فرصت ویژه تحصیل پرستاری در اسلواکی

اسلواکی تلاش بسیاری برای بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی در کشور خود داشته است. بدین منظور علاوه بر پذیرش دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های پزشکی و پرستاری به آن‌ها بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند. علاوه بر این با برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی با کشورهای مختلف سعی در پیشرفت شرایط کار در این حوزه دارد. اسلواکی دارای رتبه 26 کیفیت آموزش، رتبه 37 سهولت کسب‌وکار و اقتصاد جهانی و رتبه 26 در ایمنی کشور در سطح جهانی است. تحصیل پرستاری در اسلواکی یک فرصت ویژه و استثنائی برای افرادی است که قصد دارند بر اساس سیستم آموزشی اروپایی بولونیا و باکیفیت درس بخوانند. بااین‌حال اخذ پذیرش در این رشته نیازمند داشتن شرایط خاصی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

تحصیل پرستاری در اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بررسی رشته پرستاری در اسلواکی
  • دانشگاه‌های پرستاری در اسلواکی
  • شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پرستاری اسلواکی
  • پرستاری در اسلواکی؛ بله یا خیر؟
  • هزینه تحصیل رشته پرستاری در اسلواکی
  • اخذ اقامت اسلواکی همراه با خانواده

بررسی رشته پرستاری در اسلواکی

از زمان استقلال اسلواکی در سال 1993، این کشور سرمایه‌گذاری چشمگیری درزمینهٔ آموزش عالی انجام داده است. اسلواکی دارای برخی از بهترین دانشگاه‌های پرستاری است که همگی مطابق با فرایند بولونیا فعالیت می‌کنند. سیستم آموزش عالی اسلواکی به 3 سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می‌شود. تحصیل پرستاری در اسلواکی در مقطع لیسانس بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد. دوره فوق‌لیسانس هم دو سال و دوره دکتری بین 3 تا 5 سال زمان می‌برد. پرستاری رشته‌ای از خدمات بهداشتی است که مراقبت از بیماران به‌منظور فراهم کردن شرایط زندگی راحت و توان‌بخشی مؤثر را آموزش می‌دهد. دوره کارشناسی به آموزش‌های پرستاری عمومی می‌پردازد اما در مقطع کارشناسی ارشد شما می‌توانید حوزه‌های تخصصی مختلف ازجمله پرستار خانواده، پرستار بهداشت زنان، پرستاری بزرگ‌سالان، پرستاری اطفال و نوزادان و مانند آن را انتخاب کنید.

تحصیل پرستاری در اسلواکی

همه مقاطع رشته پرستاری در اسلواکی به‌صورت ترکیبی از دروس تئوری و عملی ارائه می‌شود. اسلواکی بخشی از طرح اراسموس است. این بدان معناست که شما با تحصیل در این کشور علاوه بر کارآموزی‌های عملی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های این کشور فرصت این را خواهید داشت که در کشورهای دیگر هم کارآموزی کنید. تدریس رشته پرستاری در اسلواکی در دانشگاه‌های دولتی به زبان اسلواکی است. هرچند دانشگاه‌های خصوصی دوره‌هایی به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند اما توصیه عالیان ویزا به شما یادگیری زبان اسلواکی است. با یادگیری این زبان نه‌تنها می‌توانید در هزینه‌های تحصیل خود صرفه‌جویی کنید بلکه در طول کارآموزی و پس‌ازآن کار در اسلواکی به‌عنوان یک پرستار موفق‌تر خواهید بود. یادگیری این زبان به شما کمک می‌کند در طول تحصیل هم موقعیت‌های شغلی بهتری داشته باشید.

دانشگاه‌های پرستاری در اسلواکی

دانشگاه‌های مختلفی در اسلواکی رشته پرستاری را ارائه می‌دهند. اگر قصد پذیرش در این رشته را دارید توصیه ما به شما این است که به وب‌سایت‌های رسمی دانشگاه‌های زیر مراجعه کرده و به‌دقت شرایط هر دانشگاه را بررسی کنید. همچنین اگر پس از فارغ‌التحصیلی قصد بازگشت به ایران را دارید به وب‌سایت رسمی وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هم سری بزنید تا از اعتبار مدارک اعطایی این دانشگاه‌ها مطمئن شوید. بر اساس آخرین اعلامیه‌های وزارت علوم و بهداشت تنها مدرک پرستاری دانشگاه کامنیوس در براتیسلاوا در ایران معتبر شناخته می‌شود. بااین‌حال مدارک همه دانشگاه‌های زیر در سراسر اتحادیه اروپا معتبر است. برخی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل پرستاری در اسلواکی عبارت‌اند از:

  • دانشگاه پزشکی اسلواکی در براتیسلاوا
  • دانشگاه کامنیوس در براتیسلاوا
  • دانشگاه سافاریک در کوشیسه
  • دانشکده پزشکی جسنیوس، مارتین
  • دانشگاه سنت سیریل و متودیوس واقع در ترناوا
  • دانشگاه پرشوف
  • دانشگاه تروانا
  • دانشگاه فیلسوف کنستانتین واقع در نیترا
  • کالج بهداشت و کار اجتماعی سنت الیزابت واقع در براتیسلاوا

شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پرستاری اسلواکی

شرایط پذیرش برای تحصیل پرستاری در اسلواکی بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاه مقصد متفاوت است. اولین شرط از شرایط عمومی که همه دانشگاه‌ها به آن نیاز دارند ارائه یک مدرک معتبر دیپلم برای تحصیل در مقطع لیسانس و ارائه یک مدرک لیسانس معتبر در مقطع کارشناسی ارشد است. دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات خود را خارج از اسلواکی به پایان رسانده‌اند ملزم به ارائه مدرک رسمی صادرشده توسط یک موسسه آموزشی یا مدرسه خارجی هستند. برای اطلاع از به رسمیت شناخته شدن مدارک خود هم باید به وب‌سایت رسمی وزارت آموزش، علوم، تحقیقات و ورزش جمهوری اسلواکی مراجعه کنند.

برخی از دانشگاه‌ها هم برای متقاضیان ورود به رشته‌های پزشکی و پرستاری یک آزمون ورودی 3 ساعته برگزار می‌کنند. در این آزمون معمولاً سطح زبان متقاضی و میزان تسلط او بر دروس زیست‌شناسی و شیمی بررسی می‌شود. قبل از شرکت در آزمون ورودی متقاضی باید فرم درخواست پذیرش هر دانشگاه را که در وب‌سایت رسمی موسسه وجود دارد تکمیل کرده و در موعد مقرر ارسال کند. مهلت ارسال درخواست همراه با مدارک لازم معمولاً پایان فوریه یا مارس است. امتحانات ورودی هم معمولاً بین ژوئن تا سپتامبر برگزار می‌شود.

ارائه مدارکی ازجمله پاسپورت و کپی آن، اظهارنامه بانکی برای اثبات تمکن مالی، گواهی نداشتن سو سابقه کیفری، داشتن بیمه درمانی معتبر، انگیزه نامه، توصیه‌نامه، اصل مدارک قبلی و ریزنمرات، دو قطعه عکس و مدارکی مانند گواهی تولد و ازدواج لازم است. همچنین تمامی دانشجویان باید در سطح B2 به زبان اسلواکی مسلط باشند. اگر هم دانشجو در دانشگاهی خصوصی که به زبان انگلیسی تدریس می‌کند، قصد ثبت‌نام دارد باید مدرک زبان آیلتس یا تافل یا CAE یا مانند آن را ارائه کند. دانشجویان بین‌المللی که تمام شرایط پذیرش را ندارند باید در دوره‌های آمادگی ازجمله دوره‌های زبان اسلواکی شرکت کنند.

دانشجویانی که متقاضی تحصیل پرستاری در اسلواکی در مقطع دکتری هستند هم باید پیش‌نویس پایان‌نامه خود، رزومه کاری و فهرست آثار منتشرشده یا فعالیت‌های پژوهشی خود را همراه با سایر مدارک ارسال کنند. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه هم دانشجویان کشورهای ثالث باید برای دریافت ویزای تحصیلی اسلواکی به سفارت یا کنسولگری‌های این کشور مراجعه کنند.

پرستاری در اسلواکی؛ بله یا خیر؟

کشورهای متعددی در اروپا رشته پرستاری را ارائه می‌دهند و تصمیم‌گیری درباره مقصد تحصیلی به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید آن‌ها را با همفکری با یک مشاور آگاه و دلسوز سبک‌سنگین کنید. برخی از مزایا و معایب تحصیل رشته پرستاری در اسلواکی که باید درباره آن‌ها بدانید به شرح زیر است:

تحصیل پرستاری در اسلواکی کاملاً مطابق با فرآیند بولونیا پیش می‌رود. به همین علت پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته، فرصت‌های شغلی متعددی در سراسر اروپا و حتی آمریکا و کانادا برای شما ایجاد می‌شود. داشتن بیمه درمانی در اسلواکی اجباری است و به همین منظور این کشور همواره نیازمند نیروی متخصص در زمینه‌های مراقبت بهداشتی است تا کیفیت و دسترسی کافی را برای همه ساکنین خود فراهم کند. یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود دانشجویان بین‌المللی به تحصیل رشته پرستاری در اسلواکی علاقه‌مند شوند، عضویت اسلواکی در سازمان‌های تحقیقاتی بین‌المللی است که به آن‌ها فرصت درخشش در سطح جهانی در حوزه علمی و تخصصی خودشان را می‌دهد. امکان دریافت بورسیه تحصیلی و تحصیل و زندگی با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌تر از فرانسه و آلمان در اسلواکی وجود دارد. 

در کنار همه این مزایا، به خاطر داشته باشید که فقط مدرک یکی از دانشگاه‌های پرستاری اسلواکی در ایران (دانشگاه کمنیوس) توسط وزارت بهداشت معتبر شناخته‌شده است. این بدان معناست که اگر قصد بازگشت به ایران را دارید باید حتماً در این دانشگاه پذیرش گرفته باشید. علاوه بر این، فراموش نکنید که زبان تدریس پرستاری در اسلواکی، اسلواکی است و اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را داشته باشید باید در دانشگاه‌های خصوصی با شهریه‌های هنگفت تحصیل کنید. برای تصمیم‌گیری عاقلانه و آگاهانه درباره مهاجرت به اسلواکی از طریق تحصیل پرستاری در این کشور با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید.

هزینه تحصیل رشته پرستاری در اسلواکی

شهریه رشته پرستاری در اسلواکی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور به‌شدت متفاوت است. هزینه تحصیل در این رشته در دانشگاه‌های دولتی بین 5000 تا 8000 یورو در سال متغیر است. ازآنجاکه دانشگاه‌های خصوصی معمولاً دوره‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، شهریه بالاتری دریافت می‌کنند.

هزینه زندگی دانشجویی در اسلواکی نسبت به سایر کشورهایی که از یورو استفاده می‌کنند مانند آلمان یا فرانسه بسیار کمتر است. شهرهای براتیسلاوا، نیترا و کوسیته اصلی‌ترین شهرهای دانشجویی اسلواکی محسوب می‌شوند. متوسط هزینه زندگی برای یک نفر در براتیسلاوا 590 یورو در ماه بدون احتساب اجاره‌بها است. برای کاهش هزینه‌ها، بسیاری از دانشجویان در اسلواکی اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی را انتخاب می‌کنند. علاوه بر این خوشبختانه، با مجوز اقامت دانشجویی شما این امکان را خواهید داشت که تا 20 ساعت در هفته در طول تحصیل خود کار کنید. بااین‌حال، به خاطر داشته باشید که اگر به زبان اسلواکی صحبت نمی‌کنید، پیدا کردن کار در خارج از شهرهای بزرگ مانند براتیسلاوا و کوشیسه ممکن است برایتان دشوار باشد.

دولت اسلواکی هم به دانشجویانی از کشورهای مختلف در سراسر جهان که مایل به تحصیل در اسلواکی هستند به‌صورت سالانه چندین بورسیه اعطا می‌کند. بورسیه تحصیلی برای رشته‌های مختلف تحصیلی ازجمله رشته‌های پزشکی و پرستاری در دسترس است. این بورسیه‌ها شهریه و خوابگاه رایگان را پوشش می‌دهد و گاهی اوقات در طول مدت تحصیل به دانشجویان کمک‌هزینه پرداخت می‌شود. البته برای دریافت بورسیه‌های مناسب تحصیل پرستاری در اسلواکی باید شرایط خاصی ازجمله داشتن معدل بالا و همچنین حداکثر سن 25 سال برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حداکثر سن 40 سال را برای مقطع دکتری رعایت کنید.

تحصیل پرستاری در اسلواکی
اخذ اقامت اسلواکی همراه با خانواده

آینده شغلی و شرایط اقامت پس از فارغ‌التحصیلی در رشته پرستاری در اسلواکی هم موضوعی است که باید هنگام تصمیم‌گیری درباره مهاجرت تحصیلی به آن دقت کنید. نرخ بیکاری اسلواکی حدود 7 درصد و درآمد یک پرستار در اسلواکی معمولاً حدود 1660 یورو در ماه است. موقعیت‌های شغلی متعددی در این رشته در اسلواکی و سایر کشورهای اروپایی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های اسلواکی وجود دارد. اگر قصد مهاجرت همراه با خانواده به اسلواکی را هم داشته باشید، می‌توانید ویزای همراه برای اعضای خانواده‌تان دریافت کنید تا حین تحصیل در اسلواکی با شما بمانند. این مزیت به همین‌جا ختم نمی‌شود. اسلواکی سیستم آموزش عمومی رایگان را ارائه می‌دهد به همین دلیل تحصیل فرزندان زیر 18 سال شما در این کشور رایگان خواهد بود. 

همسر یا شریک زندگی شما هم حق کار در این کشور را خواهد داشت که تا حد زیادی به پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل پرستاری در اسلواکی به شما کمک خواهد کرد. بااین‌حال شما برای دریافت ویزای همراه باید توانایی مالی خود را برای حمایت از خانواده‌تان نشان دهید. البته با پایان تحصیلات شما در رشته پرستاری، اعتبار ویزای تحصیلی‌تان تمام می‌شود و باید به کشور خود بازگردید. در اغلب موارد مراجعین عالیان ویزا از ما سؤال می‌کنند که آیا امکان اخذ اقامت و زندگی در اسلواکی پس‌ازاین مدت هم وجود دارد یا خیر؟ پاسخ به این سؤال مثبت است. البته درصورتی‌که بتوانید پس از فارغ‌التحصیلی در اسلواکی، در رشته تحصیلی خود کار پیدا کنید. پس از یافتن کار و استخدام شما می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر داده و در اسلواکی بمانید.

سؤالات متداول
  • داشتن آیلتس برای پذیرش در رشته پرستاری اجباری است؟

خیر. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اسلواکی را دارید تنها باید در سطح B2 به زبان اسلواکی مسلط باشید.

  • نرخ بیکاری در اسلواکی چقدر است؟

نرخ بیکاری به‌طورکلی 7 درصد است.

  • آیا امکان کار در اسلواکی با مدرک پرستاری وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور کار کنید.

  • شهریه رشته پرستاری در اسلواکی چقدر است؟

شهریه دانشگاه‌های دولتی بین 5 تا 8 هزار یورو در سال است.

  • دریافت ویزای تحصیلی از اسلواکی دشوار است؟

دریافت ویزای تحصیلی اسلواکی بسیار ساده‌تر از سایر انواع ویزاهایی است که این کشور ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

اگر به رشته پرستاری علاقه‌مند هستید و قصد مهاجرت و کار در اروپا را دارید، تحصیل پرستاری در اسلواکی می‌تواند شما را یک‌قدم به هدفتان نزدیک‌تر کند. این رشته در اسلواکی در دانشگاه‌های متعددی با هزینه‌های مناسب ارائه می‌شود. شرط پذیرش در این رشته هم داشتن نمرات بالا در دروس زیست‌شناسی و شیمی و تسلط به زبان اسلواکی در سطح B2 است. خوشبختانه شرایطی فراهم‌شده است تا متقاضیانی که این شرایط را ندارند بتوانند در دوره‌های آمادگی قبل از دانشگاه شرکت کنند. این فرصت استثنائی برای تحصیل پرستاری می‌تواند به اخذ اقامت دائم و شهروندی اسلواکی هم ختم شود. فقط کافی است پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور کار پیدا کنید و ویزای کاری اسلواکی را دریافت کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *