بررسی شرایط تحصیل مهندسی در مالزی 2024

تحصیل در رشته های مهندسی که جزو رشته های تاپ دانشگاهی هستند، فرصت های شغلی بی نظیری را برای علاقه مندان ایجاد می کند. کشور مالزی با داشتن برترین دانشگاه ها و سیستم آموزشی بسیار با کیفیت، یکی از پرتقاضاترین مقاصد جهت تحصیل مهندسی در آسیا است. فارغ التحصیلان مهندسی از دانشگاه های مالزی می توانند سریعا جذب بازار کار شوند و در مالزی یا هر کشور دیگری در جهان، یک شغل پردرآمد با آینده ای درخشان داشته باشند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جدیدترین شرایط تحصیل مهندسی در مالزی بپردازیم. چنانچه شما نیز به تحصیل در مالزی علاقه مند هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور مالزی گردآوری شده است.

تحصیل مهندسی در مالزی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط کلی تحصیل مهندسی در مالزی
  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های مالزی جهت تحصیل در رشته های مهندسی
  • برترین دانشگاه های مالزی جهت تحصیل در رشته های مهندسی
  • برترین رشته های مهندسی در مالزی
  • هزینه تحصیل مهندسی در کشور مالزی

شرایط کلی تحصیل مهندسی در مالزی

علاقه مندان به تحصیل در رشته مهندسی در مالزی باید ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنند و سپس با ارائه نامه پذیرش از دانشگاه، درخواست خود را جهت اخذ ویزای دانشجویی مالزی، به سفارت یا کنسولگری مالزی ارسال کنند. بر اساس قوانین مالزی، صرفا اخذ ویزای دانشجویی این کشور به معنای دریافت مجوز ورود به مالزی نخواهد بود و دانشجویان باید مجوزی با نام student pass نیز دریافت کنند تا بتوانند وارد مالزی شوند و در طول دوره تحصیلی خود، در مالزی اقامت داشته باشند. به طور معمول، درخواست این مجوز اقامت از سوی دانشگاه انتخابی دانشجویان در مالزی برای مقامات مربوطه ارسال می گردد.

تحصیل مهندسی در مالزی

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های مالزی جهت تحصیل در رشته های مهندسی

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های مالزی معمولا در وبسایت دانشگاه های این کشور موجود است. از آنجایی که شرایط دانشگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد، توصیه می گردد متقاضیان تحصیل مهندسی در مالزی ابتدا با مراجعه به وبسایت دانشگاه انتخابی خود، جزئیات شرایط، الزامات زبان، مهلت ارسال درخواست و همچنین شهریه دانشگاه را بررسی نموده و سپس درخواست خود را ارسال کنند.

در حالت کلی، متقاضیان باید کلیه مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات و معدل، مدرک زبان و رزومه خود را جهت اخذ پذیرش از دانشگاه ارائه کنند. متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس مهندسی باید دروس پایه از جمله ریاضی، فیزیک، علوم و زبان را گذرانده باشند و سطح مهارت آنان در دروس ذکر شده، در سطح A باشد. در واقع لازم است متقاضیان برای معادل سازی دروس خود در مالزی، در آزمون UEC شرکت نموده و حداقل 75% از امتیاز لازم را کسب کنند. مهارت متقاضیان در ریاضی و فیزیک، باید بر اساس معیار STPM در مالزی، در سطح 2Cs باشد. در ضمن از آنجایی که دانشجویان بین المللی قادر می باشند به زبان انگلیسی در رشته های مهندسی در مالزی تحصیل کنند، ارائه مدرک آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6.5 و یا ارائه مدارک معادل آیلتس مانند تافل یا PTE، لازم است.

در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی در مالزی، داشتن رزومه قوی و سوابق علمی-پژوهشی عالی، از الزامات اخذ پذیرش تحصیلی می باشد. متقاضیان باید با ارائه توصیه نامه از اساتید خود در مقاطع قبلی و همچنین از طریق ارائه انگیزه نامه، صلاحیت و اشتیاق خود را برای ادامه تحصیل و انجام پژوهش در مالزی نشان دهند. از آنجایی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، دانشجویان بین المللی عموما به تحصیل به زبان انگلیسی علاقه مند هستند، ارائه مدرک زبان آیلتس (با نمره حداقل 6.5) و یا معادل آن، الزامی است.

برترین دانشگاه های مالزی جهت تحصیل در رشته های مهندسی

بالا بودن کیفیت آموزش در مالزی و همچنین مطرح بودن دانشگاه های این کشور در سطح جهانی، از مهم ترین دلایل جذابیت مالزی در بین دانشجویان بین المللی است. دانشگاه های مالزی اکثرا در رنکینگ جهانی QS رتبه های برتر را به خود اختصاص می دهند و مدارک اخذ شده از این دانشگاه ها در سر تا سر جهان معتبر است. برخی از بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل مهندسی در مالزی عبارت اند از:

دانشگاه رنکینگ QS در سال 2023محل دانشگاه
دانشگاه مالایا70شهر کوآلالامپور
دانشگاه تکنولوژی مالزی203شهر جوهور
دانشگاه سینز143شهر پنانگ
دانشگاه پوترا123شهر سلانگر
دانشگاه کبانسانگ129شهر سلانگر
دانشگاه تکنولوژی پتروناس361شهر سراسکندر
دانشگاه تکنولوژی مارا651-700شهر سلانگر
دانشگاه بین المللی تناگا701-750شهر کاجانگ
دانشگاه مولتی مدیا1001-1200شهر سیبرجایا
دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی651-700شهر کوآلالامپور

برترین رشته های مهندسی در مالزی

باید توجه داشته باشید که رشته های مهندسی بسیار متنوع هستند و هر یک بر حیطه خاصی از صنعت مهندسی متمرکز می باشند. تحصیل در هر یک از شاخه های مهندسی در مالزی می تواند فارغ التحصیلانی با مجموعه ای از مهارت ها و توانایی های خاص تربیت کند که در صنایع مختلف به شدت متقاضی دارند و توسط کارفرمایان در سر تا سر جهان جذب می شوند. با این حال، برخی از پرطرفدارترین رشته های مهندسی در دانشگاه های مالزی که آینده ای درخشان نیز دارند عبارت اند از:

  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی عمران
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی مکاترونیک
  • مهندسی مخابرات
  • مهندسی نفت
هزینه تحصیل مهندسی در کشور مالزی

به طور کلی، هزینه تحصیل در مالزی در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بسیار مقرون به صرفه است. در واقع، در حالی که کیفیت آموزش در مالزی بسیار بالا است و دانشگاه های این کشور جزو برترین های جهان هستند و امکانات فوق العاده ای نیز به دانشجویان بین المللی ارائه می کنند، هزینه ای بسیار ناچیز از دانشجویان دریافت می کنند. این امر سبب شده است تا علاقه دانشجویان به تحصیل در مالزی دو چندان شود. در خصوص هزینه تحصیل مهندسی در مالزی نیز باید بدانید که میزان هزینه ها با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی دانشجویان متفاوت است. معمولا میزان دقیق شهریه، در وبسایت دانشگاه های مالزی آورده شده است. به طور معمول، هزینه تحصیل مهندسی در مقطع کارشناسی بین 5600 تا 180000 رینگیت، در مقطع کارشناسی ارشد بین 3000 تا 278000 رینگیت و در مقطع دکتری، بین 6000 تا 100000 رینگیت خواهد بود.

لازم به ذکر است که علاوه بر شهریه دانشگاه، ممکن است هزینه های اضافی برای دوره تحصیلی دانشجویان از جمله ابزار و وسایل مربوط به دوره و یا دسترسی به امکانات دانشگاه نیز وجود داشته باشد. همچنین، هزینه زندگی دانشجویی در مالزی نیز باید هنگام بررسی هزینه های تحصیل در این کشور در نظر گرفته شود. بر اساس جدیدترین آپدیت هزینه ها در مالزی که در وبسایت numbeo منتشر شده است، یک فرد مجرد برای زندگی در مالزی، ماهیانه به 2,103.3 رینگیت (معادل 469.9 دلار) بدون احتساب اجاره خانه نیاز دارد. بنابراین هنگام برنامه ریزی در خصوص بودجه، این موارد را نیز در نظر بگیرید.

تحصیل مهندسی در مالزی
سؤالات متداول
  • طول دوره تحصیل مهندسی در مالزی چقدر است؟

در مقطع لیسانس 4 سال، در مقطع فوق لیسانس 2 سال و در مقطع دکتری حداقل 4 سال است.

  • آیا با تحصیل در مالزی میتوان برای اعضای خانواده ویزا دریافت کرد؟

بله. دانشجویان می توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست ویزای همراه دهند.

  • آیا پس از فارغ التحصیلی در مالزی می توانیم در این کشور بمانیم؟

تحت شرایطی بله. شما پس از فارغ التحصیلی یک سال فرصت خواهید داشت تا در مالزی اقامت داشته و به دنبال کار باشید. در صورت اخذ جاب آفر در این مدت، امکان دریافت اقامت کاری مالزی وجود دارد.

  • آیا فرصت های شغلی مناسب در مالزی برای فارغ التحصیلان وجود دارد؟

بله. نرخ بیکاری مالزی پایین است (حدود 3 درصد) و این امر نشان دهنده فرصت های شغلی مناسب در این کشور برای نیروی کار ماهر و تحصیلکرده می باشد.

  • آیا تسلط به زبان انگلیسی برای تحصیل مهندسی در مالزی کافی است؟

معمولا بله. از آنجایی که مردم مالزی به زبان انگلیسی مسلط می باشند و اکثر دانشگاه های مالزی دوره های خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند، دانشجویان ملزم به یادگیری زبان مالایی نخواهند بود.

سخن پایانی

دانشگاه های مالزی و کیفیت آموزش در این کشور، در جهان مشهور است. اکثر دانشگاه های مالزی در رنکینگ جهانی، رتبه های بسیار عالی را به خود اختصاص داده اند و این امر باعث شده است تا دانشجویان علاقه مند به تحصیل در آسیا، مالزی را انتخاب نمایند. در بین رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه های مالزی، رشته های مهندسی جزو پرطرفدارترین ها هستند که بازار کار عالی دارند و آینده شغلی بسیار درخشانی را برای دانشجویان رقم می زنند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل مهندسی در مالزی پرداختیم. امیداوریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور مالزی را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *