جدیدترین شرایط تحصیل پرستاری در ایتالیا 2024

ایتالیا یکی از گزینه های مناسب و کم هزینه جهت تحصیل پرستاری در اروپا است. اما دلیل این محبوبیت چیست؟ باید گفت در واقع، آنچه دانشجویان بین المللی را به تحصیل در رشته پرستاری در ایتالیا علاقه مند کرده است، چشم اندازهای شغلی و هزینه تحصیل کم می باشد. طبق مقاله منتشر شده در ResearchGate، ایتالیا با کمبود نیروی پرستار مواجه است. این کشور همچنین یکی از بالاترین نرخ ‌های دستمزد برای پرستاران را در اروپا دارد و اخیرا وزیر بهداشت ایتالیا اعلام کرده است که حقوق ماهانه پرستاران افزایش می یابد. این بدان معناست که فرصتی فوق العاده در انتظار دانشجویان بین المللی است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جدیدترین شرایط تحصیل پرستاری در ایتالیا بپردازیم. 

پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ایتالیا گردآوری شده است.

تحصیل پرستاری در ایتالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل پرستاری در ایتالیا
  • الزامات زبان جهت تحصیل در رشته پرستاری در ایتالیا
  • تمکن مالی لازم جهت تحصیل در رشته پرستاری در ایتالیا
  • برترین دانشگاه های ایتالیا جهت تحصیل در رشته پرستاری
  • هزینه تحصیل در رشته پرستاری در ایتالیا

شرایط تحصیل پرستاری در ایتالیا

تحصیل پرستاری در ایتالیا در مقطع کارشناسی (3 سال)، کارشناسی ارشد (2 سال) و دکتری (3 تا 5 سال) امکانپذیر است. دانشجویان بین المللی علاقه مند به تحصیل پرستاری در ایتالیا می توانند با اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های معتبر ایتالیا، ویزای دانشجویی و مجوز اقامت تحصیلی ایتالیا را دریافت کنند. پس ارائه نامه پذیرش از دانشگاه، شرط اصلی و مهم جهت اخذ ویزای دانشجویی است. به علاوه، متقاضیان باید از تمکن مالی لازم برخوردار بوده و ثابت نمایند که قادر به تامین هزینه های خود در ایتالیا می باشند. 

ارائه مدرک زبان، پرداخت شهریه دانشگاه، پرداخت هزینه ویزا، دریافت یک بیمه درمانی در ایتالیا، داشتن پاسپورت معتبر و همچنین ارائه دیپلم 12 ساله و مدارک تحصیلی اخذ شده در مقاطع قبلی نیز جزو شرایط اصلی و مهم است. از آنجاییکه شرایط دانشگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت است، توصیه می شود حتما شرایط اصلی را از وبسایت دانشگاه انتخابی خود در ایتالیا دریافت نمایید. معمولا برای ورود و تحصیل در دانشگاه های پرستاری این کشور، شرکت در آزمون ورودی IMAT نیز لازم است.

تحصیل پرستاری در ایتالیا

الزامات زبان جهت تحصیل در رشته پرستاری در ایتالیا

زبان اصلی مورد نیاز جهت تحصیل پرستاری، زبان انگلیسی و ایتالیایی است. آموزش به زبان ایتالیایی، معمولا در دوره های کارشناسی پرستاری رایج است. این در حالیست که زبان انگلیسی، معمولا جهت آموزش پرستاری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری استفاده می شود. با این حال، به طور کلی، اکثر دانشگاه های ایتالیا ترجیح می دهند دوره خود را به دو بخش تقسیم کنند: دوره هایی که به زبان انگلیسی و دوره هایی که به زبان ایتالیایی تدریس می شوند. 

به این ترتیب و با در نظر گرفتن این موضوع، می توانید گزینه های دلخواه خود را انتخاب کنید. صرف نظر از انتخاب شما، داشتن دانش هر دو زبان، جهت کار در ایتالیا و ارتباط با مردم محلی لازم است. متقاضیان تحصیل پرستاری به زبان ایتالیایی، میبایست مدرک CILS و یا CELI ارائه نمایند. متقاضیان تحصیل پرستاری به زبان انگلیسی نیز باید مدرک آیلتس آکادمیک با نمره حداقل 6.5 ارائه کنند. البته سایر مدارک معادل آیلتس مانند تافل و یا PTE آکادمیک نیز مورد قبول است. 

دانشجویانی که قادر به ارائه مدرک زبان نباشند، می توانند جهت تعیین سطح مهارت خود در زبان، در آزمون SLAM شرکت کنند. در صورتی که نتوانند در این آزمون نمره قبولی دریافت کنند، قادر خواهند بود با شرکت در دوره های SLAM در ایتالیا، مهارت خود را در زبان افزایش داده و سپس دوره تحصیلی خود را آغاز کنند.

تمکن مالی لازم جهت تحصیل در رشته پرستاری در ایتالیا

متقاضیان تحصیل پرستاری در ایتالیا باید برای موفقیت در اخذ ویزای دانشجویی، ثابت نمایند که از تمکن مالی لازم جهت تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود در ایتالیا، برخوردار هستند. به همین منظور، ارائه صورتحساب های بانکی جدید، لازم می باشد. در سال 2024، تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا، حدود 900 یورو در ماه است. دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شده باشند، نیازی به ارائه مدارک اثبات تمکن مالی نخواهند داشت و تنها ارائه مدارک اخذ بورسیه برای آنان کافی می باشد.

برترین دانشگاه های ایتالیا جهت تحصیل در رشته پرستاری

بیش از 20 دانشگاه پزشکی در ایتالیا وجود دارد که دوره های پرستاری را ارائه می دهند. زبان تحصیل پرستاری در اکثر این دانشگاه ها، معمولا زبان ایتالیایی می باشد و فقط تعداد کمی از دانشگاه های ایتالیا دوره های پرستاری را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل پرستاری به زبان انگلیسی هستند، می توانند دانشگاه های زیر را انتخاب کنند.

  • دانشگاه میلان

تحصیل پرستاری در دانشگاه میلان که برترین دانشکده پرستاری در ایتالیا را دارد، در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکانپذیر است.

  • دانشگاه Sapienza در رم

این دانشکده پرستاری در ایتالیا، هر ساله حدود 115000 دانشجو را د رهر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ثبت نام می کند و همین امر باعث شده است تا به عنوان بزرگ ترین دانشکده پرستاری شناخته شود.

  • دانشگاه Biomedical در رم

لیست بهترین دانشکده های پرستاری در ایتالیا، بدون ذکر نام دانشگاه بیومدیکال رم، کامل نمی شود. این دانشگاه که در ایتالیا با نام دانشگاه پردیس زیست پزشکی (UCBM) شناخته می شود، از سال 1991 فعالیت می کند و به یکی از بهترین دانشکده های آموزش مراقبت های بهداشتی در جهان تبدیل شده است.

  • دانشگاه UniCamillus

دانشگاه UniCamillus یک دوره تحصیلی سه ساله در رشته پرستاری ارائه می دهد که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود.

  • دانشگاه Campania Luigi Vanvitelli

این دانشگاه دولتی در ایتالیا نیز جهت تحصیل در رشته پرستاری بسیار مناسب است اما سالیانه تعداد بسیار محدودی دانشجوی بین المللی را پذیرش می کند.

هزینه تحصیل در رشته پرستاری در ایتالیا

بررسی و تحقیق در خصوص هزینه تحصیل پرستاری در ایتالیا و شهریه دانشگاه های این کشور، باید برای دانشجویان بین المللی در اولویت باشد. دانشگاه های ایتالیا معمولا بر اساس رنکینگ دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی، و همچنین کشور مبدا دانشجویان، شهریه ها را تعیین می کنند. دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا، شهریه های متفاوتی پرداخت می کنند. پس توصیه می شود حتما شهریه و هزینه های دقیق را از وبسایت دانشگاه انتخابی خود در ایتالیا دریافت نمایید. به طور کلی، هزینه تحصیل پرستاری در دانشگاه های این کشور، معمولا چیزی بین 5000 یا ۱۵۰۰۰ یورو در سال می باشد. 

البته هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا که به طور تقریبی، بین 700 تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است نیز باید در نظر گرفته شود. با این حال، دانشگاه های مقرون به صرفه بسیاری در ایتالیا وجود دارد که با انتخاب آنها می توانید هزینه های تحصیل خود را در ایتالیا کاهش دهید. اخذ بورسیه های تحصیلی در این کشور نیز جهت کاهش هزینه ها توصیه می شود. دانشجویان برتر می توانند با داشتن نمرات و معدل بالا، نمره زبان عالی، رزومه قوی و سوابق پژهشی عالی، جهت اخذ بورسیه اقدام کنند.

تحصیل پرستاری در ایتالیا
سؤالات متداول
  • آیا تحصیل پرستاری در ایتالیا بدون ارائه مدرک زبان ممکن است؟

دشوار اما ممکن است. شما می توانید در دوره های زبان SLAM که در دانشگاه های ایتالیا برگزار می شوند، شرکت کنید و پس از قبولی در دوره، وارد دانشگاه شوید.

  • آیا دانشجویان در ایتالیا اجازه کار در حین تحصیل را دارند؟

بله. دانشجویان می توانند تا سقف 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوند.

  • آیا با تحصیل پرستاری در ایتالیا می توان اقامت این کشور را دریافت کرد؟

تحت شرایطی بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی، یک پیشنهاد شغلی در ایتالیا دریافت کنید، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و اخذ اقامت ایتالیا وجود دارد.

  • درآمد پرستاران در ایتالیا چقدر است؟

شغل پرستاری در ایتالیا، جزو پردرآمدترین مشاغل است. میانگین حقوق ملی برای پرستاران در ایتالیا، 42300 یورو ناخالص (43688 دلار آمریکا) در سال است .

  • آیا دانشجویان پرستاری در ایتالیا می توانند پس از فارغ التحصیلی در این کشور مشغول به کار شوند؟

بله. دانشجویان می توانند با ارائه مدرک زبان ایتالیایی و همچنین با شرکت و قبولی در آزمون هیئت

  • آیا امکان اخذ ویزای همراه برای دانشجویان در ایتالیا وجود دارد؟

معمولا امکان اخذ ویزای همراه تحصیلی در ایتالیا وجود ندارد.

سخن پایانی

تحصیل در رشته پرستاری در ایتالیا به این معنی است که جدای از مشاهده فرهنگ و تاریخ غنی این کشور، شما شانس تحصیل در برخی از برترین دانشگاه های پرستاری در اروپا را داشته و آینده شغلی درخشانی در انتظار شماست. دولت ایتالیا که با کمبود نیروی پرستار مواجه است، سعی در آموزش و جذب پرستاران بسیاری را دارد. میزان حقوق دریافتی پرستاران در ایتالیا نیز در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی، بالاتر است. ما در این مقاله به بررسی جدیدترین شرایط تحصیل پرستاری در ایتالیا پرداختیم.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ایتالیا را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *