فرصت ویژه تحصیل پزشکی در استرالیا

پزشکی، یک حرفه هیجان انگیز و پر ارزش در جهان است و جزو برترین و پرمتقاضاترین رشته های تحصیلی میباشد. اما مطمئناً می‌دانید که تا دکتر شدن، سفری طولانی و سخت در پیش است. پزشکی یک حوزه تحصیلی بسیار پرمشقت و رقابتی است، بنابراین دانشگاه مورد نظر شما بخش بزرگی از موفقیت شما را برای رسیدن به اهداف حرفه ای تعیین می کند. کشور استرالیا با داشتن برترین دانشگاه ها و سیستم آموزشی بینظیر، برای تحصیل پزشکی بسیار مناسب بوده و ورود به این رشته در استرالیا بسیار رقابتی است. از آنجایی که ممکن است پروسه اخذ پذیرش در رشته های پزشکی استرالیا دشوار باشد، ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در استرالیا بپردازیم. پس اگر شما نیز علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی استرالیا هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور استرالیا گردآوری شده است.

تحصیل پزشکی در استرالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل پزشکی در استرالیا
  • برترین دانشگاه های استرالیا جهت تحصیل پزشکی و هزینه آن

تحصیل پزشکی (پزشکی و دندانپزشکی) در استرالیا دارای شهرت عالی در جهان بوده و یکی از سخت ترین دوره های تحصیلی در جهان است. مدرک پزشکی استرالیا در اکثر کشورهای جهان به رسمیت شناخته میشود و از آنجاییکه در اکثر دوره های تحصیلی، تجربه بالینی از سال اول گنجانده شده است، پزشکان فارغ التحصیل از دانشگاه های استرالیا دارای تجربه و مهارت عالی بوده و به راحتی در هر کشوری که بخواهند جذب خواهند شد. همانند تحصیل در سایر رشته ها، اولین شرط جهت تحصیل در رشته های پزشکی در کشور استرالیا، اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در این کشور است. تحصیل پزشکی در استرالیا شامل دو مقطع میباشد که عبارتند از مقطع کارشناسی پزشکی و مقطع تحصیلات تکمیلی پزشکی. در ادامه مطلب، به شرح شرایط هر مقطع خواهیم پرداخت.

تحصیل پزشکی در استرالیا
  1. تحصیل پزشکی در مقطع کارشناسی

دوره تحصیل پزشکی در استرالیا در مقطع کارشناسی، 6 سال میباشد. برای مطالعه رشته های پزشکی یا علوم بهداشتی در مقطع لیسانس، اکثر دانشگاه های استرالیا، ارائه نمره آزمونUCAT (آزمون پذیرش پزشکی در مقطع لیسانس)، مصاحبه پزشکی و در نهایت نمرهATAR  (معیار اولیه برای ورود به اکثر برنامه های دانشگاهی ورودی در مقطع کارشناسی) را جهت اعطای پذیرش، لازم میدانند. برخی دانشگاه ها نیز گذراندن دروس پیش نیاز خاصی مانند شیمی را در سال آخر دبیرستان ضروری میدانند. آزمون UCAT، که به عنوان UKCAT یا آزمون پذیرش بالینی دانشگاه نیز شناخته می شود، یک آزمون کامپیوتری 2 ساعته است که برای شناسایی دانش آموزانی طراحی شده است که دارای مهارت ها و ویژگی های فردی خوبی هستند که می توانند به وسیله ان یک پزشک موفق شوند.

آزمون UCAT دارای 233 سوال در 5 بخش است.  این آزمون هر سال در ماه جولای برگزار می شود. آزمون ATAR نیز  یک رتبه بندی از نتایج 12 سال تحصیل شما است که پیشرفت تحصیلی کلی شما را در دروس مدرسه در مقایسه با سایر دانش آموزان سال آخر اندازه گیری می کند. ATAR بر اساس امتیازی از 100 نیست، بلکه یک رتبه است. این به آن معنی است که امتیاز شما بین 0 تا 99.95 به شما می گوید که در چه رتبه ای قرار دارید. برای رقابتی بودن در فرآیند پذیرش پزشکی، میبایست ATAR بالای 98 داشته باشید.

دریافت نمره ATAR 98 به این معنی است که شما جزو 2٪ دانشجویان برتر هستید. در نهایت، دانش آموزانی که نمرات برجسته ATAR و UCAT را کسب می کنند، دعوت می شود تا در یک مصاحبه پزشکی در دانشگاه هایی که برای آنها درخواست داده اند شرکت کنند. اینجاست که دانش‌آموزان می‌توانند اشتیاق خود به پزشکی، شخصیت و علایق خود را فراتر از نمرات خام ATAR و UCAT نشان دهند. به طور کلی، مصاحبه هایی که در استرالیا و نیوزلند برای انتخاب دانشجویان برای ورود به پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شود عبارتنداز:

  • MMI (مصاحبه کوتاه چندگانه): افراد منتخب در ایستگاه های مختلف می‌چرخند و هر کدام به موضوع خاصی که به‌عنوان “سناریو” ارائه می‌شود، می‌پردازند.
  • مصاحبه ای به سبک سنتی که در آن از همه نامزدها سؤالات یکسان یا مشابه پرسیده می شود و آنان باید به همه سوالات پاسخ دهند.
  1. تحصیل پزشکی در مقطع تحصیلات تکمیلی

دوره تحصیلات تکمیلی پزشکی (Graduate entry medicine) در استرالیا یک دوره چهار ساله است. متقاضیان این دوره باید:

  • دوره کارشناسی پزشکی را گذرانده یا در سال آخر تحصیلی باشند.
  • در آزمون GAMSAT (آزمون پذیرش فارغ التحصیلان دانشکده پزشکی استرالیا)، یاآزمون MCAT (آزمون پذیرش کالج پزشکی) شرکت نمایند. این آزمونها، میزان دانش متقاضی را از موضوعات علمی مورد آزمایش قرار می دهند. این آزمون برای بسیاری به عنوان یک مانع بزرگ محسوب می شود، زیرا شامل 5.5 ساعت MCQ و مقاله نویسی طاقت فرسا است که موضوعاتی را در سراسر علوم انسانی و علوم پزشکی پوشش می دهد. به طور کلی، تحصیل پزشکی در استرالیا در مقطع تحصیلات تکمیلی، به حداقل GPA0 و نمره GAMSAT حدود 50 نیاز دارد. نمرات رقابتی، اغلب بسیار بالاتر از این است.

برترین دانشگاه های استرالیا جهت تحصیل پزشکی و هزینه آن

با وجود بیش از بیست دانشکده پزشکی در استرالیا، مسیرهای زیادی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که آنان را در رسیدن به هدف خود یاری دهد. هر دانشگاه، دوره ها و رویکردهای متفاوتی برای تحصیل پزشکی ارائه می دهد. بنابراین، انتخاب دانشگاه و دوره تحصیلی که مناسب شرایط شما باشد، امری مهم بوده و لازم است قبل از هر اقدام، تمامی جوانب را بسنجید. 

برترین و محبوب ترین دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در استرالیا، به شرح زیر میباشند:

  • دانشگاه موناش
  • دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW)
  • دانشگاه کوئینزلند (UQ)
  • دانشگاه کرتین
  • دانشگاه آدلاید
  • دانشگاه استرالیای غربی (UWA)
  • دانشگاه تاسمانی (UTAS)
  • دانشگاه چارلز استورت
  • دانشگاه فلیندرز
  • دانشگاه لاتروب
  • دانشگاه نیوکاسل / دانشگاه نیوانگلند
  • دانشگاه وسترن سیدنی
تحصیل پزشکی در استرالیا

هزینه تحصیل در خارج از کشور یک نگرانی مشترک برای همه دانشجویان بین المللی است، به ویژه برای کسانی که به دنبال اخذ مدارک پزشکی هستند. معمولاً تحصیل در رشته پزشکی، بالاترین هزینه هارا داشته و استرالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. هزینه های تحصیل پزشکی در استرالیا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر بسیار متفاوت است و از 30000 دلار استرالیا تا 80000 دلار استرالیا متغیر است. به این ترتیب، در پایان تحصیل شما پس از هفت سال، کل هزینه مدرک شما می تواند حدود 300000 دلار باشد. هنگام دریافت نامه پذیرش خود، باید یک سپرده اولیه داشته باشید که مقدار آن می تواند تا 15000 دلار استرالیا نیز افزایش یابد. 

علاوه بر این، دانشگاه برای ثبت نام شما نیز بین 150 تا 500 دلار استرالیا دریافت میکند. پس توصیه میشود حتما شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی استرالیا را بررسی نموده تا شاید بتوانید هزینه های تحصیل و زندگی خود در استرالیا را کاهش دهید. در ضمن، دانشگاه های ارزان بسیاری در استرالیا وجود دارد که میتوانید با انتخاب آنها، هزینه تحصیل کمتری پرداخت نمایید.

سؤالات متداول
  • آیا اخذ پذیرش جهت تحصیل پزشکی در استرالیا دشوار است؟

به شرایط متقاضی و نحوه اقدام وی بستگی دارد. چنانچه متقاضی دارای نمرات، معدل و سوابق تحصیلی عالی باشد، نمره آیلتس بالای 7 دریافت کرده باشد و در آزمون های ورودی دانشگاه های استرالیا قبول شود، میتواند پذیرش تحصیلی دریافت کند. البته اثبات تمکن مالی نیز از شرایط مهم است. چنانچه متقاضیان از سوی یک مشاور مهاجرتی و یا یک وکیل مجرب اقدام نمایند، شانس تشکیل پرونده قوی و اخذ پذیرش و ویزا، بالاتر خواهد بود.

  • آیا پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های پزشکی استرالیا میتوان در این کشور ماند؟

بله. فارغ التحصیلان میتوانند با دریافت ویزای کار، در استرالیا مانده و به کار مشغول شوند. اقدام از طریق برنامه skillselect میتواند گزینه مناسبی باشد. دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرما نیز جهت دریافت ویزای کار لازم است.

  • آیا امکان تحصیل پزشکی در استرالیا بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بله. امکان ارائه درخواست ویزای دانشجویی بدون مدرک زبان برای کشور استرالیا وجود دارد. در صورتیکه متقاضی از شرایط خاصی برخوردار باشد، قادر خواهد بود تا با شرکت در دوره زبان انگلیسی در کشور استرالیا، دوره تحصیلی مورد علاقه اش را شروع کند. با این حال، باید بدانید که بدون ارائه مدرک زبان، شانس اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا پایین است.

  • آیا با تحصیل پزشکی در استرالیا میتوان اقامت دائم این کشور را دریافت کرد؟

تحت شرایطی بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی، پیشنهاد شغلی دریافت نمایید، با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری میتوانید پس از 4 سال کار و زندگی مستمر در استرالیا، اقامت دائم دریافت کنید.

سخن پایانی

دانشکده های پزشکی در استرالیا، معیارهای پذیرش خود را به طور مستقل تعیین می کنند. در نتیجه شرایط ورود به دوره های پزشکی با توجه به دانشگاه مورد نظر شما تغییر می کند و بسته به رشته و حتی ملیت شما در همان دانشگاه نیز تفاوت هایی وجود دارد. از آنجایی که دانشکده های پزشکی در استرالیا تعداد زیادی درخواست را جمع آوری می کنند، معیارهای سختگیرانه ای را برای ورود اعمال می کنند. هر چه سوابق علمی درخشان تری داشته باشید و نمرات بالاتری در آزمون زبان و آزمونهای ورودی دانشگاه کسب نمایید، شانس شما بالاتر خواهد بود.

ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در استرالیا پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما به تصمیم گیری برای تحصیل و فراهم شدن شرایط مهاجرت شما مخاطب عزیز به کشور استرالیا کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور استرالیا را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *