فرصت استثنایی تحصیل پزشکی در اسلواکی

جمهوری اسلواکی کشوری در اروپای مرکزی و عضو اتحادیه اروپا است. اکثر مدارس و دانشگاه‌های اسلواکی متعلق به دولت است. ازآنجاکه روند تحصیل پزشکی در اسلواکی مطابق با استانداردهای آموزشی سخت اروپایی است، مدرک این رشته توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده است. همچنین مدارک دانشگاه‌های اسلواکی نه‌تنها در سراسر اتحادیه اروپا بلکه در سراسر کشورهای جهان ازجمله انگلستان، آمریکا و کانادا معتبر شناخته می‌شود. به همین جهت انتقال از یک موسسه پزشکی به موسسه دیگر با سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) بسیار آسان است. شهریه‌ها و هزینه‌های تحصیل در این رشته هم کاملاً مقرون‌به‌صرفه بوده و استانداردهای آموزش عالی در این کشور کاملاً رعایت می‌شود. ازآنجاکه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی ممکن است، فرایند پذیرش دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی دشوار نیست. البته قبولی در رشته پزشکی در اسلواکی هم مانند همه کشورهای دنیا، شرایط خاص خودش را دارد. 

تحصیل پزشکی در اسلواکی

اگر قصد تحصیل این رشته در اسلواکی را دارید باید از این شرایط آگاه بوده و آن ها را به خوبی رعایت کنید در غیر این صورت فرصت استثنایی تحصیل در اسلواکی را از دست خواهید داد. خوشبختانه جای نگرانی نیست، ما در این مقاله شما را راهنمایی خواهیم کرد. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بررسی رشته پزشکی در اسلواکی
  • شرایط پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی اسلواکی
  • معرفی بهترین دانشگاه‌های اسلواکی برای رشته پزشکی

بررسی رشته پزشکی در اسلواکی

در اسلواکی، رشته پزشکی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. برنامه تحصیلی پزشکی عمومی (GM) General_medicine_slovakia یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در اسلواکی است. تحصیل پزشکی در اسلواکی به مدت 6 سال طول می‌کشد و در 12 ترم تنظیم می‌شود. به فارغ‌التحصیلان مدرک پزشکی عمومی اعطا می‌شود. همچنین نحوه آموزش به صورتی پیش می‌رود که فارغ‌التحصیلان این رشته دانش نظری کافی در مورد موضوعات پیش بالینی و رشته‌های بالینی داشته باشند. همچنین هدف آموزش عملی که با کارورزی، کار در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های اسلواکی اجرا می‌شود، تسلط دانشجو بر رویه‌های اساسی پیشگیری، تشخیص و درمان بیماران است. رشته پزشکی در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در اسلواکی برگزار می‌شود. دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند از میان زیرشاخه‌های مختلف پزشکی مانند آناتومی و فیزیولوژی، قلب و عروق، پزشکی قانونی، اطفال، جراحی مغز و اعصاب و بسیاری دیگر از گرایش‌های پزشکی تخصص خود را انتخاب کنند. بهترین شهرها برای تحصیل رشته پزشکی در اسلواکی بر اساس تعداد دانشگاه‌ها و رتبه آن‌ها براتیسلاوا، کوسیته، نیترا و ترناوا هستند. سال تحصیلی هم معمولاً از اواسط سپتامبر شروع می‌شود و به دو ترم زمستان و تابستان تقسیم می‌شود.

تحصیل پزشکی در اسلواکی

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی اسلواکی

به‌طورکلی 3 دانشگاه در اسلواکی رشته پزشکی را ارائه می‌دهند. شرایط پذیرش در هر 3 دانشگاه تقریباً مشابه است. برای تحصیل پزشکی در اسلواکی به زبان انگلیسی، اولین شرط داشتن حداقل 18 سال سن است. پس‌ازآن متقاضیان باید یک دیپلم دبیرستان معتبر ارائه دهند. داشتن نمرات بالا هم یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. درنهایت تمام داوطلبان این رشته باید در یک آزمون ورودی که سطح داوطلب در دو درس زیست‌شناسی و شیمی را می‌سنجد، شرکت کنند. بسته به دانشگاه انتخابی ممکن است بین 80 تا 100 سؤال برای هر یک از این دروس به فرد داده شود. زمان این آزمون هم بین 80 تا 250 دقیقه متغیر است.

بر اساس پاسخ‌های صحیح متقاضی و تعداد متقاضیان رشته پزشکی، رئیس هر دانشگاه در مورد پذیرش دانشجویان تصمیم می‌گیرد. در برخی دانشگاه‌ها آزمون به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود اما به‌طورکلی بهتر است خودتان را برای آزمون حضوری آماده کنید. علاوه بر این، برخی دانشگاه‌ها برای سنجش سطح زبان متقاضی آزمون زبان برگزار می‌کنند و برخی به ارائه مدرک زبان پافشاری دارند. متقاضیانی که تحصیلات متوسطه آن‌ها معادل تحصیلات متوسطه در جمهوری اسلواکی نیست، ملزم به گذراندن دوره آمادگی پیش از دانشگاه که به مدت 1 سال طول می‌کشد، خواهند بود. در این دوره دروس زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، زبان اسلواکی و زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

معرفی بهترین دانشگاه‌های اسلواکی برای رشته پزشکی

امکان تحصیل پزشکی در اسلواکی در 3 دانشگاه زیر در مقاطع مختلف و به زبان انگلیسی وجود دارد. در ادامه به معرفی این دانشگاه‌ها، جزئیات تدریس و شهریه آن‌ها می‌پردازیم. بااین‌حال برای بررسی شرایط دقیق هر دانشگاه بهتر است به وب‌سایت رسمی آن مراجعه کنید یا با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید.

  1. دانشگاه پاول جوزف شافاریک

دانشگاه Pavol Jozef Šafárik در Košice در سال 1959 تأسیس شد. این دانشگاه دارای 5 دانشکده است که یکی از آن‌ها به پزشکی اختصاص دارد. دانشکده پزشکی این دانشگاه در بین مؤسسات آموزشی و علمی برتر اروپا قرار دارد و مدارک آن توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به رسمیت شناخته می‌شود. این دانشگاه دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. تحصیل پزشکی در این دانشگاه 6 سال طول می‌کشد و شهریه آن 10500 یورو در سال است که امکان پرداخت آن در 2 قسط وجود دارد. تمام دروس این دانشکده به‌صورت ترکیبی از دروس عملی و تئوری برگزار می‌شود. دانشکده پزشکی این دانشگاه دارای خوابگاه‌های دانشجویی است که از اتاق‌های 1 تا 3 نفره تشکیل‌شده است. قیمت اتاق‌ها بسته به نوع اتاقی که شما ترجیح می‌دهید بین 90 تا 190 یورو متغیر است. همچنین، پردیس این دانشگاه دارای یک کلاس کامپیوتر وسیع، آشپزخانه‌های مشترک، اتاق رخت‌شویی و سالن مطالعه است. بااین‌حال، اگر تصمیم بگیرید که در پردیس و خوابگاه زندگی نکنید، اجاره ماهانه شما در این شهر حدود 300 تا 400 یورو در ماه خواهد بود.

  1. دانشگاه Comenius در براتیسلاوا

دانشگاه کامنیوس در سال 1919 تأسیس شد و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه و دانشکده پزشکی در اسلواکی است. این دانشگاه در شهر براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی قرار دارد که مرکز فرهنگی، اقتصادی، دولتی و آموزشی این کشور است. این دانشگاه به‌افتخار یان آموس کومنیوس، معلم و فیلسوف چک قرن هفدهم نام‌گذاری شده است. این دانشگاه از سال 1933 برنامه‌هایی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. هزینه تحصیل پزشکی در این دانشگاه از 9500 یورو در سال شروع می‌شود و کل دوره تحصیل 12 ترم طول می‌کشد. دوره‌های پزشکی این دانشگاه ترکیبی از کار عملی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، آموزش تئوری، شرکت در سمینارها و سخنرانی‌های تخصصی است.

  1. دانشگاه جسنیوس در مارتین

دانشکده پزشکی Jessenius در شهر مارتین زیرمجموعه دانشگاه کامنیوس است. دانشکده پزشکی جسینیوس به‌طور رسمی در سال 1969 در مارتین شهری در شمال اسلواکی تأسیس شد. در سال 1991 این دانشکده پزشکی به‌افتخار یان جسنیوس، پزشک قرون‌وسطایی و انسان‌گرا که اجدادش ریشه در شهر مارتین داشتند، به «دانشکده پزشکی جسنیوس» تغییر نام داد. این دانشکده سالانه حداکثر 200 دانشجو می‌پذیرد و همین امر باعث شده است مقصد دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل پزشکی در اسلواکی باشد. Jessenius طبق انجمن رتبه‌بندی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های اسلواکی به‌طور مداوم دانشکده پزشکی شماره یک اسلواکی بوده و یکی از برترین دانشکده‌های پزشکی در اروپای مرکزی است. بیمارستان آموزشی اصلی این دانشگاه همواره در میان بهترین بیمارستان‌های اسلواکی قرار گرفته است.

این دانشکده علاوه بر برنامه‌های آموزشی اسلواکی، برنامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری زبان انگلیسی را در رشته‌های پزشکی عمومی، پرستاری، بهداشت عمومی و ادنتولوژی ارائه می‌دهد. دانشگاه کامنیوس برای دانشجویان خود در براتیسلاوا خوابگاه ارائه می‌دهد، اما دانشجویان مشغول به تحصیل در شهر مارتین باید مسکن خصوصی اجاره کنند. اجاره ماهانه خوابگاه بین 60 تا 120 یورو است. در مارتین، اجاره ماهانه بر اساس موقعیت مکانی آن حدود 400 یورو هزینه دارد. هزینه دوره‌های پزشکی در این دانشکده از 9900 یورو در سال شروع می‌شود.

  1. دانشگاه پزشکی اسلواکی در براتیسلاوا

دانشگاه پزشکی اسلواکی در براتیسلاوا در 1 سپتامبر 2002 به‌عنوان یک دانشگاه دولتی آموزش عالی تأسیس شد. دانشکده پزشکی در دانشگاه پزشکی اسلواکی در براتیسلاوا جانشین مستقیم آکادمی تحصیلات تکمیلی اسلواکی است که از سال 1953 تحت نام‌های مختلف فعال بوده و تلاش کرده است تا تحصیلات تکمیلی را به پزشکان، داروسازان و سایر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی با تحصیلات عالی ارائه دهد. نام این دانشگاه در فهرست جهانی دانشکده‌های پزشکی گنجانده شده است. همچنین دارای تمامی تجهیزات مدرنی است که یک پزشک به آن نیاز دارد. به همین دلیل یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در اسلواکی است.

دانشگاه پزشکی اسلواکی در براتیسلاوا در براتیسلاوا برنامه 6 ساله پزشکی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌کند. شهریه این دانشگاه از 9000 یورو در سال شروع می‌شود. این دانشگاه زیر نظر وزارت بهداشت جمهوری اسلواکی فعالیت می‌کند و دارای چهار دانشکده زیر است:

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده بهداشت عمومی
  • دانشکده پرستاری و مطالعات بهداشت حرفه‌ای
  • دانشکده بهداشت
تحصیل پزشکی در اسلواکی
سؤالات متداول
  • آیا امکان اخذ پذیرش در یک دانشگاه و سپس انتقال به دانشگاه پزشکی اسلواکی وجود دارد؟

خیر برای دانشجویان پزشکی امکان انتقالی گرفتن وجود ندارد.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی اسلواکی چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی حدود 9000 یورو در سال است.

  • امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در اسلواکی وجود دارد؟

بله شما می‌توانید به زبان انگلیسی در این کشور پزشکی بخوانید اما بهتر است برای موفقیت در دوره‌های عملی تا حدودی زبان اسلواکی را بیاموزید.

  • آیا برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی اسلواکی آزمون ورودی وجود دارد؟

بله شما باید در یک آزمون ورودی که سطح شما در دروس زیست‌شناسی و شیمی را می‌سنجد، شرکت کرده و نمره قبولی بگیرید.

  • دریافت بورسیه تحصیلی در رشته پزشکی ممکن است؟

برای اطلاع از شرایط بورسیه باید وب‌سایت هر دانشگاه را بررسی کنید.

سخن پایانی

قبولی در رشته پزشکی رویای بسیاری از افراد در سراسر جهان است. اگر قصد دارید یک پزشک حاذق باشید که مدرک تحصیلی‌تان در سراسر جهان معتبر شناخته می‌شود، تحصیل پزشکی در اسلواکی کاملاً مناسب شماست. هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور مقرون‌به‌صرفه است. همچنین زبان تدریس انگلیسی است. آزمون ورودی دو درس زیست‌شناسی و شیمی هم به زبان انگلیسی برگزار می‌شود که قبولی و اخذ پذیرش در دانشگاه‌های اسلواکی را افزایش می‌دهد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *