بررسی شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک

در بین مقاصد تحصیلی برتر در اروپا، به ویژه برای تحصیل در رشته های تاپ دانشگاهی مانند پزشکی، بلژیک یکی از بهترین انتخاب هاست. این کشور از نظر اقتصاد، تجارت، صنعت و فناوری به ویژه در زمینه پزشکی پیشرفت های بسیاری داشته است. کیفیت آموزش، امکانات و همچنین تجهیزات مدرن، چیزی است که بلژیک را به کشوری عالی برای تحصیل پزشکی تبدیل کرده است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک بپردازیم. پس چنانچه شما نیز به دنبال تحصیل در برترین دانشکده های پزشکی در بلژیک هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

تحصیل پزشکی در بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک
  • بررسی دوره تحصیل پزشکی در کشور بلژیک
  • برترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل پزشکی
  • شرایط کار پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های پزشکی در بلژیک
  • هزینه تحصیل پزشکی در کشور بلژیک

شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک

دانشجویان بین المللی میبایست برای تحصیل پزشکی در بلژیک ، ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نمایند و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی و مجوز اقامت تحصیلی در بلژیک اقدام کنند. معمولا دانشگاه های مختلف بلژیک، شرایط متفاوتی را برای اعطای پذیرش به دانشجویان بین المللی تعیین می کنند. زبان تحصیل در رشته پزشکی نیز در دانشگاه های مختلف بلژیک با توجه به منطقه ای که دانشگاه در آن قرار دارد می تواند متفاوت باشد. ضمنا، در برخی از دانشگاه های بلژیک، لازم است متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی ابتدا در یک آزمون ورودی شرکت نموده و دوره پری مدیکال را بگذرانند. پس توصیه ما به متقاضیان آن است که با مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در بلژیک، از شرایط اخذ پذیرش، الزامات زبان، شهریه دانشگاه و همچنین مهلت ارسال درخواست اطمینان حاصل نمایند.

تحصیل پزشکی در بلژیک

بررسی دوره تحصیل پزشکی در کشور بلژیک

بر طبق آنچه در وبسایت رسمی دانشگاه Ghent آمده است، تحصیل پرشکی در بلژیک 6 سال به طول می انجامد. پس از 3 سال اول، دانشجویان به اخذ مدرک لیسانس مفتخر می‌شوند و پس از آن باید تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دهند و 3 سال دیگر برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد تحصیل نمایند. اکثر دوره های پزشکی در دانشگاه بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می ‌شوند، از سوی دیگر، بیشتر دوره های پزشکی در مقطع لیسانس، به زبان هلندی یا فرانسوی هستند، بنابراین توصیه می‌شود که دانشجویان قبل از ثبت ‌نام در دانشگاه های بلژیک، مهارت خود را در زبان های ذکر شده افزایش دهند. 

در ماه مارچ سال 2017، دولت بلژیک اقدام به تصویب یک قانون نمود که بر طبق آن، تمامی دانشجویانی که می خواهند در رشته پزشکی در بلژیک تحصیل کنند، باید ابتدا در آزمون فدراسیون والونیا-بروکسل (Wallonia-Brussels federation exam)، که در آن دروس پایه مانند زیست شناسی، شیمی، ریاضیات، فیزیک، زبان و سایر دروس ارزیابی می شود، شرکت نمایند. البته لازم است بدانید که برخی از دانشگاه های بلژیک، یک سال دوره های آمادگی برای این آزمون ارائه می دهند. جهت کسب اطلاعات بیش تر می توانید به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در بلژیک مراجعه نمایید.

برترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل پزشکی

کشور بلژیک دارای برخی از برترین دانشگاه های اروپا است که اکثرا در رنکینگ جهانی دارای رتبه می باشند. کیفیت آموزش در دانشگاه های بلژیک بسیار بالا است و مدارک اخذ شده از این دانشگاه ها در اکثر کشورهای جهان به رسمیت شناخته می شوند. فارغ التحصیلان پزشکی از دانشگاه های بلژیک قادر می باشند در هر کشوری از جهان مشغول به کار شوند. بر همین اساس، در این قسمت به معرفی برخی از محبوب ترین دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در بلژیک می پردازیم.

  1. دانشگاه KU Leuven

نام کامل این دانشگاه Katholieke Universiteit Leuven می باشد و در سال 1425 تأسیس شده است. KU Leaven بهترین دانشکده پزشکی در بلژیک است و جالب اینجاست که این دانشگاه یکی از نوآورترین دانشگاه های اروپا می باشد. بیمارستان‌های دانشگاه لوون، بخش مهمی از این دانشگاه را تشکیل می دهند که در آن دانشجویان می ‌توانند در تحقیقات و مطالعات بالینی شرکت کنند.

  1. دانشگاه Louvain

دانشگاه لوون با نام رسمی Université Catholique de Louvain، نسخه فرانسوی دانشگاه کاتولیک لوون می باشد و در همان سال 1425 تأسیس شده است. این دانشگاه دارای 19 کتابخانه، 2 بیمارستان دانشگاهی و 2 پارک علمی است که مجموعاً سیستم آموزشی نهایی و امکانات یادگیری را برای دانشجویان پزشکی فراهم می کنند.

  1. دانشگاه Ghent

دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه گنت، تنها یکی از 11 دانشکده آن با بیش از 130 گروه آموزشی است. دانشگاه گنت با بیمارستان این دانشگاه همکاری می کند و در آن دانشجویان دانش بالینی خود را افزایش داده و تجربه کسب می کنند. این دانشگاه همچنین دارای مرکز تحقیقات بالینی Bimetra و واحد آمار زیستی است که هر دو در راستای تحقیقات پزشکی و ارائه نتایج فعالیت دارند.

  1. دانشگاه Antwerp

دانشگاه آنتورپ، بیش از 169 سال پیش یعنی در سال 1852 تاسیس شده و طی سالیان متمادی، به یکی از بهترین و بزرگ ترین دانشگاه های پزشکی در بلژیک تبدیل شده است. دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه آنتروپ، بر تحقیق و استفاده از دانش به دست آمده در دنیای واقعی متمرکز است.

  1. دانشگاه آزاد بروکسل

نام رسمی این دانشگاه Université libre de Bruxelles می باشد. این دانشگاه در سال 1834 با نام دانشگاه آزاد بروکسل تأسیس شده و بعداً در سال 1970 به دو دانشگاه مختلف تقسیم شده است که عبارت اند از: دانشگاه فرانسوی زبان بروکسل و دانشگاه هلندی زبان Vrije Universiteit Brussel. متقاضیان تحصیل پزشکی در بلژیک که این دانشگاه را انتخاب نمایند قادر می باشند دوره کارآموزی خود را در یکی از سه بیمارستان وابسته به این دانشگاه در بروکسل بگذرانند.

  1. دانشگاه Liège

امروزه دانشگاه لیژ به یکی از دانشگاه های پیشرو پزشکی در بلژیک معروف است. این دانشگاه رویکرد جدیدی را برای آموزش پزشکی ارائه می دهد که بر تفکر انتقادی و تجربه به دست آمده در مرکز بیمارستان این دانشگاه تمرکز دارد.

شرایط کار پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های پزشکی در بلژیک

پس از اتمام دوره تحصیلی پزشکی در بلژیک، دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که با اخذ یک پیشنهاد شغلی، ویزای کار و اقامت بلژیک را دریافت نموده و به عنوان یک پزشکی در این کشور مشغول به کار شوند. البته این امر مستلزم شرکت در آزمون (selection test) و دریافت مجوز کار است. معمولا پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان یک سال فرصت دارند تا در بلژیک اقامت داشته و به دنبال کار باشند. 

اما از آنجاییکه دانشجویان بلژیکی و دانشجویان اتحادیه اروپا معمولا در اولویت کارفرمایان هستند و فضا بسیار رقابتی می باشد، دانشجویان خارج اتحادیه اروپا باید برای اخذ پیشنهاد شغلی شایستگی خود را اثبات نمایند و علاوه بر داشتن نمرات و معدل بالا، حتما به یکی از زبان های رایج در بلژیک (فرانسوی، هلندی و آلمانی) نیز تسلط داشته باشند. خوشبختانه با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری در بلژیک، فرصت های شغلی متعدد به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاه های بلژیک وجود دارد.

هزینه تحصیل پزشکی در کشور بلژیک

هزینه تحصیل پزشکی در بلژیک برای دانشجویان بین المللی می تواند با توجه به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و همچنین منطقه ای از بلژیک که دانشگاه در آن قرار دارد (بروکسل، فلاندرز، والونیا و مناطق آلمانی زبان) متفاوت باشد. معمولا میزان دقیق هزینه ها و شهریه دانشگاه در وبسایت دانشگاه انتخابی دانشجویان در بلژیک آورده شده است. 

به طور کلی، هزینه تحصیل در بلژیک نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است. معمولا هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی بلژیک می تواند بین 1000 تا 4000 یورو در سال باشد اما دانشگا ه های خصوصی قطعا شهریه بیشتری دریافت خواهند کرد. بورسیه های تحصیلی متنوعی نیز حتی به صورت فول فاند در اختیار دانشجویان شایسته و با استعداد قرار می گیرد که منجر به کاهش هزینه های تحصیل و یا حتی تحصیل رایگان در بلژیک خواهد شد.

تحصیل پزشکی در بلژیک
سؤالات متداول
  • آیا تحصیل پزشکی در بلژیک بدون ارائه مدرک زبان ممکن است؟

معمولا خیر. دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه و همچنین اخذ ویزای تحصیلی، ملزم به ارائه مدرک زبان با نمره تعیین شده از سوی دانشگاه انتخابی خود می باشند.

  • آیا دانشجویان در بلژیک اجازه کار در حین تحصیل را نیز خواهند داشت؟

بله. دانشجویان می توانند تا سقف 20 ساعت در هفته به کار مشغول شوند.

  • تحصیل پزشکی در بلژیک به چه زبانی ممکن است؟

به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. معمولا رشته های پزشکی در بلژیک به یکی از زبان های آلمانی، هلندی، فرانسوی و انگلیسی تدریس می شوند.

  • آیا تحصیل پزشکی در کشور بلژیک به زبان انگلیسی ممکن است؟

بله. متقاضیان می توانند با ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6.5 و یا مدارک معادل آیلتس، به زبان انگلیسی تحصیل نمایند.

  • شرایط دریافت ویزای تحصیلی بلژیک چیست؟

داشتن پاسپورت معتبر، ارائه نامه پذیرش از دانشگاه، اثبات تمکن مالی، ارائه مدرک زبان، دریافت بیمه درمانی در بلژیک و همچنین اثبات محل اقامت خود در بلژیک، برخی از مهم ترین شروط هستند.

سخن پایانی

پایین بودن هزینه های تحصیل در بلژیک در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، باعث شده است تا علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشکی که جزو رشته های تاپ و پرهزینه در خارج از کشور است، بلژیک را به عنوان مقصد تحصیلی خود در اروپا انتخاب نمایند. پایین بودن نرخ بیکاری در بلژیک نیز شانس بالای فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور را جهت یافتن شغل و اخذ اقامت بلژیک نشان می دهد. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک پرداختیم. امیداوریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *