فرصت استثنایی تحصیل پزشکی در فرانسه

رشته پزشکی در فرانسه راه درازی را پیموده است تا به جایگاه امروز خود رسیده است. حدود 80  مورد پیشرفت چشمگیر درزمینهٔ پزشکی در فرانسه انجام‌گرفته و منجر به دریافت 13 جایزه نوبل درزمینهٔ پزشکی شده است. با کشف علت ژنتیکی سندرم داون در سال 1958، پیوند کلیه از اهداکننده مرتبط (1959)، کشف واکسن هپاتیت B (1981)، کاشت پمپ انسولین در بیماران دیابتی (1981)، کشف HIV (1983)، استفاده از سلول‌های بنیادی از خون ناف (1993)، پیوند صورت آلوژنیک (2005) و انتقال خودکار سلول‌های قرمز از سلول‌های بنیادی به انسان در سال 2011 فرانسه تاریخچه پزشکی شناخته‌شده‌ای در سطح بین‌المللی برای خود ایجاد کرده است. به همین جهت تحصیل پزشکی در فرانسه یک فرصت استثنایی برای علاقه‌مندان به این رشته است. با وجود این گذشته پربار، هنوز هم دانشجویان بین‌المللی فرصت کارآموزی، تحصیل و ثبت‌نام در دانشگاه‌های پزشکی فرانسه با شهریه‌هایی مقرون‌به‌صرفه‌تر از آمریکا و بریتانیا را دارند. 

تحصیل پزشکی در فرانسه

با این‌ حال اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی فرانسه شرایط خاصی دارد و فارغ‌التحصیلی در این رشته نیازمند تلاش و پشتکار فوق‌العاده‌ای است. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل و کار در رشته پزشکی در فرانسه می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور فرانسه، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ساختار رشته پزشکی در فرانسه
  • دلایل تحصیل پزشکی در فرانسه
  • هزینه تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه
  • معرفی بهترین دانشگاه‌های پزشکی فرانسه
  • مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه
  • نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی فرانسه
  • چشم‌انداز شغلی پزشکی در فرانسه

ساختار رشته پزشکی در فرانسه

رشته پزشکی در فرانسه تحت مقرراتی که به‌طور مشترک توسط وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت فرانسه ایجادشده است، ارائه می‌شود. دوره پزشکی در فرانسه متشکل از دروس عملی و نظری متعددی است. مدرک پزشکی عمومی 8 تا 9 سال زمان می‌برد و پزشکان برای تکمیل دوره‌های تخصصی باید 1 تا 2 سال دیگر تحصیل کنند. تعداد پذیرش‌های دانشگاه‌ها در رشته پزشکی هرسال از طریق سیستمی به نام numerus clausus تعیین می‌شود و بسیار محدود است. تعداد مکان‌های موجود در سال 12-2011، 7500 مکان بوده است. تعداد دانش‌آموزان خارج از اتحادیه اروپا نیز به حداکثر 8 درصد از مکان‌های تعیین‌شده توسط numerus clausus محدود می‌شود. تحصیل پزشکی در فرانسه به سه دوره زیر تقسیم می‌شود:

تحصیل پزشکی در فرانسه
  1. دوره PCEM

در فرانسه دوره اول تحصیل پزشکی Premier Cycle d’études Médicales یا PCEM نامیده می‌شود که دو سال اول تحصیل شما را پوشش می‌دهد و برنامه درسی آن برای دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و پرستاری یکسان است. در پایان سال اول تحصیل دانشجویان پزشکی باید در آزمون PACES که یک آزمون بسیار رقابتی است شرکت کنند تا حق ادامه تحصیل و شرکت در دوره دوم تحصیل پزشکی در فرانسه را داشته باشند. تنها 15٪ – 20٪ از دانش آموزان موفق به قبولی در این آزمون می‌شوند. ضمناً تمامی دانشجویان فقط 2 بار فرصت برای شرکت و قبولی در این آزمون دارند.

  1. دوره DCEM

در طول این دوره که 4 سال طول می‌کشد دانشجویان پزشکی باید تمام دروس خود را  بگذرانند، دوره کارآموزی در بیمارستان و سمینارهای خود را تکمیل کرده و در پایان سال چهارم یک‌بار دیگر در امتحانات پایان دوره شرکت کنند. دانشجویان پزشکی تنها در صورت قبولی در این آزمون حق ادامه تحصیل در دوره سوم پزشکی را خواهند داشت و پس از قبولی بر اساس نمراتی که کسب کرده‌اند حق دارند تخصص موردعلاقه خود را انتخاب کنند.

  1. دوره DES

این دوره شامل دو برنامه تحصیلی پزشکی عمومی و پزشکی تخصصی است که دانشجویان می‌توانند  یکی از آن‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. دوره عمومی 3 سال و دوره تخصصی 4 تا 5 سال طول می‌کشد. پس از اتمام این دوره تحصیل پزشکی به فارغ‌التحصیلان دیپلم مطالعات تخصصی DES اعطا می‌شود. پس از دریافت دیپلم مطالعات تخصصی، دانشجویان می‌توانند 2 سال دیگر فوق تخصص بخوانند و گواهینامه تحصیلات تکمیلی تخصصی یا DESC دریافت کنند. برای گرفتن دکتری در رشته پزشکی دانشجویان باید پایان‌نامه تحقیقاتی خود را ارائه و از آن دفاع کنند. پس‌ازآن پزشکان می‌توانند در شورای پزشکی فرانسه ((CNOM برای دریافت مجوز پزشکی ثبت‌نام کنند.

دلایل تحصیل پزشکی در فرانسه

احتمالاً پس از آشنایی با ساختار رشته پزشکی در فرانسه برایتان عجیب باشد که باوجود طولانی و دشوار بودن این رشته چرا فرانسه انتخاب خوبی برای تحصیل پزشکی است. پاسخ‌های متعددی به این سؤال وجود دارد:

  • هزینه شهریه پزشکی نسبتاً مقرون‌به‌صرفه
  • اعتبار بالای مدارک پزشکی فرانسه در سراسر جهان
  • یادگیری و آموزش به روش نوین و مطابق با جدیدترین روش‌های پزشکی دنیا
  • سابقه درخشان و طولانی فرانسه در تعلیم پزشکان مطرح در جهان که برنده جایزه نوبل شده‌اند.
  • دانشگاه‌های مجهز و دارای رتبه‌بندی بالا در سطح جهانی
  • وجود یکی از کارآمدترین سیستم‌های مراقبت بهداشتی در جهان در فرانسه که تا حدودی آینده شغلی شما را تضمین می‌کند.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه

در بسیاری از کشورها، دانشجویانی که پزشکی را انتخاب می‌کنند، بالاترین شهریه را پرداخت می‌کنند. بااین‌حال، این مورد در مورد فرانسه صادق نیست، چراکه هزینه‌های تحصیل پزشکی در فرانسه با توجه به توسعه این کشور در طول سال‌های اخیر مقرون‌به‌صرفه است.

طبق مطالعه انجمن ملی دانشجویان پزشکی فرانسه (ANEMF)، دانشجویان دوره اول پزشکی به‌طور متوسط  ​​6000 یورو برای هزینه‌های ثبت‌نام کالج و همچنین دوره‌های خصوصی پرداخت می‌کنند. همچنین در طول دوره اول هزینه‌ها در سال اول تحصیل بیش از 5000 یورو و 4000حدود  یورو برای دانشجویان سال سوم پزشکی است. هزینه کتاب و منابع درسی حدود 260 یورو و هزینه بیمه درمانی حدود 500 یورو در سال است. دریافت ویزای دانشجویی نیز حدود 99 یورو هزینه دارد. هزینه‌های شرکت در آزمون زبان نیز بسته به کشور مبدأ و آزمونی که در آن شرکت می‌کنید، متفاوت است. هزینه‌های زندگی اعم از خوردوخوراک و پوشاک و مسکن نیز بسته به شهر محل سکونت شما متفاوت خواهد بود. بااین‌حال حداقل 650 یورو در ماه برای زندگی در فرانسه لازم است. بااین‌حال بورسیه‌های متعددی توسط دانشگاه‌های دولتی فرانسه ارائه می‌شود که درصورتی‌که واجد شرایط دریافت آن باشید هزینه‌های تحصیل شما کمتر خواهد شد.

معرفی بهترین دانشگاه‌های پزشکی فرانسه

دانشگاه‌های زیر برخی از معروف‌ترین دانشگاه‌های پزشکی فرانسه هستند:

  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه پاریس ساکلای
  • دانشگاه Aix-Marseille
  • دانشگاه کلود برنارد لیون
  • دانشگاه بوردو
  • دانشگاه PSL- QS
  • دانشگاه پل ساباتیر ​​تولوز
  • دانشگاه پاریس دکارت
  • دانشگاه بریتانی غربی
  • کالج پزشکی مونپلیه نیمز
  • دانشکده پزشکی استراسبورگ
مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه

متأسفانه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی فرانسه فقط به زبان فرانسه است. ازاین‌رو تسلط بر این زبان یکی از مهم‌ترین موانع در برابر دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در فرانسه است. به‌این‌ترتیب، دانشکده‌های پزشکی متقاضیان را ملزم به داشتن مدرک دیپلم زبان فرانسه DELF یا DALF می‌کنند. این مدارک مادام‌العمر معتبر هستند و در کل جهان به رسمیت شناخته می‌شوند. آزمون‌های TCF / TFE فرانسه  نیز برای اثبات تسلط بر زبان فرانسوی کافی هستند اما فقط برای 2 سال اعتباردارند.

دانشجویان پزشکی که قصد تحصیل در دانشکده‌های دولتی پزشکی در فرانسه را دارند باید در سطح C1 به فرانسوی مسلط باشند. البته به‌منظور جذب دانشجویان خارجی از سراسر جهان، گروهی از دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی پزشکی مانند «کالج پزشکی تور» برنامه‌های آموزشی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند.

تحصیل پزشکی در فرانسه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی فرانسه

روند درخواست پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه چندان پیچیده نیست. برای تحصیل پزشکی در فرانسه، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دانشگاهی را که می‌خواهید برای آن درخواست دهید انتخاب کنید. دانشگاه‌های زیادی هستند که رشته‌های پزشکی را ارائه می‌دهند بنابراین در انتخاب دانشگاه با مشکل مواجه نخواهید شد. اگر برای سال اول تحصیل خود در رشته پزشکی درخواست می‌دهید، باید از طریق پورتال متمرکز درخواست فرانسه  ParcoursUp اقدام کنید. اگر از یک کشور غیراروپایی می‌آیید، یا در اروپا زندگی می‌کنید، اما تابعیت یک کشور اروپایی را ندارید، باید قبل از سال تحصیلی که می‌خواهید تحصیل خود را شروع کنید، درخواست پذیرش بدهید. در فرانسه، این درخواست “Demande d’Admission Prealable یا DAP” نامیده می‌شود و باید به سفارت فرانسه در کشور محل اقامت شما ارسال شود. شرط اصلی تحصیل پزشکی در فرانسه، داشتن دیپلم دبیرستان و تسلط به زبان فرانسه است. البته درصورتی‌که متقاضی دارای مدرک لیسانس فرانسوی باشد، نیازی به ارائه مدرک زبان فرانسوی ندارد.  سایر مدارکی که باید همراه با فرم درخواست پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه ارسال کنید عبارت‌اند از:

  • دیپلم دبیرستان
  • فرم درخواست
  • کپی پاسپورت
  • مدرک مهارت زبان فرانسه (DELF/DALF/TCF/TEF) یا انگلیسی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست
  • توصیه‌نامه‌ها
  • انگیزه نامه
  • سابقه کار (در صورت وجود)
  • نمرات بالا در دروسی مانند فیزیک، شیمی، ریاضیات، علوم زیستی و زبان در دبیرستان.
  • حداقل سن 17 سال
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری

معمولاً پس از ارسال مدارک، به یک مصاحبه ویدیویی دعوت می‌شوید و سپس نتایج نهایی به شما اعلام می‌شود. اگر دانشجوی خارج از اتحادیه اروپا هستید پس از دریافت نامه پذیرش باید برای دریافت ویزای دانشجویی فرانسه نیز اقدام کنید.

چشم‌انداز شغلی پزشکی در فرانسه

حرفه پزشکی نه‌تنها در فرانسه بلکه در سراسر جهان بسیار مورداحترام است. در فرانسه ضروری است که به زبان فرانسه کاملا روان صحبت کنید. همچنین پس از پایان تحصیل پزشکی در فرانسه باید در شورای ملی پزشکان ثبت‌نام و مجوز اقامت دریافت کنید. برای فعالیت در حوزه‌های تخصصی نیز باید درخواست دهید تا مدارک شما توسط شورای ملی پزشکان بررسی شود.

پزشکان فارغ‌التحصیل اتحادیه اروپا می‌توانند بدون نیاز به مجوز در فرانسه مشغول به کار شوند اما فارغ‌التحصیلان غیر اتحادیه اروپا باید در آزمون اخذ مجوز Épreuves de verifications de connaissances شرکت کرده و قبول شوند. البته این‌همه تلاش درنهایت نتیجه خواهد داد. پس از فارغ‌التحصیلی، می‌توانید در تعدادی از مشاغل ازجمله: متخصص قلب و عروق، متخصص مغز و اعصاب، پاتولوژیست، جراح، روان‌پزشک، چشم‌پزشک، اپیدمیولوژیست، ماما، امدادگر، دانشمند محقق، پرستار و… مشغول به کار شوید.  در فرانسه، حقوق فردی که درزمینهٔ پزشکی کار می‌کند از 42500 یورو تا 197000 یورو در سال متغیر است.

سؤالات متداول
  • دوره پزشکی در فرانسه چند سال است؟

9 سال طول می‌کشد تا متخصصان پزشکی در رشته پزشکی عمومی در فرانسه تحصیل کنند. برای سایر متخصصان مانند جراحان یا متخصصان اطفال تحصیل پزشکی 10 تا 12 سال طول می‌کشد.

  • برنامه درسی پزشکی در فرانسه چقدر دشوار است؟

در پایان سال اول، دانشجویان پزشکی داخلی و خارجی نیاز به قبولی در آزمونی به نام PACES دارند. قبولی در این آزمون می‌تواند بسیار دشوار باشد، زیرا تنها حدود 10٪ از دانش آموزان در آزمون موفق می‌شوند و سال دوم تحصیل پزشکی خود را ادامه می‌دهند. در پایان دوره دوم تحصیل پزشکی نیز متقاضیان باید در آزمون دیگری نمره قبولی کسب کنند.

  • تحصیل پزشکی در فرانسه به زبان انگلیسی ممکن است؟

شرط تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی فرانسه تسلط به زبان فرانسوی است. بااین‌حال تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی ممکن است.

  • آیا محدودیتی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در رشته پزشکی در فرانسه وجود دارد؟

بله. تعداد ظرفیت پذیرش در این رشته توسط وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت فرانسه تعیین می‌شود و سالانه تنها 8 درصد از میزان کل ظرفیت به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا اختصاص داده می‌شود.

  • هزینه ویزای دانشجویی فرانسه چقدر است؟

هزینه این ویزا حدود 99 یورو است.

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در فرانسه با در نظر گرفتن شهریه‌های مقرون‌به‌صرفه این کشور در این رشته نسبت به سایر کشورهای توسعه‌یافته، سابقه طولانی و روشن فرانسه درزمینهٔ مطالعات پزشکی و دانشگاه‌های معتبر در سطح جهانی یکی از اهداف علاقه‌مندان به این رشته در سراسر جهان است. بااین‌حال اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی فرانسه نیازمند تسلط به زبان فرانسوی است. تحصیل در این رشته نیز نیازمند پشتکار و تلاش روزافزون است چراکه عدم قبولی در آزمون‌های پایان دوره رشته پزشکی به‌منزله پایان پزشکی در فرانسه برای دانشجویان خواهد بود. اگر علاقه‌مند به پزشکی هستید بهتر است با آگاهی کامل نسبت به این موارد اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه نمایید. همچنین فراموش نکنید اگر خارج از اتحادیه اروپا هستید پس از اخذ پذیرش، باید برای ویزای دانشجویی فرانسه هم اقدام کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در فرانسه را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *