فرصت ویژه تحصیل پزشکی در اسپانیا

اسپانیا یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل در رشته پزشکی است. بسیاری از ایرانیان، برای تحصیل پزشکی در کشورهای اطراف ایران، ازجمله، روسیه، اوکراین، هند، بلاروس، آذربایجان، ارمنستان و فیلیپین، هزینه‌های سرسام‌آوری پرداخت و درازای این هزینه‌ها، مدارکی نامعتبر دریافت می‌کنند. درحالی‌که تحصیل پزشکی در اسپانیا ، یکی از امن‌ترین کشورهای اروپایی، علاوه بر هزینه‌های بسیار پایین‌تر، منجر به اخذ مدارکی کاملاً معتبر در سطح اتحادیه اروپا و جهان می‌شود. همچنین امکان یادگیری زبان اسپانیایی حین تحصیل پزشکی در این کشور، فرصت مهاجرت به آمریکا را برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی، فراهم می‌کند. بااین‌حال، دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا، باید هنگام اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا، عواملی مانند آشنایی با زبان و شرایط ویزای دانشجویی اسپانیا را در نظر داشته باشند. هرچند برخی از دانشکده‌های پزشکی، دوره‌های انگلیسی ارائه می‌کنند ولی به‌عنوان یک دانشجوی پزشکی، شما باید حداکثر تا سال سوم تحصیل خود در اسپانیا، به زبان اسپانیایی مسلط شوید تا بتوانید با بیماران به‌خوبی ارتباط برقرار کنید.

تحصیل پزشکی در اسپانیا

خوشبختانه، امکان یادگیری زبان اسپانیولی در اسپانیا وجود دارد. در این مقاله، مزایا، شرایط و چگونگی تحصیل پزشکی در اسپانیا را شرح داده‌ایم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسپانیا، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • برنامه درسی پزشکی در اسپانیا، شامل چه دروسی است؟
  • دانشگاه‌های پزشکی در اسپانیا
  • 4 مزیت تحصیل در رشته پزشکی در اسپانیا
  • معایب و دشواری‌های تحصیل پزشکی در اسپانیا
  • شرایط لازم برای ثبت‌نام در دانشکده‌های پزشکی اسپانیا
  • آزمون ورودی پزشکی در اسپانیا
  • تحصیل در رشته‌های پزشکی اسپانیا، به چه زبانی خواهد بود؟
  • هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی در اسپانیا چقدر است؟
  • چشم‌انداز شغلی پزشکی در اسپانیا
  • شرایط پزشک شدن در اسپانیا
  • اخذ اقامت و تابعیت اسپانیا پس از تحصیل

برنامه درسی پزشکی در اسپانیا، شامل چه دروسی است؟

تحصیل پزشکی در اسپانیا، مانند اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، 6 سال طول می‌کشد. 2 سال اول تحصیل، شامل تحصیلات پیش بالینی یا آموزش پایه می‌شود و شامل موضوعات آناتومی، زیست‌شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی، بیوفیزیک، بافت‌شناسی و ژنتیک است. طی 4 سال بعدی، دانشجویان پزشکی این فرصت را خواهند داشت تا در بیمارستان‌ها و زیر نظر پزشکان حرفه‌ای، به‌صورت عملی، تحصیلات خود را ادامه دهند. طی سال سوم تا پنجم تحصیل پزشکی، باید علاوه بر دروس اختیاری، دروس بالینی اجباری که شامل ایمونولوژی، فارماکولوژی، ژنتیک، رادیولوژی، جراحی، قلب و عروق و گوش و حلق و بینی است، بگذرانید. البته جزئیات این دوره‌ها، ممکن است در دانشگاه‌های مختلف اسپانیا متفاوت باشد. همچنین قبل از فارغ‌التحصیلی باید یک پروژه عملی 6 واحدی نیز بگذرانید. بااین‌حال باید بدانید که برعکس میزان بالای تقاضای برای اخذ مدرک پزشکی در اسپانیا، تعداد پذیرش در رشته‌های پزشکی، محدود است، بنابراین این بخش بسیار رقابتی خواهد بود.

تحصیل پزشکی در اسپانیا

دانشگاه‌های پزشکی در اسپانیا

بهترین دانشکده‌های پزشکی اسپانیا، سال‌هاست که به‌طور مداوم در بین دانشگاه‌های برتر جهان، قرار می‌گیرند. دانشکده‌های پزشکی در اسپانیا به دلیل تجهیزات پیشرفته، امکانات و برتری علمی خود مشهور هستند. درمجموع 42 دانشکده پزشکی در اسپانیا وجود دارد. در جدول زیر نام برخی از بهترین دانشکده‌های پزشکی در اسپانیا آمده است:

دانشگاه بارسلونا University of Barcelonaدانشگاه خودمختار مادرید Autonomous University of Madrid
دانشگاه Complutense مادرید Complutense University of Madridدانشگاه ناوار اUniversity of Navarra
دانشگاه اگر والنسیا University if Valenciaدانشکده پزشکی دانشگاه گرانادا University of Granada Medical School
دانشگاه سویا University of Sevilleدانشگاه سالامانکا University of Salamanca
Autonomous University of Barcelona دانشگاه خودمختار بارسلون

4 مزیت تحصیل در رشته پزشکی در اسپانیا

اسپانیا، به دلیل سیستم آموزشی بسیار باکیفیت و دانشگاه‌های درجه‌یک در سطح جهانی، هزینه تحصیل بسیار پایین و ارائه خدمات بیمه و درمان بسیار عالی، مقصدی ایده آل برای علاقه‌مندان به رشته پزشکی است. تحصیل در اسپانیا، می‌تواند یک تجربه کاملاً رضایت‌بخش برای دانشجویان بین‌المللی باشد.

 دلایل زیر تنها برخی از مزایای تحصیل پزشکی در کشور اسپانیا است:

  • تحصیل در دانشگاه‌های مشهور بین‌المللی: به‌عنوان‌مثال، رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در زمینه پزشکی، 5 دانشگاه اسپانیا را در بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار داده است.
  • جامعه بزرگ بین‌المللی دانشجویی: در سال 2015، تنها 153193 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های اسپانیا وجود داشت که طی سه سال تقریباً 30 درصد افزایش‌یافته است. تنوع فرهنگی، فرصت رشد فردی و اجتماعی دانشجویان را فراهم می‌کند.
  • هزینه‌های تحصیل مقرون‌به‌صرفه: در مقایسه با مقاصدی مانند ایالات‌متحده، استرالیا یا بریتانیا، هزینه تحصیل پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی در اسپانیا هم مقرون‌به‌صرفه و هم معقول است.
  • روش یادگیری مؤثر: دانشکده‌های پزشکی اسپانیا، حداکثر ظرفیت مشخصی برای پذیرش دانشجو دارند که فرصت یادگیری عملی و حرفه‌ای را برای دانشجویان ایجاد می‌کند.
معایب و دشواری‌های تحصیل پزشکی در اسپانیا

هرچند ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی اسپانیا از 4500 نفر در سال 2001 به 5700 نفر در حال حاضر، افزایش‌یافته است؛ هنوز هم به دلیل تعداد محدود پذیرش  ((numerus clausus اخذ پذیرش در این رشته، دشوار است.  همچنین در مقایسه با سایر کشورها، دانشکده‌های پزشکی اسپانیا پشتیبانی علمی مانند تدریس خصوصی و مشاوره شخصی ارائه نمی‌دهند. فقدان این امر تحصیل در رشته پزشکی را دشوارتر می‌کند. ازآنجاکه تحصیل پزشکی در اسپانیا ، پس از سال سوم تحصیل، در همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور به زبان اسپانیایی خواهد بود، دانشجویانی که به زبان اسپانیایی تسلط ندارند، دچار مشکل خواهند شد. خبر خوب این است که اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی هستید، با شرکت در کالج‌ها یا دوره آماده‌سازی ورود به دانشگاه در اسپانیا، این فرصت را خواهید داشت تا زبان اسپانیایی را بیاموزید و پس از قبولی در آزمون ورودی پزشکی، به تحصیل خود در این رشته ادامه دهید.

شرایط لازم برای ثبت‌نام در دانشکده‌های پزشکی اسپانیا

متقاضیان تحصیل پزشکی در اسپانیا به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی باید شرایط خاصی ازجمله مدارک مربوط به تحصیلات قبلی، ویزای دانشجویی اسپانیا و مدارک زبان اسپانیایی یا انگلیسی داشته باشند.

دانشجویان بین‌المللی، برای ثبت‌نام در دانشکده‌های پزشکی اسپانیا، مدارک زیر را ارائه کنند:

  • مدرک دیپلم دبیرستان، کارنامه یا معادل آن به دانشکده موردنظر
  • مدارک اثبات‌کننده شرکت در آزمون ورودی رشته پزشکی (BMAT) و کسب نمره حداقل 12.5
  • ارائه ویزای دانشجویی
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه نامه‌ای که نشان دهد قصد شما از ورود به اسپانیا، تنها تحصیل در این کشور است.
  • مدارک مهارت زبان انگلیسی یا اسپانیایی
تحصیل پزشکی در اسپانیا
آزمون ورودی پزشکی در اسپانیا

برای تحصیل پزشکی در اسپانیا دانشجویان بین‌المللی باید در آزمون پذیرش پزشکی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌هایی مانند Universidad de Navara و CEU Cardenal Herrera شرکت کنند. این آزمون به زبان انگلیسی و توسط موسسه کمبریج برگزار می‌شود و سطح علمی دانشجو را در حوزه‌های علوم و ریاضی ارزیابی می‌کند. البته آزمون BMAT به 2 مدرسه اسپانیایی محدود نمی‌شود، زیرا می‌توان از آن برای ورود به دانشکده‌های پزشکی در انگلستان، آسیا و اکثر نقاط اروپا نیز استفاده کرد. درحالی‌که کسب نمره حداقل 12.5 برای قبولی کافی است، البته دانشگاه‌های پزشکی خصوصی، معمولاً مصاحبه شخصی نیز برگزار می‌کنند.

تحصیل در رشته‌های پزشکی اسپانیا، به چه زبانی خواهد بود؟

به‌طورکلی برای تحصیل پزشکی در اسپانیا  دانشجویان باید علاوه بر زبان انگلیسی، با زبان اسپانیایی نیز آشنا باشند، در غیر این صورت شانس کمی برای اخذ پذیرش در دانشکده‌های پزشکی دولتی اسپانیا و یافتن شغل پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور، خواهند داشت. دوره‌های پزشکی در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا، به زبان اسپانیایی خواهد بود، البته دانشگاه‌های خصوصی، معمولاً  ترکیبی از زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی را تا سال سوم تحصیل پزشکی، ارائه می‌دهند. در این 3 سال شما فرصت این را خواهید داشت تا با زبان اسپانیایی آشنا شوید. به یاد داشته باشید، از سال سوم تحصیل، همه دوره‌های پزشکی اعم از دولتی و خصوصی، به زبان اسپانیایی خواهد بود.

اگر دانشگاه موردنظر شما برای تحصیل پزشکی به زبان اسپانیایی تدریس می‌کند، نیازی نیست نگران زبان اسپانیایی باشید. ازآنجاکه اغلب افرادی که با مدرک دیپلم برای تحصیل در رشته پزشکی، درخواست می‌دهند، در دوره‌های آماده‌سازی ورود به دانشگاه (pre medical) شرکت می‌کنند، در این دوره‌ها، تاریخ و زبان اسپانیا تدریس می‌شود. همچنین برای ورود به این دوره‌ها، در اغلب موارد نیازی به ارائه زبان انگلیسی نیز نیست و تنها با ارائه آیلتس 5.5 یا آشنایی با زبان اسپانیایی در سطح A2 می‌توانید در این دوره‌ها شرکت کنید.

هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی در اسپانیا چقدر است؟

در اکثر کشورهای جهان، شهریه رشته‌های پزشکی بسیار بالاست. اسپانیا، در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات‌متحده، انگلستان یا استرالیا، شهریه بسیار ارزان‌تری دارد. البته تفاوت‌هایی بین شهریه در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی وجود دارد. هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا از 500 یورو تا 1500 یورو در سال برای دانشگاه‌های دولتی، متغیر است. البته، دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند از دانشجویان خود از 3000 یورو تا 20000 یورو در سال برای مدرک پزشکی دریافت کنند. این هزینه‌ها، صرفاً هزینه تحصیل دانشجو را در برمی‌گیرد. برای برآورد هزینه‌های روزمره زندگی در اسپانیا، به جدول زیر دقت کنید:

یک وعده‌غذای ارزان‌قیمت11 یورو
1 لیتر شیر2.98 یورو
1 کیلو برنج سفید0.51 یورو
12 عدد تخم‌مرغ1.93 یورو
1 کیلو سیب0.79 یورو
1 کیلو سیب‌زمینی0.51 یورو
1 کیلو موز0.72 یورو
بلیت حمل‌ونقل یک‌طرفه1.40 یورو
اجاره ماهانه آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر754 یورو
اجاره ماهانه آپارتمان یک‌خوابه خارج شهر698 یورو
اینترنت یک ماه با سرعت 60 مگابایت37.54 یورو
چشم‌انداز شغلی پزشکی در اسپانیا

رقابت برای ورود به دانشکده‌های پزشکی اسپانیا بسیار شدید است. بنابراین، شما می‌توانید به‌عنوان یک فارغ‌التحصیل پزشکی نه‌تنها در یکی از رشته‌های متعدد پزشکی در اسپانیا بلکه در کشورهای مختلف جهان، شغل پیدا کنید به‌شرط آنکه به زبان مادری کشور موردنظر خود صحبت کنید. حقوق یک پزشک متخصص در اسپانیا معمولاً حدود 6120 یورو درماه است. میانگین کمترین دستمزد پزشکان در اسپانیا، 2379 یورو در ماه و میانگین بیشترین حقوق در اسپانیا، 10200 یورو در ماه است. لازم به ذکر است که حداکثر درآمد بسیار بالاتر از این ارقام است. کیفیت درمان و استانداردهای بیمه و خدمات درمانی در اسپانیا به‌قدری بالاست که همواره کمبود نیروی کار در حوزه پزشکی، احساس می‌شود. به همین جهت، فارغ‌التحصیلان پزشکی در اسپانیا، آینده شغلی تضمین‌شده‌ای در اسپانیا و سراسر منطقه اتحادیه اروپا خواهند داشت و تنها با تسلط بر زبان کشور مقصد، می‌توانند در سراسر اتحادیه اروپا، مشغول به کار شوند.

 پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی در اسپانیا، می‌توانید از بین مشاغل زیر یکی را انتخاب کنید:

متخصص مغز و اعصابروان‌پزشک
پاتولوژیستجراح
متخصص قلبپرستار
اپیدمیولوژیستماما
شرایط پزشک شدن در اسپانیا

پس از فارغ‌التحصیلی، پزشکان باید دوره‌های پس از فارغ‌التحصیلی یا MIR (Medico Interno Residente) را بگذرانند. این دوره به فارغ‌التحصیلان فرصت می‌دهد تا در هر یک از 50 تخصص موجود پس از تحصیل پزشکی در اسپانیا آموزش ببیند. آزمون MIR، هرسال در فوریه به مدت 5 ساعت، برگزار می‌شود و 30 یورو هزینه دارد. کسانی که در این آزمون قبول شوند آموزش 3 تا 5 ساله خود را در ماه مه (حدود یک سال پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی) شروع خواهند کرد. سالانه حدود 6800 ظرفیت خالی برای پذیرش در دوره‌های پزشکی در اسپانیا، دسترس است. بااین‌حال، به دلیل افزایش رقابت بین دانشجویان داخلی و خارجی و کنترل نرخ بیکاری در اسپانیا که یکی از بالاترین ارقام نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا را در 5 سال اخیر به خود اختصاص داده است، سهمیه فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی برای پذیرش در دوره‌های پزشکی، تنها 4 درصد ظرفیت کل سالانه است. کسانی که مایل به فعالیت به‌عنوان یک پزشک در اسپانیا هستند، می‌توانند با اخذ ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور، به مدت 1 سال در این کشور مشغول به کار تمام‌وقت شوند.

تحصیل پزشکی در اسپانیا
اخذ اقامت و تابعیت اسپانیا پس از تحصیل

فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های پزشکی اسپانیا، پس از تحصیل می‌توانند برای اقامت یک‌ساله این کشور درخواست دهند و در طول این مدت به‌صورت تمام‌وقت کار کنند. هرچند نرخ بیکاری در اسپانیا، بالاست، اما بالا بودن نرخ بیکاری، هیچ‌گونه تأثیر منفی بر اشتغال پزشکان، دندان‌پزشکان و کادر پزشکی در اسپانیا نخواهد داشت. اگر متقاضی اخذ اقامت و تابعیت اسپانیا، رزومه قوی و تسلط کامل بر زبان اسپانیایی داشته باشد، می‌تواند یک کار تمام‌وقت پیدا کند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار در اسپانیا، تغییر دهد. پس از 5 سال زندگی، کار و پرداخت مالیات در اسپانیا، امکان اخذ مجوز اقامت دائم اسپانیا برای متقاضیان وجود دارد. همچنین پس از 10 سال اقامت و کار در این کشور، می‌توانید برای اخذ تابعیت اسپانیا درخواست دهید. همچنین یادگیری زبان اسپانیایی و اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه‌های معتبر اسپانیا، می‌تواند فرصت مهاجرت و اخذ اقامت به آمریکا را برای شما فراهم کند.

سؤالات متداول
  • مدت‌زمان تحصیل در رشته پزشکی در اسپانیا چقدر است؟

تحصیل در اسپانیا در رشته پزشکی معمولاً 6 سال طول می‌کشد. 2 سال ابتدایی تحصیل به‌صورت تئوری و 4 سال بعدی ترکیبی از دوره‌های تئوری و عملی خواهد بود.

  • آیا می‌توانم به زبان انگلیسی در اسپانیا، پزشکی بخوانم؟

هرچند دانشگاه‌های خصوصی ترکیبی از برنامه‌های درسی زبان اسپانیایی و زبان انگلیسی در رشته پزشکی ارائه می‌دهند اما عملاً از سال سوم تحصیل پزشکی، باید با زبان اسپانیایی آشنا باشید.

  • هزینه تحصیل رشته پزشکی در اسپانیا چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی خصوصی، بین 3000 یورو تا 20000 یورو در سال متفاوت است.

  • شرایط تحصیل به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در اسپانیا در رشته پزشکی چگونه است؟

برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی، باید مدارک لازم ازجمله ویزای دانشجویی اسپانیا را ارائه دهید و در آزمون ورودی یا مصاحبه نمره قبولی کسب کنید.

  • چند دانشکده پزشکی در اسپانیا وجود دارد؟

42 دانشکده پزشکی در اسپانیا وجود دارد که 31 مورد از آن‌ها عمومی و 11 مورد خصوصی هستند.

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در اسپانیا به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل و سیستم آموزشی مبتنی بر یادگیری مؤثر در دانشگاه‌های با رتبه‌بندی بسیار بالا در سطح جهانی، فرصت طلایی برای علاقه‌مندان به پزشکی است. تحصیل در رشته‌های پزشکی اسپانیا، حداقل 6 سال طول می‌کشد. به دلیل آینده شغلی تضمین‌شده در اسپانیا و سراسر اتحادیه اروپا برای پزشکان، رقابت برای پذیرش در رشته پزشکی در اسپانیا بسیار بالاست. هرچند چالش بسیاری از افراد، یادگیری زبان اسپانیایی برای تحصیل در این رشته است، شما می‌توانید یک دوره کالج و آماده‌سازی ورود به دانشگاه در اسپانیا بگذرانید و در طی این دوره با زبان اسپانیایی آشنا شوید. پس از قبولی در آزمون ورودی پزشکی، فرصت تحصیل در اسپانیا را خواهید داشت. بالا بودن استاندارهای درمانی در اسپانیا، باعث شده است، نرخ بالای بیکاری در اسپانیا، مانعی برای اشتغال پزشکان در اسپانیا نباشد. شما می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهید و پس از 5 سال کار و پرداخت مالیات در این کشور، برای اخذ مجوز اقامت دائم اسپانیا درخواست دهید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در اسپانیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *