فرصت ویژه تحصیل پرستاری در اسپانیا

علیرغم تعداد ثابتی از دانشجویانی که هرساله وارد رشته پرستاری می‌شوند و در اسپانیا فارغ‌التحصیل می‌شوند، این کشور با کمبود پرستار مواجه است که بسیار کمتر از میانگین اتحادیه اروپا است. بر اساس یک مطالعه OECD در سال 2017، تعداد پرستاران شاغل به ازای هر 1000 نفر در اسپانیا در سال 2015، 5.3 بود، درحالی‌که میانگین اتحادیه اروپا 8.4 بود. علاوه بر کمبود پرستار در اسپانیا، شهریه‌های مقرون‌به‌صرفه دانشگاه‌های پرستاری اسپانیا و کیفیت بالای آموزش در آن‌ها، تحصیل پرستاری در اسپانیا برای دانشجویان بین‌المللی فرصت فوق‌العاده‌ای است. مدرک پرستاری اسپانیا جز معتبرترین مدارک اسپانیا است و برنامه مطالعاتی این رشته نسبت به برخی از دیگر کشورهای اروپایی ساختار بهتری دارد. علاوه بر این دانشجویان بین‌المللی پس از پایان تحصیلات خود، می‌توانند با مدرک معتبر خود مشغول به کار پرستاری در مؤسسات دولتی و خصوصی اسپانیا و سراسر اروپا شوند. ما در این مقاله به بررسی رشته و شغل پرستاری در اسپانیا می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسپانیا، گردآوری‌شده است.

تحصیل پرستاری در اسپانیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مراحل پرستار شدن در اسپانیا
  • مدرک پرستاری در اسپانیا
  • هزینه تحصیل در رشته پرستاری در اسپانیا
  • یادگیری زبان اسپانیایی برای پرستاری در اسپانیا
  • اخذ مجوز کار پرستاری در اسپانیا
  • حقوق پرستاری در اسپانیا

مراحل پرستار شدن در اسپانیا

مانند بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی، اسپانیا نیز از پرستاران خارجی بسیار استقبال می‌کند. شرایط کاری خوب، سواحل آفتابی و سیستم مراقبت‌های بهداشتی عالی، رویای یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی است. کار در اسپانیا فرصت تجربه فرهنگ و زبانی جدید به شما می‌دهد. بااین‌حال باید بدانید که هرچند اسپانیا با کمبود پرستار روبه‌رو است اما هنوز هم رقابت بر سر جایگاه‌های شغلی وجود دارد. اگر علاقه‌مند به پرستاری در اسپانیا هستید، ابتدا باید لیسانس پرستاری داشته باشید، زبان اسپانیایی را بیاموزید و سپس برای اخذ مجوز کار از دولت اسپانیا اقدام کنید.

تحصیل پرستاری در اسپانیا

1.  مدرک پرستاری در اسپانیا

 

اولین قدم برای پرستار شدن دریافت مدرک پرستاری است. اگر در حال حاضر مدرک پرستاری دارید باید آن را معادل‌سازی کنید. اگر تحصیلات خود را در اتحادیه اروپا به پایان رسانده‌اید، باید از طریق وزارت بهداشت، مصرف و رفاه اجتماعی برای معادل‌سازی اقدام کنید. اگر مدرک پرستاری خود را  خارج از اتحادیه اروپا گرفته‌اید، مدرک شما باید توسط وزارت علوم و نوآوری ارزیابی شود. اگر مدرک شما معادل مدرک اسپانیایی تعیین‌شده باشد، مدرکی مبنی بر این دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت باید برای تحصیل پرستاری در اسپانیا اقدام کنید.

بر اساس اعلامیه بولونیا در سال 1999، تحصیل در رشته پرستاری در اسپانیا در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ممکن است و شامل آموزش تئوری و عملی متعددی است. مدرک لیسانس پرستاری که به‌عنوان Grado en Enfermería نیز شناخته می‌شود، یک برنامه چهارساله و هشت ترم است که در طی آن دانشجویان باید 240 ECTS یا واحد را که با مطابق با سیستم انتقال دانشجوی در اروپا است، بگذرانند. پس از پایان دوره لیسانس که به‌نوعی مجوز کار در رشته پرستاری محسوب می‌شود، دانشجویان می‌توانند مشغول به کار شوند. همچنین می‌تواند در مقاطع ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهند. برخی از بهترین دانشگاه‌های پرستاری اسپانیا عبارت‌اند از:

  • دانشگاه بارسلونا (UB)
  • دانشگاه گرانادا (UGR)
  • دانشگاه سالامانکا (ایالات‌متحده آمریکا)
  • دانشگاه مورسیا (UMU)
  • دانشگاه لئون (ULE)
  • دانشگاه کادیز
  • دانشگاه فرانسیسکو دو ویتوریا
  • دانشگاه والنسیا
  • دانشگاه Jaume I
  • دانشگاه Jaen
  • بنیاد دانشگاه سن پابلو CEU اندلس
  • دانشگاه ساراگوسا

هزینه تحصیل در رشته پرستاری در اسپانیا

یکی از دلایلی که تحصیل پرستاری در اسپانیا در بین دانشجویان بین‌المللی محبوبیت چشمگیری دارد، هزینه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه دانشگاه‌های پرستاری این کشور است. هزینه مدرک کارشناسی پرستاری در اسپانیا در برخی از دانشگاه‌های پرستاری کمتر از 1000 یورو در سال است. به‌عنوان‌مثال شهریه برنامه پرستاری در دانشگاه گرانادا حدود 800 یورو در سال است. هزینه زندگی نیز بسته به سبک زندگی شما و شهر محل تحصیلتان متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی، دانشجویان بین‌المللی که در بارسلونا یا مادرید زندگی می‌کنند ممکن است هرماه به حدود 900 تا 1000 یورو برای پرداخت هزینه‌هایی مانند اقامت، غذا، حمل‌ونقل، کتاب و… نیاز داشته باشند. از سوی دیگر، دانش‌آموزانی که در شهرهایی مانند گرانادا، مورسیا یا سالامانکا زندگی می‌کنند، هزینه‌های کمتری را پرداخت خواهند کرد.

2. یادگیری زبان اسپانیایی برای پرستاری در اسپانیا

 

برای تحصیل پرستاری در اسپانیا ، دانشجویان باید به زبان اسپانیایی مسلط باشند زیرا تدریس این رشته به زبان اسپانیایی خواهد بود. هرچند برخی از دانشگاه‌های خصوصی دوره‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند اما برای گذراندن دوره کارآموزی دانشجویان باید حداقل در سطح B1 با زبان اسپانیایی آشنا باشند. کسانی که پرستاری در اسپانیا را از مقطع کارشناسی شروع می‌کنند، باید دارای دیپلم دبیرستان مورد تأیید وزارت آموزش اسپانیا باشند. این فرآیند اعتبار سنجی به‌عنوان همولوگاسیون نیز شناخته می‌شود. معمولاً دانشجویان بین‌المللی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها باید نمرات بالایی در دروس دبیرستان کسب کرده باشند. همچنین در صورت نیاز باید در آزمون زبان که توسط دانشگاه‌ها برگزار می‌شود شرکت و نمره قبولی کسب کنند. در صورت عدم قبولی می‌توانند در دوره‌های آموزش زبان شرکت کنند. پرستاران خارجی در اسپانیا نیز باید به زبان اسپانیایی مسلط باشند. در حال حاضر، 3 راه برای اثبات تسلط بر زبان اسپانیایی وجود دارد: 1. اگر اهل کشوری باشید که زبان مادری آن اسپانیایی باشد. 2. تحصیلات خود را به زبان اسپانیایی گذرانده باشید. 3. در آزمون زبان اسپانیایی  Diplomas de Español como Lengua Extranjera (DELE)، شرکت و نمره قبولی کسب کنید.

 

3. اخذ مجوز کار پرستاری در اسپانیا

 

شغل پرستاری در اسپانیا به‌صورت منطقه‌ای تنظیم می‌شود، به این معنی که شما باید از طریق یک اداره دولتی محلی در منطقه‌ای که قصد دارید در آن مشغول به کار شوید، مجوز کار دریافت کنید. برای دریافت مجوز پس از تحصیل پرستاری در اسپانیا باید مدرک پرستاری، مدرک تسلط بر زبان اسپانیایی DELE،  پاسپورت، شناسنامه و مجوز اقامت در اسپانیا را ارائه دهید. اگر در کشور خود پرستار بوده‌اید، این فرایند برای شما ساده‌تر خواهد بود. سپس باید شغل پیدا کنید. اگر قصد دارید در بخش دولتی مشغول به کار شوید باید از طریق سازمان دولتی محلی اقدام کنید. البته باید بدانید که یافتن شغل برای پرستاران خارجی در اسپانیا در بخش‌های خصوصی راحت‌تر از بخش دولتی خواهد بود. اسپانیا کشوری مهاجرپذیر است و به همین دلیل بخش خصوصی نیاز به پرستاران دوزبانه انگلیسی اسپانیایی دارد.

تحصیل پرستاری در اسپانیا

حقوق پرستاری در اسپانیا

میانگین حقوق ماهانه یک پرستار در اسپانیا 2350 یورو در ماه و سالانه 28200 یورو است. دستمزد پرستاران در اسپانیا از 1180 یورو (کمترین) تا 3650 یورو (بالاترین) متغیر است. بااین‌حال، حقوق پرستاران بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی بسیار متفاوت است. سطح تجربه مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق است. طبیعتاً هر چه سال‌های تجربه بیشتر باشد، دستمزد شما بیشتر است. جدول زیر متوسط درآمد پرستاران بر اساس سال‌های تجربه آن‌ها را نشان می‌دهد:

 سابقه کار متوسط درآمد ماهانه به یورو
 کمتر از 2 سال1410
 2 تا 5 سال1870
 5 تا 10 سال2500
 10 تا 15 سال2980
 15 تا 20 سال3210
 بیشتر از 20 سال3450

علاوه بر این، یک پرستار با تحصیلات لیسانس میانگین حقوقی 2020 یورو در ماه دریافت می‌کند، درحالی‌که پرستاری با مدرک کارشناسی ارشد 3180 یورو در ماه حقوق دریافت می‌کند. یعنی 58 درصد بیشتر از فردی که دارای مدرک لیسانس است. از طرف دیگر تحصیل پرستاری در اسپانیا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از 13600 یورو تا 40700 یورو هزینه دارد و تقریباً دو سال طول می‌کشد. با این تفاوت چشمگیر حقوق پرستاران دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس، منطقی به نظر می‌رسد که برای تحصیل در مقاطع بالاتر پرستاری در اسپانیا هزینه کرد.

سؤالات متداول
  • هزینه تحصیل در رشته پرستاری در اسپانیا چقدر است؟

شهریه پرستاری در اسپانیا سالانه حدود 1000 یورو است.

  • دوره پرستاری در اسپانیا چند سال طول می‌کشد؟

تحصیل پرستاری در اسپانیا بین 4 تا 5 سال زمان می‌برد.

  • آیا تسلط به زبان اسپانیایی برای تحصیل پرستاری اجباری است؟

بله. دانشجویان پرستاری باید در سطح B1 به زبان اسپانیایی مسلط باشند.

  • متوسط حقوق ماهانه یک پرستار در اسپانیا چقدر است؟

میانگین حقوق ماهانه یک پرستار در اسپانیا 2350 یورو در ماه است.

  • آیا امکان کار به‌عنوان پرستار در اسپانیا وجود دارد؟

بله. برای این کار باید پس از اخذ مدرک لیسانس پرستاری برای اخذ مجوز کار اقدام کنید.

سخن پایانی

تحصیل پرستاری در اسپانیا و اخذ مدرک لیسانس از یک دانشگاه معتبر در این کشور درازای پرداخت شهریه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه، فرصتی ویژه برای افرادی است که علاقه‌مند به شغل پرستاری هستند. خوشبختانه مدارک پرستاری اسپانیا در سراسر اروپا معتبر شناخته می‌شود و فارغ‌التحصیلان این کشور می‌توانند در سراسر اروپا مشغول به کار شوند. بااین‌حال، شرط اساسی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پرستاری اسپانیا یادگیری زبان این کشور و داشتن نمرات بالا در دروس دبیرستان است. دانشجویان ایرانی پس از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا باید برای اخذ ویزای دانشجویی نیز اقدام نمایند. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در اسپانیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *