جدیدترین شرایط تحصیل مهندسی در انگلستان 2024

بریتانیا، کشوری است که معمولا در آن تقاضا برای جذب مهندسان حرفه ای بسیار زیاد است و فرصت های فوق العاده ای را به فارغ التحصیلان در رشته های مهندسی ارائه می دهد. پیشرفت سریع صنعت در بریتانیا موجب شده است تا این کشور در تلاش برای جذب و پرورش مهندسان ماهر و آموزش دیده باشد. این خبر خوبی برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در بریتانیا است و احتمالاً گزینه های شغلی بسیار گسترده ای را پیش روی آنان قرار می دهد. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جدیدترین شرایط تحصیل مهندسی در انگلستان بپردازیم. چنانچه شما نیز قصد دارید تا آینده حرفه ای خود را در بریتانیا دنبال کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور انگلستان گردآوری شده است. 

تحصیل مهندسی در انگلستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا انگلستان را برای تحصیل در رشته مهندسی انتخاب کنیم؟
  • شرایط کلی تحصیل در رشته های مهندسی در انگلستان
  • شرایط اخذ ویزای دانشجویی انگلستان جهت تحصیل در رشته های مهندسی
  • انواع رشته های مهندسی در دانشگاه های انگلستان
  • برترین دانشگاه های انگلستان جهت تحصیل در رشته مهندسی

چرا انگلستان را برای تحصیل در رشته مهندسی انتخاب کنیم؟

اواخر قرن هجدهم، جهان شاهد شروع انقلاب صنعتی در بریتانیا بود. پیشرفت ‌های مهندسی در دهه‌ های بعدی و سرعت تغییر در صنایعی مانند حمل و نقل، تولید و ساخت و ساز در این زمان بی سابقه بود. بریتانیا همیشه کشور مبتکران بزرگ بوده که با خلاقیت های خود، دنیا را تکان داده اند. بر اساس شاخص جهانی نوآوری در سال 2019، بریتانیا از نظر نوآوری در رتبه پنجم جهان قرار دارد. پس به عنوان یک مهندس با ایده های روشن، این کشور یک مکان عالی برای شروع است. در حال حاضر، انگلستان دارای سه دانشگاه در بین 10 دانشگاه برتر جهان از نظر مهندسی و فناوری است  که شامل دانشگاه های کمبریج، امپریال کالج و آکسفورد هستند. 

تحصیل مهندسی در انگلستان

از طرفی دیگر، دانشگاه های دورهام، شفیلد، ساوتهمپتون و بریستول، دارای شهرت جهانی و امکانات بسیار پیشرفته جهت تحصیل مهندسی در انگلستان هستند. بیشتر دانشگاه‌ های انگلستان، به خصوص در رشته مهندسی، رویکرد عملی داشته و این امر باعث می شود تا فارغ التحصیلان مهندسی در این کشور، به دلیل کسب مهارت بالا و حرفه ای، در هر کجای جهان جذب بازار کار شوند. مدارک اخذ شده از دانشگاه های انگلستان، در هر نقطه از جهان همیشه جزو برترین و معتبرترین مدارک تحصیلی به شمار آمده اند. و در نهایت باید بدانید که دانشجویان در انگلستان، مستقیما با صنعت سرو کار خواهند داشت که باعث می شود تجربه های عملی فراوان کسب کرده و تحصیلات را به عنوان یک پل بین دانشگاه و دنیای واقعی ببینند.

شرایط کلی تحصیل در رشته های مهندسی در انگلستان

متقاضیان تحصیل مهندسی در انگلستان میبایست با برآورده کردن شروط، از یکی از دانشگاه های انگلستان پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس با ارائه نامه پذیرش از دانشگاه، نسبت به اخذ ویزای دانشجویی انگلستان اقدام نمایند. معمولا دانشگاه های مختلف، بر اساس رشته و مقطع تحصیلی، شرایط متفاوتی را جهت اعطای پذیرش به دانشجویان بین المللی تعیین می کنند. پس توصیه می شود حتما جزئیات شرایط را از وبسایت دانشگاه انتخابی خود در انگلستان دریافت نمایید. 

متقاضیان می توانند در مقاطع لیسانس مهندسی (BEng)، کارشناسی ارشد مهندسی (MEng)، و یا دکتری مهندسی، در دانشگاه های انگلستان به تحصیل بپردازند. به طور کلی، برخی از مهمترین شرایط لازم برای تحصیل در رشته های مهندسی در انگلستان عبارتند از: گذراندن دوره A-level و دوره های آماده سازی ریاضیات و فیزیک در سطح AAB، ارائه نمرات و معدل مورد قبول دانشگاه، ارائه مدرک آیلتس با حداقل نمره ۶ در مقطع لیسانس و ۶.۵ به بالا برای مقطع فوق لیسانس و یا مدارک معادل آیلتس، و کسب حداقل 35 امتیازاز ۴۰ امتیاز در سیستم امتیازدهی انگلستان. 

دوره های A-level  در انگلستان (َadvanced level qualifications)، یک سری دوره های مبتنی بر موضوع هستند که شرکت در آنها، منجر به ورود به دانشگاه های انگلستان، مطالعات بیشتر، و یا آموزش و کار در انگلستان می شود. شرکت کنندگان در این دوره ها معمولا می توانند در طی 2 سال، 3 سطح یا بیشتر را بگذرانند و در نهایت توسط آزمون های پایان دوره، ارزیابی شوند. الزامات شرکت در دوره های A-level باعث شده است تا فرآیند تحصیل در انگلستان، از سایر کشورها متمایز باشد.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی انگلستان جهت تحصیل در رشته های مهندسی

دانشجویان بین المللی علاقه مند به تحصیل مهندسی در انگلستان باید برای ورود به این کشور، ویزا دریافت نمایند. باید بدانید که قانون اعطای ویزا در انگلستان، مبتنی بر یک سیستم امتیازدهی است. پس هر چه امتیاز متقاضیان بالاتر باشد، شانس آنان برای اخذ ویزا نیز بیشتر خواهد بود. مهمترین شرط در اخذ ویزای دانشجویی انگلستان، ارائه نامه پذیرش از دانشگاه است که بالاترین امتیاز (20 امتیاز) را برای دانشجویان در پی خواهد داشت. علاوه بر این، دانشجویان باید ثابت نمایند که از تمکن مالی لازم برخوردار بوده و قادر به تامین هزینه های خود در  انگلستان خواهند بود که این مورد نیز ۱۰ امتیاز دارد. 

مدرک زبان نیست ۱۰ امتیاز خواهد داشت. تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی انگلستان در سال 2022، بر اساس موقعیت دانشگاه در انگلستان تعیین می شود. این بدان معناست که چنانچه دانشگاه انتخابی دانشجویان در لندن واقع شده باشد، تمکن مالی لازم، 1334 پوند در ماه می باشد. اما اگر دانشگاه مورد نظر دانشجو، در خارج از لندن باشد، تمکن مالی لازم، 1023 پوند در ماه است. علاوه بر این، داشتن پاسپورت معتبر، دریافت یک بیمه درمانی معتبر در انگلستان و همچنین پرداخت هزینه ویزا که 363 پوند است، ضروری می باشد.

انواع رشته های مهندسی در دانشگاه های انگلستان

در برخی از دانشگاه های انگلستان امکان تحصیل و کار همزمان و مرتبط و دریافت حقوق وجود دارد. این دوره ها معمولا در مقطع لیسانس و فوق لیسانس ارائه می شوند و شرایط ورود متقاضی را به بازار کار بسیار راحت می کنند. تقاضای زیادی برای جذب مهندسان حرفه ای به ویژه در بخش های مالی، مکانیک، فناوری اطلاعات و الکترونیک در انگلستان وجود دارد. نرخ بیکاری نیز در بین مهندسان حرفه ای، در مقایسه با سایر مشاغل بسیار کمتر است. 

تنها در انگلستان، صنعت تحت رهبری مهندسی، حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد، بنابراین نقش مهمی در اقتصاد ملی این کشور ایفا می کند. پس بهترین انتخاب برای تضمین آینده شغلی دانشجویان، تحصیل مهندسی در انگلستان است. برخی از برترین رشته های مهندسی در دانشگاه های انگلستان عبارتند از: مهندسی هوافضا و هوا گرمایی، مهندسی علوم برق و اطلاعات، مهندسی شیمی، زیست مهندسی، مهندسی عمران و سازه، مهندسی محیط زیست، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی طراحی، مهندسی مواد، ومهندسی مکانیک.

برترین دانشگاه های انگلستان جهت تحصیل در رشته مهندسی

کشور انگلستان، دارای بهترین دانشگاه های مهندسی جهان می باشد که اکثرا در رنکینگ جهانی، دارای رتبه های برتر هستند. همانطور که پیش تر گفته شد، در بین 10 دانشگاه برتر جهان در رشته های مهندسی، 3 دانشگاه متعلق به انگستان می باشد. در این قسمت، برخی از محبوب ترین دانشگاه ها جهت تحصیل مهندسی در انگلستان برای شما آورده شده است:

  1. دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)

دپارتمان مهندسی در دانشگاه کمبریج، بهترین دانشگاه برای مهندسی در انگلستان و همچنین یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی در جهان می باشد.

  1. دانشگاه آکسفورد (University of Oxford)

دانشگاه آکسفورد در حال حاضر، در بین سه دانشگاه برتر مهندسی جهان قرار دارد و در رنکینگ جهانی QS، رتبه چهارم را کسب کرده است.

  1. کالج امپریال لندن (Imperial College London)

این دانشگاه در حال حاضر، رتبه هشتم را در بین بهترین کالج های مهندسی در جهان دارد و اخیرا در رنکینگ جهانی QS، جایگاه ششم را کسب کرده است.

  1. دانشگاه منچستر (University of Manchester)

دانشگاه منچستر در رنکینگ جهانی QS در سال 2022، رتبه 28 را در بین دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده است.

  1. دانشگاه UCL لندن (University College London)

دانشگاه UCL که به عنوان یکی از برترین دانشگاه های مهندسی جهان به شمار می رود، اخیرا در رنکینگ جهانی QS، رتبه 8 را در بین دانشگاه های برتر جهان کسب نموده است.

تحصیل مهندسی در انگلستان
سؤالات متداول
  • آيا امکان کار در حین تحصیل برای دانشجو وجود دارد؟

بله در برخی از دانشگاه ها و رشته ها امکان تحصیل و کار همزمان بصورت ۶ ماه تحصیل و ۶ ماه کار وجود دارد و در این مدت دانشجو ماهانه حدود ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ پوند ماهانه حقوق دریافت می کند.

  • آیا برای تحصیل مهندسی در انگلستان می توان بورسیه دریافت کرد؟

بله. بورسیه های معتبر IET مانند بورسیه Diamond Jubilee، The Engineering Horizons و بسیاری دیگر از بورسیه های تحصیلی در انگلستان، به دانشجویان بین المللی برتر ارائه می شود.

  • آیا تحصیل مهندسی در انگلستان بدون ارائه مدرک زبان ممکن است؟

خیر. ارائه مدرک آیلتس و یا معادل آن، اجباری می باشد و عدم ارائه مدرک زبان، منجر به ریجکتی درخواست ویزا خواهد شد.

  • هزینه تحصیل مهندسی در انگلستان چقدر است؟

میزان شهریه دانشگاه های انگلستان، با رتبه دانشگاه نسبت مستقیم دارد. هر چه رتبه بالاتر باشد، شهریه نیز بالاتر خواهد بود. به طور کلی، دانشجویان باید شهریه ای بین 10000 تا 40000 پوند در سال را انتظار داشته باشند. به علاوه، هزینه های زندگی در انگلستان نیز باید در نظر گرفته شود.

  • آیا دانشجویان مهندسی می توانند پس از فارغ التحصیلی در انگلستان کار کنند؟

بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی یک پیشنهاد شغلی دریافت نمایند، امکان اخذ ویزای کاری، مجوز کار و اقامت انگلستان، وجود دارد.

  • آیا دانشجویان با تحصیل در انگلستان می توانند برای اعضای خانواده نیز ویزا دریافت کنند؟

بله. در مقطع فوق لیسانس و بالاتر امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال وجود دارد.

سخن پایانی

کشور انگلستان دارای برخی از برترین و مشهورترین دانشگاه های مهندسی در جهان است. طول دوره فوق لیسانس در انگلستان فقط یک سال است و امکان تمدید ویزا پس از فارغ التحصیلی برای ۲ سال دیگر وجود دارد. تقاضا برای جذب مهندسان در انگلستان بسیار بالا می باشد و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور، شانس بسیار بالایی برای ورود به بازار کار بریتانیا و اخذ اقامت و حتی شهروندی این کشور را خواهند داشت. ما در این مقاله به بررسی جدیدترین شرایط تحصیل مهندسی در انگلستان پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور انگلستان را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *