی آماده می‌کند. دوره‌های تحصیلات تکمیلی هم برای افرادی که قصد فعالیت تخصصی در گرایش مشخصی را دارند، در نظر گرفته‌شده است. دوره کارشناسی بین 3 تا 4 سال، دوره کارشناسی ارشد 1.5 تا 2 سال و دوره دکتری 3 تا 4 سال طول می‌کشد. تمامی دانشگاه‌ها و مؤسساتی که دوره‌های روانشناسی را تدریس می‌کنند باید از وزارت بهداشت این کشور مجوز داشته باشند. درمجموع وزارت بهداشت 18 سازمان آموزشی را برای ارائه آموزش‌های عمومی و 39 سازمان را برای ارائه آموزش‌های تخصصی معتبر اعلام کرده است. بهترین دانشگاه‌های اتریش برای تحصیل در رشته روانشناسی عبارت‌اند از:

  • دانشگاه ملی وین (University of Vienna)
  • دانشگاه سالزبورگ
  • دانشگاه خصوصی وبستر (Webster Vienna Private University)
  • دانشگاه اروپای مرکزی (Central European University (CEU))
  • دانشگاه اینسبورگ
  • دانشگاه کلاگنفورت
  • دانشگاه زیگموند فروید (Sigmund Freud University)
تحصیل روانشناسی در اتریش

روش تدریس رشته روانشناسی در اتریش

رشته روانشناسی به‌عنوان رشته‌ای تخصصی برای مطالعه درباره ذهن انسان و رفتاری که از خود بروز می‌دهد و همچنین نحوه رفتار انسان در شرایط و موقعیت‌های مختلف شناخته می‌شود. در طول تحصیل روانشناسی در اتریش تمامی نظریه‌ها و مفاهیم کلیدی این علم به شما آموزش داده می‌شود. همچنین دانشجویان باید در آزمایشگاه‌های روانشناسی شرکت کنند تا استفاده از تکنیک‌های آماری پیشرفته، آزمایش روش‌شناسی تحقیق و تست‌های روان‌شناختی را یاد ‌بگیرند. 

در برخی رشته‌های تخصصی روانشناسی مثل رشته اعصاب و روان و رفتارشناختی دانشجویان به ابزارها و دستگاه‌های مجهزی که می‌تواند فعالیت‌های مغز، فعالیت ماهیچه‌ها و سایر بازخوردهای انسان را ثبت، کدگذاری و درنهایت تجزیه‌وتحلیل کند، دسترسی خواهند داشت. استفاده از فناوری نوین یکی از دلایلی است که تحصیل روانشناسی در اتریش یک موقعیت و فرصت ویژه برای علاقه‌مندان به این رشته است.

علاوه بر این، در دانشگاه‌های اتریش تمرکز بر این است که دانشجویان بتوانند روش‌های مختلف علمی را بیاموزند. سپس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای پیشبرد تحقیقات خود از آن‌ها استفاده کنند. همچنین ازآنجاکه رشته روانشناسی به تعامل با انسان‌ها گره‌خورده است، روش تدریس به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است که دانشجویان بتوانند مهارت‌های حل مساله و قدرت تجزیه‌وتحلیل خود را تقویت کنند. این آموزش‌ها علاوه بر رشد در حیطه کاری باعث رشد دانشجویان در سایر ابعاد زندگی خود هم خواهد شد.

شرایط اخذ پذیرش رشته روانشناسی در اتریش

همیشه قبل از درخواست در مورد شرایط ورود به هر دانشگاهی که به آن علاقه دارید، تحقیق کنید. بااین‌حال، به‌طورکلی باید بدانید که افرادی که به دنبال تحصیل در اتریش هستند، به گواهی پایان تحصیلات متوسطه نیاز دارند که توسط کشور اتریش معتبر شناخته شود. همچنین ازآنجاکه تحصیل روانشناسی در اتریش در مقطع کارشناسی کاملاً به زبان آلمانی است، به مدرکی مبنی بر مهارت زبان آلمانی در سطح B2 برای مقطع کارشناسی و سطح C1 برای مقاطع تکمیلی نیاز خواهید داشت. 

برای اثبات توانایی و تسلط خود به زبان آلمانی می‌توانید دیپلم زبان آلمانی ارائه دهید یا گواهی از مدرسه قبلی خود نشان دهید که اثبات کند شما حداقل 4 سال به زبان آلمانی درس‌خوانده‌اید. اگر تصمیم به گرفتن دیپلم آلمانی دارید، مطمئن شوید که مدرسه یا کالجی را پیداکرده‌اید که گواهینامه‌ای اعطا کند که توسط دانشگاه موردنظر شما به رسمیت شناخته شود.

در مقاطع تکمیلی، علاوه بر زبان آلمانی باید اثبات تسلط خود در سطح B2 به زبان انگلیسی را هم اثبات کنید. چراکه دروس در این مقاطع به‌صورت ترکیبی از دو زبان آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شوند. البته شرط تسلط به زبان آلمانی فقط در دانشگاه‌های دولتی اتریش وجود دارد. این بدان معناست که اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی را داشته باشید می‌توانید به زبان کاملاً انگلیسی روانشناسی بخوانید. البته باید سالانه بین 13 تا 14 هزار یورو برای این دانشگاه‌ها شهریه پرداخت کنید.

علاوه بر دیپلم و مدرک زبان، برای تحصیل در اتریش باید در آزمون ورودی شرکت کنید. توجه کنید که آزمون ورودی حتی برای پذیرش در مقطع ارشد هم برگزار می‌شود و تنها مختص مقطع لیسانس نخواهد بود. تنها دانشجویانی که در آزمون ورودی قبول شوند حق تحصیل در اتریش را خواهند داشت. البته در برخی موارد ممکن است دانشگاه‌ها انعطاف به خرج دهند و به‌صورت مشروط شما را پذیرش کنند. شرایط تحصیل روانشناسی در اتریش به‌صورت مشروط این‌طور خواهد بود که شما قبل از آغاز دوره تحصیلی خود می‌توانید در دوره‌های مقدماتی پیش از دانشگاه شرکت کنید که حدود 1 تا 4 ترم زمان می‌برد. پس‌ازآن دوباره باید در آزمون ورودی شرکت کنید و نمره قبولی بگیرید.

برای ارسال درخواست پذیرش هم باید علاوه بر دیپلم یا مدارک قبلی و ریزنمرات، مدرک زبان، کپی گذرنامه و 2 قطعه عکس، توصیه‌نامه، انگیزه نامه، رسید پرداخت هزینه درخواست و مدارکی مبنی بر اثبات تمکن مالی خود آماده و به دانشگاه ارائه کنید. پس از اخذ پذیرش هم دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش اقدام کنند.

مزایای تحصیل در اتریش

ممکن است اتریش کشور نسبتاً کوچکی باشد، اما تأثیر بسیار زیادی بر جهان داشته و بزرگان و نوابغ زیادی را به دنیا معرفی کرده است. اتریش خانه مناظر خیره‌کننده، شهرهای پرجنب‌وجوش و برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان است. علاوه بر این، با تحصیل کاملاً رایگان برای اتباع اتحادیه اروپا و حمایت مالی برای کسانی که از مناطق دورتر می‌آیند، جای تعجب نیست که اتریش به یک نقطه داغ برای دانشجویان بین‌المللی که به دنبال یک ماجراجویی آکادمیک هستند، تبدیل شود. دلایل زیر برخی از دلایلی است که اثبات می‌کند چرا باید مشغول به تحصیل روانشناسی در اتریش شوید!

  • کیفیت زندگی بالا

اتریش به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌ها زندگی در میان کشورهای جهان شناخته می‌شود. در سال 2018، موسسه توسعه مدیریت (IMD) به اتریش رتبه اول را ازنظر کیفیت زندگی اعطا کرد. IMD از طیف گسترده‌ای از معیارها برای شناسایی قابل زندگی‌ترین کشورهای جهان ازجمله رشد اقتصادی، نوآوری و میراث فرهنگی و همچنین شاخص‌های مهم رفاه فردی مانند روحیه جامعه، سلامت روان و رضایت شغلی برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. اتریش همچنین یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها درزمینهٔ میزان جرم و جنایت را در اروپا دارد.

  • دانشگاه‌های معتبر در سطح جهانی

در سال 2018، هفت دانشگاه اتریش در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS قرار گرفتند که پنج مؤسسه از این هفت دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. زیگموند فروید هم دریکی از این دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه وین، تحصیلات خود را به پایان رسانده است.

  • هزینه‌های تحصیل و زندگی مناسب

اتریش یکی از چندین کشور اروپایی است که تحصیلات دانشگاهی در آن برای دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان است. البته هزینه‌های تحصیل روانشناسی در اتریش برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا بسته به محل تحصیل متفاوت است. بااین‌حال، آن‌ها به‌طور متوسط فقط حدود 726 یورو (حدود 800 دلار) در هر ترم پرداخت می‌کنند.

گرایش‌های روانشناسی در اتریش

ترکیب رشته روانشناسی با موضوعات دیگر باعث شده است این رشته در طول سال‌ها گسترش یابد. درنتیجه فرصت‌های شغلی بیشتری پیش روی دانشجویان روانشناسی قرار می‌گیرد. البته برای فعالیت تخصصی و تحصیل در گرایش‌های مختلف روانشناسی باید در آزمون ورودی شرکت کنید و نمره قبولی بگیرید. برخی از محبوب‌ترین گرایش‌هایی که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل روانشناسی در اتریش انتخاب کرده‌اند، عبارت‌اند از:

  • روانشناسی بالینی:

روانشناسان بالینی اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری را مطالعه، ارزیابی و درمان می‌کنند. آن‌ها برای تشخیص و درمان بحران‌های کوتاه‌مدت، مانند مشکلات ناشی از درگیری‌های نوجوانان، نارضایتی از قطع رابطه و شرایط شدیدتر، مانند فوبیا یا افسردگی بالینی، آموزش‌دیده‌اند. روانشناسان بالینی اغلب در مراکز مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند و با پزشکان برای حل مشکلات مربوط به ‌سلامت روان همکاری می‌کنند.

  • روانشناسی شناختی:

روانشناسان شناختی فرآیندهای شناختی مختلفی مانند ادراک انسان، تفکر، حافظه، حل مسئله، یادگیری، قضاوت، تصمیم‌گیری و غیره را مطالعه می‌کنند.

  • مشاوره:

مشاوران به افراد کمک می‌کنند تا با مشکلات و ناملایمات روزمره کنار بیایند. آن‌ها عموماً افرادی را درمان می‌کنند که مسائل عاطفی و شخصی خفیف‌تری دارند. آن‌ها سعی می‌کنند به افرادی که مشکلات زندگی خانوادگی، ازدواج، تحصیل، شغل و … دارند کمک کنند.

  • روانشناسی بین فرهنگی:

روانشناسان بین فرهنگی مطالعه می‌کنند که چگونه عوامل فرهنگی بر عملکرد روانی تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، روانشناسان بین فرهنگی مطالعه می‌کنند که چگونه عوامل فرهنگی در تفاوت روش تنبیه در پرورش کودک نقش دارند.

  • روانشناسی رشد:

روانشناسان رشد چگونگی رشد و تغییر رفتارهای انسان را از نقطه لقاح تا مرگ بررسی می‌کنند.

  • روانشناسی تربیتی:

روانشناسان آموزشی در محیط‌های آموزشی مختلف مانند مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها کار می‌کنند.

  • روانشناسی مهندسی:

روانشناسان مهندسی روابط بین انسان و ماشین‌ها را بررسی می‌کنند.

  • روانشناسی تکاملی:

روانشناسان تکاملی مطالعه می‌کنند که چگونه افکار، احساسات و رفتارهای انسان تحت تأثیر میراث ژنتیکی ما از اجدادمان قرار می‌گیرد. این رویکرد نشان می‌دهد که ژن‌ها نه‌تنها ویژگی‌های فیزیولوژیکی مانند (رنگ مو، چشم، نژاد و غیره) بلکه طیف گسترده‌ای از شخصیت‌های روان‌شناختی را تعیین می‌کنند.

  • روانشناسی قانونی:

روانشناسان قانونی اصول روان‌شناختی را برای مسائل حقوقی به کار می‌گیرند و در زمینه‌های کیفری و حقوق مدنی کار می‌کنند. آن‌ها همچنین در مورد رفتار هیئت‌منصفه یا شهادت شاهدان عینی تحقیق می‌کنند.

  • روانشناسی سلامت:

این روانشناسان درباره اینکه چگونه بیماری‌ها یا بیماری‌های جسمی تحت تأثیر عوامل روانی و اجتماعی قرار می‌گیرند، تحصیل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، چگونه عوامل روانی-اجتماعی مانند استرس می‌توانند بر سلامت جسمانی تأثیر بگذارند.

  • عصب‌شناسی رفتاری:

این دسته از روانشناسان به رابطه بین مغز/سیستم عصبی و رفتار توجه دارند. آن‌ها مطالعه می‌کنند که چگونه مغز و سیستم عصبی همراه با سایر جنبه‌های بیولوژیکی بدن، رفتار را تعیین می‌کنند.

  • روانشناسی صنعتی و سازمانی:

این روانشناسان از دانش روانشناسی برای حل مشکلات در محیط‌های سازمانی استفاده می‌کنند و به مسائل مربوط به استخدام، آموزش و توسعه، سنجش عملکرد و انگیزه کارکنان مشغول هستند.

  • روانشناسی اجتماعی:

ما انسان‌ها بیشتر زندگی خود را در حضور دیگرانی می‌گذرانیم که به‌طور مکرر با آن‌ها در ارتباط هستیم. روانشناسان اجتماعی مطالعه می‌کنند که چگونه حضور دیگران و تعامل با دیگران بر افکار و رفتارهای ما تأثیر می‌گذارد.

  • روانشناسی ورزشی:

روانشناسان ورزشی به ورزشکاران کمک می‌کنند تا با فشار و اضطراب شدید ناشی از رویدادهای رقابتی کنار بیایند و با تمرکز و انگیزه بر چنین مشکلاتی غلبه کنند.

تحصیل روانشناسی در اتریش

درآمد رشته روانشناسی در اتریش

هزینه‌های روان‌درمانی در مراکز خصوصی در اتریش طبق تعرفه تنظیم‌نشده است و بسیار متفاوت است. روان‌درمانگران معمولاً برای یک جلسه 50 دقیقه‌ای بین 80 تا 120 یورو هزینه می‌گیرند. با این ارقام فردی که به‌عنوان روانشناس در اتریش کار می‌کند، معمولاً حدود 6590 یورو در ماه درآمد دارد. با افزایش میزان تجربه یا فعالیت به‌عنوان یک روانشناس متخصص در حوزه‌های خاص، میزان درآمد هم افزایش می‌یابد. با تحصیل روانشناسی در اتریش در گرایش‌های مختلفی که بالاتر ذکر کردیم، می‌تواند یک سرمایه‌گذاری واقعی باشد. به‌ویژه اگر قصد زندگی و اخذ اقامت دائم در اتریش را دارید. با مدرک تحصیلات تکمیلی امکان یافتن کار در مراکز روان‌درمانی در اتریش و درنتیجه فعالیت تخصصی در این رشته را خواهید داشت. مزیت یافتن کار در اتریش این است که شما می‌توانید علاوه بر تجربه یک زندگی اروپایی ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری اتریش در این کشور بمانید و اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

سؤالات متداول
  • شهریه دانشگاه‌های اتریش چقدر است؟

دانشجویان ایرانی باید حدود 726 دلار در هر ترم برای تحصیل خود پرداخت کنند.

  • حداقل نمره آیلتس موردنیاز برای تحصیل در مقاطع تکمیلی در اتریش چقدر است؟

حداقل نمره آیلتس 6 و در برخی دانشگاه‌ها 6.5 است.

  • کدام‌یک از گرایش‌های روانشناسی آینده بهتری دارد؟

تمام گرایش‌ها بازار کار خوبی در سطح جهانی دارند اما به نظر می‌رسد با ماشینی شدن تمام کارها، گرایش روانشناسی مهندسی رشته ‌آینده داری باشد!

  • بهترین دانشگاه‌های اتریش برای تحصیل روانشناسی چیست؟

دانشگاه زیگموند فروید، وین و دانشگاه اروپای مرکزی برخی از دانشگاه‌های مطرح در این رشته هستند.

  • آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در اتریش وجود دارد؟

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید، باید زبان آلمانی بیاموزید اما ممکن است برخی دانشگاه‌های خصوصی درازای شهریه‌های بالا (حدود 13 تا 14 هزار یورو در سال) دوره‌هایی به زبان انگلیسی برگزار کنند.

سخن پایانی

واضح است که تحصیل روانشناسی در اتریش ، کشوری که روانشناسان مشهوری مانند زیگموند فروید را در خود پرورش داده است، می‌تواند آینده شغلی خوبی را برای علاقه‌مندان به این رشته رقم بزند. بااین‌حال، قبولی در دانشگاه‌های این کشور شرایط نسبتاً دشواری ازجمله قبولی در آزمون ورودی و همچنین تسلط به زبان آلمانی و انگلیسی دارد. البته بسیاری از دانشگاه‌ها دوره‌های مقدماتی پیش از دانشگاه ارائه می‌دهند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید و توانایی علمی و زبانی خود را بهبود ببخشید. البته شرط زبان آلمانی فقط در دانشگاه‌های دولتی اتریش اجباری است و اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور که شهریه‌ای حدود 13 تا 14 هزار یورو در سال دریافت می‌کنند را داشته باشید، داشتن نمره حداقل 6 آیلتس برای اخذ پذیرش و ثبت‌نام شما کافی خواهد بود. فراموش نکنید که پس از فارغ‌التحصیلی در اتریش می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهید و اقامت این کشور را دریافت کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اتریش را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *